Digitale avspillere Hjelp! CD låter grusomt - hvorfor?

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.132
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Fikk for ikke så lenge siden endelig en CD-spiller i hus (Cayin CD-353). Denne har både digital og analog ut.

Jeg var kjempespent, og koblet opp mot anlegget. Men -- det låter rett og slett ikke bra. Vanskelig å forklare, men det er litt som om lyden skjærer, og det tar ikke lange tiden før jeg blir sliten og lei. Dette skjer enten jeg kjører analog eller digital ut. Ved digital ut bruker jeg en Audio-GD Master 7 DAC.

Jeg tror ikke det er et tilfelle av "digitalis", da jeg har streamet via AirPlay på Master 7 tidligere, med kjempefint resultat (dog med litt annen samplerate, hvis det skulle ha noe å si).

Er det noen her som har noen tips eller råd? Føles som skikkelig bomtur nå :(


Forsterker/høyttaler er ASR Emitter I Exclusive og Focal Kanta 2.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Har du prøvd en annen CD-spiller?
Det burde jo være enkelt, enten en DVD-spiller eller Blu-ray spiller avslører jo om det er din Cayin det er noe galt med.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.215
Antall liker
2.721
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Enig med skinni" prøv annen kilde du kjenner .Selv har jeg som siste option i slike til felle å bruke mobil telefonens utgange til RCA,,,,Og,,,, jeg har alldri oplevet noen gang at lyden var skingrete iphone nesten alle . Da bruker jeg eq av
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Hmm, er vel bare sånn cd, og egentlig streaming er, jeg synes ikke det er bra heller. Bruker dog og lage mix kassetter fra Spotify og da er det ok! Jeg liker vel forvrenging.....
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.807
Antall liker
21.724
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
MP3 med 128 kbps bitrate låter snillere enn 320 kbps ja. :)
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.132
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Har ingen andre spillere p.t., men skal prøve koble til en bluetoothmottaker når jeg får mulighet, en sånn greie jeg kjøpte på AliExpress. Hvis den låter fint, så er det nok spilleren. Men jeg skjønner ikke helt hvordan det er mulig -- hva i en CD-spiller kan forårsake noe slikt?

For ordens skyld, det er ikke åpenbart skingrende. Men det er "noe" i lyden som skjærer, og jeg blir fort sliten. Er veldig følsomt for denslags 😟
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.215
Antall liker
2.721
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Er det rør utgang ? i tilfelle kan det være impedanse mis match i mer eller mindre grad
Tenker og evt nivå tilpassing cd/ amplifier som evt over styring
 
Sist redigert:

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.132
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Rørbuffer på analogdelen ja. Men digitalutgangen skal vel ikke bli preget av det.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
...det låter rett og slett ikke bra. Vanskelig å forklare, men det er litt som om lyden skjærer, og det tar ikke lange tiden før jeg blir sliten og lei. Dette skjer enten jeg kjører analog eller digital ut...
Det er vel for lite støy i systemet ditt som gir den "varme" klangen i musikken....? :unsure:
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.132
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Det er vel for lite støy i systemet ditt som gir den "varme" klangen i musikken....? :unsure:
Men da skulle man vel tro at analogutgangen med rør ville fikse biffen? Og når streaming via AirPlay har vært supert tidligere? Men jeg har også flyttet i mellomtiden, så miljøet er annerledes 🧐
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.215
Antall liker
2.721
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Derfor prøver du mobil telefon , den har lav utgangs impedans og relativ low level, da får du sjekke ut 2 ting
Enklete rør / amp buffer utganger kan ha relativt høy utgangs impedanse som 10 k som garantert vil på virke negativt med inn impedance lavere enn 100 k feks ,som forvrengning og frekvens avsjering
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.579
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Min første mistanke går på at det er egensignaturen fra cd-spilleren som gir seg til kjenne.
Cayin, og da særlig de rimeligere, eldre modellene, kunne ha en tendens til å bli litt harde/kalde/sterile i klangen, noe som gjerne fører til at en blir sliten i øregangene. Hadde selv en Cayinspiller (CDT 15 eller hva den nå het.....) Høres nesten ut som det jeg opplevde med denne.

mvh
Proffen
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.735
Antall liker
4.598
Sted
Nøtterøy
Min første mistanke går på at det er egensignaturen fra cd-spilleren som gir seg til kjenne.
Cayin, og da særlig de rimeligere, eldre modellene, kunne ha en tendens til å bli litt harde/kalde/sterile i klangen, noe som gjerne fører til at en blir sliten i øregangene. Hadde selv en Cayinspiller (CDT 15 eller hva den nå het.....) Høres nesten ut som det jeg opplevde med denne.

mvh
Proffen
Hadde også en slik spiller. Låt ikke bra hos meg heller. Synes Cayin forsterkere også sleit med samme problem tidligere.
 

Ask4me22

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.06.2016
Innlegg
566
Antall liker
673
Min første mistanke går på at det er egensignaturen fra cd-spilleren som gir seg til kjenne.
Cayin, og da særlig de rimeligere, eldre modellene, kunne ha en tendens til å bli litt harde/kalde/sterile i klangen, noe som gjerne fører til at en blir sliten i øregangene. Hadde selv en Cayinspiller (CDT 15 eller hva den nå het.....) Høres nesten ut som det jeg opplevde med denne.

mvh
Proffen
TS skriver jo at
"Dette skjer enten jeg kjører analog eller digital ut. Ved digital ut bruker jeg en Audio-GD Master 7 DAC."
og

"jeg har også flyttet i mellomtiden, så miljøet er annerledes 🧐 "
Kan godt hende Cayin CD spillere kan ha en litt harde/kalde/sterile i klang, men hvis det er samme problem med bruk av en kjent ekstern dac som har fungert greit i oppsettet tidligere, da er det vel mer nærliggende å tenke at akustiske egenskaper i nye lytterommet kan spille en avgjørende rolle her.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.627
Antall liker
4.276
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hadde 252b forsterkeren og 252 Cdp.
Samme problem. Var en unaturlig, klinisk, hard klang i begge komponentene. Verst i Cdp..
Ble ikke gamle her.

M
 
Sist redigert:

kjellben

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.11.2004
Innlegg
433
Antall liker
290
Hei. Kanskje røret(ene) i CD-spilleren er gåen. At det(de) må skiftes. Dette er jo en mulighet.

Mvh Kjell
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Men da skulle man vel tro at analogutgangen med rør ville fikse biffen? Og når streaming via AirPlay har vært supert tidligere? Men jeg har også flyttet i mellomtiden, så miljøet er annerledes 🧐
Har du en annen kilde, som låter bra på samme anlegget? Du sier du har flyttet, kan det være akustikk-problemer i rommet som lurer deg?
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.113
Alle prekær om utstyret, men hva med CD'ene?
Det er mye skarpt og dårlig ute og går. De gamle fine analogskattene våre fra 60- og 70-tallet er ofte frarøvet all luft i digitaloverføringene. I dag går det an å unngå å hive ut ungen sammen med badevannet - i går hørte jeg en særlig fin overføring (fra 2016) av Klemperers Tryllefløyten. Vidunderlig luft, detaljering og en dose båndsus fra dette fremragende opptaket fra 1964!!
 

andwig

Hi-Fi interessert
Ble medlem
04.09.2020
Innlegg
98
Antall liker
33
Sted
Råde
Fikk for ikke så lenge siden endelig en CD-spiller i hus (Cayin CD-353). Denne har både digital og analog ut.

Jeg var kjempespent, og koblet opp mot anlegget. Men -- det låter rett og slett ikke bra. Vanskelig å forklare, men det er litt som om lyden skjærer, og det tar ikke lange tiden før jeg blir sliten og lei. Dette skjer enten jeg kjører analog eller digital ut. Ved digital ut bruker jeg en Audio-GD Master 7 DAC.

Jeg tror ikke det er et tilfelle av "digitalis", da jeg har streamet via AirPlay på Master 7 tidligere, med kjempefint resultat (dog med litt annen samplerate, hvis det skulle ha noe å si).

Er det noen her som har noen tips eller råd? Føles som skikkelig bomtur nå :(


Forsterker/høyttaler er ASR Emitter I Exclusive og Focal Kanta 2.
Jeg kjenner ikke de komponenter du har i ditt anlegg, men jeg har erfart at cd-plater kan klinge ganske godt.
Vet du om dine cd- innspillinger er gode? Teknisk gode innspillinger er en forutsetning for naturlig musikkgjengivelse fra et stereoanlegg, det være seg langspillplate eller kompaktplate.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.132
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Tok meg hundre år, men endelig har jeg litt hjemmekontor og fikk koblet opp en liten bluetooth-mottaker jeg kjøpte fra Ali for lenge siden. Den er kun digital, så har koblet den via optisk til Master 7-DACen.

Syntes det låt nydelig. Etter 10 minutter begynte jeg bli litt sliten, så ga det seg litt igjen. Skal forsøke litt ulike typer musikk.

Lurer på om dette, som andre har nevnt her, rett og slett kan være et akustikkproblem.

For ordens skyld - vinyl låter helt ypperlig, det er kun digital jeg har problemer med. Men det er kanskje i snitt mer i høyere frekvenser på digital? Kan det være noe slikt, kombinert med akustikken?

Virkelig dagen for synsing dette her :p
 

Final

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2013
Innlegg
3.141
Antall liker
5.143
Sted
Bærum
Torget vurderinger
4
Optisk kan være en utfordring ift digital jitter. USB på sin side ift jordsløyfer. Noen DAC’er håndterer slike issues fra drivverket, men etter hva jeg har lest er Audio GD ikke blant dem - ingen fasit, ta det for det det er. For egen del unngår jeg drivverksproblemer ved å bruke USB isolatorer og DAC med gode jitter tall.
 

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Innlegg
1.074
Antall liker
145
Torget vurderinger
3
Har en Cayin cd 252 -ingen slike ulyder i denne . Du kan få kjøpe den rimelig .Står her bare som reserve spiller .
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.955
Antall liker
1.293
Sted
Nadadouro, Portugal
Kanskje ørerne lyver, vet ikke men jeg spilte knapt en cd da jeg ikke hadde vinyl en stund, etter vinyl kom i hus igjen har jeg ikke spilt en cd.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Tok meg hundre år, men endelig har jeg litt hjemmekontor og fikk koblet opp en liten bluetooth-mottaker jeg kjøpte fra Ali for lenge siden. Den er kun digital, så har koblet den via optisk til Master 7-DACen.

Syntes det låt nydelig. Etter 10 minutter begynte jeg bli litt sliten, så ga det seg litt igjen. Skal forsøke litt ulike typer musikk.

Lurer på om dette, som andre har nevnt her, rett og slett kan være et akustikkproblem.

For ordens skyld - vinyl låter helt ypperlig, det er kun digital jeg har problemer med. Men det er kanskje i snitt mer i høyere frekvenser på digital? Kan det være noe slikt, kombinert med akustikken?

Virkelig dagen for synsing dette her :p
Et kjapt lite spørsmål, hvordan låter "klappetesten" hos deg?
Den avslører umiddelbart om det er etterklang i rommet ditt.
I et dempet rom er jo ikke lyden av klapping merkbar.

Det beste hadde jo vært et bilde av rommet du spiller i.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.515
Antall liker
9.285
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Tipper problemet ligger i rommet, t.s. har flyttet og da er sjansen stor for at det er mange harde flater som gjør at det akkurat vipper over i en slitsom lytteopplevelse istedenfor en som er luftig og detaljert.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.132
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
image.jpg

Bass virker i hvert fall å bli veldig forsterket i forhold til der jeg bodde før. På forrige stedet ble den nærmest spist opp.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.807
Antall liker
21.724
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
1) Drep den høyre veggen.
2) Drep innsiden av den takbjelken.

Platespillerne dine ser "snille" ut, og møbelet de står på er ikke av de stiveste. Kan ikke fri meg for å lure på om ikke plater hadde likner mer på CD fra f.eks en veggmontert Rega Planar 8 med f.eks. en AT-OC9XML. Men jeg kan godt være på viddene angående lydsignaturene på platespillerne dine.
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.716
Antall liker
11.187
Torget vurderinger
2
1) Drep den høyre veggen.
2) Drep innsiden av den takbjelken.

Platespillerne dine ser "snille" ut, og møpelet de står på er ikke av de stiveste. Kan ikke fri meg for å lure på om ikke plater hadde likner mer på CD fra f.eks en veggmontert Rega Planar 8 med f.eks. en AT-OC9XML. Men jeg kan god være på viddene angående lydsignaturene på platespillerne dine.
Deler Valentinos innlegg 100%.
Min erfaring med spredningen på JM Lab / Focal's elementer, er at de fyrer ganske bredt, og får tydelige førsterefleksjoner. Dette arter seg som skarphet eller ubehag for øret. Forsøk noe mer toe-in, og legg et teppe på gulvet.
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.132
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Planen var egentlig å kjøpe teppe på IKEA i går, sammen med masse andre saker. Men det å dra til IKEA medfører en sjelelig kostnad jeg ikke klarte bære, med dårlig vær og flere saker utsolgt. Så det ble med det inntil videre.

Men jeg dro høyttalerne ut litt, og selv om dette var mens vi løp rundt og fikset ting, så hadde både kona og jeg inntrykk av at det hele låt litt bedre. Og når kona synes det, så er det sånn.

F6776C11-B80F-47C0-AD69-EB38B47A0111.jpeg

4F12A3BF-FBAF-473C-9E63-CEF6F2D37048.jpeg
Kona sin. Gjelder å få inn litt poeng når man kan..🤓
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.603
Antall liker
3.140
Torget vurderinger
0
Planen var egentlig å kjøpe teppe på IKEA i går, sammen med masse andre saker. Men det å dra til IKEA medfører en sjelelig kostnad jeg ikke klarte bære, med dårlig vær og flere saker utsolgt. Så det ble med det inntil videre.

Men jeg dro høyttalerne ut litt, og selv om dette var mens vi løp rundt og fikset ting, så hadde både kona og jeg inntrykk av at det hele låt litt bedre. Og når kona synes det, så er det sånn.

Vis vedlegget 865685

Vis vedlegget 865686
Kona sin. Gjelder å få inn litt poeng når man kan..🤓
Lydkildens front må være foran takbjelken.....ift. lyden mot lytteren :unsure:
 

mvno_subscriber

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.03.2020
Innlegg
1.132
Antall liker
2.100
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Avstanden mellom høyttaler og bjelke er ikke så lang som den ser ut på bildet, men skal prøve ta enda nærmere. Men hvor stor spredning ca har slike høyttalerelementer vertikalt?
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.804
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
Jeg må sige som Flageborg, at du må prøve at hive højttalerne forbi den bjælke.
Et drev kan godt lyde skingert. Jeg husker det fra min Pionerer DVD 556a, der havde stået nogen tid uden at være blevet brugt, og faldt helt igennem ved en sammenligning. Prøv at have drevet stående tændt og om det så ikke hjælper.
Drev lyder forskelligt og jeg bruger nu PS Audios nyeste drev. Fantastisk lyd.
 

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Innlegg
271
Antall liker
402
Gratulerer med nytt lytterom. Kjenner det er et spesielt mísunnelsesgen som dirrer med større ASR-elementer i kabinettet. Er det mulig å ha anlegget ved kortveggen?
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.804
Antall liker
1.646
Sted
Sjælland. Danmark.
Her er alle komponenter påslått 24/7/365 - standard prosedyre siste 20 år - anbefales (y)
Jeg har PS Audio Dac stående tændt konstant. Nogle gange PS Audio drevet også. Parasound står på standby,, men bruger en del, da den er lun. Marantz AV8505 er afbrudt, da den bliver meget varm i standby. Strøm er dyr i Danmark! Jeg tror, at det ikke er godt, med effektforstærkere, at de står tændt konstant.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.338
Antall liker
8.433
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Jeg har PS Audio Dac stående tændt konstant. Nogle gange PS Audio drevet også. Parasound står på standby,, men bruger en del, da den er lun. Marantz AV8505 er afbrudt, da den bliver meget varm i standby. Strøm er dyr i Danmark! Jeg tror, at det ikke er godt, med effektforstærkere, at de står tændt konstant.
Hva koster den i Danmark nå?
Ca 2,50 i Norge akuratt nå.
 
Topp Bunn