Hjeelp Interiørarkitekten har vært på besøk - Stort ut - smått inn....

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    Hjeelp Interiørarkitekten har vært på besøk - Stort ut - smått inn....Puh

    Ulf-B skrev:
    I samarbeid med interiørarkitekten (= kona) ble det følgende løsning da vi flyttet fra hus til leilighet for et års tid siden:



    Squeezebox Duet står gjemt bak gardinen - ellers er det helt boks- og kabelfritt. I underkant av 100.000 på bruktbørsen - og jeg har aldri angret. Beste anlegget jeg har hatt noen gang.
    De tidligere har bestått av hva?
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hjeelp Interiørarkitekten har vært på besøk - Stort ut - smått inn....Puh

    orso skrev:
    Dette er en trist tråd.
    Problemfokusering. Trodde du var løsningsorientert, orso. Kom an - du kan bidra. :)
     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    701
    Antall liker
    1.018
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Hjeelp Interiørarkitekten har vært på besøk - Stort ut - smått inn....Puh

    Er vel ikke i salg ennå, men jeg poster de alikevel fordi de er så sykt fete ;D



     

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    701
    Antall liker
    1.018
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    Hjeelp Interiørarkitekten har vært på besøk - Stort ut - smått inn....Puh

    Tror jeg ville foret på en vegg og satt inn ett par gode innbygningshøyttalere. og miste noen cm gulvplass må være et greit offer for å beholde husfred :)
     

    roger

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    1.578
    Antall liker
    471
    Sted
    Nøtterøy
    Hjeelp Interiørarkitekten har vært på besøk - Stort ut - smått inn....Puh

    This is of course the hard way, men slik jeg ser det bør både interiørarkitekten og kona få fyken (sorry to say it). Har du en lidenskap og den er musikk, så må du få ha denne pasjonen. Roger
     

    kimber

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2005
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Hjeelp Interiørarkitekten har vært på besøk - Stort ut - smått inn....Puh

    Takk for alle innlegg

    For å presisere litt hva jeg er på jakt etter å få svar på ønsker jeg å utdype litt...

    Jeg ser det bare som positivt å bli utfordret på å må bytte system. Min lydinteresse går i å utforske nytt utstyr og å få det til å spille bra i rommet til sitt bruk. Oppsettet i stuen er 80% benyttet til TV lyd og film til barna. 20% musikk. Samtidig for jeg mulighet til å doble eller tredoble budsjettet siden kona er motivert for nytt hifi utstyr (og da har jeg allerede handlet for over 50k i hjemmekinoen i desember... ;D)

    Har tidligere hatt mange spennende vegghøytalere i tidligere rekkehus. Bor nå i en Stor enebolig med en stue på ca 45 kvm. Vanskelig lydmessig uten å presse inn High End kolosser til 100k og 100 kg ;)

    Kanskje 2 stk velodyne subber eller JL Audio under stuebordet gjør susen...

    Så kom med forslag til gode høytalerløsninger for montering på eller i vegg. Poster høytalerhistorikk i eget innlegg

    Jeg gleder meg til å utforske Hifi og lyd interessen videre ;D ;D ;D ;D ;D

    (Ikke noe er trist med Hifi budsjettet når interiørarkitekten kommer på besøk)

    roger skrev:
    This is of course the hard way, men slik jeg ser det bør både interiørarkitekten og kona få fyken (sorry to say it). Har du en lidenskap og den er musikk, så må du få ha denne pasjonen. Roger
     

    kimber

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2005
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Litt høytalerhistorikk mht vegghøytalere

    Hei

    Her er en kort oversikt over de mest relevante høytalerne jeg har hatt på vegg tidligere:

    Kef KHT 9000 - Skulle være det beste på den tiden (2006), fikk de aldri til å åpne seg helt


    Vienna Acoustic Webern - Smykke av høytalere, mer oppløst og åpnere enn Kef. Noe begresninger i lave frekvenser.


    Miller & Kreisel K17 - Stygge som juling, men referanseklasse lydmessig. Disse står som del av bakoppsett i dedikert kinorom i dag.


    Mirage Omnisat - Hvorfor kjøpte jeg disse?? Ikke helt i eliteserien disse, nei.
     

    Vedlegg

    kimber

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2005
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har prøvd disse?

    Focal Dome, erfaringer eller blir det det samme som Mirage Omnisat??
     

    Vedlegg

    C

    Cyber

    Gjest
    Høyttalere må litt ut fra vegg for å yte optimalt, veggmontert blir langt mer preget av rommet.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.429
    Antall liker
    25.917
    Torget vurderinger
    24
    Siden jeg er med å drive et arkitekt-/interiørarkitektkontor skal jeg gi deg et profesjonelt råd: Problemet later til å være at forutsetningene for oppgaven ikke er på plass. Du må også gjøre det klart hvem som bestemmer.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.154
    Antall liker
    979
    Torget vurderinger
    2
    hva med waterfall audio? De har helt gjennomsiktige høytalere som kan stå foran vinduet uten å stoppe lyset inn. se på NAT sine sider så får du kansje noen tips.
     

    kimber

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2005
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Veldig bra tips. Den ene høytaleren står faktisk foran et vindu som går fra gulv til tak. det var hovedårsaken til at det ble feil mht ny møblering.

    rotecop skrev:
    hva med waterfall audio? De har helt gjennomsiktige høytalere som kan stå foran vinduet uten å stoppe lyset inn. se på NAT sine sider så får du kansje noen tips.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Jeg har en kollega med et heftig high-end-oppsett. Han kjøpte Cabasse som enten kan stå på tynne stativer, eller henge på vegg. Han valgte det siste, og kombinert med sub er han helt i lydhimmelen. Så det bør være mulig å få til go´lyd selv med noen begrensninger.

    http://www.cabasse.com/en/
     

    Rockefoten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2003
    Innlegg
    721
    Antall liker
    31
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har hørt davone mojo?
     

    pengelek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    493
    Antall liker
    59
    Torget vurderinger
    17
    Komplett oppsett fra Bang & Olufsen:

    Alternativ 1 minimalistisk, vellåtende og pent:

    Beolab 3 høytalere m/ veggfeste
    Beolab 2 sub
    Beosound 5 spiller m/ veggfeste
    Beovison 10-32 TV m/ veggfeste


    Alternativ 2 fremdeles minimalistisk, pent, presterer noe bedre lyd og bildemessig:

    Beolab 8002 m/ veggfeste
    Beolab 2 sub
    Beosound 9000 m vertikalt veggfeste
    Beovision 7-40 tv med innebygd blu-ray på gulvfot eller veggfeste
     

    kjetinho

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.03.2005
    Innlegg
    788
    Antall liker
    22
    Eg har stor tru på Gallo Strada. Høyrd gode ting om den.



    Evt. Gallo Reference AV



    Begge kan monterast på vegg. Dei har og subbar.
     

    kimber

    Medlem
    Ble medlem
    23.02.2005
    Innlegg
    32
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Kul løsning, men utseende? Må se disse live!

    kjetinho skrev:
    Eg har stor tru på Gallo Strada. Høyrd gode ting om den.



    Evt. Gallo Reference AV



    Begge kan monterast på vegg. Dei har og subbar.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Strada er klart best der, meget lekre saker med svært høy lydkvalitet. TR-3 Subwooferen er også fantastisk god. Anbefales!
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Hvis du ønsker bra lyd, hadde jeg uten tvil kastet interiørarkitekten og kona rett ut! Jeg viste også tråden til min interiørbeviste kone og til og med hun skjønner nå at høytalerene må stå der de låter best, midt på gulvet. Hun er også liten og nett, så hun vet å sette pris på store høyttalere ;) Hun ville sagt at du var en tøffel ;D
    Ville heller betalt for og fått inn en som hadde peiling på akustikk, for å øke musikkgleden i stuen!
    Ønsker du bra lyd har du kun et valg! Sett høytaleren det stedet som gjør at familien hører mest mulig på musikk. Uansett hvordan du vrir og vender på det får du ikke bra lyd ved å sette høyttalere på veggen. Unntaket er hvis du gjør som Pedal, høytalerne som en del av romkonstuksjonen med romkorreksjon. Ønsker du å bytte mest mulig komponenter, så kan du få mulighet til å bruke uendelig mye penger uten å bli fornøyd..
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.044
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Vi har fått oss nytt hus og jeg bygger nytt musikkrom i kjelleren. En god stud har anlegget stått i midt stuen til familiens glede, ja her deler vi på gledene! Her om dagen spurte jeg kona om, hva er favoritt sangen hennes var og ba henne sette seg i sweetspot. Det låt selvfølgelig fantastisk, så jeg spurte henne om hun var sikker på at jeg skulle flytte anlegget ned i kjelleren. Hun smilte og måtte innrømme at hun ønsket anlegget stående midt i stuen..
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Generelt sett er høytalere stygge, men her var det jo noen som kunne gli inn i et pent møblert hjem. Har set & hørt Waterfall. Lekre & med god lyd.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Og da ser jeg at jeg har blitt løytnant (to stjerner). Til tross for skrivefeil i innlegg nr. 50 ;D.
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Dårlig gjort, selvfølgelig, å kuppe tråden m. nonsense. Ha meg tilgitt :-[.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    oct skrev:
    Og da ser jeg at jeg har blitt løytnant (to stjerner). Til tross for skrivefeil i innlegg nr. 50 ;D.
    Opptil flere faktisk ;)
    Hva med et medlemskrav om å kunne skrive høyttalere korrekt?

    Ellers synes jeg han skal bestille samme høyttalere som deg. Skulle jeg skiftet retning innen høyttalertype skulle jeg hatt Array 1400, imponerende saker! Men muligens ikke verken konas eller den andre interiørarkitektens førstevalg ;D
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Oslo
    Høytalere skrives slik. Ellers blir det jo Høyt-talere. Antageligvis folk som overdøver andre med egen røst. Mht. egne høytalere, så er de vel noen av de styggeste jeg har hatt,men klaffer bra med resten av oppsettet. Estetisk sett burde jeg hatt B&W 802 D.
     

    Grace

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    Denne type problemstilling gjør meg alltid trist;- nå er det forsåvidt greit for egen del, da det hos oss er undertegnede som er mest opptatt av estetikk, og følgelig tar avgjørelser i saker angående interiør;- min smak er utpreget minimalistisk,- hvilket er spesielt fordelaktig i vårt tilfelle med realtivt liten grunnflate. Tro nå endelig ikke at fru Grace på noen måte er kuet;- hun er helt enkelt indifferent i relasjon til PH lamper, Panton- og Eames stoler, osv.,- men hun gir meg av til ros for min gode smak. Hva interiørarkitekter eventuelt måtte mene om utstyr i forbindelse med musikkformidling, qua estetikk, er meg ellers hylende uinteressant;- man må da kunne fatte at for enkelte er slikt utstyr like viktig som tekniske komponenter i et kjøkken.

    Nok sagt;- la meg bare legge til at Grace ikke viker en tomme hva angår hvorledes man staver høytaler.



    God natt, og god søndag,

    Grace
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    Trådstarter er inne på at problemstillingen gir nye muligheter. Denne tråden blir festligere dersom vi kan få se noen skisser eller bilder slik at vi kan se mulighetsrommet for nye høyttalere/høytalere (en t har vært lov siden 2005).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.783
    Antall liker
    21.686
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg foretrekker bokser som taler høyt i stuen. Slike som taler høy leder tankene hen på morsomme sigaretter, og jeg spiller mer enn sen sekstitallsrock og reggae.

    Min stemme går til Franco Serblin Accordo.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Accordo er det lite å utsette på - hvorfor ikke lytte til to Ferrarier?

    Jeg ser ellers at stavemåte diskuteres. Alle vet da at rett måte å stave høyttaler på er Gradient Helsinki 1.5* ;D

    Når det er sagt.
    Her på berget har Språkrådet i mange tiår sett det som en viktig oppgave å fjerne nyanser i språket, dermed blir det enklere å tilegne seg det og fattigere i uttrykkskraft.

    Roten er ikke høy, som i high/tall; men høyt som i loud. Fordi Språkrådet har fjernet nyansen risikerer vi at nordmenn vandrer inn i engelske hifi-butikker og spør: "Do you have any highspeakers?"

    Nyansen går igjen i en del språk: Lautsprecher, Loudspeaker. Tyskere er glade i snakke høyt, men snakker altså om en Lautsprecher og ikke en Hochsprecher. Franskmennene er veldig glade i smånyanser, men fant at fort-parleur ble for rart å se på i forhold til haut-parleur, og muligens er norsk forvirring et resultat av at franskmennene kjente på det, og gikk for haut. Men her på berget, og i de franske Alpene, er det likevel forskjell på høy og høyt.

    Kanskje det kun er Bose-eiere i Språkrådet, og de trodde man snakker om høyden på høyttalerne? Bose er ellers veldig populært blant interiørarkitekter, man ser knapt de små lydvortene.


    *Verdt å vurdere
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Hvis du ikke må fjerne alt foran vinduene, hva med Bryston som her kombinert med et par Cremona Auditor?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    John_Harald skrev:
    Hvis du ønsker bra lyd, hadde jeg uten tvil kastet interiørarkitekten og kona rett ut! Jeg viste også tråden til min interiørbeviste kone og til og med hun skjønner nå at høytalerene må stå der de låter best, midt på gulvet. Hun er også liten og nett, så hun vet å sette pris på store høyttalere ;) Hun ville sagt at du var en tøffel ;D
    Ville heller betalt for og fått inn en som hadde peiling på akustikk, for å øke musikkgleden i stuen!
    Ønsker du bra lyd har du kun et valg! Sett høytaleren det stedet som gjør at familien hører mest mulig på musikk. Uansett hvordan du vrir og vender på det får du ikke bra lyd ved å sette høyttalere på veggen. Unntaket er hvis du gjør som Pedal, høytalerne som en del av romkonstuksjonen med romkorreksjon. Ønsker du å bytte mest mulig komponenter, så kan du få mulighet til å bruke uendelig mye penger uten å bli fornøyd..
    John_Harald skrev:
    Vi har fått oss nytt hus og jeg bygger nytt musikkrom i kjelleren. En god stud har anlegget stått i midt stuen til familiens glede, ja her deler vi på gledene! Her om dagen spurte jeg kona om, hva er favoritt sangen hennes var og ba henne sette seg i sweetspot. Det låt selvfølgelig fantastisk, så jeg spurte henne om hun var sikker på at jeg skulle flytte anlegget ned i kjelleren. Hun smilte og måtte innrømme at hun ønsket anlegget stående midt i stuen..
    Endelig noe fornuftig.
     

    Vedlegg

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er både musikkinteressert og opptatt av at utseende og design. Jeg har derfor full forståelse for at ikke alle ønsker store bokser og elektronikk inn i stuen. Heldigvis finnes det allikevel gode muligheter for flott lyd og synes du har fått mange gode tips i denne tråden.

    Hadde en tråd med samme problemstilling når jeg valgte stueanlegg: Hjelp til "fine" høyttalere. Kanskje du finner noen tips der også.

    Jeg endte til slutt opp med Beolab 8000 og er svært fornøyd med dette. Ikonisk design og flott lyd. Ikke "High-End", men mer enn bra nok.
    ____
    Litt avslappet stemning må man tolerere, men jeg synes denne typen problemstillinger ofte blir møtt av en del frekke og unødvendige kommentarer.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    1. Jeg ser ellers at stavemåte diskuteres. Alle vet da at rett måte å stave høyttaler på er Gradient Helsinki 1.5* ;D

    2. Når det er sagt.
    Her på berget har Språkrådet i mange tiår sett det som en viktig oppgave å fjerne nyanser i språket, dermed blir det enklere å tilegne seg det og fattigere i uttrykkskraft.

    3. Roten er ikke høy, som i high/tall; men høyt som i loud. (...)her på berget, og i de franske Alpene, er det likevel forskjell på høy og høyt.

    4. Kanskje det kun er Bose-eiere i Språkrådet, og de trodde man snakker om høyden på høyttalerne? Bose er ellers veldig populært blant interiørarkitekter, man ser knapt de små lydvortene.

    *Verdt å vurdere
    1. ok, dersom ein ikkje skal ha noko meir pretensiøst, då.
    2. Her kan meiningane vere delte...
    3. Akkurat her er nynorsken mindre presis enn bokmål, noko som sjølvsagt kan sjokkere ein språklelg feinsmecker, men ting kjem som oftast fram av konteksten. Ein "høg lyd" er såleis heilt grei nynorsk. Altså er høgtalar også noko vi kan akseptere. Ein høgttalande ville vere litt i overkant dillete sett frå min synsstad.
    4. Det trur eg ikkje. Elles bør interiørarkitektar avgrense sitt verkeområde, eller oppdatere seg med ein ekstra studiemodul med psykoakustikk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn