Hjælp! Bælviktig! TV-stativ med motor etterlyses!

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
produsenter som Runco, er de første til å plukke ut de skjermpanelene med de tighteste toleransene, så lager de sine egne powersupply og det synes på bildet!
og prisen
det er bare et par tre panel-produsenter i verden, så det er elektronikken som i hovedsak avgjør resultatet
mvh
Leif
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
TV lyd i flatskjermer er stort sett elendig. Philips og Loewe har dog noe bedre lyd i sine. Tyske Loewe lager også flotte TVer, men man betaler for mer en bare kvalitet for å si det slik.
http://www.loewe.no/no/produkter.html
Loewe bruker elektrostater. Fra Martin Logan om jeg ikke tar feil.

Kan gjerne være like greit å satse på en såkalt lydplanke som tar seg av lyden fra TVen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
LMC skrev:
produsenter som Runco, er de første til å plukke ut de skjermpanelene med de tighteste toleransene, så lager de sine egne powersupply og det synes på bildet!
og prisen
det er bare et par tre panel-produsenter i verden, så det er elektronikken som i hovedsak avgjør resultatet
mvh
Leif
...Og likevel synes jeg både 40- 50-tommeren min til 5000 spenn hver har fullstendig tilfredsstillende bildekvalitet. ...Bare sånn apropos.  Man trenger ikke urinere seg helt for å få en fin TV til hverdagsbruk.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.879
Torget vurderinger
23
Hadde Loewe på åttitallet, tre stk. faktisk - de røyk så det holdt... håper de er bedre i dag.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
orso skrev:
TV lyd i flatskjermer er stort sett elendig. Philips og Loewe har dog noe bedre lyd i sine. Tyske Loewe lager også flotte TVer, men man betaler for mer en bare kvalitet for å si det slik.
http://www.loewe.no/no/produkter.html
Loewe bruker elektrostater. Fra Martin Logan om jeg ikke tar feil.

Kan gjerne være like greit å satse på en såkalt lydplanke som tar seg av lyden fra TVen.
Synes den der minner mer om min fem år gamle Hitachi 42", (som forlengst er forvist til feriestedet), i forhold til dagens mye mer elegante løsninger.
Hva i huleste skal man med centimeterbrede og plasskrevende rammer rundt selve TV-bildet, når det finnes langt smekrere alternativer?
En 55" av det slaget må jo bli - unnskyld uttrykket - "bældiger" i forhold til hva man ellers kan finne.
La gå at den nok kan huse høyttalere som spiller / låter bedre enn hva som ellers er å finne i dagens sylslanke skjermer, men hvor mye bedre?
Og i anstendighetens navn:
Den / de som måtte være litt over middels opptatt av lyd i det hele tatt, noe de aller fleste her inne vitterlig er, kobler vel sin flatskjerm til kilder som låter et par hakk bedre en det lydskrammelet som serveres fra en "millimetertykk" billedfremviser med ditto "høyttalere"?
Ikke sjelden - (eller kanskje altfor sjelden?), kan man jo både beskue OG lytte til god musikk fra konserter osv som serveres via skjermen.
Forgagne Pioneer kan jo godt stå som et eksempel på det - toppmodellene hadde ikke høyttalere i det hele tatt.
Man forventet at folk som var opptatt av et såpass godt bilde som den serverte, hadde samme oppfatning også hva lyden angikk........
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.879
Torget vurderinger
23
Jo, men jeg vil ha en TV som er komplett! Ferdig! Strøm og antenne inn! Vil ikke ha flere bokser, kabler dingsbomser, dekodere - ingen ting!

Verden har da vel ikke blitt så syk at til og med en skarve tv er blitt et ingniørarbeide å velge ut og sette sammen som en modulbasert sak?

Lyd har jeg nok av andre steder, vær du trygg. Dette er til stua, det sosiale midtpunkt, delvis derav også ønske om å ha den skjult.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
hørt om TV stue?
den mest skjulte OG mest sosiale løsningen, spesielt ved besøk
mvh
Leif
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
pengesluk skrev:
Jo, men jeg vil ha en TV som er komplett! Ferdig! Strøm og antenne inn! Vil ikke ha flere bokser, kabler dingsbomser, dekodere - ingen ting!
Mange av de du har blitt anbefalt har slot for CI-modul og kan dermed bruke den innebygde tuneren som dekoder. Bl.a. den jeg linket til.

Har du kabel- eller satellitt-tv?
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
kjøp forrige generasjon toppmodell lcd fra sony og bli ferdig med det.

kanskje en eller annen forhandler har på lager fremdeles og dumper for billigpenge, eller du kan plukke opp på finn.no.

kdl-52x3500, f.eks.

denne serien er så bra som lcd kunne bli før led tok over, dessuten har den bedre innebygd lyd enn hvilken som helst annen flatskjerm.
ikke noe trøbbel med synsvinkel og veldig bra sortnivå til lcd å være.

dekoder innebygd og det hele, plug and play.

bare dilldall å løpe etter siste skrik innen tv, imo.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
mesut skrev:
kjøp forrige generasjon toppmodell lcd fra sony og bli ferdig med det.

kanskje en eller annen forhandler har på lager fremdeles og dumper for billigpenge, eller du kan plukke opp på finn.no.

kdl-52x3500, f.eks.

denne serien er så bra som lcd kunne bli før led tok over, dessuten har den bedre innebygd lyd enn hvilken som helst annen flatskjerm.
ikke noe trøbbel med synsvinkel og veldig bra sortnivå til lcd å være.

dekoder innebygd og det hele, plug and play.

bare dilldall å løpe etter siste skrik innen tv, imo.
Godt forslag
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.879
Torget vurderinger
23
JAAA! Den ser snasen ut. Glass er ok. Innebygget dekoder slik at jeg kan stikke inn et slikt lite kort?? Jeg har Anal Digital KabelTV, det står i hvertfall det på regningen.

Da er det bare å holde aua oppe etter en slik modell... Liker tanken på å kjøpe brukt, er ikke snobb hverken på merke eller andre issues, og brukt = billig i dette landet, hvilket igjen betyr mer penger til musikk og hifi! Og DER blir det som kjent ALDRI nok..

Hva tør en slik SONY affære sette formuen tilbake med, sånn ca.? Noen ide? Nypris?
 

hato

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.04.2005
Innlegg
184
Antall liker
288
Torget vurderinger
8
LMC skrev:
produsenter som Runco, er de første til å plukke ut de skjermpanelene med de tighteste toleransene, så lager de sine egne powersupply og det synes på bildet!
og prisen
det er bare et par tre panel-produsenter i verden, så det er elektronikken som i hovedsak avgjør resultatet
mvh
Leif
Ta en telefon til Tor på Lyric. Han kan garantert selge deg en grisedyr Runco av ypperste kvalitet. Tøft å ha et annet merke enn resten av gutta i gata. Den er veldig glad i dette merket i USA, skikkelig high end ;D.
Ellers har jeg syns jeg Pioneer Kuro slår det meste. De er selvfølgelig ut av produksjon :'(
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.879
Torget vurderinger
23
Runco er kult, men unødvendig dyrt er jeg redd.. Svoger har en slik Pioneer, kanskje jeg skal stæla den..?
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
pengesluk skrev:
JAAA! Den ser snasen ut. Glass er ok. Innebygget dekoder slik at jeg kan stikke inn et slikt lite kort?? Jeg har Anal Digital KabelTV, det står i hvertfall det på regningen.

Da er det bare å holde aua oppe etter en slik modell... Liker tanken på å kjøpe brukt, er ikke snobb hverken på merke eller andre issues, og brukt = billig i dette landet, hvilket igjen betyr mer penger til musikk og hifi! Og DER blir det som kjent ALDRI nok..

Hva tør en slik SONY affære sette formuen tilbake med, sånn ca.? Noen ide? Nypris?

den har pcmcia-kortspor, du får nesten ringe sony norge og anal digital og spørre om det funker.
jeg har alltid hatt felles kabeltv gjennom borettslag, så har ikke lekt med dette kortsporet.
har også prøvd antenne fra veggen og rett inn på tv, og det funka, men da har man jo ikke kabeltv-kanalene.

den kostet vel drøye 30k da den kom, men prisen sank jevnt og trutt før serien ble erstattet.
ville nok ikke gitt noe mer enn maks 10k for en sånn en idag, helst mindre.
jeg har egentlig ikke så peil på det der med tv og bruktpriser.

bildevaliteten står ikke noe tilbake for de nye led-skjermene, men den er jo litt tjukkere og mer klumsete, da.
til gjengjeld er som sagt lyden fra de forovervendte og relativ store høyttaler bedre enn på alt annet jeg har hørt fra flatskjermer, særlig de nye led-tv'ene som konkurrerer om å være tynnest og lettest.

forøvrig er jeg enig med hato; det finnes ikke bedre bilde enn det som pioneer leverte med kuro-serien (siste generasjon pioneer før de la på røret).
men da er vi over på plasma igjen, og dessuten vet jeg ikke om pioneer leverte innebygde høyttalere på de store tv'ene sine.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.879
Torget vurderinger
23
Virker som en TV som matcher Sluket; noe fyldigere, men låter jævlig bra!! Vi leter litt....
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.879
Torget vurderinger
23
Eehhh... Mesut, skal ikke du snart bytte TV? Du som lever av å glo på bilder i bevegelse må jo være OPPDATERT; kan ikke ha slikt gammelt ræl vel..?
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Skeptisk til en fire år gammel brukt LCD. Det med innfallsvinkel og lyd er en ting, men spørs om bildekvaliteten er spesielt bra. LCD var en umoden teknologi når den kom. Da er det bedre å kjøpe en brukt plasma IMO. De var langt bedre enn LCD for ca. fire år siden.

Fant noen fra Pioneer. Den første har i alle fall innebygget lyd.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32668180
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32632960
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32144755
 

Decoman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.02.2011
Innlegg
234
Antall liker
1
Estetisk sett ville jeg helst ha valgt en tv hvor logoen på produsenten enten var helt fraværende, eller hvor logoen kunne slås av og således fjernes fra åsyn.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Innlegg
957
Antall liker
77
Torget vurderinger
1
Takk for innblikk i dagens tv verden.
Ble nødt til å lese meg opp litt på nett rundtomkring
Min dekoder konka nylig, så da benyttet jeg muligheten til å bytte
min 10 år gamle samsung 28 tjukkas tv med denne:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632203

Dette er plasma, men tester og omtaler, i tillegg til plasmafraksjonens argumenter her inne,
"vant".
Riks TV og analgodkjent; innebygd dekoder.
Muligheter for wi-fi, SD kort

Når det kommer til lyd, så kobles denne til anlegget når lyd er viktig.
Tv en er på vei i posten, så jeg aner jo ikke om dette er greia, men satser på at det
holder i 10 år, som er ca tvbytte frekvens hos meg.

Skulle bli ca 66,66 kr. pr. mnd. :D
 

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
15.782
Antall liker
21.295
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
pengesluk skrev:
Eehhh... Mesut, skal ikke du snart bytte TV? Du som lever av å glo på bilder i bevegelse må jo være OPPDATERT; kan ikke ha slikt gammelt ræl vel..?

hehhe, nei, det har jeg ingen planer om.

men jeg skal si ifra hvis jeg vet om noen som selger 52-tommers verjsonen (min er 46).
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
911
Antall liker
282
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Tror jeg kjenner noen i Oslo som har en slik og skal pusse opp stua si. Send PM til meg hvis det er aktuellt, så kan jeg høre om ny tv er med i oppussingsprosjektet :D Og hva han eventuellt skal ha for å resirkulere denne bort til deg...

Peter
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.879
Torget vurderinger
23
PM avsendt!
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hvordan gikk det her?
Skaffet meg nylig en sony 60-nx720 led sak.. Dette etter søking, kikking, forsking etc.. og en egen liten preferanse fra tidligere.
Overgangen fra 32" crt var stor... Ekstremt STOR.. Har tidligere (forrige huset) brukt en hd projektor til film og slikt. Det er ikke nødvendig nå.

Har ikke så veldig stor avstand til tven så kanskje dette var for stort? hmm.. Og sitter jeg for nært så blir vanlige sendinger i "dårlig" kvalitet ikke bra. Men hd materiale (film etc.) er ekstremt bra.
Har enda litt tweaking med bilde igjen.

Lydgjengivelsen er dritt.
Skjermen er koblet til anlegg og spilles film etc (gjør det via pc) så brukes selvsagt samme lydkilde som vanlig 2 kanal. Det blir bra.

Skal nok se en eller annen film ikveld også :)

Prisen var rett i underkant av 20k.
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
911
Antall liker
282
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Det var nok ikke bælviktig allikevel ;D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.879
Torget vurderinger
23
Slukets kvern maler langsomt...
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.879
Torget vurderinger
23
bambadoo skrev:
Hvordan gikk det her?
Skaffet meg nylig en sony 60-nx720 led sak.. Dette etter søking, kikking, forsking etc.. og en egen liten preferanse fra tidligere.
Overgangen fra 32" crt var stor... Ekstremt STOR.. Har tidligere (forrige huset) brukt en hd projektor til film og slikt. Det er ikke nødvendig nå.

Har ikke så veldig stor avstand til tven så kanskje dette var for stort? hmm.. Og sitter jeg for nært så blir vanlige sendinger i "dårlig" kvalitet ikke bra. Men hd materiale (film etc.) er ekstremt bra.
Har enda litt tweaking med bilde igjen.

Lydgjengivelsen er dritt.
Skjermen er koblet til anlegg og spilles film etc (gjør det via pc) så brukes selvsagt samme lydkilde som vanlig 2 kanal. Det blir bra.

Skal nok se en eller annen film ikveld også :)

Prisen var rett i underkant av 20k.
Hvilken avstand sitter du på, normalt? Hos meg vil det variere fra 2m. (sittende) og opp til 4m. (liggende i "sløve" modus)
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.956
Antall liker
13.299
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
impliserer du at du er 2m på sokkelesten? ;D
vært på "høy og mørk-kurs"? ::)

mvh
Leif
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.879
Torget vurderinger
23
Såså, uten hår og tresko ble du ikke så høy du heller.. omtrent to kattelorter!
 
N

nb

Gjest
pengesluk skrev:
Hvilken avstand sitter du på, normalt? Hos meg vil det variere fra 2m. (sittende) og opp til 4m. (liggende i "sløve" modus)
For min egen del synest jeg 42" er for lite på ca 4 meters avstand. Min personlige erfaring fra dataskjermområdet er for øvrig at en stor skjerm virker altfor stor med en gang, men så går det noen dager, og så kunne den gjerne vært større. Jeg angret litt da jeg for første gang byttet ut en 19" LCD med en 24" LCD på nerdedatamaskinen min, men nå har jeg tenkt å kjøpe en 24" til når jeg får ånden over meg. 27" hadde sikkert også vært fint.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.879
Torget vurderinger
23
nb skrev:
pengesluk skrev:
Hvilken avstand sitter du på, normalt? Hos meg vil det variere fra 2m. (sittende) og opp til 4m. (liggende i "sløve" modus)
For min egen del synest jeg 42" er for lite på ca 4 meters avstand. Min personlige erfaring fra dataskjermområdet er for øvrig at en stor skjerm virker altfor stor med en gang, men så går det noen dager, og så kunne den gjerne vært større. Jeg angret litt da jeg for første gang byttet ut en 19" LCD med en 24" LCD på nerdedatamaskinen min, men nå har jeg tenkt å kjøpe en 24" til når jeg får ånden over meg. 27" hadde sikkert også vært fint.
Det har jeg merket også. Og det gjelder mye annet; både kvinnfolk og hifi, biler etc.; du tauer de gjeveste ting hjem til gards og etter en stund er det ikke så fett :eek: :eek:
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.457
pengesluk skrev:
nb skrev:
pengesluk skrev:
Hvilken avstand sitter du på, normalt? Hos meg vil det variere fra 2m. (sittende) og opp til 4m. (liggende i "sløve" modus)
For min egen del synest jeg 42" er for lite på ca 4 meters avstand. Min personlige erfaring fra dataskjermområdet er for øvrig at en stor skjerm virker altfor stor med en gang, men så går det noen dager, og så kunne den gjerne vært større. Jeg angret litt da jeg for første gang byttet ut en 19" LCD med en 24" LCD på nerdedatamaskinen min, men nå har jeg tenkt å kjøpe en 24" til når jeg får ånden over meg. 27" hadde sikkert også vært fint.
Det har jeg merket også. Og det gjelder mye annet; både kvinnfolk og hifi, biler etc.; du tauer de gjeveste ting hjem til gards og etter en stund er det ikke så fett :eek: :eek:
Mener du at man skal ta det største kvinnfolket først som sist? Kvinnfolk har det da med å bli større etter som tiden går.... Og da tenker jeg ikke på graviditet.
 

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Innlegg
370
Antall liker
1
nb skrev:
pengesluk skrev:
Hvilken avstand sitter du på, normalt? Hos meg vil det variere fra 2m. (sittende) og opp til 4m. (liggende i "sløve" modus)
For min egen del synest jeg 42" er for lite på ca 4 meters avstand. Min personlige erfaring fra dataskjermområdet er for øvrig at en stor skjerm virker altfor stor med en gang, men så går det noen dager, og så kunne den gjerne vært større. Jeg angret litt da jeg for første gang byttet ut en 19" LCD med en 24" LCD på nerdedatamaskinen min, men nå har jeg tenkt å kjøpe en 24" til når jeg får ånden over meg. 27" hadde sikkert også vært fint.
Jeg har en 50" jeg sitter ca 4m unna.. Jeg syns det er passe..
I kjellestua har jeg 106" lærret jeg sitter ca 3,5m unna.. Er passe det også, eneste jeg ikke er fornøyd med er at det henger for lavt. (står på den evig lange todo-listen)
 
Topp Bunn