High-Res fusket er alvorlig

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • V

    vredensgnag

    Gjest

    Moiz Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    06.08.2007
    Innlegg
    4.176
    Antall liker
    794
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    123
    vredensgnag skrev:
    NEVATON skrev:
    bambadoo skrev:

    hadde han idioten skjønt hvordan analog bånd opptak fungerer ( ikke minst analog skala) så hadde han skjønt hvorfor cut off skjer ved 22khz.

    Jeg må bare le.
    Du mener "han idioten" som har fått HD-Tracks til å refundere pengene til samtlige som har kjøpt den nedlastingen? Han idioten?

    jepp..helt riktig. hva blir neste ips 15 har båndbredde til 100khz..er du enig?

    Barry har skjønt det , det er normalt å overføre pcm til Tape....grunnet den " naturlige" kompresjonen -( ikke minst behagelige)

    trukke en waves L2 var skapt den tida.. :D
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.189
    Antall liker
    10.733
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Her er svaret han fikk fra HDT
    http://www.computeraudiophile.com/node/54363/138245#comment-138245
    ". . . we discovered that the title was mistakenly labeled in both the 192 and 96kHz formats. The file that you received was in fact 44.1kHz/16bit. Upon realizing the error we immediately removed the title from our store.

    You were one of the customers who had purchased this download before we took it down, and we apologize for this error. You will be refunded 100% for your purchase of this download . . . utilize the discount code at the bottom of this letter good towards 10% off a future purchase . . .

    It is extremely important to us that our customers receive the resolution quality that they are paying for and we make every effort to check incoming files from our label partners. However, there are sometimes situations that arise that are unavoidable . . .

    Norman and David Chesky
    HDtracks"
    Det er bra de gjør opp for seg. Setter faktisk en bitteliten + i boka mi.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Her er svaret han fikk fra HDT
    http://www.computeraudiophile.com/node/54363/138245#comment-138245
    ". . . we discovered that the title was mistakenly labeled in both the 192 and 96kHz formats. The file that you received was in fact 44.1kHz/16bit. Upon realizing the error we immediately removed the title from our store.

    You were one of the customers who had purchased this download before we took it down, and we apologize for this error. You will be refunded 100% for your purchase of this download . . . utilize the discount code at the bottom of this letter good towards 10% off a future purchase . . .

    It is extremely important to us that our customers receive the resolution quality that they are paying for and we make every effort to check incoming files from our label partners. However, there are sometimes situations that arise that are unavoidable . . .

    Norman and David Chesky
    HDtracks"
    Det er bra de gjør opp for seg. Setter faktisk en bitteliten + i boka mi.
    Ja, nå kunne de ikke late som om det ikke var et problem lenger. Og spesielt denne innspillingen blir det litt dumt å legge ut som high-res i 96 og 192kHz, gitt at den opprinnelig ble gjort på digital i et format som mange kjenner til.

    Skjønner ikke helt hva Nevaton er innom med sin analoge tape i dette tilfellet ... Produksjonen var DDD, og SONY brukte den som skoleeksempel på hva som var mulig med den signalkjeden.

    Men om noe hadde CA-tråden én positiv effekt: en rekke personer som har holdt BIA som den aller beste vinylen de hadde, har fått noe å tenke på, med tanke på at opprinnelig opptak ble gjort digitalt.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    bambadoo skrev:
    Her er svaret han fikk fra HDT
    http://www.computeraudiophile.com/node/54363/138245#comment-138245
    "
    [...]
    You will be refunded 100% for your purchase of this download . . . utilize the discount code at the bottom of this letter good towards 10% off a future purchase . . .
    [...]
    Det er bra de gjør opp for seg. Setter faktisk en bitteliten + i boka mi.
    Får de pengene tilbake + 10% rabatt på ett fremtidig kjøp eller må de handle ganske mye fra HDtracks for å "få tilbake" pengene sine? Det siste blir nesten som å tro man tjener penger på å drikke billig øl under happy hour (= dårlig økonomi).

    [...]
    However, there are sometimes situations that arise that are unavoidable . . .
    [...]
    "
    Denne var da vel høyst "avoidable" som vredensgnag og flere i CA-tråden var inne på, og i skjerpende retning gjelder dette mennesker som er profesjonelle innen fonogramindustrien generelt og opptaksdelen spesielt.
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    rekke personer som har holdt BIA som den aller beste vinylen de hadde, har fått noe å tenke på, med tanke på at opprinnelig opptak ble gjort digitalt.
    Reality is a cruel bitch.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.189
    Antall liker
    10.733
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hdtracks har endel "oppsamplede" utgivelser som blir solgt som audiofile versjoner ja.

    Her er et lite knippe.
    1. Dire Straits: Brothers in Arms 16 bit master
    2. Donald Fagen: The Nightfly 16 bit master
    3. Donald Fagen: Kamakiriad: 20 bit master
    4. Flaming Lips: Yoshimi Battles the Pink Robots
    5. Rush: Moving Pictures
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.747
    Antall liker
    33.070
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    bambadoo skrev:
    Hdtracks har endel "oppsamplede" utgivelser som blir solgt som audiofile versjoner ja.

    Her er et lite knippe.
    1. Dire Straits: Brothers in Arms 16 bit master
    2. Donald Fagen: The Nightfly 16 bit master
    3. Donald Fagen: Kamakiriad: 20 bit master4. Flaming Lips: Yoshimi Battles the Pink Robots
    5. Rush: Moving Pictures
    Men akkurat denne, audiofil eller ei, låter veldig bra hos meg i begge versjoner.
    Har i kveld vekslet mellom mine to versjoner ("44/16 og 96/24" ,iallefall det de selges som) av denne
    Begge har både sterke og svake sider, med tydelige forskjeller, da mener jeg hørbart for ørene og ikke bare for "målefolket" ;)

    gismo
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.189
    Antall liker
    10.733
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De fleste av hirez filene som selges er jo i utgangspunktet "audiofile" innspillinger som hifi folket har trykt til sitt bryst i årevis og kjøper igjen når det kommer som "enda bedre". xrcd, remaster, hirez etc.

    I den senere tid kommer endel ikke så audiofile innspillinger også som hirez.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    gismo skrev:
    [...]
    Men akkurat denne, audiofil eller ei, låter veldig bra hos meg i begge versjoner.
    Har i kveld vekslet mellom mine to versjoner ("44/16 og 96/24" ,iallefall det de selges som) av denne
    Begge har både sterke og svake sider, med tydelige forskjeller, da mener jeg hørbart for ørene og ikke bare for "målefolket" ;)
    Det har tidligere vært skrevet på HFS om forskjeller mellom slike utgivelser, være seg vinyl, CD, SACD, audiofil, osv. Man hevdet da at mange av forskjellene skyldes ulik (bruk av) eq. Utgavene er m.a.o. ofte sminket (forskjellig). Det kan som kjent gi ganske store utslag.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    CDWMcInSpots skrev:
    gismo skrev:
    [...]
    Men akkurat denne, audiofil eller ei, låter veldig bra hos meg i begge versjoner.
    Har i kveld vekslet mellom mine to versjoner ("44/16 og 96/24" ,iallefall det de selges som) av denne
    Begge har både sterke og svake sider, med tydelige forskjeller, da mener jeg hørbart for ørene og ikke bare for "målefolket" ;)
    Det har tidligere vært skrevet på HFS om forskjeller mellom slike utgivelser, være seg vinyl, CD, SACD, audiofil, osv. Man hevdet da at mange av forskjellene skyldes ulik (bruk av) eq. Utgavene er m.a.o. ofte sminket (forskjellig). Det kan som kjent gi ganske store utslag.
    Eller rett og slett lagt mer tid og penger i Masteringen til highres. Hadde SACD tatt over for cd den gangen det kom tror jeg dessverre det lille ekstra i mastringen på SACD ville forsvunnet samtidig som cd-formatet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.189
    Antall liker
    10.733
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Litt på siden av hirez men mitt foreløpige inntrykk av de nyeste innspillingene jeg har anskaffet (2012) så er lyden blitt ett hakk bedre i forhold til de foregående år.. Dette er et generelt inntrykk og gjelder redbook. Mastret litt mer konservativt enn tidligere.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.189
    Antall liker
    10.733
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    "the title was incorrectly labeled by one of our engineers. For the time being we have put this title on hold until such time as we can be certain that we are able to offer the best quality files available for this title."
    Og svaret på det er ganske bra...

    The HD Tracks explanation was that the tracks I downloaded were actually 16/44.1 due to incorrect labelling.
    If that was correct, then my DL would have been far quicker, and Sound Forge 9 would not have shown them as 24/192 files.
    Tja....
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.685
    Antall liker
    35.658
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    bambadoo skrev:
    Litt på siden av hirez men mitt foreløpige inntrykk av de nyeste innspillingene jeg har anskaffet (2012) så er lyden blitt ett hakk bedre i forhold til de foregående år.. Dette er et generelt inntrykk og gjelder redbook. Mastret litt mer konservativt enn tidligere.
    Enig. Ett lite steg tilbake fra komprimeringshelvetet, og litt mer dyktighet i å runde av kantene på hardt komprimerte innspillinger enn bare å slenge dem i en brickwall-limiter med skarpest mulig kne og påfølgende forvrengning. Eksempel:
    Michael Kiwanuka, "Home Again" (2012)

    Kunne fortsatt skrudd ned med 7-8 dB, men det er i det minste litt luft innimellom.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Brothers in arms original CD bruker ihvertfall pre-emphasis, og kan med fordel de-emphasis (mangler norsk ord) til 24bit.

    Den ble remixed til DVDA (og også konvertert til SACD) i 2005 i anledning 20års-jubileet. Stereomiksen her er dessverre litt for komprimert, og er bare i 24/48 i forhold til surroundmiksen som er i 24/96. Et eller annet sted finnes det altså en ukomprimert stereoremiks i 24/96. Det er nok ikke denne HDtracks har fått tak i.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.685
    Antall liker
    35.658
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man skrev:
    Brothers in arms original CD bruker ihvertfall pre-emphasis, og kan med fordel de-emphasis (mangler norsk ord) til 24bit.

    Den ble remixed til DVDA (og også konvertert til SACD) i 2005 i anledning 20års-jubileet. Stereomiksen her er dessverre litt for komprimert, og er bare i 24/48 i forhold til surroundmiksen som er i 24/96. Et eller annet sted finnes det altså en ukomprimert stereoremiks i 24/96. Det er nok ikke denne HDtracks har fått tak i.
    Det blir ikke større bit-dybde av pre-emphasis/de-emphasis. Det er bare en EQ-kurve som er lagt på for å skape bedre signal/støy-forhold i diskanten, omtrent som RIAA-kurven fungerer i bassen på en LP. Tanken er å booste diskanten i det digitale signalet, D/A-konvertere, og så gjøre et tilsvarende analogt EQ-cut i diskanten for å bli kvitt ulydene av tidlige D/A-konvertere. Dette var mest en workaround for å få 16-bits audio noenlunde uskadd gjennom en 14-bits DAC, noe som var en ganske aktuell problemstilling den gangen i urtiden da dette foregikk. Du kan selvsagt lagre resultatet etter digital de-emphasis som en 24 bits fil, men de ekstra 8 bits inneholder ikke noe annet enn støy uansett. Hvis opptaket var 16 bits, er det ikke mer enn 16 bits informasjon der.

    http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Pre-emphasis#Pre-emphasis_on_audio_CD

    Utpakking av HDCD kan derimot trekke ut litt ekstra informasjon sammenlignet med vanlig 16-bits CD. I beste fall er det innkodet 20 bits signal på plata, sånn at utpakking til 20 eller 24 bits har noe for seg.

    http://en.wikipedia.org/wiki/High_Definition_Compatible_Digital
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Man skrev:
    Brothers in arms original CD bruker ihvertfall pre-emphasis, og kan med fordel de-emphasis (mangler norsk ord) til 24bit.

    Den ble remixed til DVDA (og også konvertert til SACD) i 2005 i anledning 20års-jubileet. Stereomiksen her er dessverre litt for komprimert, og er bare i 24/48 i forhold til surroundmiksen som er i 24/96. Et eller annet sted finnes det altså en ukomprimert stereoremiks i 24/96. Det er nok ikke denne HDtracks har fått tak i.
    "en ukomprimert stereoremiks i 24/96" basert på opptak i 16/44,1 (eller 16/48). ???

    Tillegg:
    Mine uthevninger:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Brothers_in_Arms_(Dire_Straits_album)#History

    Brothers in Arms was one of the first albums to be directed at the CD market, and was a full digital recording (DDD)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Brothers_in_Arms_(Dire_Straits_album)

    Released 13 May 1985
    Recorded November 1984 - March 1985, AIR Studios, Montserrat / AIR Studios, London / Power Station, New York
    Jeg tror noen skrev tidligere i tråden hvilket opptaksutstyr som ble benyttet på Brothers in Arms, men nå fant jeg det ikke. Jeg har også tidligere sett en vevside om dette, men den fant jeg ikke nå, og det gjorde heller ikke den tidligere innleggsforfatteren. Han skrev dog at noen kilder hevder at opptakket ble gjort i 16/44,1 mens andre hevder at det var 16/48.

    Hvis jeg husker og har forstått rett, fantes det ikke opptaksutstyr i praktisk/regulær bruk som støttet høyere bitdybde enn 16 bit og samplerate enn 44,1 og 48 kHz i november 1984 til mars 1985. Dessverre hadde jeg problemer med å finne en kilde som bekreftet dette.

    baluba og vredensgnag pleier å være gode kilder for slik informasjon. Kanskje de eller andre kan hjelpe?
     

    tyan

    Musiker
    Ble medlem
    31.10.2009
    Innlegg
    257
    Antall liker
    48
    Sted
    Telemark
    Dire Straits were early adopters of digital recording, thanks to Mark Knopfler's constant striving for better sound quality. "Thanks to Mark, that album [Brothers In Arms] was among the first to be recorded on a Sony 24-track digital tape machine," explains Neil Dorfsman. "One of the things that I totally respected about him was his interest in technology as a means of improving his music. He was always willing to spend on high-quality equipment, and I actually remember the night he made the decision to try digital.

    http://www.soundonsound.com/sos/may06/articles/classictracks_0506.htm

    With the exception of the Sony PCM-3348HR and Studer D827, all of the DASH recorders have 16-bit resolution with a 44.1 kHz or 48 kHz sampling rate, although it is possible to use an outboard analog-to-digital converter of up to 20-bit resolution.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Audio_Stationary_Head

    In 1981, as Mitsubishi began delivering its X-800 digital 32-tracks, Sony countered with its PCM-3324 digital 24-track, which was two years from shipping. The original 44.1/48kHz, 16-bit PCM-3324 weighed 440 pounds, but had a maximum record time of 65 minutes and could easily be synched for 48-track work.

    http://mixonline.com/TECnology-Hall-of-Fame/1981-sony-pcm3324-090106/

    Dire Straits’ ‘Brothers In Arms’ needs no introduction. It was arguably the Compact Disc’s ‘killer-app’ album which almost single-handedly launched the new digital format over two decades ago into households across the world, not to mention bringing digital recording technology into studios. Two decades later at Mark Knopfler’s own recording facility at British Grove Studios, the album gets the high-resolution surround-sound treatment we’ve all waited for. Renowned audio engineer, Chuck Ainlay — known to some as “Mr Digital” — explains to High Fidelity Review’s Martin Fendt how he remixed this project to DVD-Audio and SACD formats.

    It should be noted that the original transfers were recorded digitally to the then new and pioneering Sony 16-bit 44.1kHz DASH format, which at the time only supported 24-tracks. Ainlay also faced the fact that pre-emphasis had been applied to the recordings on the DASH tapes. In essence, this was intended to help reduce PCM quantisation noise by basically boosting the high-end on record, and then decreasing it again, with the inverse slope to flatten the response back out on playback. Even today, the problem is there is no practical way to strip the emphasis whilst staying in the digital domain. In the end, the solution Ainlay came-up with was to use the machine’s analogue-outs which would output with the frequency response re-corrected on playback. Moreover, to achieve the best possible sound quality, the team used the latest model of Sony DASH machine they could lay their hands on: the 3348HR which used much better converters than those of the original 3324.

    http://web.archive.org/web/20080610132806/http://www.highfidelityreview.com/features/brothers_in_arms_01.asp
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ^
    Takk.

    Tillegg:
    Siste avsnitt var interessant ang. DDD (mine uthevninger):
    http://web.archive.org/web/20080610...tyreview.com/features/brothers_in_arms_01.asp

    As an aside, readers will certainly be intrigued to know that this “hybrid” and arguably convoluted D-to-A-to-D-to-A-to-D signal routing, by coincidence, actually mirrors what Neil Dorfsman undertook in 1985 with the original stereo album. The main ‘architectural’ difference when comparing the two respective approaches being the intermediate tracking into Nuendo at 24-bit 96kHz resolution. “The original album, which I consider to be a masterpiece, was mixed in a SSL4000 analogue console from the analogue outputs of the DASH 3324,” says Ainlay. “However, I would still consider that to be an ‘all-digital’ album. To be honest, at the time, there was no way of doing a pure DDD album, so the analogue stage of mixing through a console was never differentiated on the CD jewelbox. Anyway, apart from a few analogue slave reels, there was never any analogue tape storage stage where you would ‘lose’ it, so to speak.”
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Asbjørn skrev:
    Man skrev:
    Brothers in arms original CD bruker ihvertfall pre-emphasis, og kan med fordel de-emphasis (mangler norsk ord) til 24bit.

    Den ble remixed til DVDA (og også konvertert til SACD) i 2005 i anledning 20års-jubileet. Stereomiksen her er dessverre litt for komprimert, og er bare i 24/48 i forhold til surroundmiksen som er i 24/96. Et eller annet sted finnes det altså en ukomprimert stereoremiks i 24/96. Det er nok ikke denne HDtracks har fått tak i.
    Det blir ikke større bit-dybde av pre-emphasis/de-emphasis. Det er bare en EQ-kurve som er lagt på for å skape bedre signal/støy-forhold i diskanten, omtrent som RIAA-kurven fungerer i bassen på en LP. Tanken er å booste diskanten i det digitale signalet, D/A-konvertere, og så gjøre et tilsvarende analogt EQ-cut i diskanten for å bli kvitt ulydene av tidlige D/A-konvertere. Dette var mest en workaround for å få 16-bits audio noenlunde uskadd gjennom en 14-bits DAC, noe som var en ganske aktuell problemstilling den gangen i urtiden da dette foregikk. Du kan selvsagt lagre resultatet etter digital de-emphasis som en 24 bits fil, men de ekstra 8 bits inneholder ikke noe annet enn støy uansett. Hvis opptaket var 16 bits, er det ikke mer enn 16 bits informasjon der.

    http://wiki.hydrogenaudio.org/index.php?title=Pre-emphasis#Pre-emphasis_on_audio_CD

    Utpakking av HDCD kan derimot trekke ut litt ekstra informasjon sammenlignet med vanlig 16-bits CD. I beste fall er det innkodet 20 bits signal på plata, sånn at utpakking til 20 eller 24 bits har noe for seg.

    http://en.wikipedia.org/wiki/High_Definition_Compatible_Digital
    Ja, det er ikke helt usant, men det er ikke helt riktig heller. Phillips sin første CDspiller hadde 14bits DACer, men brukte 4x oversampling for å gi 16bits ytelse. (et søk på google viser også at den ikke støttet pre-emphasis) Sony sin første CDspiller brukte 16bits DACer OG støttet pre-emphasis. Så pre-emphasis var mer et generelt middel for å få bedre S/N, ikke for å få 16bits ytelse ut av 14bits konvertere. Akkurat det er ikke mulig. (I tilleg var Pre-emphasis strengt tatt ikke nødvendig, da det fortsatt var kunet fåtall plater som brukte dette, selv på 80-tallet. Og de platene som ikke brukte dette låt jo helt greit på den tidens CDspillere)

    Jeg har ikke skrevet at det blir større bitdybde av pre-emphasis/de-emphasis.
    Når du har en boost fra 1khz til 20khz som strekker seg +10db og korrigerer dette digitalt, vil du både miste oppløsning og få trunkeringsfeil. Dette er helt elementært, og manifisterer seg som en slags matthet. Derfor lønner det seg å konvertere til 24bits når man kjører deemphasis.

    HDCD gir deg aldri mer enn tilnærmet 16bits uansett. Hvis Peak extension brukes på plata, så vil du kunne utvide dynamikkområdet til å nærme seg 20bit, men S/N er fortsatt 16bit. Tanken er at man da bruke et høyere gjennomsnittsvolum, som da vil få flere bits å utfolde seg på. HDCD-plater som ikke bruker peak extension, skal man ikke dekode.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.707
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    tyan skrev:
    It should be noted that the original transfers were recorded digitally to the then new and pioneering Sony 16-bit 44.1kHz DASH format, which at the time only supported 24-tracks. Ainlay also faced the fact that pre-emphasis had been applied to the recordings on the DASH tapes. In essence, this was intended to help reduce PCM quantisation noise by basically boosting the high-end on record, and then decreasing it again, with the inverse slope to flatten the response back out on playback. Even today, the problem is there is no practical way to strip the emphasis whilst staying in the digital domain. In the end, the solution Ainlay came-up with was to use the machine’s analogue-outs which would output with the frequency response re-corrected on playback. Moreover, to achieve the best possible sound quality, the team used the latest model of Sony DASH machine they could lay their hands on: the 3348HR which used much better converters than those of the original 3324.

    http://web.archive.org/web/20080610132806/http://www.highfidelityreview.com/features/brothers_in_arms_01.asp
    Husker jeg leste det og ble litt vel skuffet over at disse folka ikke kunne bare konvertere til 24bits og f.eks bruke SOX til deemphasis... menmen :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.189
    Antall liker
    10.733
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mer fra Hdtracks
    http://www.computeraudiophile.com/threads/11766-Eric-Clapton-Back-Home-(HDTracks)

    http://www.computeraudiophile.com/threads/11767-Levon-Helm-Band-FestivaLink-Presents-the-Levon-Helm-Band-(HDTracks)


    Ut ifra det jeg leser rundt omkring virker det faktisk som om det er unntakene som virkelig er HD materiale fra HDtracks...
    Ellers upsamplede spor etc.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.189
    Antall liker
    10.733
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja så den også. Der ga HDtracks et svar også faktisk.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    En på CA har tatt seg bryet med å fake hvordan man lager high-res spectrogram ut av noe som ikke kan være high-res opptak.

    Han tar utgangspunkt i en Redbook-versjon av et klassisk musikkstykke. Først upsampler han til 24/96 vha SoX. Men det ser ikke pent ut.

    588d1338049252-spectrograms-how-cheat-orig.jpeg



    Derfor legger han inn HF-støy for å blø inn spectrogrammet. Deretter må han gjøre noe for å få det til å se ut som om det ligger info over 22 kHz.

    589d1338049330-spectrograms-how-cheat-add-noise.jpeg


    En ikke-lineær funksjon sørger for at han kan lage "overshoots" i signalet, som korresponderer med grunnsignalet, og etter litt småpuss har han noe som ser ut som filen under. Litt mer småpuss skal til for å unngå for brå overganger fra grunnsignalet til den nye toppen som er malt inn i dette - men han syns han har vist hvor lett det er å fuske, og tok seg heller et glass Rioja enn å pusle mer.
    Spectrograms - how to cheat

    590d1338049585-spectrograms-how-cheat-harmonics.jpeg
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.189
    Antall liker
    10.733
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Interessant.
    Gjorde noe av det samme med izotope rx2.. Gikk finfint det.
     

    Elvisruller

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    22
    Antall liker
    3
    HighRes heter vinyl.....

    Alt digitalisert kommer fra CD formatet, som suger....
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    HighRes heter vinyl.....

    Alt digitalisert kommer fra CD formatet, som suger....
    Tullprat!

    Mvh.KW
    Utvilsomt.

    For meg er denne tråden - som er meget interessant og avslørende på en ikke helt rein bransje - et av mange eksempler på at folk stadig lar seg lure til å tro at det går an å lage gull av gråstein. Fenomenet har i og for seg en lang tradisjon. For eksempel begynte man tidlig på 60-tallet med å "rechannel" mono-innspillinger til stereo. Resultatet var redelsfullt, men ganske mange gikk på limpinnen. Et annet trick den gangen var å filtrere og å legge til "romeffekt" eller ekko. Da skulle liksom gamle reutgitte innspillinger låte moderne. Også her var resultatet nedslående for alle lyttere som misliker å sitte i en brønn og høre på musikk. Da man begynte med CD, forsøkte en del av de samme folka seg igjen, og skulle gi ut "gamle mestere i ny drakt", f eks RCA's reutgivelse av Ellington 1940-42 (3 CD The Blanton/Webster Band (1990)). Redsel og gru!!!
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.307
    Antall liker
    11.146
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    HighRes heter vinyl.....

    Alt digitalisert kommer fra CD formatet, som suger....
    Den var kanskje litt drøy, Elvis. Det gjelder å styre unna all dritten, men det er ikke CD-formatet sin skyld.
    Kan anbefale å prøve noen gode CDer, avspilit på god spiller/DAC.
    CD kan låte fabelaktig. Ja, det låter fabelaktig hvis det bare er skikkelig gjort.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.574
    Antall liker
    3.769
    Torget vurderinger
    96
    HighRes heter vinyl.....

    Alt digitalisert kommer fra CD formatet, som suger....
    Jepp, og sort-hvitt tv hadde bedre bilde enn HDTV. Vinyl er et støybefengt medium som for all del kan låte forførende og sjarmerende. Jeg skyldte også på digitallyden, helt til jeg skjønte og fikk orden på disse parforhold, som også må funke som en gruppe: rom/høyttaler, pre/power og kilde/kildemateriale. Verden går framover. Akkurat som den første grammofonen har utviklet seg til det vinylavspilling er i dag, har også digitallyden hatt en rivende utvikling. Noen blander også sammem komprimering og CD/digitale format, som om de betinger hverandre. Slik er det IKKE. En godt mastret digitalutgivelse har all den dynamikk man kan ønske seg.
    "Alt var bedre før" stemmer ikke alltid...
     
    L

    Lars.N

    Gjest
    Hva inn i fuglekassen er pre-emphasis/de-emphasis dere nevner i tråden at noen enkelte få Cd skiver fra 80 talet gjorde bruk av det ?
    Hvilke skiver fra 80 bruker dette ?
    Er det snakk om en form for digital riaa ?

    Mvh

    En med de-emphasis som valgfri funksjon på Dac'n sin somikkevethvadenertilLars
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn