Forsterkere High-endutvikling på Inderøya

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
:D Kanskje man skal ta seg en kjøretur til Inderøya en dag :D

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Antall liker
5.200
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Du store...

Vi patenterer ikke ideene våre. Vi legger heller på 30 prosent mer elektronikk på printkortene og lager printbaner i flere etasjer for å forvirre konkurrenter. Jeg tror de gir opp når de prøver å forstå hva vi har gjort, sier han.

N

nysjerrigper

Gjest
godt han har like lange forsterkere så lyden kommer ut samtidig :)

BurntIsland

Æresmedlem
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
16.126
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
Hvis du tilhører den gruppen av audiofile som sverger "fidelity to the master tapes" og ønsker å høre alt som er der (på både godt og vondt) kan jeg ikke forestille meg du finner noe som er særlig bedre enn disse forsterkerne. Audio Insight er et dekkende navn syns jeg. (har hørt monoblokkene ved flere anledninger)

pahf

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.12.2005
Antall liker
1.936
Sted
huttuheita
Torget vurderinger
8
Hvem skulle trodd at en av konstruktørene bak Adyton bodde i den lille borthjemte nabobygda. :rolleyes:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.287
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Klasse D , disse nye tingene han lager ? Imponerende okkesom..

Jamakr

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2003
Antall liker
2.495
Ulike versjoner av høyttalere har jeg hørt her og der oppigjennom - og det er klart dette er high-end. Jeg har ikke noe forhold til Adyton.
Mvh
JMK

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Antall liker
932
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Så vidt jeg vet arbeides det nå for å få plassert ut noen nye forsterkere på utprøving i en større nabobygd til Inderøya...
Regner med det kan bety at det kommer flere poster i denne tråden.
Jeg har antagelig de første monoblokkene fra Audio Insight, og skal komme tilbake med litt lytteinntrykk etterhvert, men Burnt_Island antyder noe av det sentrale ved disse forsterkerne i kommentaren sin.
Ellers er det vel allerede noen stereotrinn ute hos early adopters i nærområdet, men tanken er vel at produktene så snart det er mulig også skal presenteres for internasjonale distributører. Der er det dialog og interesse allerede.

Og ja, HCS, det er klasse D, men ingen switchmode, derimot ganske voldsom analog strømforsyning.
Kombinasjonen høres for mine ører meget vellykket ut.

Sist redigert:

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.037
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg er sykt fysen på disse nye buede fra Geir. Har hørt en forsmak på hva dette handler om....

kgyran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2005
Antall liker
240
Sted
Røra
Torget vurderinger
4
Kunne vært interessant med et besøk. Tro om han er med på det. Må sjekkes ut :)

TrompetN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.03.2004
Antall liker
7.007
Ironi på:
"Hifi laget på kjøkkenbenken kan umulig bli bra":rolleyes:
Ironi av.

Å forvirre konkurrentene innen Hifi tror jeg er mer utbredt enn man tror. Noen ganger forvirrer man diskusjonsforumer også.:cool:

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Mye som skjer på Inderøya. Syns å huske at en av Per Abrahamsens sønner bor der også. For noen år siden drev han å produserte strøm- og interconnectkabler under varemerket Electrocompaniet. Har fremdeles et par eksemplarer liggende et sted, tror jeg.

Det mest interessante i artikkelen i Teknisk Ukeblad var at det ble avslørt at det snart kommer et "billigmerke" med utstyr som har samme filosofi som Adyton.

kgyran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2005
Antall liker
240
Sted
Røra
Torget vurderinger
4
Sønnen til Per bor nå på Steinkjer og driver mest med data. Har litt kontakt med han. Han bodde en stund på Røra, for de som er lokalkjent :)

kgyran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2005
Antall liker
240
Sted
Røra
Torget vurderinger
4
Han drev å sysla med noe høyttalergreier også, under navnet Phsyco Acoustic. Bl.a kasser i Corian og mellomtone i dipol. Fikk mye god tilbakemelding, men det stoppet opp etterhvert. Mulig det er noen der ute som har noen høyttalere?

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Sønnen til Per bor nå på Steinkjer og driver mest med data. Har litt kontakt med han. Han bodde en stund på Røra, for de som er lokalkjent :)
På Hylla, for å være ennå mer presis, hva? ;)

kgyran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2005
Antall liker
240
Sted
Røra
Torget vurderinger
4
Tja, det var der han produserte kabler, helt nøyaktig så bodde han oppi hellemshaugan og neddi børgin. Bli vel internt dette ;) Og en lang stund på Sparbu

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Skjønner forresten ikke hvorfor Adyton ikke bruker "Music from Heaven, Made in Hell"...

Selskapet burde sørge for å få selskapsadresse på Hell.

kgyran

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2005
Antall liker
240
Sted
Røra
Torget vurderinger
4
Drev de ikke på oppi Selbu for lenge tilbake? Ikke langt unna da...

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Stemmer det. De har, eller har iallfall hatt, produksjonen sin oppi Selbu. Så det er ikke lange stykket unna. De startet med produksjon av PA-forsterkere, og det var ikke før en HIFI-pusher i Trondheim tok initiativ, at de begynte med HIFI. En periode produserte de vel forsterkere i Horten også?

Det som er bra med Adyton, er at det er utviklet av folk fra NTH, som virkelig har greie på akustikk, fysikk og elektronikk.

Det gjelder åpenbart Geir Fredriksen også.

Sist redigert:

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5
Født og oppvokst på Mære, så godt kjent i området jeg også, ja... ;)

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
7.991
Torget vurderinger
4
De startet med produksjon av PA-forsterkere,...
Han Bodøværingen som pusher hifi ved konserthuset elsker å fortelle om den sagnomsuste Peter Gabriel-konserten på Kalvøya i 1987. Ikke bare var det et kommersielt høydepunkt, men med kunstnerisk integritet i behold, og et kanonbra band som er på veien igjen nå, men også legendarisk bra lyd. Teknikerne i mixeboden svarte at de brukte noe "local stuff called Adyton or something".

En periode produserte de vel forsterkere i Horten også?
Jeg tror det ble produsert i Horten så lenge Rolf Olstad fortsatt drev på. Han stod vel bak designet på klassikerne Cordis 1.6, Modus, Temper, Opera og ikke minste Cordis 3B

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
93
Sted
Fosser
Stemmer det. De har, eller har iallfall hatt, produksjonen sin oppi Selbu. Så det er ikke lange stykket unna. De startet med produksjon av PA-forsterkere, og det var ikke før en HIFI-pusher i Trondheim tok initiativ, at de begynte med HIFI. En periode produserte de vel forsterkere i Horten også?

Det som er bra med Adyton, er at det er utviklet av folk fra NTH, som virkelig har greie på akustikk, fysikk og elektronikk.

Det gjelder åpenbart Geir Fredriksen også.

Adyton er vel siste leddet etter Sonotron, som i sin tid holdt til på industribygget i Trondheim.
Starta med HiFi, flytta til Selbu og starta PA-produksjon før de etterhvert gikk til HiFi igjen.
Er gått sånn omtrent 34 år siden jeg sto og sikla på en av prototypene på forforsterkeren som aldri kom ut. :)

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
865
Det er selvsagt veldig gøy at det lages bra og spennende high-end i Nord-Trøndelag. Selv er jeg riktignok sørtrønder, men evner å glede meg over ting som skjer i nord også:).
Uten å fremstå som en gammel grinebiter her; kanskje LITT kommersialisering og ørlite markedsføring etter sånn omtrent 34 år kunne gjort seg? Jeg som vanlig dødelig forbruker, riktignok etterhvert litt over snittet hifi-interessert, har i grunnen aldri oppfattet Adyton som et merke jeg faktisk kan kjøpe for å ha i egen stue. Jeg har mest oppfattet det som noe veldig dyrt for veldig spesielt interesserte. Men kanskje dette er under endring nå? Det har de sikkert fortjent. Jeg tviler ikke på at de lager gode produkter.

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
93
Sted
Fosser
Adyton solgte vel greit på omdømme allerede fra "starten" av de.
Undrer om ikke et avdød Popikon der over "dammen" hadde et greit oppsett fra Adyton. Med dertilhørende "free advertising" i kretser rundt denne mannen.
Og til priser som hurtig krysset 100K-grensa, så var det vel slik at de ikke behøvde å selge store mengder akkurat. :D
Som Trondheimer, så unner jeg også Nord-Trønderne all mulig suksess. (Har forøvrig en fot i hvert fylke, så jeg kan heie uten blygsel).

Har et par Sonotronforsterkere her, begge med dette "hemmelige" Biasnettverket. Låter fortsatt flott begge to.

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Antall liker
865
Joda, godt mulig Adyton har solgt bra nok.
Det er nok mest jeg som aldri har vært helt der prismessig. Husker jeg hadde en brosjyre på Opera en gang. Mulig jeg har den liggende enda hvis jeg leter en del. Kan scanne den inn hvis interesse.

TANDBERGEREN

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.10.2013
Antall liker
93
Sted
Fosser
Joda, godt mulig Adyton har solgt bra nok.
Det er nok mest jeg som aldri har vært helt der prismessig. Husker jeg hadde en brosjyre på Opera en gang. Mulig jeg har den liggende enda hvis jeg leter en del. Kan scanne den inn hvis interesse.
De hadde vel til salt i maten de gutta ja.

Alltid morsomt med slike brosjyrer.
Har en grei samling av såvel brosjyrer, kataloger, scanninger av slike også.
Er gjerne med på slik utveksling jeg :D

Undrer på hvor det egentlig ble av "Boahs" også.
Var i forhandlinger med ham om diverse etterlatenskaper etter såvel Sonotron, som Adyton-Nor.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.114
Mye som skjer på Inderøya. Syns å huske at en av Per Abrahamsens sønner bor der også. For noen år siden drev han å produserte strøm- og interconnectkabler under varemerket Electrocompaniet. Har fremdeles et par eksemplarer liggende et sted, tror jeg.

Det mest interessante i artikkelen i Teknisk Ukeblad var at det ble avslørt at det snart kommer et "billigmerke" med utstyr som har samme filosofi som Adyton.
De EC strømkablene med oransje stikk; steinulovlig og rene brannfeller da det ble brukt solid-core.. Styr unna

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Ang Adyton. Jeg har hørt at de som ble produsert av Olstad holdt en langt høyere kvalitet enn senere produksjoner der OHC er med i bildet. Feks skal Adyton Modus produsert av Olstad være av mye bedre kvalitet enn OHC utgaven, der fokuset stort sett var på fortjeneste. Noen som har en kommentar, eller vet noe om dette?

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Antall liker
3.514
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Opprinnelig var det vel Olstad og Van der Lach(beklager, men husker ikke stavelsen) som startet
Sonotron og senere Adyton. Begge to driver egene bedrifter i dag.
I dag er det Asle Kvernmark som samarbeider med Geir Fredriksen, som begge har jobbet
i Adyton-Nor.
Adyton ble kjøpt opp senere av en Amerikansk gigant som produserte kvalitets produkter
til studio'r og PA. De brukte mange penger på videreutvikling av forsterkerne.
Da de trakk seg ut, kjøpte Geir Tømmervik rettighetene til merkenavnet Adyton.
Olstad konstruerte Adyton Cordis 3B fra sin computer på fritida hjemmefra.
Denne solgte OHC i bøtter og spann, og lagde senere en version til Svenske Forsell.
Forsell kalte denne modellen for The Statement, så vidt jeg husker.

Senere har Asle Kvernmark "forfinet" Adyton videre helt til i dag, og jeg tør påstå at
det som i dag heter Adyton, er av en helt annen kvalitet enn tidligere.
Asle har brukt mye tid og resursser på utviklingen av Adyton.
Tidligere Adyton forsterkere var ikke bygget for og la seg reparere.
Dagens modeller er meeget gjennomtenkte også ifht. reparasjoner.
De bruker et feed forward prinsipp, som Asle har forfinet gjennom mange år.
Videre finnes det faktisk et par mosfet transistorer på utgangene, sammen
med resten av bipolar transistorene.
Begge disse "detaljene" er med på og skape et unikt produkt.
Sammenligner dere gml. Adyton forsterkere med det som lages i dag, tror
jeg dere kommer til og få sjokk.

Det var faktisk enda flere med i Adyton eventyret, men tror ikke jeg vil nemne
noen flere av dem nå.

OHC kan med rette være stolt av sine Adyton produkter, både forsterkerne
og ikke minst Geir Fredriksen's høyttalere.

Takk for meg

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Takk for informasjonen og dine synspunkter. :) Har du noe dypere kjennskap til evt forskjeller på produktene produsert under forskjellig eierskap?

hifipuristen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.10.2010
Antall liker
3.514
Sted
Bærums Verk
Torget vurderinger
1
Takk for informasjonen og dine synspunkter. :) Har du noe dypere kjennskap til evt forskjeller på produktene produsert under forskjellig eierskap?
Hei SRM

Jeg ble på et tidlig tidspunkt spurt om jeg ville være medeier(investor) i Adyton.
Dette tilbudet fikk jeg av Olstad på en lunch i Royal Garden Hotell.(da var hotellet nytt)
Flere av disse gutta er mine venner.

Tror og håper jeg har litt informasjon om Adyton under alle eierne, og ikke minst produktene.
Var en veldig tidlig kunde av Adyton, og fulgt dem siden.

Yttligere informasjon tar vi på PM.

gunnarium

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2004
Antall liker
105
Sted
Rogaland Bryne
Torget vurderinger
3

De EC strømkablene med oransje stikk; steinulovlig og rene brannfeller da det ble brukt solid-core.. Styr unna
EC sine strømkabler har jeg ikke sett som solid -core og dem har eg mange av så hvorfor må en styre unna?

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Antall liker
882
Torget vurderinger
5

EC sine strømkabler har jeg ikke sett som solid -core og dem har eg mange av så hvorfor må en styre unna?
Har et par slike liggende, men de er ikke lenger i bruk. ;)

Huset har ikke brent ned ennå, selv om jeg har brukt de i mange år.

Flaks, tenker jeg.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.114

Kasta mine 15 år siden så har ikke mulighet for å ta bilde; har du skrudd av stikket og sjekket?

Topp Bunn