Ønsker anbefaling High End

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
High end er vel ett relativt begrep, finnes vel ingen fasit.
Mao kan man vel egentlig si at high-end er et tullebegrep, helt uten innhold. Men det er sikkert fint å ha for de som vil heve seg over den uvaskede røkla som "bare" driver med hi-fi.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Nå vil jeg nå påstå at det jeg har idag, sammenlignet med matching før til la oss si 30k, spiller så mye bedre på alle områder, at det er lysår foran. Det finnes nok ingen fasit nei, men tror allikevel high end, selv om du bruker høytalere som er omtalt som billig i det henseende, som eks XTZ Divine, blir temmelig dyrt. High End for 15 ? Aldri i livet
 

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
538
Antall liker
415
Torget vurderinger
6
Grense er når du koser deg gløgg ihjel. Pris spiller ingen rolle
Nettopp det jeg vil frem til. :)

At en ikke liker Klipsch er fair nok det, men er det dermed ikke high end? Eller er det prisen som er problemet?
Vel, Min mening er at Klipsch ikke er noe særlig, og jeg har hørt de aller billigste og dyreste og det imellom..Palladium spiller jo bra, ikke det, men iflg min mening er det ikke high end. Har ingenting med prisen å gjøre, det er bare min mening..og ila 10 år har jeg hatt og testet ca 15 høyt.par, fra 30 k til 300k, inkl Klipsch. Det er bra til hjemmekino, men ikke noe jeg ville hatt til ren stereo lytting
Så slik du definerer high end så er dette da kun din subjektive mening mtp lyd preferanser. Da kan noen f.eks si at jeg har hørt alt av jbl og liker ikke lyden dermed er ikke jbl high end?
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Grense er når du koser deg gløgg ihjel. Pris spiller ingen rolle
Nettopp det jeg vil frem til. :)

At en ikke liker Klipsch er fair nok det, men er det dermed ikke high end? Eller er det prisen som er problemet?
Vel, Min mening er at Klipsch ikke er noe særlig, og jeg har hørt de aller billigste og dyreste og det imellom..Palladium spiller jo bra, ikke det, men iflg min mening er det ikke high end. Har ingenting med prisen å gjøre, det er bare min mening..og ila 10 år har jeg hatt og testet ca 15 høyt.par, fra 30 k til 300k, inkl Klipsch. Det er bra til hjemmekino, men ikke noe jeg ville hatt til ren stereo lytting
Deg om det, og det er helt greit. Når jeg ser hva du har av utstyr selv, så skjønner jeg at Klipsch ikke er din greie, men fantastisk for andre. High-End kommer an på ørene som hører.
Be om tips i en seriøs butikk, eller dra litt rundt og hør litt selv på anlegg\produkter som kan være aktuelle for deg. Hjemlån er et annet godt tips til trådstarter. :)

God Jul!

Hilsen Ole.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Så slik du definerer high end så er dette da kun din subjektive mening mtp lyd preferanser. Da kan noen f.eks si at jeg har hørt alt av jbl og liker ikke lyden dermed er ikke jbl high end?
Egentlig ikke det jeg mente, men jeg skjønner det er lett å tolke innleggene slik. La oss heller si det slik da, det er mulig Palladiu feks er high end, jeg har bare ikke sansen for det..men selvfølgelig vil svært mange andre elske det sikkert. Jeg tror uansett high end begynner i temmelig dyre prisklasser, som muligens bare nerde entusiaster beveger seg innom
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.661
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
High end til 20k:
Dynabel Euforia til 10k på finn.no
Bladelius Thor mk2 til 10k. (evt. xindak 6950 til 4k) begge disser driver det aller aller meste med bravur.

En grei kilde..... Home free
 

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
538
Antall liker
415
Torget vurderinger
6
Så slik du definerer high end så er dette da kun din subjektive mening mtp lyd preferanser. Da kan noen f.eks si at jeg har hørt alt av jbl og liker ikke lyden dermed er ikke jbl high end?
Egentlig ikke det jeg mente, men jeg skjønner det er lett å tolke innleggene slik. La oss heller si det slik da, det er mulig Palladiu feks er high end, jeg har bare ikke sansen for det..men selvfølgelig vil svært mange andre elske det sikkert. Jeg tror uansett high end begynner i temmelig dyre prisklasser, som muligens bare nerde entusiaster beveger seg innom
Ok, da er vi mer enig :)

Jeg mener high end er en sammenheng mellom lydkvalitet, byggekvalitet og pris. Og det er ikke gitt at alt må innfris for å kalle det high end. Lydkvalitet er subjektivt, så jeg mener det er mulig å få high end også basert på lydkvalitet og byggekvalitet uten at det behøver å koste skjorta. Det er ikke alltid dyrere er bedre selv om det ofte kan være slik.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Er helt enig med deg der:)
 
Topp Bunn