Ønsker anbefaling High End

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
For å kunne svare på trådstarters spørsmål så må vi vel først komme til en konsensus om hva "high-end" egentlig er?

Kjør debatt! :rolleyes:
For meg er begrepet udefinerbart.
Man vet det bare når man hører det.
Den beste beskrivelsen for meg blir at lydbildet 'slipper' høyttalerene og gjengivelsen blir uanstrengt, vektløs og gjennomsiktig.
 

Audirvana

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2012
Innlegg
1.478
Antall liker
881
Torget vurderinger
5
Kombinasjonen KEF LS50 og Rega Brio er dynamitt, og gi rom for å kjøpe en svært brukbar DAC innenfor 20.000 kr.

Det krever selvsagt at man har en pc eller mac å bruke som kilde.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
har du hatt MI før blitzkrieg?
reparer nelson alle sine forsterkere selv? vel nei........
reparer rm alt av sitt selv? vel ja....
1 mann kan ikke klare alt på 1 dag.
men 1 man kan gi utmekret service!
ttt selvfølgelig når man er high end intressert.
rm har reparert flere forsterkere for meg.
og jeg er fornøyd med den servicen jeg har fått.
og det har aldri tatt noen "evighet"
Nei, vega jon, jeg har aldri hatt MI og kommer nok aldri til å ha det heller. Men det er flott at du har gode erfaringer og er fornøyd. Spørsmålet har kun utspring i at hvis jeg skulle investert penger i et merke, så ville jeg gjerne visst om det på forhånd hvis de var notoriske for å ha lang behandlingstid på reparasjoner og for å være litt vanskelige å få tak i hvis det skulle være noe. Samme hvor genialt bra det låter.
Jeg har også bare godt å si om servicen til Musical Innovation. Da jeg kjøpte mitt forsterkersett, og oppdaget at jeg fikk mekanisk transistorduring, på grunn av dårlig strømkvalitet fikk jeg beskjed om å stikke innom verkstedet på Hokksund, for å få installert DC-felle, og softstart. Det ble gjort mens jeg ventet - gratis. Vis meg den hifiprodusenten som gir den samme servicen!

Når det er sagt, kan man ikke, som vega jon sier, ha de samme kravene til MI, som merker som masseproduserer hifiprodukter, og har mange ansatte. Det er viktig å huske på at MI er laget av en håndverker, som jobber i en enmannsbedrift. Når denne ene mannen tar ferie, så betyr det at bedriften også stenger. Slik er det.

Det er både fordeler, og ulemper ved å kjøpe forsterkeri av en håndverker, sammenlignet med noe som er bygget av en større masseprodusent, som får produktene sine fra et samlebånd i østen.
Høres bra ut det, for all del. Har bare registrert en del negativ omtale bl.a. her inne, angående litt slepphendt kundebehandling og syns akkurat det ville vært relevant for min egen del å få vite om hvis jeg ble anbefalt et forsterkermerke helt ukritisk. Jeg ville likt å få vite om det før jeg handlet, iallfall. Men hvis det negative inntrykket jeg har fått av å lese om dette merket bl.a. her inne ikke har noe hold i virkeligheten, så er jeg den første til å beklage.
 

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Innlegg
312
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
En får jo noen bra (og billige ) Tannoy på Elkjøp om dagen + en forsterker fra brukten her , gjerne doxa eller mi + resten av pengene i den beste dacen du får tak i enten brukt eller ny. Dac med volumkontroll og du kan se etter billige effektforsterkere i stede for integrert.
 

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Innlegg
1.369
Antall liker
740
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
Før du gjør noe som helstv tenk over følgende:

1. Hva slags type lyd vil du ha (vil du har detaljer og oppløsning, er mye trøkk viktig, store eller små høyttalere osv)

2. Hvor stor plass har du? En stor stue gir andre krav enn en liten hybel. Digre høyttalere i små rom funker sjelden bra - og sannsynligvis motsatt

3. Hva slags type musikk lytter du til? Dette henger såklart en del sammen med spørsmål 1.

4. Er utsteende/design viktig?

5. Her på HFS vil du bestandig bli anbefalt noe som er (mye) dyrere enn ditt budsjett - uavhengig av hvilket budsjett du har. Er din øvre grense absolutt eller har du mer å gå på? Ofte får du bedre greier jo mer du betaler, men ikke alltid. Det vil avhenge av spørsmålene over.

Å lese seg opp på hi-fi tar tid, men å kjøpe en bunke blader er et fint sted å begynne.
Første fornuftige innlegg.
Meningsløst å gi tips uten å vite om rom, smak, estetiske preferanser.!
Som vanlig.. Hehe trådstarter i bakgrunnen. Ler av innlegg, eller vettskremt av alle ekstreme synspunkter.

Hegel og mf dac på sentral. Samme selger. Bra start. Heller velge htt RUNDT forsterker og dac. Hd20 hegel koster ofte kun 4k. Seriøst godt valg som passer de fleste.

Å anbefale MI er som å anbefale en 18 åring å kjøpe seg italiensk sportsbil som sin første og eneste bil..
Garantert fine opplevelser og herlig musikk gjenskapelse.. Men hvor lenge?

Anbefaler trådstarter å besøke hifi butikker, høre forskjell mellom systemer.

Det ER meningsløst med 3 sider bla bla bla uten mer input..

Mvh..
!!?
 
Sist redigert:

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Innlegg
1.369
Antall liker
740
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
MEN, skulle jeg ha bygd så god lyd som overhodet mulig for 20k, som hadde passet min smak.
Brukte focal 936 Electra. Hypex diy ucd 400 og en dac med volumkontroll... F. Eks hegel..
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Før du gjør noe som helstv tenk over følgende:

1. Hva slags type lyd vil du ha (vil du har detaljer og oppløsning, er mye trøkk viktig, store eller små høyttalere osv)

2. Hvor stor plass har du? En stor stue gir andre krav enn en liten hybel. Digre høyttalere i små rom funker sjelden bra - og sannsynligvis motsatt

3. Hva slags type musikk lytter du til? Dette henger såklart en del sammen med spørsmål 1.

4. Er utsteende/design viktig?

5. Her på HFS vil du bestandig bli anbefalt noe som er (mye) dyrere enn ditt budsjett - uavhengig av hvilket budsjett du har. Er din øvre grense absolutt eller har du mer å gå på? Ofte får du bedre greier jo mer du betaler, men ikke alltid. Det vil avhenge av spørsmålene over.

Å lese seg opp på hi-fi tar tid, men å kjøpe en bunke blader er et fint sted å begynne.

Å anbefale MI er som å anbefale en 18 åring å kjøpe seg italiensk sportsbil som sin første og eneste bil..
Garantert fine opplevelser og herlig musikk gjenskapelse.. Men hvor lenge?


Mvh..
!!?
...Men hvor lenge? Du må gjerne utdype? :)
Påstår du at tingene slutter å virke?

Mvh. Ole
 

ArildD

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.06.2008
Innlegg
1.369
Antall liker
740
Sted
Akershus
Torget vurderinger
22
@ Ole..
Foreslår at du sletter innlegg. Så gjør jeg det også med dette.
Du bør høre med menigheten om min mening bør på trykk..
Men vil du ha en utdypende historie om mine, og mange jeg kjenner sine produkter sin omfattende
Reklamasjon historikk, så klart jeg kan sette av tid til det.
AD
 

rocknrolla

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.09.2009
Innlegg
312
Antall liker
22
Sted
Florø
Torget vurderinger
1
Å anbefale MI er som å anbefale en 18 åring å kjøpe seg italiensk sportsbil som sin første og eneste bil..
Garantert fine opplevelser og herlig musikk gjenskapelse.. Men hvor lenge?

Mvh..
!!?
Det ner da vel sportsbil han spør etter vel ? Ref. High end ;)
 

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Innlegg
761
Antall liker
35
Sted
Hagan
Drit nå i dette med high end og la for all del ikke atter en tråd her på forumet avspore og bli uinteressant. Hvis trådstarter hadde sagt noe om de tingene jeg spurte om over hadde det gått an å svare fornuftig men til nå har han fått 15 ulike forslag og er egentlig like langt..
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jøss, mye rart her inne.
Hvorfor postet jeg i det hele tatt er vel det nærliggende spørsmålet....
 

MrXpose

Hi-Fi interessert
Ble medlem
31.03.2013
Innlegg
54
Antall liker
76
Sted
Hønefoss
Jo, det er fullt mulig å få godlyd for under 20k. Om "godlyd" kan defineres som high end kommer vel til syvende og sist an på ørene som hører. Selv har jeg vært aktiv på bruktmarkedet over tid og vært heldig men noen gode kjøp. Fikk tak i en Adition Cordis 1.6 for 3.000 kroner. Det skal også være mulig å få tak i en Dynamic Presision av litt eldre årgang for mellom 5 og 10k. I mitt hode er en kraftig forsterker selve hjertet iet anlegg.

Som mange har nevnt før, så er en god DAC et munst. Selv endte jeg opp med en YBA, kjøpt på Lyrik for 4k. Denne fungerer også som en forforsterker med fjernkontroll. Så er det det høyttalere da. Også her er det mye på bruktmarkedet. Selv fikk jeg tak i et par Sonus Faber Concertino til noen tuselapper. Alternativt kan du teste KEF sine jubileumshøytalere, LS50 til 10k hos Oslo HiFi center. Overraskende mye og stor lyd fra disse små høyttalerne, men de krever en kraftig forsterker.

Med Wimp HiFi får du uendelige mange gode nusikkopplevelser!

Et råd til slutt: Vær tålmodig og vent på at de gode tilbudene dukker opp.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Elac Air-X 403 ?

Etter tiden min med BS 403 (den passive modellen) venter jeg spent på å høre disse. Makan til oppløst og natulig lyd skal en lete lenge etter for pengene. Gleder meg til å høre / kjøpe disse i skreddersøm med forsterker ombord. Tipper prisen havner rundt 20k.
 

Ole Borgenvik

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2010
Innlegg
730
Antall liker
413
Sted
Sandefjord
Jo, det er fullt mulig å få godlyd for under 20k. Om "godlyd" kan defineres som high end kommer vel til syvende og sist an på ørene som hører. Selv har jeg vært aktiv på bruktmarkedet over tid og vært heldig men noen gode kjøp. Fikk tak i en Adition Cordis 1.6 for 3.000 kroner. Det skal også være mulig å få tak i en Dynamic Presision av litt eldre årgang for mellom 5 og 10k. I mitt hode er en kraftig forsterker selve hjertet iet anlegg.

Som mange har nevnt før, så er en god DAC et munst. Selv endte jeg opp med en YBA, kjøpt på Lyrik for 4k. Denne fungerer også som en forforsterker med fjernkontroll. Så er det det høyttalere da. Også her er det mye på bruktmarkedet. Selv fikk jeg tak i et par Sonus Faber Concertino til noen tuselapper. Alternativt kan du teste KEF sine jubileumshøytalere, LS50 til 10k hos Oslo HiFi center. Overraskende mye og stor lyd fra disse små høyttalerne, men de krever en kraftig forsterker.

Med Wimp HiFi får du uendelige mange gode nusikkopplevelser!

Et råd til slutt: Vær tålmodig og vent på at de gode tilbudene dukker opp.
Se her ja! Dette var et fint innlegg synes jeg. Konkrete produkt-tips og konkrete råd. Lå oss få denne tråden inn på dette sporet. :)

Mvh. Ole
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
ønsker å bruke 15- 20 000 på brukt annlegg , har liten peiling på annlegg. er vel mest musikk fra nett jeg spiller spotyfy og fra itunes . er det mulig å få noe high end kvalitet utn cd eller vinyl. har jeg forstått riktig må jeg ihvertfall ha DAC.

Ut fra annonsene på torget er det noen som kan si hva som er best kjøp?

Til dere Visemenn : hvor er beste plassen å lese seg opp på hi fi?
1) wimp hifi er det eneste streaming-alternativet som går i kategorien high-end, ellers skjønner jeg at du ripper CDer?

2) vanskelig

3) hvertfall ikke på Hifisentralen ;)

Den siste kommentaren med en klype salt he he.


Best mulig lyd for ingen penger blir ofte stort og stygt, penest mulig lyd for lite penger blir garantert dårlig lyd.


Har du 20K og skal ha et pent og pyntelig anlegg fra børsen så går det mest på smak og behag.

Skal du ha best mulig lyd for 20K så er veien noe mer knotete, du må akseptere litt større formater, kanskje litt egeninnsats, du må få assistanse fra erfarne fjellfolk og du må sette av litt tid. Da kan du kanskje oppnå "dyrere" lyd for femteparten av prisen. Men som sagt da kreves det litt jobbing.


Den aller beste lyden jeg har hørt for minst mulig penger er fra aktive profesjonelle studiomonitorer i den rimelige skalaen. Her er lyden så god, relativt sett, at jeg noen ganger spør meg selv om hva jeg egentlig driver med............;)

Disse f eks som junior bruker når han mikser musikk, koster drøye 2K inkl mva med innebygget forsterker(e). Urolig bra, i grove trekk så synes jeg ikke de nye Dali til kr 70.000 (som jeg hørte i går) låter vesentlig bedre i moderate rom, jeg synes faktisk det er bedre punsj i de aktive studiomonitorene (selv om Daliene har mer dypbass):
 

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Og DAC er oppskrytt, særlig hvis vi snakker om et system til 20K. Legg desidert mest av pengene først i høyttalere og deretter en god/kraftig nok forsterker.
 

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Innlegg
2.646
Antall liker
2.343
Torget vurderinger
75
Vil anbefale deg å prøve en slik:
Det var en tid der denne ble opphausset i skyene( med rette) utrolig mange hev seg på kjøperen,nå har hysteriet lagt seg å de lempes ut på bruktbørsen helt nede i 2,5 k.

For 3000- 3500kr får du et pent exemplar som spiller meget godt,da er ofte smårørene allerede oppgradert.
forsterkeren er jo et meget godt diy emne, og den kan oppgraderes i det uendelige, bra sak for veldig lite.
 

Vedlegg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det kan fort verte kranglar, der ein ikkje er einige om kva ein diskuterer..... definisjon av high-end er vanskeleg. Nokre snakkar om pengar, andre om frekvensar og dB. Eg likar å tenke på high-end i høve tidsaspektet, altså kor mykje tid ein brukar med å kjæle for anlegget sitt, og jobben det skal gjere. Eg har eit par kompisar som i høgste grad er high-endete. Anlegga deira er svært ulike, og har ulike prioriteringar både slik og sånn, men dei har det til felles at eigarane har jobba svinaktig mykje med detaljane, og krysta ut så mykje moro frå anlegga at det i seg sjølv er fantastisk. Men gjerne på ulike måtar. Det finnest ikkje berre ein måte å tilnærme seg dette på, og det er ikkje nødvendigvis kunsten å attskape ei musikalsk hending så lydleg/akustisk korrekt som råd. Men også når dette skjer, er det ei stor oppleving. Detaljrikdom er ei anna oppleving. For ikkje å snakke om dynamiske nyanseringar og utskeingar.
Det å bruke tid på anlegget, er high-end.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
19.858
Antall liker
10.695
Torget vurderinger
10
Fikk et par Lomo Kinap Russiske Klangfilm kopier for kr 500,- av Toonz for noen år siden.
Det er store fulltoner, 11 tommer tror jeg. De spiller ikke lavere enn ca 60 Hz i åpen baffel og heller ikke høyere enn kanskje 15K.
Men lyden....det var så high end man kan tenke seg.
Hadde man montert disse på en IKEA benkeplate av eik og kombinert dem med en billig brukt rørforsterker og en kina dac fra ebay så hadde prislappen havnet på rundt 5K.
Hjelpe meg for en lydkvalitet pr krone.

Dattern av en kompis fikk disse. Står på billige MDF plater med noe jalla strykefiner jeg hadde. Hun fikk en 200 kroners NAD i gave av Mesut. Brukte en Kina dac til kr 100. Thats it. Alt kom på kr 1000,-. Skal si det svinger.
 
S

Syncrolux

Gjest
Drømmelyden min ser sånn ut, og kan realiseres for 20k.... Mer oppløst lyd finner du neppe noe sted uten å bruke langt mer penger.







Logitech Transporter + Sennheiser HD600
 
  • Liker
Reaksjoner: TT.

Whiplash

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2013
Innlegg
1.870
Antall liker
2.086
Sted
Østfold
Torget vurderinger
4
Spennende tråd. Er i selv startgropa på nytt stereo anlegg selv nå etter mange år med 5.1 lyd i heimen og merket det ødela MUSIKK interessen/gleden for min del. Så står med ett billig stereo anlegg med Harman/Kardon forsterker, XTZ stativ høyttalere, MIT kabler og en medium range Denon CD spiller fra begynnelsen av 2000.

I mine ører er feks en bedre McIntosh amp, Linn og Sonus Faber en kombo jeg har hørt og låt High End i mine ører. Mener han som har det snakket om 200.000 komplett.
Hørte i går på Hegel H300, Hegel CD spiller, Dynaudio Focus 160 Stativhøyttaler og Nordost kabler. WOW... i mine ører skikkelig Hi End. Gøy å høre på noe som får frem smilet og det gjorde inntrykk. Pris er jeg ikke sikker på her men ca 70k vil jeg tro.
For en som sitter med anlegg til en million + så høres vel dette ikke mye High End ut vil jeg tro. Men High End er for min del det beste man kan få tak i etter økonomi og lytterom. Noe som får smilet og musikkgleden frem.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Det ligger et par dynaBel S33 på bruktbørsen for 5.000,- Synes det er en bra høyttaler, og et fint utgangspunkt utfra budsjettet.
 

srtorp

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2013
Innlegg
557
Antall liker
1.106
Torget vurderinger
11
Hei Trådstarter
For 6mnd siden ønsket jeg akkurat det samme som deg, er så heldig at jeg har kort vei til en Hifi Butikk v Hamar. Reiste dit og gikk inn spurte om hva koster god lyd ?. Lang historie kort, kom ut igjen med stereo med verdi langt over budsjett i ny pris, men innenfor mine 20000.-. Du må tåle at noe er brukt og har noen år på nakken. Men maken til service,kunskap og kunde behandling skal du lete lenge etter.
Han plukker ut og setter sammen de komponentene som passer sammen, inkludert kabler. Jeg fikk i vertfall bakoversveis av lydopplevelsen da jeg kom hjem og koblet dette sammen, mine tidliger referanser har vært std hifi og surround.

Har nok etter dette brukt mere penger der og oppgradert litt, men det er vel sånn det blir "på jakt den gode lyden". Kan absolutt anbefale å ringe eller reise en dag til denne butikken.
Legger v en link på bruktsidene hans. Bruktbørs | HiFi-Guiden så du kan få en liten ide på alt som finnes der.
Mulig dette er for mye reklame, men han fortjener det.
 

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
538
Antall liker
415
Torget vurderinger
6

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.382
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er jeg den eneste som ikke forbinder Klipsch med High End-lyd?
Ja.

Nei...jeg forbinder heller ikke noe av Klipsh med high end.
Forøvrig til den prisen brukt, er det ikke mulig å få high end..Men et godt hifianlegg er muligens mulig å sette sammen...
Har du hørt alt fra Klipsch? :)

Are there better loudspeakers for $20,000/pair than the Klipsch Palladium P-39F? Possibly—I haven't heard every one of them yet. (Give me time and I'll certainly try.) What I can tell you is that the P-39F surprised me with its balance, lively sound, and ungimmicky naturalness. It's well built and, I think, really good-looking. If, like me, you think you know what a horn speaker sounds like, the P-39F just might astound you. It certainly astounded me. It's what you learn after you know it all that really counts.
~Wes Phillips

Klipsch Palladium P-39F loudspeaker | Stereophile.com
 
N

nysjerrigper

Gjest
mikrohorn til 500hz, derfor de har så stor driver?
når ikke seos/autotech til knærne..
har forsåvitt bygget meg et par cornscala, de er bedre enn cornwall og koster under halvparten.. god til prisen, men high end? ikke i nærheten engang!
 

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
538
Antall liker
415
Torget vurderinger
6
Grense er når du koser deg gløgg ihjel. Pris spiller ingen rolle
Nettopp det jeg vil frem til. :)

At en ikke liker Klipsch er fair nok det, men er det dermed ikke high end? Eller er det prisen som er problemet?
 
N

nysjerrigper

Gjest
finner man ikke egenskapene i en høyttaler skyldes det som regel tekniske problemer med de, uansett prinsipp. kan ikke se for meg noen misslike en fornuftig konstruert hornhøyttaler. klipsch er desverre langt unna.
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Grense er når du koser deg gløgg ihjel. Pris spiller ingen rolle
Nettopp det jeg vil frem til. :)

At en ikke liker Klipsch er fair nok det, men er det dermed ikke high end? Eller er det prisen som er problemet?
Vel, Min mening er at Klipsch ikke er noe særlig, og jeg har hørt de aller billigste og dyreste og det imellom..Palladium spiller jo bra, ikke det, men iflg min mening er det ikke high end. Har ingenting med prisen å gjøre, det er bare min mening..og ila 10 år har jeg hatt og testet ca 15 høyt.par, fra 30 k til 300k, inkl Klipsch. Det er bra til hjemmekino, men ikke noe jeg ville hatt til ren stereo lytting
 

Virgo

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2006
Innlegg
1.707
Antall liker
602
Torget vurderinger
10
Grense er når du koser deg gløgg ihjel. Pris spiller ingen rolle
Er enig der..men nå var vel spørsmålet om det er mulig å bygge et high end anlegg, dvs alle komponenter som må til, for 15000,- ? Til denne prisen, og tilogmed fra en ipodhøytaler kan en kose seg gløgg ihjel, men det er vel ikke definisjonen på high end tross alt?
 
C

cruiser

Gjest
High end er vel ett relativt begrep, finnes vel ingen fasit.
 
Topp Bunn