High-End til iPhone 7 og hjemmebruk, en mulighet?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Ja, jeg trodde også det, men fikk som sagt ikke lyd. Får høre med importøren av Fiio.
     
    S

    svk

    Gjest
    Adapteren som følger med I7 virker på I 5 og 6.
    Så kan ikke tenke meg at apple har endret på noe?!
    Du får sjekke med fiio.
    Synes det er rart det ikke fungerer.
     

    Alexr80

    Medlem
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    35
    Antall liker
    13
    Har selv Iphone 7 plus og har sett på mulighetene for å få best mulig lyd ut av denne.

    Satt lenge å vurderte Chord Mojo, men endte opp med å kjøpe RHA Dacamp L1 da denne er enklere å bruke med iphone da man ikke trenger noe adapter.
    Veldig fornøyd med denne dac'en i kombinasjon med iphone + tidal hifi.

    En produkt som kommer snart som kan være vært å få med seg er Accessport av AAW: https://www.kickstarter.com/projects/991035804/accessport-hi-res-audio-amplifier-for-iphone-7-cha

    De jobber også med en Ligning dac kabel for IEM's: https://www.aaw.me/products/capri-balanced-lightning-earphone-cable-with-hi-res-dac
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Har selv Iphone 7 plus og har sett på mulighetene for å få best mulig lyd ut av denne.

    Satt lenge å vurderte Chord Mojo, men endte opp med å kjøpe RHA Dacamp L1 da denne er enklere å bruke med iphone da man ikke trenger noe adapter.
    Veldig fornøyd med denne dac'en i kombinasjon med iphone + tidal hifi.

    En produkt som kommer snart som kan være vært å få med seg er Accessport av AAW: https://www.kickstarter.com/projects/991035804/accessport-hi-res-audio-amplifier-for-iphone-7-cha

    De jobber også med en Ligning dac kabel for IEM's: https://www.aaw.me/products/capri-balanced-lightning-earphone-cable-with-hi-res-dac
    Du kunne jo også vurdert Creative soundblaster E5. Der kan du også koble til iPhone med lightning kabel uten annet dilldall involvert. E5 låter også fantastisk og har mye power...og i tillegg BT receiver så du kan droppe lightning kabel de ganger du kan leve med BT streaming....det låter faktisk fortsatt veldig bra!
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tipper den gjør akkurat det samme som apples egen bittelille lighting dac/headamp med 3,5mm utgang. Leser Fiio også støtter 48kHz, det er jo ikke høyoppløst. Apples dings er også 48kHz, jeg har testet den. Opplevde apple lightning dac hadde akkurat lik lyd ut som 3,5mm utgang på min iPhone 6+
     
    S

    svk

    Gjest
    Får satse på den støtter 96kHz og har litt mer effekt enn appels
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Får satse på den støtter 96kHz og har litt mer effekt enn appels
    Fiio sier den er begrenset til 48kHz, begrunner det med begrensning i Lightning-Audio-Modul. Men det er ikke riktig at lightning utgang har en begrensning på 48kHz. Lightning støtter helt opp til 384kHz. Jeg spiller av DXD 352,8kHz bit perfect med onkyo app. Fiio sier jo at i1 dacchip støtter opp til 192kHz, så da bør man få ut det forutsatt app man benytter på iPhone støtter 192kHz eller mer...

    High-Res Audio | HiFi | FiiO Electronics
     
    S

    svk

    Gjest
    Se der ja. Står også at den gir 30mW i 16 ohm. Hvor mye gir 6s eller org apple adapter?
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Hm, 30mW i 16ohm høres ut som lavere enn fra iphone, men jeg har ikke sikre tall.

    Står DAC chip i i1 støtter 192kHz, så da skal man få avspilt opptil 192kHz uten nedsampling med onkyo appen. Jeg har sendt spørsmål til Soundcare ang tilgjengelighet og pris på i1
     
    • Liker
    Reaksjoner: svk

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Ser ut som 30mW er mindre enn appels egen
    Ja, men er ikke godt å si hvordan det er i praksis.

    Ellers er jeg godt fornøyd med Fiio X3-ii, driver helt ok HD600, men låter best med mine SA5000.

    En dedikert musikkspiller/DAP er ikke så dumt kanskje, har tro på nye Fiio X5-iii. Den støtter hele 768kHz, og kommer antakelig til å koste under 5k.
     
    S

    svk

    Gjest
    Finnes det dap med android?
    Dragonfly black har jo bare 15mW mer. Ikke utenkelig at s8 med hires støtte rocker?
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Sjekk:
    Fiio X5 3.gen,
    Pioneer XDP-100R/ 300R
     
    • Liker
    Reaksjoner: svk

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Får satse på den støtter 96kHz og har litt mer effekt enn appels
    Fiio sier den er begrenset til 48kHz, begrunner det med begrensning i Lightning-Audio-Modul. Men det er ikke riktig at lightning utgang har en begrensning på 48kHz. Lightning støtter helt opp til 384kHz. Jeg spiller av DXD 352,8kHz bit perfect med onkyo app. Fiio sier jo at i1 dacchip støtter opp til 192kHz, så da bør man få ut det forutsatt app man benytter på iPhone støtter 192kHz eller mer...

    High-Res Audio | HiFi | FiiO Electronics
    Har ikke sjekket opp i dette, men jeg tror ikke Fiio skriver så spesifikt om dette uten at det stemmer.
     
    S

    svk

    Gjest
    Får satse på den støtter 96kHz og har litt mer effekt enn appels
    Fiio sier den er begrenset til 48kHz, begrunner det med begrensning i Lightning-Audio-Modul. Men det er ikke riktig at lightning utgang har en begrensning på 48kHz. Lightning støtter helt opp til 384kHz. Jeg spiller av DXD 352,8kHz bit perfect med onkyo app. Fiio sier jo at i1 dacchip støtter opp til 192kHz, så da bør man få ut det forutsatt app man benytter på iPhone støtter 192kHz eller mer...

    High-Res Audio | HiFi | FiiO Electronics
    Har ikke sjekket opp i dette, men jeg tror ikke Fiio skriver så spesifikt om dette uten at det stemmer.
    Gir vel over 48 om en bruker kamera adapteren og max 48 om en bruker andre kabler. Så det er vel kablene som begrenser.
    Skjønner ikke hvorfor.
     
    S

    svk

    Gjest
    LItt dyr eneste. Men takk for tipset.
    Gi meg heller en slik adapter som følger med iphone7, men med egenskapene og effekten til dragonfly black.
    Da kan den henge fast på jack'n til p7'n
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Får satse på den støtter 96kHz og har litt mer effekt enn appels
    Fiio sier den er begrenset til 48kHz, begrunner det med begrensning i Lightning-Audio-Modul. Men det er ikke riktig at lightning utgang har en begrensning på 48kHz. Lightning støtter helt opp til 384kHz. Jeg spiller av DXD 352,8kHz bit perfect med onkyo app. Fiio sier jo at i1 dacchip støtter opp til 192kHz, så da bør man få ut det forutsatt app man benytter på iPhone støtter 192kHz eller mer...

    High-Res Audio | HiFi | FiiO Electronics
    Har ikke sjekket opp i dette, men jeg tror ikke Fiio skriver så spesifikt om dette uten at det stemmer.
    Gir vel over 48 om en bruker kamera adapteren og max 48 om en bruker andre kabler. Så det er vel kablene som begrenser.
    Skjønner ikke hvorfor.
    Tror dere ikke skiller helt mellom Lightning Audio og audio via kameraadapter som i realiteten er USB Audio. Nå var det jo snakk om Lightning Audio-modul. Den kan godt være begrenset til 48khz mens usb audio ikke har denne begrensningen.
     
    S

    svk

    Gjest
    Er jo samme kontakten,så burde jo vært likt. Men har ikke sony 1adac lightningkontakt som får 96 via std lightning?
    Så er vel sikkert apple som styrer skuta?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er 2 helt forskjellige ting. Lightning audio er ikke det samme som usb audio.
    Sony adac1 bruker ikke lightning audio men usb audio, dvs rent teknisk er det inni adac1, et lightning/usb-adapter, som så er koblet på en usb-dac.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke sjekket opp i dette, men jeg tror ikke Fiio skriver så spesifikt om dette uten at det stemmer.
    Gir vel over 48 om en bruker kamera adapteren og max 48 om en bruker andre kabler. Så det er vel kablene som begrenser.
    Skjønner ikke hvorfor.
    Tror dere ikke skiller helt mellom Lightning Audio og audio via kameraadapter som i realiteten er USB Audio. Nå var det jo snakk om Lightning Audio-modul. Den kan godt være begrenset til 48khz mens usb audio ikke har denne begrensningen.
    Men lightning-audio er ikke begrenset til 48kHz. Jeg får ut 96kHz via kun lightning kabelen koblet til Creative E5. Og tror det er E5 er begrenset til 96kHz på den inngangen.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    jeg lurer på en ting. Jeg har til nå benyttet en iPod toutch hvor jeg har tatt de digitale signalene ut fra lightningutgangen via Fiio sin L19 kabel spesielt laget for bruk på iPod og iPhone. Signalet er via denne kabelen overført til Fiio Q1 hodetelefonforsterker med innebygget dac. Dette har fungert ypperlig. Kjøpte i går en ny iPhone 7. Prøvde i kveld samme kobling på denne, men fikk ikke lyd i hodetelefonene, bare i selve iPhonen. Betyr dette at signalene fra lightningutgangen på iPhone ikke er digitale, eller har noen en god forklaring.
    Prøvde i går på ny å bruke min iPhone 7 til min Fiio Q1 med L19 kabel og av en eller annen grunn virker nå alt som tidligere også med iPhone 7. Kanskje det bare tok litt tid før Fiio Q1 kjente igjen iPhone eller motsatt. Dataverdenen er noe jeg ikke helt forstår, men uansett glede i huset. Sommeren på terrassen med bærbart og Philips Fidelio x2 er reddet! Spiller meget bra!
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke sjekket opp i dette, men jeg tror ikke Fiio skriver så spesifikt om dette uten at det stemmer.
    Gir vel over 48 om en bruker kamera adapteren og max 48 om en bruker andre kabler. Så det er vel kablene som begrenser.
    Skjønner ikke hvorfor.
    Tror dere ikke skiller helt mellom Lightning Audio og audio via kameraadapter som i realiteten er USB Audio. Nå var det jo snakk om Lightning Audio-modul. Den kan godt være begrenset til 48khz mens usb audio ikke har denne begrensningen.
    Men lightning-audio er ikke begrenset til 48kHz. Jeg får ut 96kHz via kun lightning kabelen koblet til Creative E5. Og tror det er E5 er begrenset til 96kHz på den inngangen.


    Lightningkontakten/interfacet er en adaptiv (og høyhastighets) serie-interface. Den i seg selv har ingen begrensninger når det gjelder bitrate/frekvens/etc, om man da ser bort fra hastigheten til interfacet. Man kan sende all slags forskjellige protokoller via lightning for det sitter en chip inni enhver lightning kabel/adapter som oversetter fra diverse protokoller til lightning sitt råformat.

    Teknisk sett er det ikke problem for Apple å lage en lightning/firewire-adapter og latt folk koble til et firewire-lydkort. Dette betyr ikke dette er det samme som Lightning Audio selv om det brukes en Lightning-kabel et eller annet sted i kjeden.


    Man må derfor skille mellom lightningkabelen, lightning audio, og usb audio. Det er kanskje lettere å tenke på *Lightning* audio som *Apple sin proprietære* audio-protokoll, for å slippe assosiasjonen mht til "Lightning".

    E5 er et USB-lydkort, og bruker nok lightning-kabelen som følger med alle iPhones som et usb-interface. Disse kablene har allerede lightning/USB-chip innebygget, noe som muliggjør USB-Host-modus uten at man trenger en Made-for-Iphone-lisensiering fra Apple og en proprietær chip inni selve E5-DAC'en.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men poenget mitt var kun at det ikke er noen grunn til at Fiio i1 ikke skulle takle over 48kHz, da det ikke er en slik begrensning ved lightning tilkoblingen. Dvs begrunnelsen fra Fiio virker ikke helt korrekt
     
    S

    svk

    Gjest
    Ja, men poenget mitt var kun at det ikke er noen grunn til at Fiio i1 ikke skulle takle over 48kHz, da det ikke er en slik begrensning ved lightning tilkoblingen. Dvs begrunnelsen fra Fiio virker ikke helt korrekt


    Ios kjenner vel igjen fiioen. Om kineserene ikke har betalt apple,så stopper den vel på 48kHz
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men poenget mitt var kun at det ikke er noen grunn til at Fiio i1 ikke skulle takle over 48kHz, da det ikke er en slik begrensning ved lightning tilkoblingen. Dvs begrunnelsen fra Fiio virker ikke helt korrekt
    Ios kjenner vel igjen fiioen. Om kineserene ikke har betalt apple,så stopper den vel på 48kHz
    Fiio i1 er jo laget nettopp for lightning, kan ikke se av begrunnelsen til Fiio at det er snakk om lisensieringen...
    content_i1____-en_03.jpg
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men poenget mitt var kun at det ikke er noen grunn til at Fiio i1 ikke skulle takle over 48kHz, da det ikke er en slik begrensning ved lightning tilkoblingen. Dvs begrunnelsen fra Fiio virker ikke helt korrekt
    Jeg forstår virkelig ikke hva som er fortsatt uklart. Lightning-tilkoblingen er bare en dum (men fleksibel) data-interface, og dets båndbredde har ingenting med med saken å gjøre.

    Hvis FIIO bruker Apple Lightning Audio, så er samplerate låst til 24/48, det er ikke noe å diskutere. For å omgå dette er man nødt til å bruke USB host mode.
     
    S

    svk

    Gjest
    The HA-2SE passes Apple's "MFi" certification and is compatible with the latest iPod, iPhone and iPad to be used as the digital audio output accessory of these devices. By tapping directly into the digital audio signal of these devices and converting the audio to analog using the high performance SABRE32 Reference DAC, music from your favorite portable device will sound its best. Furthermore, for users with high-resolution music playback apps, the HA-2SE does not require the use of a Camera Connection Kit (CCK). The data cables that come with your Apple device or the supplied Lightning cable is sufficient.


    Oppo kjør full oppløsning uten camera adapter.de har apple logoen. Den som ikke betaler, får ikke være med på leken?

    https://www.oppodigital.com/headphone-amplifier-ha-2SE/headphone-amplifier-HA-2SE-Features.aspx
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    The HA-2SE passes Apple's "MFi" certification and is compatible with the latest iPod, iPhone and iPad to be used as the digital audio output accessory of these devices. By tapping directly into the digital audio signal of these devices and converting the audio to analog using the high performance SABRE32 Reference DAC, music from your favorite portable device will sound its best. Furthermore, for users with high-resolution music playback apps, the HA-2SE does not require the use of a Camera Connection Kit (CCK). The data cables that come with your Apple device or the supplied Lightning cable is sufficient.


    Oppo kjør full oppløsning uten camera adapter.de har apple logoen. Den som ikke betaler, får ikke være med på leken?

    https://www.oppodigital.com/headphone-amplifier-ha-2SE/headphone-amplifier-HA-2SE-Features.aspx
    Den bruker USB host mode, på samme måte som Creative E5, som også er Mfi-godkjent (Mfi betyr ikke at de MÅ bruke Lightning Audio Module)
    ...og "By tapping directly into the digital audio signal" må ikke leses bokstavelig, det høres bare kulere enn å si at man bruker USB host mode/USB Audio.
     

    iMystic

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2014
    Innlegg
    608
    Antall liker
    78
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor bruker ikke fiio host mode om det er mulig?
    Godt spørsmål. Det er jo mulig, og Fiio indikerer jo tydelig de skulle gjerne hatt støtte for høyere samplingsfrekvens i LAM, så jeg undrer på hva som er realitetene. Soundcare nevnte også at en "betydelig" del av prisen på i1 er grunnet Apple lisenser. Så da undres jeg ytterligere..!
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor bruker ikke fiio host mode om det er mulig?
    Godt spørsmål. Det er jo mulig, og Fiio indikerer jo tydelig de skulle gjerne hatt støtte for høyere samplingsfrekvens i LAM, så jeg undrer på hva som er realitetene. Soundcare nevnte også at en "betydelig" del av prisen på i1 er grunnet Apple lisenser. Så da undres jeg ytterligere..!
    LAM er en ferdig løsning og støtter også microfon-input. Siden FIIO i1 er mer en "avansert" lightning til minijack-adapter enn en audiofil dac, så er det logisk at de bruker denne modulen fra Apple istedet for å utvikle noe helt fra scratch. I tillegg bruker Apple sin modul minimalt med strøm også. I tillegg tviler jeg på at man ville hørt forskjell på vanlig vs hirez via fiio i1 med et typisk headset, men det er nå bare min mening.

    Blir garantert dyrere, mer komplisert, større og bruker strøm med usb host mode. Bare se på Creative og Oppo, de bruker vel interne battterier også? Det er vel bare Audioquest firefly red/black som egentlig trekker lite nok strøm til å kobles på direkte, men de trekker nok mer strøm enn Apple sin modul.
     
    S

    svk

    Gjest
    Ser kanskje ut som oppo må ha kamera kabel ogso om en skal over 96kHZ

    https://www.oppodigital.com/KnowledgeBase.aspx?KBID=107&ProdID=HA-2
    Hvor leser du dette?
    In the example below, a 96/24 FLAC file is being played by an iPhone 6 running Onkyo HF Player connected to an HA-2 without the use of the Camera Connection Kit (CCK). The application reports that the audio is being output as 96 kHz PCM. When connected with most other portable DACs, this application will indicate a 48 kHz sampling rate unless the Camera Connection Kit (CCK) is utilized
     
    S

    svk

    Gjest
    Hvorfor bruker ikke fiio host mode om det er mulig?
    Godt spørsmål. Det er jo mulig, og Fiio indikerer jo tydelig de skulle gjerne hatt støtte for høyere samplingsfrekvens i LAM, så jeg undrer på hva som er realitetene. Soundcare nevnte også at en "betydelig" del av prisen på i1 er grunnet Apple lisenser. Så da undres jeg ytterligere..!
    LAM er en ferdig løsning og støtter også microfon-input. Siden FIIO i1 er mer en "avansert" lightning til minijack-adapter enn en audiofil dac, så er det logisk at de bruker denne modulen fra Apple istedet for å utvikle noe helt fra scratch. I tillegg bruker Apple sin modul minimalt med strøm også. I tillegg tviler jeg på at man ville hørt forskjell på vanlig vs hirez via fiio i1 med et typisk headset, men det er nå bare min mening.

    Blir garantert dyrere, mer komplisert, større og bruker strøm med usb host mode. Bare se på Creative og Oppo, de bruker vel interne battterier også? Det er vel bare Audioquest firefly red/black som egentlig trekker lite nok strøm til å kobles på direkte, men de trekker nok mer strøm enn Apple sin modul.
    Det går litt strøm. Typisk at en skal høre musikk om kvelden, lite strøm på mobilen. Ingen lade mulighet.
    Savner litt en stasjonær løsning. Nå lader jeg mobilen min 2 ganger pr døgn. Lurer på om batteriet er litt slitent. etter 2år
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Ser kanskje ut som oppo må ha kamera kabel ogso om en skal over 96kHZ

    https://www.oppodigital.com/KnowledgeBase.aspx?KBID=107&ProdID=HA-2
    Hvor leser du dette?
    In the example below, a 96/24 FLAC file is being played by an iPhone 6 running Onkyo HF Player connected to an HA-2 without the use of the Camera Connection Kit (CCK). The application reports that the audio is being output as 96 kHz PCM. When connected with most other portable DACs, this application will indicate a 48 kHz sampling rate unless the Camera Connection Kit (CCK) is utilized
    Står ingenting om det her.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn