High-end strømkabel

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Dette har jeg alltid lurt på:
Det finnes strømkabler der ute til flere tusen kroner. Utrolig gode kabler, med sølv legeringer, 100% ren kobber osv... Tviler ikke på at disse er veldig gode, men hva er egentlig vitsen med en slik kabel når strømkablene vi har i veggene er gamle og billige "biltema" kabler? Er det ikke slik at et kjede ikke er sterkere enn sitt svakeste ledd?
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Hageslange dimmensjon på den siste meteren og PN3G 2,5 i veggen, ja man kan undres.

Eneste fordelen jeg ser er at den siste meteren kan ha godt av å være elektronisk sjermet da det ofte er en spagettig bak stereoracket. Men en stump ølflex kabel og et par plugger behøver ikke koste sjorta.
 

kaeksen

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.06.2016
Innlegg
505
Antall liker
129
Sted
Tromsø.
Finnes sikkert high end kabler for resten av stikket til sikringskapet. Hehe
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.102
Antall liker
4.946
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Ikke alle kabeldiskusjoner som tar helt av?
Lite nytt mao.
 
A

ANM

Gjest
Vel, jeg benytter enhver anledning til å vise hva likeretterbrua gjør.


thdbridge.png
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
octavia rs, on 07 Jul 2016 - 16:33, said:image: [url]http://www.euphonia-audioforum.se/forums/public/style_images/master/snapback.png
[/URL]

Jag kan dock säga direkt att detta gav betydligt mer skillnad än att stoppa i en ny nätkabel den sista metern ifrån ett vanligt vägguttag med x-antal meter 1,5kvmm kabel till centralen. Jag har efter detta lite svårt att egentligen förstå vitsen med en jättegrov strömkabel sista metern för flera tusen om man inte gör något åt installationen till centralen. Kabel tillverkarna är rätt snabba att skriva hur deras kablar kan leda si och så mycket ström och massa annat men jacka i den i ett vägguttag med kanske 10m FK 1.5kvmm till centralen så har ni världens bromskloss där.
Jag tror att spendera en mindre summa på finkabel sista metern och hyr in en elektriker som lägger ett par meter fulkabel för 100kr metern och du får garanterat ut betydligt mer av din anläggning. En anläggning är inte bättre än sin svagaste länk.

Jag köper det resonemanget.
Mina tidigare mätningar har presenterat ett ganska entydigt resultat, ju högre förimpedans man har, desto mer störningar får man på nätet.
Många av dessa störningar genereras av den egna utrustningen och ett "svagt" nät har ingen möjlighet att dränera bort dem.

Utifrån dessa mätningar/erfarenheter rekommenderar jag också en lågimpediv matning framför exotiska s.k. "finkablar" mellan vägguttag och apparat.

Kostnaden att anlita en elektriker för att dra fram en grövre matning till anläggningen är troligtvis lägre än flertalet "sexiga" strömkablar och definitivt billigare än många tveksamma s.k. strömrenare.

octavia rs, jag är imponerad av din installation, genomtänkt och snyggt gjort. Det märks verkligen att du är professionell elektriker och jag tackar för din presentation.
Det är synd att vi inte kunde jämföra förekomsten av t.ex. övertoner före och efter nyinstallationen.


calle_jr, on 26 Jul 2016 - 08:17, said:image: [url]http://www.euphonia-audioforum.se/forums/public/style_images/master/snapback.png
[/URL]

För första gången förklarat på ett sätt som är begripligt.

Amerikanska nätkablar har ofta tvärtom klenare ledare på jord jmf med fas och nolla.
I Sverige rekommenderas väl att ha minst samma area till jord som till fas.
Jag har antagit att det gäller för klenare dimensioner, och om jordtråden ändå har 3ggr större area än vad en normal installation har att det inte är viktigt.
Men det var innan jag läst om förimpedans i denna tråd...

Vad händer med jord i ett nätfilter? Kan det finnas fördel att inte ha filter på jord?


I Sverige om man kollar på kablar i nätet så är det ofta att jorden är klenare area än faserna typ hälften. En vanlig kabel tex AKKJ 3*240/72kvmm (240kvmm aluminium=120kvmm koppar och då är jorden 72kvmm koppar) eller tex FKKJ 3*35/16 (35kvmm koppar på faserna och 16kvmm på jordledaren)

Fast idag är det vanligt att kablarna är tex 4G240kvmm aluminium och då har man samma area på faser och jord.

Read more at http://www.hifisentralen.no/forumet...-fi-sikringer-bla-ff.html#BPw8SJAJZoDDpTxX.99
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.719
Antall liker
32.599
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Hfs må smøres, slik at aktiviteten holdes oppe... Kabler, sikringer, rockwool og strøm... Rundt og rundt.. Og alt skal det ende.. ;)
 

Crusty

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.09.2012
Innlegg
3.110
Antall liker
1.840
Sted
Horten
Hfs må smøres, slik at aktiviteten holdes oppe... Kabler, sikringer, rockwool og strøm... Rundt og rundt.. Og alt skal det ende.. ;)
Ja, man får ikke mer moro enn man lager sjæl. :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: HCS

aam01

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
3.685
Antall liker
2.287
Sted
Sandvika
Torget vurderinger
4
Dette har jeg alltid lurt på:
Det finnes strømkabler der ute til flere tusen kroner. Utrolig gode kabler, med sølv legeringer, 100% ren kobber osv... Tviler ikke på at disse er veldig gode, men hva er egentlig vitsen med en slik kabel når strømkablene vi har i veggene er gamle og billige "biltema" kabler? Er det ikke slik at et kjede ikke er sterkere enn sitt svakeste ledd?
Et lite søk her på forumet så finner du maange tråder som har tatt opp dette før. Les dem først.
 

Lealaus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2013
Innlegg
126
Antall liker
63
Sted
Kleppe
Torget vurderinger
9
Tror mange er lei av slike "tåpelige" diskusjoner! Og som andre har nevnt finnes det mange slike tråder som dette er diskutert i før om man gidder å søke på dette forum.
Jeg skjønner ikke hvorfor man alltid må egge opp til diskusjoner og krangler rundt disse kabel diskusjonene etc.

Alle mennesker er forskjellige og har ulike meninger, jeg tenker at det enkleste er om man prøver selv og gjør seg opp en mening.
I utgangspunktet betyr det veldig lite hva "naboen" mener om man selv er fornøyd og er villig til å betale for gildet.

Jeg vet at noen forhandlere låner ut kabler for hjemlån og da er det bare å lytte og gjøre seg opp en mening.
Jeg tror nok at noen kan høre forskjeller men om man er villig å betale kr. 20000,- for en kabel må vel være opp til hver enkel.
Har man overflod og nok av penger betyr det vel veldig lite. Det fleste av oss bruker opp vår lønn på våre interesser enten det er hifi, reiser, biler, jakt eller hva det måtte være. Alt i livet handler i mine øyne om prioriteringer...
 
M

Medlem 1792

Gjest
Dette har jeg alltid lurt på:
Det finnes strømkabler der ute til flere tusen kroner. Utrolig gode kabler, med sølv legeringer, 100% ren kobber osv... Tviler ikke på at disse er veldig gode, men hva er egentlig vitsen med en slik kabel når strømkablene vi har i veggene er gamle og billige "biltema" kabler? Er det ikke slik at et kjede ikke er sterkere enn sitt svakeste ledd?
Det behøver ikke koste så alt for mye med ordentlige skjermede strømkabler. Jeg har litt sans for disse Supra LoRad 2,5 kablene:
http://www.jenving.com/uploads/SUPRA_LoRad_8page_web.pdf
Jeg har prøvd (og har) diverse andre dyrere strømkabler men kan ikke si jeg hører så stor forskjell på de og disse Supra kablene. Har man 16A strømkurs i veggen blir det vel ikke feil med 2,5mm strømkabel kabel spesielt på forsterkere/ting som trekker litt strøm…
 

joneinar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2015
Innlegg
247
Antall liker
227
La folk få bruke det de vil på hva de vil. Er vel ingen som tar opp lån med hus og hjem som sikkerhet for å kjøpe 'high-end' kabler. De som bruker xxxx tusen på kabler har nok råd og lyst til det, så hver så snill å la de gjøre det.

Jeg er veldig glad i kabel kjøp, liker at det ser "røddi ut" også bak anlegget. Mine koster da ikke mangfoldige tusen, men sikkert mer enn nødvendig.
 

X3MKungen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.09.2013
Innlegg
927
Antall liker
245
Sted
Helsingborg Sverige
Jeg bruker "finere kabler" fra strömrenseren ISOTEK SIGMAS.
Da burde det vere att strömmen som kommer ut fra den er ren.
Og med finere kabler så Forstyrres ikke den rene strömmen av mikrobölgeovner. Wifisignaler, mobiltelefoner osv.

Det er min teori.
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Takk for alle gode og konstruktive svar, pluss for alle unødvendige og frekke svar!

Denne tråden er avsluttet.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Avsluttet? Neida. :)


Vi som har holdt på noen år - både her inne på asylet og rundt om i egne og andres lytterom, er forskjellige som personer og derfor opplever kabler som forskjellig - eller ikke i det hele tatt.
At en kan måle mikroforskjeller her og der, er vel alle enige om. Men hvordan det slår ut fysisk hos den enkelte lytter? ja, se det er der mystikken ligger.....

Det kommer heldigvis nye intreresserte på banen - synes det er naturlig at de spør og graver, slik vi gjorde en gang ;)


Jeg lurer faktisk mere på hvorfor en bransjeaktør kommer med dette innlegget/spørsmålet......
 

H._Lecter

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2006
Innlegg
142
Antall liker
77
Jeg lurer faktisk mere på hvorfor en bransjeaktør kommer med dette innlegget/spørsmålet......

Jeg drev firma da jeg opprettet profilen min her. Er ikke bransjeaktør lengre, veit bare ikke helt hvordan jeg skal endre profilen min til privatpersjon hehe
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.086
Antall liker
10.488
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Fra regelverket som alle har lest og akseptert:
11) Bransjeaktører skal gi seg til kjenne ved å sende Høvdingen en PM slik at brukernavnet vil bli markert med "Bransjeaktør". Hvis du som bransjeaktør lager en signatur (som vises under alle innlegg), er det kun lov til å skrive "jeg representerer ......", og det er ikke tillatt å ha linker til forretning eller navn på merker i signaturen.
Mon tro om det hjelper å sende Høvdingen en melding?
 
Topp Bunn