Mat, drikke og røyk High-end ris?

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Det finnes mange sorter ris, og det er sikkert bare en liten del som er tilgjengelig i Norge.

Personlig liker jeg godt jasminris pga den litt støvete smaken den har. Og at den litt klebrig, gjør det vel litt enklere å spise med pinner. Men samtidig har jeg inntrykk av at basmatiris anses som litt "finere".

Dette ga meg lyst til å spørre her om man har noen forslag til ris som kan "gjøre en forskjell" og som kan gi et ekstra "løft" i matlagingen.
Gjerne noe helt annet enn nevnte ristyper, men den bør være tilgjengelig i handelen, det være seg innvandrerbutikker eller andre.

Forøvrig er en av kinesernes mange måter å si god morgen på "Har du fått ris i dag?". Og jeg som trodde det var noe som hørte SM-folket til.

Hi-Fi akustikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.06.2011
Antall liker
466
Sted
Trondheim
Villris er godt synes jeg.

Ellers foretrekker jeg basmatiris til vanlig da den er mindre klebrig enn Jasmin.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.727
Jeg har spurt etter den beste basmati og jasminrisen på min lokale Asiamat og bruker disse. Kjøper 5kg-poser eller større.

Basmati/jasmin-valget gjør jeg avhengig av opprinnelsen til retten. Til rettene jeg lager med røtter i India, Søramerika, Iran og Pakistan lager jeg Basmati. Kinesisk, Thai etc lager jeg med Jasmin. IMO blir det helt ubrukelig med klebrig ris til indisk mat.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.562
Torget vurderinger
24
Topp kvalitet japansk 1st. crop er den beste av "vanlige" hvit ristyper. Dobbelt så dyr, men mye bedre enn vanlige typer inkl. s.k. "Jasmine" ris.

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.916
Sted
oslo
jeg har som regel en 20kg sekk med Nishiki ris stående som jeg bruker til alt ikke-indisk.
billig og veldig god.
20kg forsvinner farlig fort ;)

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.419
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Cos cos er vel et alternativ til ris. Selv kjøper jeg en 20 kilos sekk med jasminris 4 ganger i året, og synes det er best. Men jeg spiser med pinner. Poteter kjøper jeg kun til julematen.

B

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.419
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Forslag til enkel god rismiddag;
kjøp en sea bass eller dorade, kapp hodet, ta ut innmat, skrap skjellene av fisken, skyll, stek i panne med mye olje til skinnet er knasende sprøtt.
kjør hvitløk, chilli og sukker i morter. Smak til med lime og fiskesaus.
Og jasminris. Og agurk. Dette er jævli godt og enkelt.

Mvh. Bergfinn

edit; tørk fisken godt med kjøkkenpapir etter du har skylt den, ellers spruter det fett når du steker...ubehagelig.
Jeg bruker en sånn "fettfanger" du legger over panna likevel....vær varsom med varm olje i større mengder.
Egentlig foretrekker jeg at dama steker...hun er kokk, men har ikke tid og ork, sukk...

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
Forslag til enkel god rismiddag;
kjøp en sea bass eller dorade, kapp hodet, ta ut innmat, skrap skjellene av fisken, skyll, stek i panne med mye olje til skinnet er knasende sprøtt.
kjør hvitløk, chilli og sukker i morter. Smak til med lime og fiskesaus.
Og jasminris. Og agurk. Dette er jævli godt og enkelt.

Mvh. Bergfinn
De fleste ville nok omtale den der som en "fiskemiddag"...
(men godt er det)

The Last One

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.01.2014
Antall liker
1.842
Sted
Trondheim.
Kjøp risen i butikker som drives av utlendinger, import.

Kjøper selv 1 kg. poser av forskjellige typer ris til 25 kr. Du kan ikke sammenligne det med risen de selger på vanlige butikker. Blir litt som snarkokt Uncle Bens VS vanlig ris i butikk. Kan ikke sammenlignes.

Sånn litt utenom: Soyasaus er et must til ris. Der har de også et helt annet tilbud enn på vanlig butikk. Soyasaus med sopp f.eks.

Skal man først legge til en oppskrift så kan jeg slenge ut min som jeg handler fast rett nedi gata her.

Curry Paste. Mange forskjellige typer. Kokosmelk. Svinekjøtt eller laks.
Grønnsaker i massevis. Gulerot, paprika, rødløk, purre og sopp. Ris fra den lokale sjappa.

Steik kjøtt. Piff opp grønnsakene litt. Kjør på med paste og kokosmelk. La det kok seg ferdig. Smaker gøtt med god ris og soyasaus.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Royal Umbrella Jasmine er god. Har alltid en 20kg sekk av denne.

Vedlegg

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.727
SRM, bruker den jeg og. Synes dog den kunne vært enda mer klebrig og smakfull.

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
SRM, bruker den jeg og. Synes dog den kunne vært enda mer klebrig og smakfull.

Ja, vi er alle forskjellige. Har ikke noe å klage på i forhold til denne jeg, men nå er det jo mye ris jeg ikke har smakt også.
En annen ting jeg liker med denne er lukta. Den lukter veldig godt.

H

Hardingfele

Gjest
Prøv å få tak i ris dyrket etter SRI-metoden. System of Rice Intensification - der unngås bruk av arsen, ugressbekjempende milder, osv, som ellers er typisk for risavlinger. (Bangladesh og Thailand har uvanlig høye forekomster av blære-, hud- og lungekreft, som følge av bruk av uorganisk arsen i dyrking av ris. Nordmenn er glade i ris, og har det høyeste inntaket av arsen i Europa.)

Her har vi en som satte verdensrekord i risavling uten bruk av kunstgjødsel, sprøytemidler eller GM-ris.

India's rice revolution | Global development | The Observer

Sist redigert av en moderator:
G

Gjestemedlem

Gjest
Jeg liker veldig godt Baldo ris. Litt store gode saftige korn som kleber litt, men på langt nær så mye som jasmine.

Her er litt info jeg fant om den:

BALDO RICE

A favorite rice in Turkish cuisine, baldo is a thick, short-grain rice that is used to make creamy risotto-type dishes; but it can be used in any recipe. The grains are stickier than other rice varieties that are used for risotto: arborio, carnaroli and vialone nano. A member of the Japonica family of rices, the species was created by crossing the Arborio rice with the Stirpe 136 rice variety. It is classified as superfine rice. Baldo is a favorite of professional chefs because it cooks faster than these other varieties. Its plump, crystalline grains keep their shape at high cooking temperatures and are suitable for any kind of rice recipe.

Baldo rice. Photo courtesy TradeIndia.com
Baldo is grown in Italy, Turkey, Vietnam and elsewhere, including small amounts in the U.S.

----

Du finner den i enkelte velutstyrte jallasjapper, type midt-østen.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.739
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Takk til alle for god respons.

Så sant vi kan, kjøper vi risen i vår lokale innvandrerbutikk. Godt utvalg, rimelig og ikke minst hyggelig og kompetent betjening. Neste gang vi skal dit, tar vi med oss en liste over forslagene her, og ser hva vi finner.
Det finnes noen slike forretning også i Sandvika, som vi sikkert kommer til å avlegge et besøk.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Hva? Mat? Jeg trodde high-end ris handlet om...
Vel, nok om det..

• Liker
Reaksjoner: SRM
G

Gjestemedlem

Gjest
En risentusiast jeg kjenner har en helt bestemt oppfatning av hvorfor dagen etter fastelavnssøndag kalles blåmandag. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.562
Torget vurderinger
24
Jeg trodde en stund det var snakk om spanking.. ;)

• Liker
Reaksjoner: SRM

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Vann og ris i en kjele. Kok.

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.580
Skal ikke ha salt i risen.
Noen spesiell grunn til det? jeg synest det smaker for lite uten salt så bruker en liten klype. Nå er jeg ikke noen autoritet på ris akkurat og spiser det ikke veldig ofte. I sushiris er det jo både eddik og og annet...

SRM

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.06.2009
Antall liker
2.501
Sted
Oppland
Torget vurderinger
23
Skal ikke ha salt i risen.
Noen spesiell grunn til det? jeg synest det smaker for lite uten salt så bruker en liten klype. Nå er jeg ikke noen autoritet på ris akkurat og spiser det ikke veldig ofte. I sushiris er det jo både eddik og og annet...

Neida. Liker du å ha i salt er jo det greit. Kommer vel an på hva du spiser sammen med risen også. Men selv liker jeg enten å bruke risen for å balansere smaken på måltidet. Nå spiser jeg stort sett mat som smaker mye.

Topp Bunn