HIGH END PLATECOVER FRA NORGE

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Innpakning av Lp formatet har helt fra vinylplatens fødsel inspirert talløse grafiske designere og kunstnere. Mange utenlandske nettsteder er viet cutting edge formgiving i plateindustrien og mange kjenner omslagene fra Pink Floyds produksjon, Blue Notes profil eller ECMs grafikk.

I denne tråden slås et slag for norske cover. Bruno Oldani er den mest kjente av de norske formgiverne og står bak en en lang rekke viktige omslag. Dag Helleves bok ”Norske Lp-omslag 1959-90” er referansen på feltet. På sentralen er det forsøkt startet opp noen tråder, men det har ikke tatt av. Jeg prøver igjen.

Først ute er The Aller Værste med plata Materialtretthet. Layout skal være gjort av dem selv. En av de fineste visuelle statements i norsk plateproduksjon etter min mening.

Vedlegg

Grumpy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Antall liker
    18.575
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Junipher Greene - Communication

Med tanke på at det er tidlig 70-tall, er Communication et forseggjort cover.

/-Jan P.

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    599
    Torget vurderinger
    2
    Genialt svartmetall-cover!
    [/quote]Førr ikkje å snakke om innholdet ;D
    mvh Filip

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    971
    Torget vurderinger
    7
    Det var nok ingen tilfeldighet at nettopp Nidaros var avbildet på "de mysteriis.." ;)

Innholdet er heller ikke så verst nei 8)

jojen

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.10.2004
    Antall liker
    2
    Har ikke bilde, men coveret til Juniper Greene´s ¨Friendship¨ er vel gjort av Odd Nedrum.

Ellers har jeg sans for Ruphus sitt første album det med vinter- og sommerlandskap.

Popol Ace´s sitt cover på ¨stolen From Time¨ skulle jo ¨selge¨ albumet til resten av verden, men vet ikke hva en synes om dette i ettertid.

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Det der kjente jeg ikke fra før. Her er det. Dobbelt LP i utbrettet format.
    Et skikkelig kvalitetscover, ja.

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    pemek skrev:
    Først ute er The Aller Værste med plata Materialtretthet. Layout skal være gjort av dem selv. En av de fineste visuelle statements i norsk plateproduksjon etter min mening.
    Den er jo stilig, men er jo også bare klippet fra en dropspakke da. Hadde vel neppe gått i dag i disse copyrightmafiatider.

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Referansen til saltpastillpakken er noe av det som gjør coveret så flott. Et sterkt og gjenkjennbart motiv satt i ny sammenheng. The Willkoks talk gjør det samme. Både bilde og lydspor er stjålet fra statsministerens nyttårstale. NRK kjempet i lang tid om opphavsrettene til dette. Hverdagskunst og populærkultur på sitt beste.

Begge disse er fra tidlig 80-tall og foregrep klipp-og-lim estetikken som er blitt så vanlig i datamaskinalderen. I dag henter alle elementer fra overalt og setter dem sammen i datacollager. Opphavsrettproblematikken har virkelig fått noen ekstra dimensjoner med internett.

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Elephant9 er gitt ut på Rune grammofon http://www.runegrammofon.com
    Selskapet er "a record label dedicated to releasing work by the most adventurous and creative Norwegian artists and composers", som de sier selv.

Sikkert mange meninger om det, men de satser på omslag av høy kvalitet. Å bla i katalogen deres er en liten hverdagskunstopplevelse. Det fortjener Rune grammofon og Kim Hiorthøy mye skryt for. Et plateselskap som velger konsistent kvalitet framfor salgspotensiale er det ikke altfor mange av. Hurra, sier nå jeg !

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.963
    Kan noen forklare meg forskjellen på et high end platecover og et vanlig platecover ?

rolfozzy

Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Antall liker
    7.464
    Torget vurderinger
    2
    Dette er ihvertfall ikke et high end cover. Syns jeg.

pemek

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.09.2005
    Antall liker
    11
    Sted
    Bergen
    Pink_Panther skrev:
    Kan noen forklare meg forskjellen på et high end platecover og et vanlig platecover ?
    High end cover? For å følge den funksjonalistiske doktrinen ”form follows function” , skal det både gi sikker lagring for vinylplaten og selge utgivelsen. I platesamlingen min har jeg lp-plater fra vinylens barndom og fram til i dag. Det er laget utrolig mange variasjoner over selve innpakningskonseptet. Høydepunktet må være Deutsche grammophones førti år gamle sydde cover. Lavmålet er nice-price utgivelsene fra 1980 tallet der alt inkludert innercover og papp er dårlig.

Det samme gjelder grafiske løsninger. Det er ikke et spørsmål om hvilket bilde som er på framsiden, men hvordan bilder, tekst, layout og trykk makter å formidle innhold og være attraktivt i seg selv.

High end blir det når alle disse elementene går sammen. Er man uvant med å snakke eller skrive om form kan man stille seg noen spørsmål: hva slags cover liker jeg? og hvorfor?

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.543
    Har absolutt sansen for de fleste av både ECM og Hiorthøys cover. Arne Nordheims "Electric" var jeg på nippet til å kjøpe kun pga. coveret....

...mens Biosphere/Deathprod "Nordheim transformed" ble kjøpt.

Dessverre hindrer hukommelsen meg i å komme på noen flere sånn på sparket :-\

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn