High End München 2022

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Det må da vel for faen være lov å påpeke toskeskap når en ser det?? Uten at det skal sytes over høyst reelle kommentarer også?? Eller er det slik at de som tæljer kroner an mass på sånt er fredet og skal strykes medhårs uansett?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Fint at noen tar seg bryet med å legge ut bilder fra messen, desto mere trist at flere ikke kan la være med sine grinete og tullete kommentarer, jada dere er sikkert bedre ril å lage deres eget utstyr, jada dere er bedre designere, jada en bruker ikke penger på dyre kabler osv osv. Går det ikke an å kikke på bilder av mer eller mindre flotte ting uten å nok en gang begynne med kritiserende av det ene og det andre??
    Dette er vel en messe der produsenter viser frem sine ypperste ting. Skulle tatt seg ut om de kom med (Biltema kabler som jeg ofte bruker) på tingene sine da. Ville være som å stille ut Ferrarien sin på rustne vw hjul. Syns det er på tide at noen tar seg litt sammen å muligens klarer å holde pølsene fra tastaturet i noen tråder. Så er det bare å trykke i veg der det er lagt opp til diskusjoner. Blir vel skutt på Rådhusplassen nå🤓
    Det er faktisk flere av oss som klarer og ha flere tanker i hodet samtidig!!!
    JA; vi setter pris på dem som legger ut bilder og deler synspunkter ifra messen !!! KUDOS !!!!!
    Men dette er og et diskusjonsforum, og det må da være lov og kommentere både positive og mindre positive ting som skjer på nyhets fronten av den hobbyen vi bedriver ?? Det er masse tøft som er der, men JEG syntes og at det begynner og komme mye grelt.
    Min smak er nok helt sikkert ikke bedre enn andres - sikkert gjennomsnittlig - ei er jeg heller misunnelig på dem som har råd til nymotens fancy ting...
    Men når ting ser helt for j@v%¤#g ut, må det vel være greit og kunne kommentere det og.. vi er definitivt ikke på en misjonssenter (selvom noen tror det).

    Nei, duc999 - du blir ikke skutt på Rådhusplassen !!! Vi tar deg bare med bak låven !!! ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det må da vel for faen være lov å påpeke toskeskap når en ser det?? Uten at det skal sytes over høyst reelle kommentarer også?? Eller er det slik at de som tæljer kroner an mass på sånt er fredet og skal strykes medhårs uansett?
    Bør ikke alle strykes "medhårs", underforstått at enhver får utøve hobbyen på den måten en vil og har lyst til? Rett og slett være litt snille med hverandre? Eller er det en "nemd" for hva den enkelte skal mene og gjøre?

    Hva andre folk bruker penger på har jeg ikke noe med, og det bryr meg heller ikke.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Bør ikke alle strykes "medhårs", underforstått at enhver får utøve hobbyen på den måten en vil og har lyst til? Rett og slett være litt snille med hverandre? Eller er det en "nemd" for hva den enkelte skal mene og gjøre?

    Hva andre folk bruker penger på har jeg ikke noe med, og det bryr meg heller ikke.
    Det er litt forskjell på å flire av høyttalere vist på en messe, og å gjøre det når noen har brukt sine tålmodig tjente penger og stolt presenter bilder av de samme høyttalerene i sin egen stue.

    For meg er det et aspekt til. Vi har vært innom det tidligere, hvor mange av disse firmaene er egentlig hardt arbeidende gründere som har pantet hus og barn for å følge drømmen, og hvor mange er «vanity projects» finansiert av folk som egentlig ikke trenger å gå i pluss?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er litt forskjell på å flire av høyttalere vist på en messe, og å gjøre det når noen har brukt sine tålmodig tjente penger og stolt presenter bilder av de samme høyttalerene i sin egen stue.

    For meg er det et aspekt til. Vi har vært innom det tidligere, hvor mange av disse firmaene er egentlig hardt arbeidende gründere som har pantet hus og barn for å følge drømmen, og hvor mange er «vanity projects» finansiert av folk som egentlig ikke trenger å gå i pluss?
    Smak kan sjelden gis en fasit, og bra er det. Enig med deg i at når de står i stua får en heie med eller sitte stille i båten.

    Si det, aner ikke. Og det ene gir ikke nødvendigvis noe mer, eller mindre, kred ifht min subjektive inntrykk av utseende.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.633
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det må da vel for faen være lov å påpeke toskeskap når en ser det?? Uten at det skal sytes over høyst reelle kommentarer også?? Eller er det slik at de som tæljer kroner an mass på sånt er fredet og skal strykes medhårs uansett?
    Det er lov, men er det nødvendig? Må alle vite hva alle mener? Går det ikke an i en slik tråd å se på bildene uten å måtte fortelle hva en selv måtte mene om det en ser? Hvorfor må det postes i en tråd som dette?
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.633
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Det er faktisk flere av oss som klarer og ha flere tanker i hodet samtidig!!!
    JA; vi setter pris på dem som legger ut bilder og deler synspunkter ifra messen !!! KUDOS !!!!!
    Men dette er og et diskusjonsforum, og det må da være lov og kommentere både positive og mindre positive ting som skjer på nyhets fronten av den hobbyen vi bedriver ?? Det er masse tøft som er der, men JEG syntes og at det begynner og komme mye grelt.
    Min smak er nok helt sikkert ikke bedre enn andres - sikkert gjennomsnittlig - ei er jeg heller misunnelig på dem som har råd til nymotens fancy ting...
    Men når ting ser helt for j@v%¤#g ut, må det vel være greit og kunne kommentere det og.. vi er definitivt ikke på en misjonssenter (selvom noen tror det).

    Nei, duc999 - du blir ikke skutt på Rådhusplassen !!! Vi tar deg bare med bak låven !!! ;)
    Greit det at dette er et diskusjons forum, men ikke dermed sagt at vi på død å liv må vite hva alle mener Bak loven er bra, da finnes det flere utfall 🙂
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    For meg er det et aspekt til. Vi har vært innom det tidligere, hvor mange av disse firmaene er egentlig hardt arbeidende gründere som har pantet hus og barn for å følge drømmen, og hvor mange er «vanity projects» finansiert av folk som egentlig ikke trenger å gå i pluss?
    Det fornøyelige er at det tilsynelatende er utallige firmaer som driver med state-of-the-art. I alle andre bransjer er de færrreste som har kompetanse til å være i teten og flytte grenser. Sier vel litt om hva man egentlig kjøper....
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.311
    Antall liker
    16.384
    Sted
    Østfold
    Hadde jeg vært på messa og tatt bilder, lagt dem ut på sentralen og ingen gadd å diskutere det som var på bildene, da hadde jeg blitt ganske skuffet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Det er lov, men er det nødvendig? Må alle vite hva alle mener? Går det ikke an i en slik tråd å se på bildene uten å måtte fortelle hva en selv måtte mene om det en ser? Hvorfor må det postes i en tråd som dette?
    Nødvendigheten av ting kan vi alltid diskutere 😏 I dette tilfelle fant jeg det opportunt å kommentere noe som jeg av egen erfaring anser som uheldig, brannslangelignende kabler med minimal relevans til økt lydglede kombinert med potensielle mekaniske problemer/følgeskader på utstyr etc. - i tillegg til det rent bondefangerske ved hele konseptet. Det siste plager ikke meg personlig, folk har friheten til å handle det de selv mener er hensiktsmessig til sine anlegg. Men det tekniske rundt groteskt overdimensjonerte kabler/plugger synes jeg lite om. Belastningen på apparatenes kontakter blir unødvendig stor, med funksjonsfeil som brudd i loddepunkter osv. som en ikke ukjent følge. Har sett mye av dette på RCA (altså single-ended s.k. phono) kontakter som gjerne er i vinkel inne i apparatet og loddet rett på printkortet. RCA plugger/kontakter burde være bannlyst i hifi forøvrig. Og når det kombineres med grovt overdim på kabel/innføring og supertighte plugger så skal det ikke mye bevegelser og inn-ut koblinger til før problemer oppstår. XLR er bedre rustet i så måte, der er gjerne kontaktene skrudd fast i apparatchassis. Nettbrønner er også utsatt for brutal behandling fra grove kabler/plugger, og lysbuer/branntilløp som følge av dårlig kontakt over tid er ikke å spøke med. 230V er ikke leketøy.
    Skal ikke lage dette til en kabeltråd, en slik messereportasje er nok i utgangspunktet ment å være en feelgood tråd på alle måter! Men når jeg ser et rottereir a la det som ble vist på bildet ovenfor da forsvinner MIN feelgood. Vet ikke om DET lønte seg...😎
    Mager trøst; jeg har sett enda mer groteskt tilfelle selv, på en tidligere Munchen messe...
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.633
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Nødvendigheten av ting kan vi alltid diskutere 😏 I dette tilfelle fant jeg det opportunt å kommentere noe som jeg av egen erfaring anser som uheldig, brannslangelignende kabler med minimal relevans til økt lydglede kombinert med potensielle mekaniske problemer/følgeskader på utstyr etc. - i tillegg til det rent bondefangerske ved hele konseptet. Det siste plager ikke meg personlig, folk har friheten til å handle det de selv mener er hensiktsmessig til sine anlegg. Men det tekniske rundt groteskt overdimensjonerte kabler/plugger synes jeg lite om. Belastningen på apparatenes kontakter blir unødvendig stor, med funksjonsfeil som brudd i loddepunkter osv. som en ikke ukjent følge. Har sett mye av dette på RCA (altså single-ended s.k. phono) kontakter som gjerne er i vinkel inne i apparatet og loddet rett på printkortet. RCA plugger/kontakter burde være bannlyst i hifi forøvrig. Og når det kombineres med grovt overdim på kabel/innføring og supertighte plugger så skal det ikke mye bevegelser og inn-ut koblinger til før problemer oppstår. XLR er bedre rustet i så måte, der er gjerne kontaktene skrudd fast i apparatchassis. Nettbrønner er også utsatt for brutal behandling fra grove kabler/plugger, og lysbuer/branntilløp som følge av dårlig kontakt over tid er ikke å spøke med. 230V er ikke leketøy.
    Skal ikke lage dette til en kabeltråd, en slik messereportasje er nok i utgangspunktet ment å være en feelgood tråd på alle måter! Men når jeg ser et rottereir a la det som ble vist på bildet ovenfor da forsvinner MIN feelgood. Vet ikke om DET lønte seg...😎
    Mager trøst; jeg har sett enda mer groteskt tilfelle selv, på en tidligere Munchen messe...
    Kan på ingen måte si jeg er uenig med deg 🙂
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.599
    Antall liker
    3.137
    Torget vurderinger
    0
    Fint å se at flere har innsett behovet for høyttalere inntil/nærme 240 cm for mer lydglede :)
    Innpakningen varierer såpass mye at det er noe for enhver smak og liten risiko for at naboen har det samme.... (y)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Innpakningen varierer såpass mye at det er noe for enhver smak og liten risiko for at naboen har det samme.... (y)
    Eierglede og individualisme (men ikke så individuelt at du ikke kan være med i en vennetråd!). God lyd er en bonus, da.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    En liten subjektiv oppsummering etter 3 fulle dager på messa.
    Dette var min 3. gang på München-messa og i motsetning til andre kommentarer her så synes jeg det var mye bra lyd i år, selv om messa var litt mindre enn de tidligere gangene jeg har vært der (2016 og 2018)

    Begge de første gangene så var det uten tvil MBL og Kaiser Kawero som har vært mine favoritter. Men de falt overraskende langt ned på lista mi år. Kaiser kom med en ny modell som så veldig spennende ut med Scanspeak Eliocor mellomtone og doble bånddiskanter. Vi var innom 2 ganger og fikk lyttet nokså nærme og litt lengre bak, men dette var ikke min smak. MBL låt heller ikke så bra i år i motsetning til tidligere opplevelser.

    For å ta mine beste opplevelser fra messa i år så vil Dali Kore være den soleklare favoritten. En overraskende andre plass vil jeg gi til Davis Acoustics Stellar. Var innom der 2 ganger, siste gangen satt vi der nesten en halvtime. 3 plassen min går til Bayz Audio med sine karbonrør. Disse var vel strengt tatt ikke på Highen München men på Hifideluxe på Mariott hotellet.

    Andre som spilte veldig bra I mine ører var Living Voice med Auditorium OBX-RW, Verity Audio (usikker på hvilke modell de brukte), nye Audiovector QR7 (her står fordommer for fall, jeg liker egentlig ikke keramiske elementer men disse låt ikke "keramisk"), Cessaro spilte på en mindre modell som låt mye bedre enn hva de store har gjort tidligere. Epos ES14N spilte veldig bra, nye Jern høyttalerne låt veldig bra. Totem spilte med en bass som ikke er til å fatte at kom ut av små høyttalere. Simaudio hadde en ny liten høyttaler som jeg hørte hadde potensiale med Moon Voice 22. Magico låt mye bedre enn de har gjort tidligere i mine ører, men det er ikke helt min lyd.

    Ingen av de store hornsystemene overbeviste meg. Kanskje for små rom, det var mye betoninger og resonanser.

    Sikkert mange som er uenige, og smaken er som kjent som baken😄
    Stjålet bilder fritt og uhemmet av reisemakker Kai B :)


    Davis 2.jpg
    Bayz.jpg
    Cessaro 2.jpg
    Epos.jpg
    Jern.jpg
    Moon.jpg
    Verity.jpg
    MBL.jpg
    Kaiser.jpg
    Dali 2.jpg
     

    Vedlegg

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Var det mulig å lytte til Monitor Audio Concept 50? Med bare bilder, samt MA sin egen side virker det som det mest spennende konseptet. En slags kef blade 2.0. Ser bra ut og. Ny og annerledes på en god måte.
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    Må jo bare le av psykologien bransjen bruker :)

    Vis vedlegget 819630

    Forsterkeren til Mr Krell himself. Her står det "Vennligst ikke berør" med tjukke røde sperrebånd rundt. Her skal folket virkelig få en følelse av eksklusivitet. Tåler ikke produktet å bli berørt av menneskehender? Kan man ikke vaske bort fingeravtrykk med Jif sprutflaske?:unsure:
    Til info
    På denne messa var det over 20 000 besøkende!
    Denne forsterkeren sto nesten rett ved en inngang på et av de mest besøkende rommene.
    I det samme rommet stod det høyttalere (Wilson) til ca 4 millioner. Her var distributøren fortvilet da noen hadde vært borti høyttaleren å greid og skrapet den opp på den ene siden! Det er til tider veldig trangt i en del av disse rommene når det blir så mye mennesker, det er da fort for noen å komme borti med noen annet en lanken sin:)
    Kan godt forstå at man på spesielt plasser hvor man ikke for fulgt med hele tiden gjør som her har blitt gjort.


    Mvh: Espen L
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.510
    Antall liker
    102.794
    Torget vurderinger
    23
    Folk er noen store svimer - bråsnur seg og dulter borti folk, med metallbeslag på klær, skuldervesker, ryggsekker (!!!), PC bag'er med metallglidelåser, kamerastativer osv. osv. Skjønner egentlig godt de som prøver å beskytte dyrt utstyr mot uomtenksomme klantskaller...
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En digresjon: Var på omvisning på et gods i England for noen år siden. Ble beordret til å ta ryggsekken (15 l eller så) på magen. Skjønner hvorfor, men skjønner også at de ikke skjønner at nordmenn kan å bevege seg med ryggsekk på ryggen uten å veive borti alt av inventar.
     

    HiFi Life AS

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    22.08.2019
    Innlegg
    41
    Antall liker
    71
    Var det mulig å lytte til Monitor Audio Concept 50? Med bare bilder, samt MA sin egen side virker det som det mest spennende konseptet. En slags kef blade 2.0. Ser bra ut og. Ny og annerledes på en god måte.
    De hadde full presentasjon av konseptet med lytting til nærmest ferdige produkter. De beskrev den som en tilnærmet punktkilde med force canceling. En av mine favoritter fra messen, men det er jo ikke så rart, da det i prinsippet er en invertert KEF Blade 2 😁
     

    Vedlegg

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.311
    Antall liker
    16.384
    Sted
    Østfold
    En digresjon: Var på omvisning på et gods i England for noen år siden. Ble beordret til å ta ryggsekken (15 l eller så) på magen. Skjønner hvorfor, men skjønner også at de ikke skjønner at nordmenn kan å bevege seg med ryggsekk på ryggen uten å veive borti alt av inventar.
    Jeg har vært utstiller en rekke ganger. Det tar i underkant av 2,3 sekunder for en gjennomsnittlig hifiinteressert nordmann å glemme at han (har aldri sett en hun i denne sammenhengen) har en tursekk stikkene ut av ryggen. De skal helst inn mellom høyttalerne som står stilt ut for å kikke på baksiden. Men de har ikke revers så de skal snu seg rundt mellom høyttalerne.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.733
    Antall liker
    21.599
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Huffda, Snickers, der fikk min klokkertro på nordmenns manøvreringsevne med ryggsekk en magnetisk torpedo under kjølen.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.502
    Antall liker
    4.820
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Jeg må flire :sneaky:
    Det er sikkert 10-12 år siden jeg var såpass opptatt av hi-fi at jeg frekventerte HFS, og det er jaggu ta meg akkurat den samme kranglingen enda. Lurer på om denne hobbyen drar på seg uvanlig mange som elsker kritisk argumentasjon, eller om det er et forumfenomen generelt (?).
    Debatt på rett tid og rett sted er gøy det, men det må da gå an å se an hvilken tråd man poster i?
    Uansett: Takk til de som rapporterer og legger ut bilder, som alltid er morsomt å se på, enten det er utenfor budsjett og logikk!
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
    Apropos formgiving…
    Mange av bildene fra messa ser ut som lytterom, ikke som stua i et hjem, og høyttalerne ser ut deretter.
    Disse til Goldmund kunne stått i er rom som allerede har farger og former fra møbler, kunst, bokhyller.
    Det som overrasker er at disse skal være aktive, og det ser ut som switch mode..

    Vis vedlegget 819664

    Og de Ikea-hengslene ?
    Blum 90 eller 120 hengsel, aldri sett før på Hifi og De skapningene er nok ikke billige.
     

    superhkm

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2005
    Innlegg
    4.069
    Antall liker
    3.050
    Torget vurderinger
    2
    Blum 90 eller 120 hengsel, aldri sett før på Hifi og De skapningene er nok ikke billige.
    La oss håpe for Goldmunds æres skyld at disse bildene er fra en prototype..
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.086
    Antall liker
    16.981
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vil også takke for fine bilder og rapporter. Jeg synes også at noen produkter er Over the top, men kommer disse tingene egentlig noen gang i butikken eller er de mer eller mindre prototype? Laget også for å tiltrekke seg oppmerksomhet. Jeg synes det er gøy og se litt rare kreasjoner. Tenk så kjedelig messen ville blitt med rimelig standar komponenter. Er jo ikke alt som vinner designer prisen i DIY verden heller.
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.258
    Antall liker
    9.047
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Folk er noen store svimer - bråsnur seg og dulter borti folk, med metallbeslag på klær, skuldervesker, ryggsekker (!!!), PC bag'er med metallglidelåser, kamerastativer osv. osv. Skjønner egentlig godt de som prøver å beskytte dyrt utstyr mot uomtenksomme klantskaller...
    Prøv å se over en bobil etter den har stått på messe.. nesten samtlige skaplås er knekt og ødelagt da folk bare river og sliter i det.. Selv om de vet at alle slike skap har en eller annen for for lås(slik de har i sine egene biler).. :p
    Folk er generelt meget uforsiktig på messer så jeg skjønner godt at en del utstyr blir beskyttet :)
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.988
    Antall liker
    10.624
    Sted
    Skien
    For å vurdere lyden så bør vel gutteklubben grei heller sende sine koner på slike arrangementer for mest mulig objektiv tilbakemelding ?
    Da kan du bare gå inn på tråden min Flageborg (Espen L sitt system) (y)
    Da vil du lese en frue sin tilbake melding fra messa.

    Mvh: Espen L
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.675
    Antall liker
    1.773
    Torget vurderinger
    1
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn