High End båt

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Jeg kom over denne båten under årets seiltur i Kroatia. Sender tankene i retning Star Wars.

Vedlegg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.653
    Torget vurderinger
    24
    Kjempehvalfinne i revers... den var ikke pen..

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.188
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Er ikke dette en båt designet i Norge? Mener å ha lest om den båten i ett eller annet magasin.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.653
    Torget vurderinger
    24
    Sikkert god design, linjeføringen har en mengde riktige forhold etc. men på sjøen..?? Vet ikke.... Som Alessi egg-deler ville jeg ikke reagert, men på sjøen er jeg ikke sikker. På den annen side, ingen vil vel beskylde de fleste nye cruiseskip for å være vakre heller!

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.881
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Vil jo si den minner mere om en dockingstasjon til iPod enn en båt...

Bekrefter nok en gang at det ikke følger god smak med å ha mye penger, synes jeg... :)

Johan-Kr

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.047
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ser litt spesiell ut, men hadde ikke vært noe problem da jeg hadde brukt mestparten av tiden ombord / i nærheten fremfor å betrakte den fra sjøsiden. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.653
    Torget vurderinger
    24
    Vitters er definitivt Approbert (c) Sluket!!

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    Denne car carrieren fant vi utenfor Hvar By, Kroatia

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Oopsie Daysie....

Legg merke til personen som er på akteren, høyre side... Word!!!

:eek:

A drop from the High end...

mvh

Pesquera

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2005
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    11
    oddgeir skrev:
    Jeg kom over denne båten under årets seiltur i Kroatia. Sender tankene i retning Star Wars.

Så den i samme farvann for en ukes tid siden. Ekstremt gjennomført konstruksjon med sotede vinduer slik at lyset fra båten ble dempet om natten for å unngå at båten så ut som et juletre. Briljant formgivning med å la de fem buene møtes i baugen, lateral tankegang på sitt beste!

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Fineste "nybåten" jeg vet om er en 45 fot sak,som bygges av New England boat works, i samme by som Rockport høyttalerne.. (sort of...)
    http://www.sparkmanstephens.com/yachtdesign/poweryachts/2710/ - Konstruktøren...

45 fot. 3700L tanker, 2x 440hk diesel, cruiser i 18 knop, topper 28 knop...
    Tur-retur, where evvah!!!
    Stikker bare metren ned i vannet, Havgående sak, uhyre solid. Ferskvannsmekker, you name it, denne har godsakene.

'tis be a high End skiff me gent's... a Boat!!! Sure thing!

Pris? Tja, dette er en custom one off båt... Det, er high-end det...

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Men... skal man ha ett leketøy, i norge, og kalle det en high-end båt. Da gjør man følgende:

Man tager :

- Båt/Skrog = Pantera Boats 28 Pre 2009 model.
    - Motor.. = Swaymar Marine (Silver Wraith/Silver Phantom) 496 Cid V8. Dreiemoments monster, med ekstrem livslengde og meget lavt drivstofforbruk!
    430HK ved 4300rpm... 545 ft/lb (740nm) ved 4250rpm. (over 700nm fra 2700 rpm til 4500 rpm..) Lavturtalls vidundermotor! Uhyre bra bluprintings prosedyre i dette firmaet. Smarte motorkonstruksjoner! og, de går EI i stykker!
    - Drev:.......= Colabella/Teague XR (900hk tolereanse), fordi, hvorfor ha noe komplisert som Seafury, Arneson eller noe slikt.... ??? No need!
    - Propell:....= Mercury Enertia... Veeeldig tidlig i plan, utnytter dreiemomentet i motoren, stoooort cruise område.. ++ ++ positive "rake" slike ting..
    28 fot, 430hk, singlemotor, meeeeget lavt drivstoffsforbruk og ... ca 55-60 knop deromkring top speed. 38 - 47 knop cruise.
    500 liter tank... dvs kan kjøre i cruise speed i nesten 24h i strekk, før den går tom...

Dette er en post 2009 Pantera 28, men, you get the idea..

Hvorfor er den så bra? Balanse, balanse, balanse.. i skrog, detaljer, alt er gjennomtenkt!!! ALT!!!

Selvsagt, mitt forslag for oppsetts kombo kommer ikke i nærheten av hastighetspotensiale til skroget, men jeg tipper att mitt oppsett kan frakte mest vekt, raskest, lengst, for minst gryn i fuel... mest behagelig,og ikke minst...
    Service? Bytt olje årlig... that should do it... + vinterkonservering... ::)/lagring ett tørt kjølig sted... :p

mvh

miata

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2005
    Antall liker
    1
    Imperial skrev:
    Men... skal man ha ett leketøy, i norge, og kalle det en high-end båt. Da gjør man følgende:

Man tager :

- Motor.. = Swaymar Marine (Silver Wraith/Silver Phantom) 496 Cid V8. Dreiemoments monster, med ekstrem livslengde og meget lavt drivstofforbruk!
    430HK ved 4300rpm... 545 ft/lb (740nm) ved 4250rpm. (over 700nm fra 2700 rpm til 4500 rpm..) Lavturtalls vidundermotor! Uhyre bra bluprintings prosedyre i dette firmaet. Smarte motorkonstruksjoner! og, de går EI i stykker!
    - Drev:.......= XR, fordi,,hvorfor ha noe komplisert som Seafury, Arneson eller noe slikt.... ??? No need!
    - Propell:....= Mercury Enertia... Veeeldig tidlig i plan, utnytter dreiemomentet i motoren, stoooort cruise område.. ++ ++ positive "rake" slike ting..
    28 fot, 430hk, singlemotor, meeeeget lavt drivstoffsforbruk og ... ca 60 knop deromkring top speed. 38 - 47 knop cruise.
    500 liter tank... dvs kan kjøre i cruise speed i nesten 24h i strekk, før den går tom...

Hvorfor er den så bra? Balanse, balanse, balanse.. i skrog, detaljer, alt er gjennomtenkt!!! ALT!!!

Selvsagt, mitt forslag for oppsetts kombo kommer ikke i nærheten av hastighetspotensiale til skroget, men jeg tipper att mitt oppsett kan frakte mest vekt, raskest, lengst, for minst gryn i fuel... mest behagelig,og ikke minst...
    Service? Bytt olje årlig... that should do it... + vinterkonservering... ::)/lagring ett tørt kjølig sted... :p

mvh
    Hvordan er det å dorge med denne da ??
    Er det lett å spyle vekk fiskeblodet ??

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Dette er Poker run båt... Som i race båt, som man kan trimme ned, som vist i min post, slik at den er på en måte som en Hydrolift C27/C31 eller noe i den duren, om vi skal ta en lokal ekvivalent.

oddgeir

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2005
    Antall liker
    10
    miata skrev:
    Imperial skrev:

Man tager :

- Drev:.......= XR, fordi,,hvorfor ha noe komplisert som Seafury, Arneson eller noe slikt.... ??? No need!
    28 fot, 430hk, singlemotor, meeeeget lavt drivstoffsforbruk og ... ca 60 knop deromkring top speed. 38 - 47 knop cruise.

mvh
    Hvordan er det å dorge med denne da ??
    Er det lett å spyle vekk fiskeblodet ??
    ;D

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.831
    Torget vurderinger
    0
    Nei nei gutter.

High End båt er når man glir majestetisk over vannet med stue, kjøkken, 3 soverom, 2 bad, boder, terasse og vinkjeller i samme stillhet som Oddgeier opplever i sin seilyact, men likevel framført av maskinkraft. Maskineri som nøyes med mindre enn 1 liter pr nautisk mil.

LINSSEN 45,9 AC

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    9.684
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Nei nei gutter.

High End båt er når man glir majestetisk over vannet med stue, kjøkken, 3 soverom, 2 bad, boder, terasse og vinkjeller i samme stillhet som Oddgeier opplever i sin seilyact, men likevel framført av maskinkraft. Maskineri som nøyes med mindre enn 1 liter pr nautisk mil.LINSSEN 45,9 AC
    Linssen er for klumpete. Skullle jeg ha hatt Hollandsk stålbåt, og det skulle jeg gjerne, så hadde jeg kjøpt en Super Van Craft, nr. 2 på bildene nedenunder. Den har jeg råd til 8)

Var i Holland å så på båter i 2006 men fornuften(?) seiret og jeg endte opp med en 38 fots seilbåt. Har fremdeles lyst på en Super Van Craft....

Hollenderne bygger fantastiske båter! 8)

Vedlegg

ottone

Nesten klassiker
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    13.104
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Mye fint av nye båter, bevares.
    Men i mine øyne er det med båter som med hus. De gamle er eldst.
    Her har vågen vært full av high-end fartøy siste uken, og de seilte ut idag.
    Jeg har opplevd dette mange ganger, men får alltid gåsehud av synet når Cutty Sark Tall Ships Race setter seil og tar til havs.

(stjal et bilde av en kompis på FB, for han har mye finere kamera enn meg)

Vedlegg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.831
    Torget vurderinger
    0
    C. Alshus skrev:
    Imperial. Du er jaggu rar!
    Neida ikke la deg mobbe!!

Poker Run høres rasende festlig ut. Holder du båt stiller nok både Oddgeir og jeg som mannskap. Oddgeir har sikkert forbindelser som fikser dannet overnatting og jeg skal holde oss med whisky!! ;D ;D

tweakMan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    128
    Her fant jeg noe yderst tøffe saker!!!
    Kompositt skrog, tåler hysterisk med krefter!!!!
    Dette er en kopi av Donzi sin 17 fots klassiker.

Det er max effekt på 480hk om man bruker hekkaggregat på denne lille fjerten her!
    Vekten er akkurat halvparten av det ekvivalent Donzi vil veie.
    Båttypen heter Aeromomentum Axium Ax5. 17 fots galenskap altså...
    480hk på en båt som veier ... 295kg. skroget har en nytteoppdrift på 1060kg...
    dvs motor fuel og personer må være under 1060kg tilsammen... jo mindre jo bedre...
    Maks hekkvekt, dvs motorvekt med aggregat og trimplanes er på 613kg!!! Galskap!!!
    Stressfaktor på 600hk, men så mye anbefales ikke da topp fart passerer 95 knop... begynner å bli fali!!!
    Denne båten har potesialet til gå noe aldeles inni hampen fort!!! 17 fot!!!
    Basepris ca 5000$ , men som sagt, dette er bygg per ordre, så her kan man kustomisere til hjertets lyst!
    Det som jo er problemet med disse gamle klassikerne er jo att de ikke tåler de bedre motorinstallasjonene.
    Denne derimot, tåler det aller meste!!! Ny er den og!!!

Dette, var virkelig ett funn!!!! (Den får no brainer - boat status... !!! :p , I mean it!!! ) http://www.aeromomentum.com/ax5.html
    Mercruiser 4.3 V6 med Alpha drev veier 390kg, alt montert... 200hk easy. Det betyr 65 knop det... Ikke ille!
    For en liten perle den båten der!!!! Halvfabrikat, så man må gjøre mye jobb selv... Men alikevell!!! For en perle!!!

mvh

Othmas

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.10.2005
    Antall liker
    170
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ha det så forbaska travelt når man er til sjøs? Svære bråkete motorer,nei takk,hørselvern brukes på jobb! 8)

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.366
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var ikke enig i Alshus' kommentar om at du var rar, men begynner jeg jaggu å lure.....det er ikke dette vi har sjøen til om du spør meg.

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.362
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Jeg var ikke enig i Alshus' kommentar om at du var rar, men begynner jeg jaggu å lure.....det er ikke dette vi har sjøen til om du spør meg.
    Sur eller?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    13.366
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ludo skrev:
    erato skrev:
    Sur eller?
    Nei. Bare et synspunkt fra en som foretrekker fred og ro og dorgefart på sjøen. ;)

Ludo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.362
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    erato skrev:
    Ludo skrev:
    erato skrev:
    Sur eller?
    Nei. Bare et synspunkt fra en som foretrekker fred og ro og dorgefart på sjøen. ;)
    Hehehe, det er alltid noen som har det travelt - ferien er jo kun fire uker for oss vanlige :)
    Personlig foretrekker jeg transportetappene i godt fart slik at ferien kan brukes der man skal. Men dette er jo personlige preferanser, for andre
    er veien selve målet - akkurat som innen hobbyen vår :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn