Hifisentralens-medlemsbilder: oktober 2015

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Formålet med denne tråden er å inspirere Hifisentralens brukere til å fotografere og legge ut bilder. Motiv er selvvalgt og kan omhandle det meste, men svært støtende innhold kan bli fjernet av moderatorer. Det er også åpent for å gi hverandre konstruktiv kritikk og forslag til bilderedigering. Vi håper at mange vil bidra, og vise frem bilder de synes er fine, spesielle, kunstneriske, noe de er opptatt av eller vil formidle. Lykke til!


    Retningslinjer for posting av bilder:

    - Denne tråden er til for posting av bilder 1.-31. oktober 2015, og er sticky i samme periode.
    - Den som poster bilder må selv være fotografen.
    - Det er ingen krav til bildekvaliteten, men det bør være bilder du på en eller annen måte er godt fornøyd med og vil dele med andre.
    - Det er ikke et krav at bildene er tatt denne måneden, men de bør relateres til noe du holder på med for tiden.
    - Det er lov å legge ut bildeserier med inntil 5 bilder, gjerne med relevans mellom bildene.
    - Liggende bilder skal maksimalt være 1280 piksler i bredden, mens stående bilder skal maksimalt være 1280 piksler i høyden.
    - Det er ingen krav til hva slags kamera som kan brukes.
    - Legg gjerne ved EXIF, men dette er ikke et krav.
    - Kommenter gjerne dine bilder med presentasjon eller overskrift.
    - Det er lov å kommentere bilder og komme med bildekritikk når som helst -også etter oktober 2015.
    - Publiserte bilder kan benyttes av Hifisentralen til å promotere bildetråden og forumets aktiviteter.
    - Reglene for posting i bildetråden kan endres dersom særlige hensyn tilsier det underveis.


    Tidligere tråder:
    Hifisentralens-medlemsbilder: september 2015
    Hifisentralens-medlemsbilder: august 2015
    Hifisentralens-medlemsbilder: juli 2015
    Hifisentralens-medlemsbilder: juni 2015
    Hifisentralens-medlemsbilder: mai 2015
    Hifisentralens-medlemsbilder: april 2015
    Hifisentralens-medlemsbilder: mars 2015
    Hifisentralens-medlemsbilder: februar 2015
    Hifisentralens-medlemsbilder: januar 2015
    Hifisentralens-medlemsbilder: desember 2014
    Hifisentralens-medlemsbilder: november 2014
    Hifisentralens-medlemsbilder: oktober 2014
    Hifisentralens-medlemsbilder: september 2014
    Hifisentralens-medlemsbilder: august 2014
    Hifisentralens-medlemsbilder: juli 2014
    Hifisentralens-medlemsbilder: juni 2014
    Hifisentralens-medlemsbilder: mai 2014
    Hifisentralens-medlemsbilder: april 2014
    Hifisentralens-medlemsbilder: mars 2014
    Hifisentralens-medlemsbilder: februar 2014
    Hifisentralens-medlemsbilder: januar 2014
    Hifisentralens-medlemsbilder: desember 2013
    Hifisentralens-medlemsbilder: november 2013
    Hifisentralens-medlemsbilder: oktober 2013
    Hifisentralens-medlemsbilder: september 2013
    Hifisentralens-medlemsbilder: august 2013
    Hifisentralens-medlemsbilder: juli 2013
    Hifisentralens-medlemsbilder: juni 2013
    Hifisentralens-medlemsbilder: mai 2013
    Hifisentralens-medlemsbilder: april 2013
    Hifisentralens-medlemsbilder: mars 2013
    Hifisentralens-medlemsbilder: februar 2013
    Hifisentralens-medlemsbilder: januar 2013
    Hifisentralens medlemsbilder: desember 2012
    Hifisentralens-medlemsbilder: november 2012
    Hifisentralens-medlemsbilder: oktober
    Hifisentralens-medlemsbilder: september 2012
    Hifisentralens-medlemsbilder: august 2012
    Hifisentralens-medlemsbilder: juli 2012
    Hifisentralens-medlemsbilder: juni 2012
    Hifisentralens-medlemsbilder: mai 2012
    Hifisentralens-medlemsbilder: april 2012
    Hifisentralens-medlemsbilder: mars 2012
    Hifisentralens-medlemsbilder: februar 2012
    Hifisentralens-medlemsbilder: januar 2012
    Hifisentralens-medlemsbilder: desember 2011
    Hifisentralens-medlemsbilder: november 2011
    Hifisentralens-medlemsbilder: oktober 2011
    Hifisentralens-medlemsbilder: september 2011
    Hifisentralens-medlemsbilder: august 2011
    Hifisentralens-medlemsbilder: juli 2011
    Hifisentralens-medlemsbilder: juni 2011
    Hifisentralens-medlemsbilder: mai 2011
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Da er det blitt oktober, høsten har har herjet rundt i landet med flom og steinras. Jakta er i full gang og fjellet er like utrygt som skytefeltet i Hjerkinn var i sin tid, høstbladene flyr rundt hus dørene og høstmørket er her. Vinteren har begynt å melde seg i fjellet. Det er tid for Hi-Fi, eller øl-brygging?


    Mvh. Bjørn
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var litt seint ute igjen, men det går med noen kvelder til møter og assistanse til venner for tiden. Men nå er det bare å kjøre full rulle.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Tråden er igjen åpen etter at jeg ser ut til å ha låst den, med et uhell..!

    The show must go on.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Spektakulær kveldshimmel i Oslo 1. oktober - takket være ekstremuværet Roar:

    IMGP5668.jpg


    Regner med at det ikke var like stor stas å være midt oppi det da uværet slo til.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Spektakulær kveldshimmel i Oslo 1. oktober - takket være ekstremuværet Roar:

    Vis vedlegget 341112

    Regner med at det ikke var like stor stas å være midt oppi det da uværet slo til.
    Veldig bra. Jeg la også merke til himmelen og skulle gjerne vært et sted med muligheter til å få den med på et foto. Det ser ut til å ha truffet riktig tidspunkt godt. Man skal ikke vente lenge før alt blir blassere. Et lite spørsmål: Hva har du evt gjort under redigering? Økt fargemetningen, eller var indigo-partiet øverst virkelig slik bildet viser?

    Kun nysgjerrig.
    mvh
    Harald
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Mange fine bilder i disse trådene. Det ville være veldig bra - og mere lærerikt for en amatør som meg om folk var litt flinkere til å gi litt makroopplysninger og fortelle hvordan bildet evt er redigert i ettertid.
     
    M

    MORNING STAR

    Gjest
    Det som er fint med forurensingen oppe i atmosfæren, er at det gir slike fine og spektagulære sterke farger slik som på dette bildet.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Å f.... er det forurensning??

    Herr Høvding - slett bildet med en gang.....:)
     

    kvasi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    1.121
    Ny bil og sånt blir det bilde av. Er egentlig ikke så fan av HDR men får ånden av og til, og dette syns jeg ble ganske bra.


     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det som er fint med forurensingen oppe i atmosfæren, er at det gir slike fine og spektagulære sterke farger slik som på dette bildet.
    Må nok skuffe deg der. Himmelen var sannsynligvis like fargerik lenge før apene reiste seg på to.
     

    knarfar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2014
    Innlegg
    2.440
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    2
    Ny bil og sånt blir det bilde av. Er egentlig ikke så fan av HDR men får ånden av og til, og dette syns jeg ble ganske bra.


    Enig med deg her. Det ble et godt stilistisk bilde med stort sett en gjennomgående farge. Uskarpeheten i bladene skaper mystikk og gjør seg godt. God komposisjon.
    I like!

    Gratla med ny bil! :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Spektakulær kveldshimmel i Oslo 1. oktober - takket være ekstremuværet Roar:

    Vis vedlegget 341112

    Regner med at det ikke var like stor stas å være midt oppi det da uværet slo til.
    Veldig bra. Jeg la også merke til himmelen og skulle gjerne vært et sted med muligheter til å få den med på et foto. Det ser ut til å ha truffet riktig tidspunkt godt. Man skal ikke vente lenge før alt blir blassere. Et lite spørsmål: Hva har du evt gjort under redigering? Økt fargemetningen, eller var indigo-partiet øverst virkelig slik bildet viser?

    Kun nysgjerrig.
    mvh
    Harald
    Du har helt rett med hensyn til å treffe tidspunkt. Bare et lite minutt eller to senere ble det - som du sier - mye blassere.

    Jeg har prøvd å redigere bildet slik at det ble mest mulig slik jeg opplevde kveldshimmelen. Fritt etter hukommelsen - og antageligvis noe farget av opplevelsen. I Photoshop har jeg vært inne på Ctrl + U og justert det røde og det gule litt i forhold til hvordan kameraet registrerte det. Både fargemetning og eksponering. Det blå/indigo øverst er for mørkt. Jeg har prøvd å få det lysere ved hjelp av Shadows/Higlights i Photoshop, men kjører man for hardt på denne funksjonen, blir fargene litt rare - pluss at man får lyse partier rundt silhuettene (som man kan se antydninger til også på mitt bilde). JEg kunne antageligvis ha brukt Dodge (gjøre lysere) og Burn (gjøre mørkere) funksjonene, men jeg synes at disse er vanskelige å bruke.

    Jeg har brukt et zoom-objektiv innstilt på 12 mm brennvidde - d.v.s. at jeg fikk med veldig mye mørk himmel og mørk forgrunn som helt sikkert forvirret lysmåleren.
     

    Fjellreven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2013
    Innlegg
    1.333
    Antall liker
    3.212
    Sted
    Heme
    Torget vurderinger
    2
    En liten tøffing jeg traff på i formiddag. Ikke død, bare veeeldig slapp i høstkulden.

    image.jpg
     

    Skrotnisse

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.03.2006
    Innlegg
    231
    Antall liker
    129
    Torget vurderinger
    1
    Amaranthe disket opp med en konsert som for meg var blant årets desidert råeste.

    Lyset var elendig men om ikke annet så skapte det et live preg på bildene.

     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Telemark i regn_.jpg


    Kanskje ikke verdens beste bilde, men det viser da i alle fall at det kan regne i Telemark. Tatt under uværet, DVs litt feil måned, men lar det stå til....Kommer nok regn i oktober også.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.455
    Antall liker
    7.793
    Torget vurderinger
    0
    Sterk uenig Grammofon. Det er et meget godt bilde av et utrolig vanskelig motiv. Å få fram regnet på den måten du her har klart er slett ikke lett. Og du har lykkes veldig godt. Muligens mye hjelp i at du har valgt svart/hvitt og unngått farge?

    Jeg liker komposisjonen også, presenningen og hytta sammen med den tomme sittegruppen på den andre siden forteller helt klart at det høst og "pakke bort sommer" tid. Du har klart å formidle stemningen på en utrolig flott måte.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Spektakulær kveldshimmel i Oslo 1. oktober - takket være ekstremuværet Roar:

    Vis vedlegget 341112

    Regner med at det ikke var like stor stas å være midt oppi det da uværet slo til.
    Veldig bra. Jeg la også merke til himmelen og skulle gjerne vært et sted med muligheter til å få den med på et foto. Det ser ut til å ha truffet riktig tidspunkt godt. Man skal ikke vente lenge før alt blir blassere. Et lite spørsmål: Hva har du evt gjort under redigering? Økt fargemetningen, eller var indigo-partiet øverst virkelig slik bildet viser?

    Kun nysgjerrig.
    mvh
    Harald
    Du har helt rett med hensyn til å treffe tidspunkt. Bare et lite minutt eller to senere ble det - som du sier - mye blassere.

    Jeg har prøvd å redigere bildet slik at det ble mest mulig slik jeg opplevde kveldshimmelen. Fritt etter hukommelsen - og antageligvis noe farget av opplevelsen. I Photoshop har jeg vært inne på Ctrl + U og justert det røde og det gule litt i forhold til hvordan kameraet registrerte det. Både fargemetning og eksponering. Det blå/indigo øverst er for mørkt. Jeg har prøvd å få det lysere ved hjelp av Shadows/Higlights i Photoshop, men kjører man for hardt på denne funksjonen, blir fargene litt rare - pluss at man får lyse partier rundt silhuettene (som man kan se antydninger til også på mitt bilde). JEg kunne antageligvis ha brukt Dodge (gjøre lysere) og Burn (gjøre mørkere) funksjonene, men jeg synes at disse er vanskelige å bruke.

    Jeg har brukt et zoom-objektiv innstilt på 12 mm brennvidde - d.v.s. at jeg fikk med veldig mye mørk himmel og mørk forgrunn som helt sikkert forvirret lysmåleren.
    12mm? EXIF sier 24mm. :confused:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.988
    Antall liker
    20.121
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    DSC_0473.jpg


    Et lite bilde fra veien hjem fra jobb. Tatt med Sony Z3 compact.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Spektakulær kveldshimmel i Oslo 1. oktober - takket være ekstremuværet Roar:

    Vis vedlegget 341112

    Regner med at det ikke var like stor stas å være midt oppi det da uværet slo til.
    Veldig bra. Jeg la også merke til himmelen og skulle gjerne vært et sted med muligheter til å få den med på et foto. Det ser ut til å ha truffet riktig tidspunkt godt. Man skal ikke vente lenge før alt blir blassere. Et lite spørsmål: Hva har du evt gjort under redigering? Økt fargemetningen, eller var indigo-partiet øverst virkelig slik bildet viser?

    Kun nysgjerrig.
    mvh
    Harald
    Du har helt rett med hensyn til å treffe tidspunkt. Bare et lite minutt eller to senere ble det - som du sier - mye blassere.

    Jeg har prøvd å redigere bildet slik at det ble mest mulig slik jeg opplevde kveldshimmelen. Fritt etter hukommelsen - og antageligvis noe farget av opplevelsen. I Photoshop har jeg vært inne på Ctrl + U og justert det røde og det gule litt i forhold til hvordan kameraet registrerte det. Både fargemetning og eksponering. Det blå/indigo øverst er for mørkt. Jeg har prøvd å få det lysere ved hjelp av Shadows/Higlights i Photoshop, men kjører man for hardt på denne funksjonen, blir fargene litt rare - pluss at man får lyse partier rundt silhuettene (som man kan se antydninger til også på mitt bilde). JEg kunne antageligvis ha brukt Dodge (gjøre lysere) og Burn (gjøre mørkere) funksjonene, men jeg synes at disse er vanskelige å bruke.

    Jeg har brukt et zoom-objektiv innstilt på 12 mm brennvidde - d.v.s. at jeg fikk med veldig mye mørk himmel og mørk forgrunn som helt sikkert forvirret lysmåleren.
    12mm? EXIF sier 24mm. :confused:
    Auda! - da har jeg lagt inn et annet bilde enn det jeg hadde tenkt meg. Her er 12mm-bildet:

    Roar.jpg
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vis vedlegget 341444

    Kanskje ikke verdens beste bilde, men det viser da i alle fall at det kan regne i Telemark. Tatt under uværet, DVs litt feil måned, men lar det stå til....Kommer nok regn i oktober også.
    Jeg synes bildet er bra, jeg. Hadde du hatt mulighet til det der og da, kunne du ha prøvd deg med litt forskjellige eksponeringstider - slik at du kunne se hvordan du best kunne få frem striregnet på bildet. Personlig ville jeg kan hende ha photoshoppet bildet litt mørkere - for å få frem effekten av mørke, regntunge skyer på en våt og mørk høstdag- men slikt er jo smak og behag. Ikke noe å bry seg om.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Vis vedlegget 341444

    Kanskje ikke verdens beste bilde, men det viser da i alle fall at det kan regne i Telemark. Tatt under uværet, DVs litt feil måned, men lar det stå til....Kommer nok regn i oktober også.
    Jeg synes bildet er bra, jeg. Hadde du hatt mulighet til det der og da, kunne du ha prøvd deg med litt forskjellige eksponeringstider - slik at du kunne se hvordan du best kunne få frem striregnet på bildet. Personlig ville jeg kan hende ha photoshoppet bildet litt mørkere - for å få frem effekten av mørke, regntunge skyer på en våt og mørk høstdag- men slikt er jo smak og behag. Ikke noe å bry seg om.
    Takk takk for hyggelige kommentarer. Ja, jeg fikk nok litt hjelp av å konvertere til svart hvitt. Dessuten sto jeg under et skråtak hvor regnet strømmet ned. Det hjalp til å gjøre dråpene større. Rene fossen....

    Bildet er forresten tatt med Nikon D90 105mm. Lukkertid 1/60 f: 5,6. ISO 720.

    Til Ulf: Ja, jeg hadde bildet først litt mørkere, men syntes regnet kom litt bedre frem når jeg økte verdien litt på "black" i Lightroom. Det medførte litt mindre kontraster, og at bygningen bak gikk litt mer i ett med regnet. Jeg kunne økt denne effekten enda mer ved å redusere skarpheten, men syntes bildet da ble i blasseste laget. Men som du sier - dette er smag og behag. Kanskje vil jeg se annerledes på det dersom jeg koster på meg et fotokurs. Det å se etter "de rette tingene" er sikkert en kunst.

    Trapper litt ned på jobben, så jeg får nok bedre tid fremover.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Her er forresten originalen "as shot". Ikke helt det samme. Enhver står fritt til å redigere det og legge ut sin versjon.....Liker overhode ikke gulfargen på den plata mot veggen....


    Telemark i regn_-2.jpg
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her er forresten originalen "as shot". Ikke helt det samme. Enhver står fritt til å redigere det og legge ut sin versjon.....Liker overhode ikke gulfargen på den plata mot veggen....


    Vis vedlegget 341478
    Hvilken gule plate?

    Telemark i regn_-2.jpg


    Ellers har jeg lagt godt overdrevet med cyan og blått så det holder og vel så det - bare i et forsøk på å få frem den den våte, mørke stemningen.

    Men sort hvitt ble best, synes jeg.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Morsomt, Ulf! Jeg føler meg litt henvist til jungelen i Laos eller noe slikt, men absolutt en vri. Regne gjør det i alle fall!!
    Tenkte den gule plata eler hva det er for noe, var lett å gjerne, ja. Bruttern elsker å drive med slikt, så har jeg behov for slike inngrep, sender jeg bildene over til ham. :)
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Morsomt, Ulf! Jeg føler meg litt henvist til jungelen i Laos eller noe slikt, men absolutt en vri. Regne gjør det i alle fall!!
    Tenkte den gule plata eler hva det er for noe, var lett å gjerne, ja. Bruttern elsker å drive med slikt, så har jeg behov for slike inngrep, sender jeg bildene over til ham. :)
    Det ble litt mye Laos, ja. Litt mer Norge her?

    Telemark i regn_-3.jpg
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Morsomt, Ulf! Jeg føler meg litt henvist til jungelen i Laos eller noe slikt, men absolutt en vri. Regne gjør det i alle fall!!
    Tenkte den gule plata eler hva det er for noe, var lett å gjerne, ja. Bruttern elsker å drive med slikt, så har jeg behov for slike inngrep, sender jeg bildene over til ham. :)
    Det ble litt mye Laos, ja. Litt mer Norge her?

    Vis vedlegget 341509
    Ja, kanskje. På det første tenkte jeg litt på Jurassic Park også. Manglet bare litt lyn og noen dinosaurer.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Dette er i hvert fall ikke verdens beste bilde. Stativ, Nikon 750, 50 mm (tror jeg) og knips i retning Holmestrand en fin kveld/natt rundt 1. september. Passe undereksponert, og langt fra RAW-format. Burde sikkert ha stacket og greier, men morsomt å se hva som skjer når man presser bildet til det ytterst akseptable for å få fram de stjernene som vitterlig var der. Igjen kun ved bruk at Lightroom, men jeg forsøkte å filtrere over selve byen, slik at man ikke får inntrykk av at byen brenner. En ting som irriterer meg er at bildet ser mye finere ut når jeg ser det i redigeringsmodus. Straks jeg legger det ut, blir det mye blassere og med færre stjerner.


    DSC_0538.jpg
    2015-08-26 2240 (534x800) - Kopi.jpg
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hm... Jeg tolker utfordringen slik at du vil ha det mørkt som på det øverste bildet, men med alle stjernene som vises på det nederste bildet?
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.238
    Antall liker
    2.373
    Torget vurderinger
    13
    En ting som irriterer meg er at bildet ser mye finere ut når jeg ser det i redigeringsmodus. Straks jeg legger det ut, blir det mye blassere og med færre stjerner.

    Jeg har fått beskjed om at kvaliteten er "god nok" og at dette ikke er ett bildeforum så jeg ga opp hele prosjektet med å prøve å få gjennomslag for mindre komprimering. Du kan dog opprette en konto på Flickr å linke bildene opp mot denne siden. Sørg da for å krysse av for at ikke bildene skal lagres på denne serveren når de skal vises.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hm... Jeg tolker utfordringen slik at du vil ha det mørkt som på det øverste bildet, men med alle stjernene som vises på det nederste bildet?
    Jepp. Jeg har kun Lilghtroom som jeg kjøpte for et par uker siden. Lurte også på å skaffe elements for å kunne legge på flere lag og gjøre redigeringen mer avansert. Det blir imidlertid litt lite tid til å lære meg sånt. Regner med at det sikkert lar seg gjøre på en bedre måte enn det jeg fikk til - det var bare morsomt å prøve. Tror også det er noen funksjoner på Lightroom som jeg ikke har oppdaget ennå.

    Full Photoshop synes jeg blir litt dyrt, og skal også være litt vanskelig å bruke. Men jeg kan jo laste ned prøveversjonen og forsøke.

    mvh
    Harald
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    PS Tror nok at noen av "stjernene" er digital støy. Men det skal være mulig å få frem både enkeltstjerner og Melkeveien. Når jeg leker meg i Lightroom får jeg i alle fall det til. Et triks for å redusere støy er visstnok å ta flere bilder rett etter hverandre og deretter legge dem oppå hverandre. Det benyttes rutinemessig ved astrofoto. Et program kal "deep sky Stacker" er spesielt utviklet for dette. Har aldri prøvd dette selv.
     

    Ulf-B

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Innlegg
    7.905
    Antall liker
    2.084
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hm... Jeg tolker utfordringen slik at du vil ha det mørkt som på det øverste bildet, men med alle stjernene som vises på det nederste bildet?
    Jepp. Jeg har kun Lilghtroom som jeg kjøpte for et par uker siden. Lurte også på å skaffe elements for å kunne legge på flere lag og gjøre redigeringen mer avansert. Det blir imidlertid litt lite tid til å lære meg sånt. Regner med at det sikkert lar seg gjøre på en bedre måte enn det jeg fikk til - det var bare morsomt å prøve. Tror også det er noen funksjoner på Lightroom som jeg ikke har oppdaget ennå.

    Full Photoshop synes jeg blir litt dyrt, og skal også være litt vanskelig å bruke. Men jeg kan jo laste ned prøveversjonen og forsøke.

    mvh
    Harald
    Har gjort dette på enkleste måte i Photoshop Elements, og da ser det lyseste bildet ditt slik ut:

    2015-08-26 2240 (534x800) - Kopi.jpg


    Det er i hvert fall en del stjerner å se.

    Jeg har gjort stjernene lysere og resten mørkere ved hjelp av Levels i Photoshop. Da ble det et ganske kraftig overskudd av rødt nederst i bildet - som jeg har korrigert litt med Hue/Saturation - hvor rødt er tonet om til mer gulaktig og deretter gjort mørkere.

    Det ble jo ikke like fint som din mørke variant - men jeg har flere stjerner, da..... Alltids noe.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn