Hifisentralen mer brukerstyrt?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Er det mulig at Hifisentralen kan bli mer eller gjerne 100% brukerstyrt? Det kan foregå gjennom gaver eller kontingent.

Grunnen til at jeg bringer dette opp, er at jeg mener det er uheldig for et forum at det skal taes for mye hensyn til bransjeaktører. Etter min mening bør det være lov til å si hva man vil av meninger uten og være redd for at en tråd stenges eller moderes p.g.a. hensyn til aktører. Selvsagt skal man ikke spre løgn eller komme med useriøse ytringer. Det man eventuelt kritiserer bør være saklig begrunnet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.886
Sted
Østfold
Dersom føringer fra bransjeaktører gjør at man ikke får lov til å påpeke markedsføring som er i strid med norsk lov er det jo i seg selv med samme lov.

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Antall liker
6.812
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Det er da fritt frem å opprette eget forum, ikke er det kostbart eller vanskelig.

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
H.R skrev:
Det er da fritt frem å opprette eget forum, ikke er det kostbart eller vanskelig.
Tro meg, den tanken har streifet meg mer enn en gang. Men jeg har nok verken kunnskap eller tid til noe slikt.
Det er vel ikke å komme bort ifra at jeg ønsker et annet type forum enn hva hifisentralen er pr. dags dato og også mest sansynligvis i forhold til hva flere brukere her ønsker. Da kan det godt hende at det er best å skille lag.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Vet ikke hva du legger i et "annet" forum orso, men kan forestille meg dette... Ønsker deg evt. lykke til

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det er vel en av grunnen til at jeg er usikker på om jeg har så lyst til å fortsette min aktivitet på sentralen. Jeg er relativt tykkhudet, men stadig usaklig kommentarer fra de samme personene om og om igjen er ikke noe særlig. At man ikke kan holde seg til sak, er barnslig oppførsel.

Det at personangrep sjelden moderes, men man er mer opptatt av å beskytte bransjen og til og med bransjeaktører som driver på kanten av norsk lov er bekymringsfult IMHO. God natt.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.276
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
lars_erik skrev:
Snickers-is skrev:
Innleggene 4, 5 og 6 er direkte drittslenging.
Støttes, og ser ikke hensikten med slikt tull :mad:
Hvorfor er det galt å ønske noen lykke til når de har lyst til å dra til en annen sandkasse? Hvis det er så mye trøbbel i sandkassa her så kan man jo spørre seg selv om man selv kan bidra til en hyggeligere stemning. Om man virkelig har lagt masse krefter i det å holde humøret på topp i sandkassa her uten å lykkes så er det jo greit å lage sin egen sandkasse - ser ikke helt hvor du vil...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.886
Sted
Østfold
orso skrev:
Det er vel en av grunnen til at jeg er usikker på om jeg har så lyst til å fortsette min aktivitet på sentralen. Jeg er relativt tykkhudet, men stadig usaklig kommentarer fra de samme personene om og om igjen er ikke noe særlig. At man ikke kan holde seg til sak, er barnslig oppførsel.

Det at personangrep sjelden moderes, men man er mer opptatt av å beskytte bransjen og til og med bransjeaktører som driver på kanten av norsk lov er bekymringsfult IMHO. God natt.
Jeg kan jo ikke si annet enn at jeg forstår deg. Imidlertid er jeg usikker på i hvilken grad det vil hjelpe å få forumet mer brukerstyrt. Det at en del medlemmer kjemper for å unngå at det diskuteres sak har jo lite med forholdet mellom bransje og foum å gjøre.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hei, tok ikke lange tiden før innlegg som kan oppfattes som støtende kom inn. Prøv å være konstruktive. Endel innlegg er beklageligvis slettet og et par er editert for å få en litt mildere tone.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.162
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
bambadoo skrev:
Hei, tok ikke lange tiden før innlegg som kan oppfattes som støtende kom inn. Prøv å være konstruktive. Endel innlegg er beklageligvis slettet og et par er editert for å få en litt mildere tone.
Ja, ser det, men ser ikke hvorfor du slettet dette:

"Støttes, og ser ikke hensikten med slikt tull :mad:"

Hva i aller videste verden var galt med å si at sjikanøse innlegg gjør meg sint?

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
i all verden? drittslenging å ønske orso lykke til når han indikerer at han forlater HFS

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.162
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Nei, det må han bestemme selv, men sarkasme-som noen kom med-er unødvendig.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Må si jeg skjønner reaksjonene dine, orso!

Vil bare at du skal vite at du har flere med deg enn du tror. Det begynner etterhvert å bli flere som tør å stå fram og si at de ikke har verdens beste anlegg, og at man faktisk bruker tid på målinger, akustikk og andre ting som gjør at man kan dra mye mer ut av et anlegg enn å f.eks. bytte til kjempedyre kabler.

Det er sjelden prisen på et anlegg gir meg den store musikkopplevelsen ;)

Håper inderlig du fortsetter med dine gode bidrag her på Sentralen, og at vi kanskje kan åpne øynene for flere etterhvert :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.886
Sted
Østfold
lars_erik skrev:
bambadoo skrev:

Hva i aller videste verden var galt med å si at sjikanøse innlegg gjør meg sint?
Når man sletter sjikanøse innlegg i sin helhet tror jeg det er like greit å slette etterspillet også. Det inkluderer vel egentlig innleggene 6, 7, 10, 11, 12 og dette her.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Det sier jo sitt når en tråd som er ment å omhandle muligheten for et mer brukerstyrt forum, modereres i stykker.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Som jeg skrev i en pm nå.

Under en moderering blir endel andre innlegg desverre også ofte offer. Ikke ønskelig men det er endel av gamet her. Det bunner i at om noen innlegg fjernes/editeres så mister andre sin mening og fjernes/endres.
Innlegg som blir sett på som brudd på regelverket og slettes medfører også sletting/editering av f.eks. quoting etc. Slik er det og slik må det være.
PS: Har ikke tid og lyst til å svare på alle spørsmål som kommer inn.

Det er opp til en selv å føle om en tråd blir moderert i stykker, men så lenge innlegg går ut over andre personer er det det som skjer. Alternativet er stenging/sletting. Vi tolererer mye, egentlig altfor mye og det er kanskje problemet. En 100% konsekvent holdning blir vanskelig å holde. Samtidig er det noe som holder akkurat dette forumet levende.

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.276
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
lars_erik skrev:
bambadoo skrev:

Når man sletter sjikanøse innlegg i sin helhet tror jeg det er like greit å slette etterspillet også. Det inkluderer vel egentlig innleggene 6, 7, 10, 11, 12 og dette her.
Hvorfor kan du ikke selv bidra som frivillig moderator istedet for å hele tiden kritisere den innsatsen de gjør? Makan til jamring fra deg ikveld da...

Uh, dette var visst et personangrep - får vel satse på at moderatorene rydder opp da... Evt kan du jo starte en ny sandkasse hvor alle er greie og snille og hele tiden er enig med deg! :p

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
EHED skrev:

Vil bare at du skal vite at du har flere med deg enn du tror. Det begynner etterhvert å bli flere som tør å stå fram og si at de ikke har verdens beste anlegg, og at man faktisk bruker tid på målinger, akustikk og andre ting som gjør at man kan dra mye mer ut av et anlegg enn å f.eks. bytte kabler.

Håper inderlig du fortsetter med dine gode bidrag her på Sentralen, og at vi kanskje kan åpne øynene for flere etterhvert :)
+1

Det er mange tråder som blir sabotert av unødig og usaklig krangling.

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Anonym skrev:
EHED skrev:

Vil bare at du skal vite at du har flere med deg enn du tror. Det begynner etterhvert å bli flere som tør å stå fram og si at de ikke har verdens beste anlegg, og at man faktisk bruker tid på målinger, akustikk og andre ting som gjør at man kan dra mye mer ut av et anlegg enn å f.eks. bytte kabler.

+1

Hvem er disse som sier de har verdens beste anlegg ? Og at det er kun fordi de har tro på kabler faktisk kan ha noe for seg ?? Og hva i himmelsn navn har PRIS med å gjøre om et anlegg spiller bra eller ikke ? VÅS! :)

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.276
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Du sier noe... Og hvorfor er det sånn at det billige bare MÅ spille like bra som det dyre så lenge man fikser på akustikken lissom, ser ikke helt den greia der heller jeg. Og mitt anlegg koster ikke 150k... kanskje jeg kan få det til å låte som en million dersom jeg måler og henger opp enda flere ting rundt i rommet...

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.574
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
[moderator status off]Okai jenter. Går og legger meg. Nå må dere være kjekke og greie til onkel politi våkner igjen :)
Evt. om en av mine kolleger gjør noen grep i nattens mulm og mørke, det vet ikke jeg. Blir ikke akkurat oppringt/sms når slikt skjer... ;)

Fikk ikke med meg alle rester av gruff i raidet ser jeg - håper dere bærer med meg(oss) for det.
Et flåsete innlegg, beklager det, men av og til er det tidkrevene og kan være litt slitsomt å ha denne bigeskjeften her på HFS. Andre ganger er det givende. [/moderator status off]

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
HCS skrev:
Anonym skrev:
EHED skrev:

+1

Hvem er disse som sier de har verdens beste anlegg ? Og at det er kun fordi de har tro på kabler faktisk kan ha noe for seg ?? Og hva i himmelsn navn har PRIS med å gjøre om et anlegg spiller bra eller ikke ? VÅS! :)
Det er vel ingen som direkte sier det men det er ikke noe problem å finne i utgangspunktet konstruktive tråder her på forumet som har endt opp som rene skyttergraverskriger.

lars_erik

Rubinmedlem
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
21.162
Sted
Hades
Torget vurderinger
0
Anonym skrev:
HCS skrev:
Anonym skrev:
EHED skrev:

+1

Det er vel ingen som direkte sier det men det er ikke noe problem å finne i utgangspunktet konstruktive tråder her på forumet som har endt opp som rene skyttergraverskriger.
Holdt på å bli det her og. Denne gangen kan jeg ikke huske at orso nevnte noe om målinger eller tilsvarende....

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
HCS skrev:
Anonym skrev:
EHED skrev:
+1
Det er ikke sikkert du har fått det med deg, men orso får stadig vekk beskjed om at han ikke har hørt gode nok anlegg/kabler/cd-spillere/etc, så han bør ikke uttale seg om disse tingene?

Har dessverre hørt flere anlegg nå, hvor eierne dessverre ikke prioriterer lyd, men heller at det er dyrt nok å vise fram. Når disse i tillegg fremsetter anlegget som om det skulle låte himmelsk og helt fantastisk rått, så blir jeg litt skremt :)

Mye vranglære ute og går her inne!

Tror orso har forsøkt mye mer innen audio enn de fleste, og at han faktisk forsøker å lære mer av å være her på Sentralen og ikke bare sitter på den eneste sannhet - sin egen.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.886
Sted
Østfold
Ludo skrev:
Snickers-is skrev:
lars_erik skrev:
bambadoo skrev:

Hvorfor kan du ikke selv bidra som frivillig moderator istedet for å hele tiden kritisere den innsatsen de gjør? Makan til jamring fra deg ikveld da...

Uh, dette var visst et personangrep - får vel satse på at moderatorene rydder opp da... Evt kan du jo starte en ny sandkasse hvor alle er greie og snille og hele tiden er enig med deg! :p
Dette var fra min side kun et forsøk på å svare lars_erik på hvorfor et innlegg som ikke var sjikanøst også var blitt slettet.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.886
Sted
Østfold
65finger skrev:
i en tråd så kritiseres sletting av innlegg. I denne tråden så ber man jaggu meg om sletting ???
Det er feil, jeg kritiserte en moderators overprøving av andre moderatorer. Vider kritiserte jeg stenging av tråder. I samme tråd ba jeg om mer moderering (= mer sletting).

Ludo

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.276
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
1
Snickers-is skrev:
Ludo skrev:
Snickers-is skrev:
lars_erik skrev:
bambadoo skrev:

Dette var fra min side kun et forsøk på å svare lars_erik på hvorfor et innlegg som ikke var sjikanøst også var blitt slettet.
Ja, ser den. Men siden du hele tiden har så mye å utsette på modereringen her på forumet så kan du jo godt bidra litt selv også i stedet for å forvente at de som modererer skal prestere utifra hva du tenker og tror at er riktig til enhver tid. Er jo alltid lettest å sitte på gjerdet å slenge med leppa i stedet for å yte noe selv...

"Put your money where your mouth is" var det vel noen som sa en gang...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
Snickers-is skrev:
65finger skrev:
i en tråd så kritiseres sletting av innlegg. I denne tråden så ber man jaggu meg om sletting ???
Det er feil, jeg kritiserte en moderators overprøving av andre moderatorer. Vider kritiserte jeg stenging av tråder. I samme tråd ba jeg om mer moderering (= mer sletting).
Greit! den var flåsete, beklager

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det hadde vært helt ok om enkelte kunne se at PRIS er individuellt. Enhver må finne ut av om et produkt er verdt sine egne surt oppsparte milder. Å bli fortalt at en er idiot fordi en har kanskje tjent mer penger enn andre og ønsker å ha spesifikke produketer i hus, om enn indirekte , er noen som bedrives til kjedsommlighet her inne.. Et produkts ytelse er
ALMENNGYLDIG sett ifht tekniske spec og den yteslen produktet leverer. At produkter kan være overpriset gir ikke dermed rett til å si at det er tåpelig å bruke penger på de. Som sagt, det er individuellt... 8)

ØivindJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.07.2009
Antall liker
0
Anonym skrev:
Tror i grunn synseligaen føler dette like ofte som målegjengen :)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.886
Sted
Østfold
Ludo skrev:
Snickers-is skrev:
Ludo skrev:
Snickers-is skrev:
lars_erik skrev:
bambadoo skrev:

Ja, ser den. Men siden du hele tiden har så mye å utsette på modereringen her på forumet så kan du jo godt bidra litt selv også i stedet for å forvente at de som modererer skal prestere utifra hva du tenker og tror at er riktig til enhver tid. Er jo alltid lettest å sitte på gjerdet å slenge med leppa i stedet for å yte noe selv...

"Put your money where your mouth is" var det vel noen som sa en gang...
Jeg er bransjemann. Det er mange som er prinsipielt i mot at bransjefolk skal være moderatorer. Ellers har jeg ingen ting i mot å moderere.

EHED

Bransjeaktør
Ble medlem
15.03.2010
Antall liker
258
Sted
Nordby
Torget vurderinger
3
Ser den, HCS!

Problemet for meg og en del andre her inne, er at PRIS ofte er likt med fantastisk lyd :)

Det viser seg gang på gang at det jeg trodde var virkelig high-end, låter som et middels anlegg (som mitt eget).
Attpåtil så skal noen av disse forklare folk som orso, som virkelig jobber litt med anlegget, at det blir ikke godt nok uansett ;)

Blir litt feil for meg bare....

HCS

Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.286
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
EHED skrev:
Ser den, HCS!

Problemet for meg og en del andre her inne, er at PRIS ofte er likt med fantastisk lyd :)

Det viser seg gang på gang at det jeg trodde var virkelig high-end, låter som et middels anlegg (som mitt eget).
Attpåtil så skal noen av disse forklare folk som orso, som virkelig jobber litt med anlegget, at det blir ikke godt nok uansett ;)

Blir litt feil for meg bare....
Jeg velger å tro at pris IKKE er det samme som god lyd automatisk .. At noen går i prisfella og tror de kan handle seg til erfaring uten knapt å ha skrudd i en sikring er dessverre og en sannhet for et fåtall her inne.. 8) .Har hørt eksempler i begge leire som ikke sier noe om pris.. Dvs dårlig og bra.. Det er ikke noe feil med det å jobbe med anlegget... Noe annet er det å gjøre sannheter almenngyldige uansett lytterom, smakspreferanser , topologier... Orso er nyskjerrig det skal han ha. Og det er bra. Litt mer ydmykhet hadde uansett kledd han til tider... Sannheten befinner seg ikke alltid hos Harmen int ;D... Mangfold er bra, ensretting fordummer.. :)

SannaX

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.02.2007
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Nok en gang utviklet altså en tråd, som Orso startet, seg til en møkkatråd! Orso, du har min støtte. Orso klarer, i mange tråder jeg har fulgt med i, å holde seg til sak, selv om personangrepene hagler rundt han. Det er det andre som ikke klarer. Man trenger jo ikke alltid være enig, men kan man ikke lese det "den andre" skriver før man skyter med kanon? Tydeligvis ikke når Orso skriver noe. Det er et debattforum hvor det av og til kanskje går ann å være enige om at det er lov å være uenig. Denne, til tider hetsen, av Orso, er en ekstrem uting som ikke hører hjemme noe sted.

Høvdingen

The big chief
Administrator
Ble medlem
01.01.2001
Antall liker
6.464
Torget vurderinger
2
orso skrev:
Er det mulig at Hifisentralen kan bli mer eller gjerne 100% brukerstyrt? Det kan foregå gjennom gaver eller kontingent.
Uansett hvem som styrer forumet så vil det alltid bli en vanskelig oppgave å balansere mellom ulike grupperinger. Du har brukere som har svært kostbare systemer og som mener at det er veien å gå, og du har brukere på den andre siden som har andre meninger. Du har bransjeaktører og du har forbrukere. Det er helt naturlig at det vil oppstå kollisjoner fra tid til annen, og intensjonen med HFS har helt fra start vært å bringe bruker og bransje tettere sammen.

Hvis en lager et forum som kun er styrt av "brukerne" så kan det fort utvikle seg til et forum som er totalt uinteressant for bransjeaktører, og som mest sannsynlig vil bli et anti-bransje forum. Jeg velger å tro at et forum hvor alle kan delta, men hvor en må balansere noe, er det som vil være mest interessant for alle. Jeg tror også et forum med forskjellige typer brukere er det som skaper grobunn for mest mulig sunn debatt, selv om det til tider kan gå litt hett for seg.

I neste HFS ser jeg for meg en fellesdel for alle brukere, men også inndelinger/grupper som kan diskutere sine meninger uten å bli avsporet av brukere med motsettende meninger. Jeg tror det er nødvendig slik at det kan være mulig å diskutere et tema med likesinnede, men samtidig ha muligheten til å diskutere temaer med "alle".

orso skrev:
Grunnen til at jeg bringer dette opp, er at jeg mener det er uheldig for et forum at det skal taes for mye hensyn til bransjeaktører. Etter min mening bør det være lov til å si hva man vil av meninger uten og være redd for at en tråd stenges eller moderes p.g.a. hensyn til aktører.
Dette er er heller ikke noe som forekommer, og det er kun innlegg eller tråder som bryter med reglene som bli moderert. Det har aldri skjedd at et innlegg (som er helt innenfor regelverket) har blitt slettet pga. en bransjeaktør sitt ønske. Jeg har derimot enkelte ganger oppfordret enkelte brukere til å roe seg litt ned i henhold til regelen om gjentagelse, og om dette har vært av hensyn til bransje eller annet spiller jo da liten rolle.

orso skrev:
Det man eventuelt kritiserer bør være saklig begrunnet.
Når en bruker kritiserer en bransjeaktør for og ikke vite hva han driver med uten særlig grunnlag, så må en regne med en PM fra moderator hvor en blir oppfordret til å styre unna slike kommentarer. Som du selv sier så bør ting være "saklig begrunnet".

Mvh
Høvdingen

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
0
HCS skrev:
Litt mer ydmykhet hadde uansett kledd han til tider...
...mens for andre skal det nok mer til enn litt ydmykhet for å fremstå som "kledd".

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
HCS skrev:
Litt mer ydmykhet hadde uansett kledd han til tider...
Det er nok flere som hadde sett litt bedre ut iført litt ydmykhet...........

Topp Bunn