Hifiromm 12m2..

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.792
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Har tenkt å flytte på meg, i samme hus, dvs. flytte hifianlegget fra kjellerstue til ett soveromm, pg.a. ungene vokser opp - kommer til å hærrje i kjellerstuen.

Har ett soveromm i kjelleren på 12m2. Er dette for lite. Har tenkt å invistere i noen stativhøyttalere. Hvordan lydisolere den best mulig, samt demping av lyd..

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Har tenkt å flytte på meg, i samme hus, dvs. flytte hifianlegget fra kjellerstue til ett soveromm, pg.a. ungene vokser opp - kommer til å hærrje i kjellerstuen.

Har ett soveromm i kjelleren på 12m2. Er dette for lite. Har tenkt å invistere i noen stativhøyttalere. Hvordan lydisolere den best mulig, samt demping av lyd..
Kanskje noe a´la Tonart Etera hadde vært noe for deg? Timc, medlem her på sentralen, fikk disse til å spille skikkelig bra på omtrent 12kvm. Et litt spesielt rom dog, men likevel 12kvm grunnflate.

Stivert

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.12.2003
Antall liker
3
Etera bruker jeg på mitt rom på 12m2. Om det funker, ja og nei. Problemet er bassen, den kan bli kraftig/rummlete på endel skiver. Går heler ikke og spille særlig høyt. Vil annbefale stativhøytallere.

mvh

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Etera bruker jeg på mitt rom på 12m2. Om det funker, ja og nei. Problemet er bassen, den kan bli kraftig/rummlete på endel skiver. Går heler ikke og spille særlig høyt. Vil annbefale stativhøytallere.

mvh
Får du noen størrelse på lydbildet da? Opplever store dipoler i små rom at de får et lite og flatt lydbilde.

T

theStig

Gjest
Dipoler krever mye plass bak for å spille godt... 12 m2 er nok i minste laget.

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
435
Torget vurderinger
4
Dipoler krever mye plass bak for å spille godt... 12 m2 er nok i minste laget.
Enig, ellers blir lydbildet flatt.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
bruker mine krix apex 3 på 12m^2 rom og jeg synes nå dette funker utmerket. ikke det at jeg hadde sutret hadde jeg fått større rom... etera i så lite rom synes nå jeg hørtes svært ut, men det kan sikkert funke det og :)

Musikkmannen

Helårsstemmer
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
26.792
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Tror dere romet blir for lite for høyttalere som ProAc d15, spendor s9e osv?? eller må jeg ha stativhøyttalere til dette rommet, har målt den nå det er 11,3m2..

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
Jeg har god erfaring med stativhøyttalere i små rom, i nesten nærfelt. Det låter såppass stort at om jeg lukker øynene mine får jeg et lite sjokk når jeg åpner dem og ser hvor jeg faktisk sitter. Akustikkarbeid hjelper, og det er nok greit med høyttalere med beskjeden bass fra portene.

Personlig likte jeg ikke stativhøyttaleren til ProAc jeg hørte, i det hele tatt faktisk, så gikk for de jeg har nå i stedet.

Jeg bruker også sub på et lite rom, fungerer overaskende bra.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.737
ProAc Response 1sc var høyttaleren jeg hørte hos Lyric, med ganske heftig elektronikk.
Min opplevelese av denne høyttaleren er noe jeg fortsatt stusser litt på, men jeg og min kompis var ganske enige, vi likte den ikke. Den har en fin bass, en veldig fin mellomtone men er ikke veldig oppløst oppover. Hovedproblemet er likevel at mellomtonen stikker seg så til grader ut, og gjør at den høres (for meg) veldig unaturlig ut. På visse spor med Leonard Cohen kunne det faktisk høres ut som kasseresonans.

Jeg har hørt andre ProAchøyttalere jeg liker, så jeg har ikke noe mot dem.

Samme dagen hørte jeg på Dynaudio Contour 1.4 på adskillig billigere elektronikk, fikk totalt hakeslepp og tok dem med meg hjem. Har ikke angret et sekund. Veldig stram, avslappet og balansert musikkgjengiver med fantastisk holografi. Aberet er at den krever strømseterke forsterkere for å skinne.

Har sett et par eks på bruktbørsen, men det er vel ikke den som legges ut hyppigst. Har ikke hørt de nye Dynaudio Focus-høyttalerne, men de får masse skryt overalt.

Ta gjerne kontakt på PM også.

Topp Bunn