hifiklubben danmark vs norge

okj062

Medlem
Ble medlem
03.09.2005
Antall liker
0
Jeg var ved en tilfeldighet inne å så på hifiklubben sine danske hjemmesider, og siden jeg nå er på utkikk etter nye høytalere, tenkte jeg jo at det kunne være passende å se litt på deres utvalg og priser.

Til min store forbauselse så jeg at høytalere som B&W 805S og Dali Helicon kostet nesten 10 lapper mindre der enn i Norge ???

Greit nok, valutakursen tar en liten del av støyten for prisforskjellen, men med dagens kursen kan ikke på langt nær forklare den enorme forskjellen.

Kan noen forklare dette for meg? Hvorfor er det så ufattelig mye billigere der nede?

All elektronikk er tollfritt, så dersom en for trekt i fra den dankse momsen så vil det ikke bli så enormt mye dyrere enn 10 000 for en 805S. :)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Sv: hifiklubben danmark vs norge

du må da betale toll for å ta slikt inn i norge.
må man ikke?

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Antall liker
76
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2

Danskene pleier å oppgi pris pr stk. på høyttalere.

okj062

Medlem
Ble medlem
03.09.2005
Antall liker
0

Joe skrev:
det var surt, begynte nesten å glede meg over at jeg kunne få enda bedre høytalere til mitt budsjett jeg nå ;)

menmen ting lar seg som regel forklare altså.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3

Dette brente jeg meg på i danmark også.
Var på opphørssalg (eller noe i den duren) når jeg var på ferie, og sto i kassa på et par ikon 6 til ingen lapper (omtrent). Men det ble dobbelt så dyrt, og inget kjøp gett..

PK

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
505
Sted
Agder
Torget vurderinger
2

Joe skrev:
Greit å vite ;)

Ellers så synes jeg vanligvis at prisene i DK og NO er sånn omtrent de samme. Bortsett fra at amerikanske produkter burde billigere i Norge fordi i DK betaler man toll i tilleg til moms på hifiutstyr, så påslaget for private er iallefall rundt regna 30% ekstra.

Asbjørn

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Antall liker
1.487
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1

Hifiklubben i Norge brukte å oppgi pris pr.stk. i kataloger før, men tror de gikk over til par pris etter lager og misforståelser.

argh

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.04.2006
Antall liker
0

Når man er inne på priser.
Hva hvis man kjøper brukt fra utlandet skal man betale moms
da og er det evt. andre avgifter?
Hvis man må betale moms, hvordan beregnes denne, ut fra kjøpesum?,
det er jo ikke vanskelig og manipulere.

:) Terje

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2

Man må betale moms ved bruktkjøp fra utlandet ja. Prisen beregnes etter det selger har oppgitt på sin formelle invoice som må følge produktet til tollen. Så er det jo opp til enhver å gjøre noe med beløpet på forhånd.

okj062

Medlem
Ble medlem
03.09.2005
Antall liker
0

argh skrev:
Når man er inne på priser.
Hva hvis man kjøper brukt fra utlandet skal man betale moms
da og er det evt. andre avgifter?
Hvis man må betale moms, hvordan beregnes denne, ut fra kjøpesum?,
det er jo ikke vanskelig og manipulere.

:) Terje
Man skal betale 25 prosent moms av kjøpsum. Jeg mener å huske noe om at du skal betale moms for frakten også, men dette er jeg ikke helt sikker på. Men når det gjelder manipulering av kjøpsum er jeg litt tvilsom til dette. Ved tvilstilfeller har jeg opplevd at de har fakturert verdien av varen, selv om avsender har påført en annen sum. Og ved tilfellet hifi,så er det ganske enkelt å finne verdien på for eksempel høytalere så hver litt forsiktig med dette :)

mvh ole

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Antall liker
8
Torget vurderinger
1

Overstiger verdien 200 kroner, er det 25 % moms, og denne beregnes også av fraktkostnadene. I tillegg kommer en tollbehandlingsavgift på 80-120 kroner. Kommer man under 200 kroner er det momsfritt og avgiftsfritt.

Dette er en syk lov laget av avgiftskåte politikere. Handel mellom private burde ikke være momsbelagt. Ved eksport har et firma rett til å selge momsfritt, så da forholder det seg noe annerledes. Eksempelvis kan et dansk firma eksportere til Norge, og selge produktet uten dansk moms. Ved fortolling i Norge påbeløper den norske momsen. En privat selger kan selvsagt ikke trekke fra noen moms, og dermed ender man ved handel med private, opp med et produkt som er momsbelagt i to land... :'(

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5

Urettferdige regler inviterer jo til eh... private arramgementer. Når det gjelder kjøp av brukt hifiutstyr så vil vel ikke momsberegningen vurderes ut i fra nypris, men varens markedsverdi. Men denne kjenner neppe myndighetene. Det vil si, DEN kjenner de jo fordi selger oppgir verdien på pakken. Og hvem skal du egentlig klage til om du mottar en hifipakke og du ser at selger har glemt å påføre en null eller to i prisen? Man kan komme i den situasjon at selgers unøyaktighet gjøre en til kjeltring... Om det da ikke helt og fullt er selgers ansvar å skrive korrekt verdi på pakken?

Katta fikk forøvrig unger i natt. Hurra. Om et par uker så har vi da 3x4 labber med sylskarpe klør som rimelig sikkert vil forsøke å entre høyttalerene forfra. Gardinenene og stoffsofaen går også en usikker tid i møte, men det er så rart med det; Møbler får skjelden pulsen til å gå raskere.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
563
Sted
Stockholm

toriamos, du får henge opp en stor lapp på høyttalerene, med store røde bokstaver "gå å klor på sofaen istedet!" ;D

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1

havar skrev:
Overstiger verdien 200 kroner, er det 25 % moms, og denne beregnes også av fraktkostnadene. I tillegg kommer en tollbehandlingsavgift på 80-120 kroner. Kommer man under 200 kroner er det momsfritt og avgiftsfritt.
Er du nå helt sikker på dette? Jeg menner da at det er kun verdien på VAREN og ikke VAREN+FRAKT som skal momses...

MVH

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Antall liker
26
Torget vurderinger
5

MonkeyCountry Audio skrev:
havar skrev:
Er du nå helt sikker på dette? Jeg menner da at det er kun verdien på VAREN og ikke VAREN+FRAKT som skal momses...

MVH
Kjøpte nettopp en pickup fra USA. Betalte moms av VAREN, betalte IKKE moms av frakten. Men slik er jeg.

Topp Bunn