HIFIDIY CD driver control med Plextor CD-rom

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Når vi snakker om CD-rom valg,
    Det er vel et habilt drev i X-box (både i 2 og 3)
    Tro om det er IDE?

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Litt historie

Hei
    har pløyd igjennom over 1000 poster ang temaet fra begynnelsen av 2000 tallet og frem til nesten i dag. Det var veldig fokus på temaet i perioden 2003 - 2006.
    Noen av de første ideene blir introdusert av Holger Barske DIY CD drive based on a computer CDROM - diyAudio Som vanlig er det stor interesse men fort viser det seg at gruppen har ulike amisjoner (både mht innsats og lydkvalitet)

Trådstarter med flere ønsker en kontroller som enklelt får CD-romen til å spille plater, og ta SPdif ut via digitalutgangen.
    Den mere amisiøse gruppen ønsker å gå for DAE (Digital Audio Extraction) som gjør at CD-romen gjør flere forsøk på å levereperfekte data som feks EAC gjør når den kopierer plater. Ved DAE mode ønsker de å bruke IDE porten direkte og lage en kontroller som tar kommandoen over CD-romen og la den gå i slave mode, avspillingshastighete blir da høyere enn 1x de ønsker en stor buffer som tømmes med riktig hastighet inn i DACen (ved mye feil på plata kan CD-romen bruke mye tid på å finne rett informasjon mens lesbufferen tømmes)

De "uambisiøse" ønsker dette som som et enkelt prosjekt som faktisk virker,
    De "ambisiøse" mener det er er uinteresant for det første er det (i 2003) minst 4 realiserte IDE kontrollere, for det andre mener de SPDIF rett ut fra CD-romen låter crap.

Her er et sitat fra post 605 som oppsumerer mye av diskusjonen:

To paraphrase that difference: Most CD ripping programs use DAE mode which allows for significant error correction and retry attempts in order to ensure that the correct bits are extracted. In CD replay mode, the player will stream the data with minimal error correction, if any at all. With modern drives and pristine CD's, there is no practical difference between these modes. With scratched discs, or other less pristine media, the difference is significant, as the digital steam reproduced in replay mode may not be bit accurate.

Sist redigert:
    A

audiosan

Gjest
    nå i dag bør de vel heller glemme alt som er om IDE interface og satse på SATA:D

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    nå i dag bør de vel heller glemme alt som er om IDE interface og satse på SATA:D
    Ja det er riktig, tilgjengeligheten på IDE drev er synkende, og SATA har høyere overføringshastighet. vinn vinn mao.

Problemet er at det er ikke egentlig behov for noe høyere datahastighet for avspilling av CD lyd, IDE holder til over 48x hastighet, og lyd skal avspilles i 1x.

Problemet med å få til en best mulig avspilling er helt uavhenig av bustype.

I 2005 var diskusjonen den samme, ingen vits i å satse på IDE, SATA tar snart over, de som utviklet programvare og hardware mente det var uvesentlig hvilken bus man tilslutt satset på, arbeidet besto i å lage en god controller med best mulig DAE.
    Det var en smal sak å gå fra IDE til SATA.

Denne: Audiobyte OEM gjør jobben og bruker SATA, men den koster 275euro, :( EDIT 265euro

Ps: mye teorier ang nye SATA drev vs gamle IDE drev, nye drev har nyere teknologi men produsentene er utsatt for større konkuranse, det er ikke sikkert at nyere drev er bedre enn "gamle"

Per

Sist redigert:
    A

audiosan

Gjest
    problemet ligger mere i at det er oppimot UMULIG å anskaffe IDE drev nå. jeg har funnet 3 dvd-rom. og dt på e-bay. i norge er det ikke å oppdrive.
    selv ved el-skrap e et sjelden vare.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Mere historie

Prosjektet med DAE skled eterhvert over i en ny tråd http://www.diyaudio.com/forums/digital-source/50187-digital-audio-ide.htmlder Gmarsh er fast bestemt på å lage en IDE kontroller som konverterer DAE og sender ut bla I2S, prosjektet var drevet utelukkende av Gmarsh og antageligvis pga liten interesse og få som bidro så visner tråden hen ette 3 år og 186 poster

Den originale tråden gir oss heller ingen DAE løsning, mange bygger egne controllere og flere lanserer disse for salg,
    de eneste komplette DAE løsningene jeg har funnet (begge kommer fra denne tråden) er AD LABS cdplayer module til 179euro og Audiobyte OEM til 265 euro,
    Mange med egne og kjøpte kontrollere gjør som oss og tar ut SPDIF og de fleste mener dette er en varig løsning.

Andre twiker CD-romen og tar ut I2S fra CD-romen (dette bli dog ikke DAE).

Mitt Plextor drev har (mest sannsylig) en feilkorreksjonkretsløp med en ganske stor buffer, om jeg fysisk stopper cden
    fortsetter musikken uavbrutt, laseren går inn og leser index og finner sangen på nytt, dette kan jeg gjøre 2 ganger uten at musikken stopper, derfor kan det hende at det er en slags DAE på SPDIf men hvor god den er gjenstår å se.

Når det gjelder fysiksk modding av CD-romen så er det ikke mange som har moddet CD-rom særlig mye, beste eksempel må vel være, Finally, an affordable CD Transport: the Shigaclone story - diyAudio Gutta i Audio, Stereo, Hi Fi, Hi End, Video - Sprzęt audio - Audiostereo.pl har fort funnet ut at JVC RC-EZ31 til 60$ har et brukbart drivverk som de modder til det ugjenkjennelige.

Jeg tror jeg skal se hvor langt det er mulig å dra et gammalt (2004) ide drev, om SPDIF utgangen holder en bit til
    blir det hardcore ombygging av selve drevet med maksimal fysisk demping, det sammen med strømforsyning er det som til nå har gitt størst forbedring.

Det snakkes mye om jitter og at man trenger gode jitter korreksjonskretsløp, hvis en ser til vinylens verden kan man se på jitter som uønsket vibrasjon -> støy i selve drivverket, om man oppgraderer med bedre elektronikk på en ikke optimal
    platespiller blir normalt lyden bedre, men vibrasjonene som har oppstått i signal enden (platespilleren) er fremdeles tilstede.

Jeg mener man mer eller mindre kan sammeligne en CD avspiller og en platespiller, jitter oppstår bla pga fysiske problemer med drevet (akkurat som på platespillere) moderne feilkorreksjonskretsløp kan fjerne mye av dette men om vi gir drevet / platespilleren beste arbeidsvillkår vil jitteren reduseres.

Per

A

audiosan

Gjest
    ja det er nok IDE kontroller jeg har. har jo samme kontrolleren som du har :D
    denne adapteren virker jo genial da. må kanskje ha en slik, så det blir litt mere utvalg av DVD-rom:)

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    ja det er nok IDE kontroller jeg har. har jo samme kontrolleren som du har :D
    denne adapteren virker jo genial da. må kanskje ha en slik, så det blir litt mere utvalg av DVD-rom:)
    Samleren som jeg er skal jeg holde øynene åpne, dukker det opp noen brukbare drev kan de gå din vei istedenfor til Elkjøp
    P.

A

audiosan

Gjest
    høres fint ut:) kjøper vel også den adapteren, og ser om den funker som den skal:)

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.161
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Jeg har et par brukte Plextor-drev liggende...send meg en pm/mail om noen er interessert.
    (tror jeg har kontroller & remote også! ...somewhere...)

Arne K

A

audiosan

Gjest
    da var cd-rom på vei. og trafoer kommer i morgen. så da er det håp for at den kommer opp og går i helgen:)
    fjernkontrollen er programert og klar. det var desverre ikke RC5 protokol.

A

audiosan

Gjest
    layout

da var layouten klar:) dac til høyre(TDA1541A) og regulator for CD control i fremkant. CD-rom kommer i midten med regulatorer bak.
    og 3 trafoer til venstre:)

Vedlegg

A

audiosan

Gjest
    takk takk:) ja satser på det:) det er rimelig kompetabel DAC, så det skulle gå rett vei:) fikk loddet kontroll kortet i kveld nå, så da er det bare å vente på CD-rom.
    den kommer vel i morgen håper jeg:)

A

audiosan

Gjest
    fikk tak i chassis i kveld. en kompis hadde en gammel sony spiller som samlet støv. ribbet den i kveld. og huff for et sørgelig syn den innmaten var:D
    tror dog drivverket er rimelig godt. (iallefall høy kvalitet) og med I2S ut virker det som. så må ta vare på det:D
    forøvrig så fikk jeg AKKURAT klemt inn alle komponentene i det chassiset. så vidt:D må dog fabrikere fester for CD-rom og display. men det er en smal sak:)

hifiguru

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Antall liker
    1.262
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Synes dere er flinke som knoter med dette, supergøy for småpenger. Men det finnes slike sexy slot-in drev, sånn som bilspillere har. Hadde ikke det vært litt stilig da?

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Synes dere er flinke som knoter med dette, supergøy for småpenger. Men det finnes slike sexy slot-in drev, sånn som bilspillere har. Hadde ikke det vært litt stilig da?
    Får prøve å holde oss i den rimelige enden av skalaen ja,
    ser at i andre "enden" (ivertall dyrere enn DIY) fins en ferdigløsning med vanlig SATA CD-rom drivverk fiks ferdig med "ferdigproduktpris" Rockna Wavequest - Products - Rockna Audio - Rockna-line.com selger en transport til ca 1900eur.
    Den trenger ikke være vesentlig bedre enn en god DIY løsning

A

audiosan

Gjest
    har fått montert alt på en sponplate nå. slik får det bli en stund, til jeg finner et chassis:)
    litt bilder av denendelige layout med kabling. DVD-rommen er kun for å se hvordan det blir. venter fremdeles på plextor drevet.
    fikk også fyrt opp i kveld. CD-kontrollen fungerer i allefall, og DACen har bestandig fungert tdligere iallefall:D dog med litt støy. som jeg TROR jeg har funnet svaret på nå. en dårlig lodding på klokken:mad:(er det mulig):)

Vedlegg

A

audiosan

Gjest
    har i ettertid (etter bildene ble tatt) byttet om på strømkablene til CD-rommen, da jeg husket feil:) ville ha til at gul/sort var 5V og rød/sort var 12V. men det er jo omvendt:D
    bruker en vikling av 9V trafoen(25VA) til drevets 5V digitaldel. ene viklingen av 12V trafoen(25VA) til drevets mekanik, og andre viklingen(25VA) til kontrollen:)
    etter nærmere ettertanke, så hadde jeg jo disse viklingene på DAC trafoen også:)men pytt pytt:D

A

audiosan

Gjest
    i dag kom CD-rommen i posten. men nå finner jeg så klart ingen brukbar plugg for s/pdif utgangen:mad: hvor er ting når en trenger det?:)

Cobra2

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2003
    Antall liker
    1.161
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    76
    Klipp/skjær opp en "analog" CD-rom-audio-kabel/plugg...

Arne K

A

audiosan

Gjest
    ordnet seg:) og jaggu kom det go lyd med engang:) litt lettet over at digital utgangen var aktiv:)

A

audiosan

Gjest
    hmmmmffffrrrr. har samme kontroll problemene jeg også:mad: men lyd messig. så:
    må si jeg ble temmelig overrasket over lyden i CD-rom spilleren.
    sist jeg brukte DAC'n (med hypex forsterker og pioneer reciver) så likte jeg ikke lyden spesielt godt. den ble dog drevet av en squeezebox.
    nå, med aleph P1.7 pre og F5 effekt så var lyden fantastisk ballansert

godt med dynamikk, godt oppløst, krystalklart, kanskje litt kvass i toppen men akseptabelt
    øvre bass regionen har en punch som virkelig setter liv i ting(noe jeg savnet veldig med CD-pro2 og intern DAC'n).
    jeg har en slik DAC til. så det frister å bygge den og prøve på CD-pro2 drivverket for sammenligning

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Gratulerer, hvilket nr er det på drevet ditt?
    -nå er det bare å kline til å tvike stømforsyning til det ugjenkjellige.
    :jo mere power jo bedre...
    .og demping av cd-romen jo mer jo bedre.
    .og gå likegogd inn på printet og logg fast permanete kabler på Spdif-

Gøy...
    P.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    hmmmmffffrrrr. har samme kontroll problemene jeg også:mad: men lyd messig. så:
    må si jeg ble temmelig overrasket over lyden i CD-rom spilleren.
    sist jeg brukte DAC'n (med hypex forsterker og pioneer reciver) så likte jeg ikke lyden spesielt godt. den ble dog drevet av en squeezebox.
    nå, med aleph P1.7 pre og F5 effekt så var lyden fantastisk ballansert

godt med dynamikk, godt oppløst, krystalklart, kanskje litt kvass i toppen men akseptabelt
    øvre bass regionen har en punch som virkelig setter liv i ting(noe jeg savnet veldig med CD-pro2 og intern DAC'n).
    jeg har en slik DAC til. så det frister å bygge den og prøve på CD-pro2 drivverket for sammenligning
    det hjalp litt med å skru opp potmeteret til max, (det sitter ett under printet)

ellers er det ikke langt til en ny controller (jeg tror jeg linket til det tidligere)

A

audiosan

Gjest
    er ikke den poten justering av bakgrunns belysning?
    EDIT: den er det:)

Sist redigert:
    A

audiosan

Gjest
    kan ikke finne noe nummer. plextor premium står det bare. fra mars 2004.

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Digikey leverer så det spruter
    Nye trafoer på 10v og 5v Digikey kaller de for Semi Toroidal
    48VA gir 4,8A (for 10V) og 9,6A (for 5V)
    http://www.hammondmfg.com/pdf/5c0013.pdf

Skal prøve trafoene i en ultra simpel PS med mye kondiser (ev med CLC) og se om det matcher batteridrift

Per

Vedlegg

A

audiosan

Gjest
    skal tro om de har vært trøtt når de trykte data på trafoen:) 10V med sekunderene i serie, 20V med sekundærene i parallel:D

Finnogangela

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Antall liker
    59
    spænnende læsning, dette (altid godt med flere signalkilde at sammenligne med :)

har et Plextor 750A drev, jeg kunne tænke mig at prøve med og ser ud som controllerkittet stadig kan købes: CDROM Controller DIY Kits with 1602 LCD Display and IR Remote Control CD ROM | eBay

pellesmil, kunne du lokkes til at fortælle lidt mere om din batteriforsyning (batterityper, bruk/placering af kondiser, lader, hvordan du praktisk har laget muligheden for at slå av ladning når der lyttes)?

mvh. Finn

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    spænnende læsning, dette (altid godt med flere signalkilde at sammenligne med :)

har et Plextor 750A drev, jeg kunne tænke mig at prøve med og ser ud som controllerkittet stadig kan købes: CDROM Controller DIY Kits with 1602 LCD Display and IR Remote Control CD ROM | eBay

pellesmil, kunne du lokkes til at fortælle lidt mere om din batteriforsyning (batterityper, bruk/placering af kondiser, lader, hvordan du praktisk har laget muligheden for at slå av ladning når der lyttes)?

mvh. Finn
    Ang batterier så bruker jeg tørre bly batterier type alamabatterier , Blybatterier - Biltema
    jeg har en stor kondis oppe ved batteripolene, og en mindre 100uf helt nede ved pluggen,
    Bruker en 1A sikring ut av batteriet det er en type jeg kan lodde inn, mistenker at den stjeler litt dynamikk så jeg har den store elektrolytt kodensatoren etter sikringen.

Jeg lader batteriene manuelt med en vanlig lader men de varer lenge så lenge jeg husker å ta de av etter at jeg er ferdig å høre på musikk,
    Jeg har slaktet flere pc strømforsyninger og har tatt vare på strømpluggen så jeg enkelt kan bytte mellom AC strømforsyning og batteri. (bare bytter om pluggen)

Til høsten blir det mere testing av strømforsyning til drevet, jeg har fulgt hvor 12volten og 5 volten går inne i drevet og de splittes opp i flere spenninger,
    det er ivertfall 3 lokale regulatorer på printet som jeg kan bli kvitt med å fore denne spenningen med egne shunt strømforsyninger.

Jeg fikk ikke CD-romen til å starte med shunt strømforsyning da den drar så mye strøm i oppstarten.
    Ved å splitte spenningene oppnår jeg 2 ting:

-erstatte de lokale regulatorene med skikkelige shunt strømforsyninger
    -separere støy fra å smitte fra krets til krets

P.

Finnogangela

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    11.01.2012
    Antall liker
    59
    Ang batterier så bruker jeg tørre bly batterier type alamabatterier , Blybatterier - Biltema
    jeg har en stor kondis oppe ved batteripolene, og en mindre 100uf helt nede ved pluggen,
    Bruker en 1A sikring ut av batteriet det er en type jeg kan lodde inn, mistenker at den stjeler litt dynamikk så jeg har den store elektrolytt kodensatoren etter sikringen.

Jeg lader batteriene manuelt med en vanlig lader men de varer lenge så lenge jeg husker å ta de av etter at jeg er ferdig å høre på musikk,
    Jeg har slaktet flere pc strømforsyninger og har tatt vare på strømpluggen så jeg enkelt kan bytte mellom AC strømforsyning og batteri. (bare bytter om pluggen)

P.
    Tak for forklaring og links; ser jo ud til at man for få midler og lidt omtanke kan få skikkelig strøm, der kan matche dyrere løsninger.

Ca. størrelse på stor kondis (er den avhengig af stømtrekk)?

jeg må prøve at skitse op et opsett (udover cd-rom drevet kunne jeg også tænke mig at batteriforsyne Alix/QNKTC (Alix-kortet vil ha´det fint med 12V; QNKTC -måske- med 6V).

mvh. Finn

pellesmil

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Sjekket og ser at jeg husket feil ang størrelsen på kondisene