Ønsker anbefaling Hifi visuell - VU og EQ

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• terrawa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2009
    Antall liker
    26
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    Hei!
    Savner en visuell referanse til lyden som vi får enten ved VU'ene til Mcintosh eller til en god gammel equalizer som danser i takt med lyden i anlegget.

Ønsker å starte en tråd hvor vi kan dele tips, råd, bilder og ideer om løsninger. Har vært inne på ideen å bygge et Diy VU sett, men vil anta at det er mulig å kunne kjøpe noe som gjør den jobben. Hadde for en tid tilbake en tid tilbake en Mcintosh MC602 som var både estetisk og ikke for mye av det gode. En balanse uten for mye "bling" er å foretrekke.

For 20 år siden hadde jeg en Pioneer gr 777 som savnes for det visuelle.
    http://image.nettix.fi/extra/itemim...-777-equalizer-1111839_l_2085d08b9f27efec.jpg

Er jeg den eneste som savner en visuell referanse blir nok dette en død tråd.. Men det finner jeg ut av. Å kjøpe Mcintosh er selvfølgelig en løsning, men ikke poenget tråden;D

Er det noen fler her, med forslag, så vennligst kom med innspill og tips og eventuelle linker.

Sist redigert:

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.739
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    VU-metrene på.min Logitech Transporter danser pent i takt med musikken.

transporter-se-blk-475x220.png

Et analogt VU-meter som dirrer rundt rødstreken ved 0 VU tilsvarer et digitalt volum på ca -20 dBFS, forresten. Moderne CD'er er mastret så langt inn i rød sone at det ikke engang er morsomt.

Det går an å kjøpe eller bygge et VU-meter, ja:
    Precision VU meters with attenuators | Crookwood
    Welcome to colemanaudio.com
    VU And PPM Audio Metering

Ellers er en moderne smarttelefon et teknisk mirakel som kan gjøre de utroligste ting. Jeg bruker appen SPLnFFT, men det finnes mange fler hvis det er tilstrekkelig med en håndholdt dings.

Sist redigert:

terrawa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2009
    Antall liker
    26
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    Er det for å sjå om fortsterkaren klipper ved visse frekvensar? Det finnest gjerne slikt innan DJ-marknaden, men eg har ikkje sett mykje sånt innan det eg torer meg til å kalle "seriøs hifi".
    Du kan kanskje gjere deg nytte av noko sånt som dette: VeeYou V2 - Audio Reactive EQ & VU Animations - FREE! eller Audio Equalizers | VideoHive
    En viktig presisering. Det er ikke for å gjøre noe med eller farge lydbildet, slik som Equalizere gjør. Ambisjonen er å skape et visuelt inntrykk.

terrawa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2009
    Antall liker
    26
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    VU-metrene på.min Logitech Transporter danser pent i takt med musikken.

Vis vedlegget 297165

Et analogt VU-meter som dirrer rundt rødstreken ved 0 VU tilsvarer et digitalt volum på ca -20 dBFS, forresten. Moderne CD'er er mastret så langt inn i rød sone at det ikke engang er morsomt.

Det går an å kjøpe eller bygge et VU-meter, ja:
    Precision VU meters with attenuators | Crookwood
    Welcome to colemanaudio.com
    VU And PPM Audio Metering
    En god start Asbjørn:D Takker! Her har vi vel en lydkilde med noe visuelt attåt. Denne er vel ikke å få kjøpt lenger dessverre. Her har man jo en god kombi med artist og låt som ruller i en skjerm med dansende VU i det andre. Det er noe slikt jeg sikter til. Tøft!

Logitech har også hatt dette i sqeezebox touch som jeg hadde for en tid tilbake.

Vedrørende app dingser - og SPLnFFT som du nevner. Har testet ut et par av disse. Utfordringen har vært at det må avspiller direkte via appen. Når jeg primært streamer med Sonos så blir det ikke noe "liv". Tar SPLnFFT opp lyden i rommet?

Flere gode forslag imøtesees.

Sist redigert:

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.524
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22
    SB Touch har VU visning.

Som det sies her så kan man med SB Touch ved et enkelt tastetrykk endre denne til VU-visning:)
    Genialt og bruker den muligheten en god del.
    Virker som VU-visningen er meget realistisk også;)

Logitech-Squeezebox-Touch-f630x378-ffffff-C-ad48c1a9-68561586.jpg

gismo

terrawa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2009
    Antall liker
    26
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    Som det sies her så kan man med SB Touch ved et enkelt tastetrykk endre denne til VU-visning:)

Vis vedlegget 297172

gismo
    Her kan man vel velge VU eller Equalizer visning om jeg ikke husker feil..8) Den savnes for sitt visuelle inntrykk, men ble byttet ut fordi den var ustabil og stadig slo seg av og på (av seg selv).

gismo

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Antall liker
    41.524
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    22

Vis vedlegget 297172

gismo
    Her kan man vel velge VU eller Equalizer visning om jeg ikke husker feil..8) Den savnes for sitt visuelle inntrykk, men ble byttet ut fordi den var ustabil og stadig slo seg av og på (av seg selv).
    Ok, har ikke vært noe problem her, har 2 stk, en i hvert anlegg med felles musikk arkiv og er meget godt fornøyd!
    Meget gode muligheter for visuelle visninger og ennå bedre via en iPad mini og iPeng programvare;)

gismo

terrawa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2009
    Antall liker
    26
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    Transporter er estetisk i min personlige preferanse av Logitech produktene, men den er jo ikke salg lenger. I den sammenheng lurer jeg jo på om det er jeg som har et noe særegent ønske eller om dette er noe flere har et savn til..Har googlet endel uten å finne noe slikt av nyere dato som kan kjøpes.

terrawa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2009
    Antall liker
    26
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    En Squeezebox V3 ser jo spennende ut. Men det begynner å bli gammelt utstyr. Det trenger oppdateringer osv for å fungere som musikkspiller. Har lest at squeezebox ikke lenger får support, så da er det tidsbegrenset lykke å anskaffe en slik.

Fungerer V3 med både spotify og Wimp?

Vedlegg

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.434
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Kunne tenkt meg en boks med store, pene VU-metre kunnfor det visuelle, ja.

terrawa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2009
    Antall liker
    26
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    Kunne tenkt meg en boks med store, pene VU-metre kunnfor det visuelle, ja.
    Det hadde vært stilig.. Det burde jo være overkommelig i et aldri så lite DIY prosjekt.. Med fronplate i glass f.eks..

Vedlegg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.547
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    SPLnFFT tar opp lyden i rommet, ja. Delvis som et håndholdt dB-meter, men også med en sanntids FFT for å vise spektrum som kurve eller stolpediagram. Det finnes flere alternativer med omtrent samme funksjonalitet. Dette er et eksempel på at massiv regnekraft nå er noe vi alle har i lommen, slik at oppgaver som trengte en dedikert målerigg til titusener av kroner bare for noen få år siden nå er tilnærmet gratis. NB: Den bør kalibreres mot en gammeldags dB-måler først hvis måleresultatene skal brukes til noe viktig. På min iPhone 4S gir den litt for høye dB-verdier før kalibrering.

image.jpg

https://sensortower.com/ios/us/fabien-lefebvre/app/splnfft-noise-meter/355396114
    12 Best Alternatives to SPLnFFT Noise Meter (iPhone) | AppCrawlr

Du kan jo henge en iPad eller to med et slikt program på forsiden av effektforsterkerne... :)

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.434
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Man finner div sett med VU-metre på bayen. Så kan de puttes i noe med alufront tilpasset den øvrige apparaturen.
    Tilkoblinger for kabler inn/ut, samt muligens noe styreelektronikk (?) så er man i boks.

JCP

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.04.2014
    Antall liker
    368
    Sted
    Moss
    Skal VU-målere ha lav- eller høynivåsignal? Jeg har i grunn lyst til å ha med sånne i et forsterkerbygg,- etter hvert...

terrawa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2009
    Antall liker
    26
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    Det er to årsaker til at jeg ikke bygget VU selv.

1) Har en iboende frykt for at vil bli "Jalla". Både med tanke på noen billige VU's av Kina kvalitet og egen evne til å bygge noe kult og estetisk.
    2) Mangel på kunnskap i elektro bygging.

Men det hadde vært moro å prøve..Det er jo billig.. Med litt hjelp nå, eralle argumenter for å ikke gjøre et forsøk kvalt, med unntak av estetikken.

I forsøk på gjøre noe pkt 2..

Forstår jeg tegningen riktig om - sette på en motstand på 3,9 kilo ohm på + terminal på høyttaler utgang. Feks på front på receiver som ikke er i bruk. Bruker separat effekt på front. Er det en mulighet?
    image.jpg

Figure 1 shows the typical internal circuit of simple (cheap) VU meters. A single diode is used in some, but the better ones will generally use a tiny selenium bridge rectifier or a germanium diode bridge. Although a capacitor is shown, few budget VU meters will include it. As a result, the meter movement itself is uncontrolled in most of these meters, so overshoot is often huge, and the reading is almost useless. Because of the diode forward voltage, many of these meters also fail completely to register low level signals (< -20 dB). It will be seen that the first calibration mark on VU meters is at -20VU, and this accounts for the diode forward voltage drop.

Drammen lyd

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2012
    Antall liker
    389

Her er det bare å velge hva slags visning man vil ha

soa

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Antall liker
    984
    Torget vurderinger
    18
    Ikke VU-metere i tradisjonell forstand, men disse Watt-meterne på D'Agostino Momentum modellene blandt de lekreste jeg kan tenke meg…En visuell nytelse IMO

Her stereo modellen:

IMG_6230_1024-2.jpg

Video av display Mono forsterkeren:

terrawa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2009
    Antall liker
    26
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    Dette er jo også kult.. Oppo Ha-1
    image.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

terrawa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2009
    Antall liker
    26
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    Mcintosh har fin blanding av noe elegant og stilfult. Estetisk toppklasse.

Vedlegg

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.842
    Sted
    Portugal
    Rimelig løsning, kun VU metere. Søk på ebay.
    Radio Shack APM-200

Radio Shack APM-200.jpg

terrawa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2009
    Antall liker
    26
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    Det er mye snacks på Ebay. Men det er svært få av private selgere som vil sende internasjonalt når, spesielt når det er liten vareverdi:mad:...

terrawa

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.03.2009
    Antall liker
    26
    Sted
    Tønsberg
    Torget vurderinger
    1
    Her har vi en som tydeligvis liker både VU og EQ. En Mac og en Oppo hadde vært optimalt..

Oppo HA-1 og [FONT=Verdana, Arial, Tahoma, Calibri, Geneva, sans-serif]Advance Acoustic X-a160-MX i sammen.[/FONT]
    image.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn