Forsterkere Hifi-tørka er endelig over! Trenger litt innspill...

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
OK, etter flere års tørke, er det på tide å komme igang igjen. Jeg er så heldig at jeg har fått meg en liten hørseldefekt i området 6-8kHz, så derfor avtok interressen for min del. Men, føler at livet ikke blir helt det samme uten hifi og musikk, så da kommer jeg snikende inn på sidelinja her igjen.

Uansett, har rigga opp anlegget i det som skal bli min nye "lyttehule". Skal pusses opp her, så ting står litt på halv fem her, men fått justert såpass at jeg vet at noe ikke er helt bra(etter min smak). Det har igrunn aldri vært heeelt fornøyd.

Jeg spiller på et par Xavian XN125 Evoluzione Speciale. En knallgod liten høyttaler! Sammen med disse har jeg en Xindak XA6950 og en Xindak Muse Deluxe 1.0 pluss "vinylriggen" min - en Pro-Ject 6.1SB med Sumiko BluePoint Special Evo III og ClearAudio NanoPhono.

Det som er "problemet" mitt her at jeg ikke helt klarer å bli fortrolig med lyden. Bassen er det ikke noe å si på, men savner litt mer luft/spenst oppover, samt at vokaler liksom havner litt for langt bak i lydbildet. Jeg liker egentlig å ha vokaler NOE mer fremtredende enn det er nå. Testa en gang en Xindak V30 rørforsterker, og da var ting mer på plass oppover, men bassen var litt laber. Nå skal det sies at jeg sendte den i retur før den var "innspillt", så noe kan ligge der.

Det er noe bedre på vinyl, men ikke helt der. Kan jeg legge skylda på forsterkeren? XA6950 har jo fått greie skussmål, men mener å ha lest at mellomtone/diskant er ikke helt den sterkeste side. Noen meninger? CD-spilleren vet jeg at er litt soft lydmessig.

Så tankene går litt i bytte ut forsterkeren. Jeg har som sagt litt problemer med øra, så jeg velger å ikke legge for mye i dette her. Jeg velger å holde meg i budsjettklassen pga dette.

Ser både Yamaha og Pioneer er på banen igjen med nye "billigforsterkere". Tenker da spes. på Yamaha A-S700 og Pioneer A-50. Yamaha'n har fått litt blandede skussmål(scora bra i bl.a Lyd&Bilde), mens jeg finner litt skryt på Pioneers tyske sider om A-50. Så har vi rør da..... Vært moro å testa en kina-amp. på Xavianene igjen, men det er som kjent litt sjansespill. Fant en 40-watter fra Yaqin (MC-13S)som ser litt snasen ut. Tube-rolling er en mulighet man får med rør, men lurer på om den er kraftig nok til å drive ht'ene mine.

Ok, dere skjønner hvor jeg vil.... Setter spesielt pris på eiere/kjennere av Xavian-høytalere!:)

Musikksmaken er for øvrig blues, rock(spes. 60-70-tall), pop osv....

Noen tips og erfaringer til en litt rusten stakkar? Må bare skyte inn her at trangen til å prøve noe nytt i aller høyeste grad er tilstede:)
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hei.
JEG ville ikke vurdert høytalerbytte som nr 1 i alle fall!
Har samme forsterker, og kan ikke si annet enn at jeg synes den er god!
Da ville jeg heller sett på cd-spilleren, som du betegner som soft....
Høytalerne dine har jeg aldri hørt, desverre, men har jo lest mye positivt om Xavian....
Lurer dog på hvordan du har plassert de? Står de på "ånklie" stativer?
Hvor langt til side- og bakvegg? Hvor mye toe-in?
Og så til slutt; du sier lite om hva du bruker av signal- og høytalerkabler....

mvh
Proffen
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Heisann!

Takk for svaret!

Forsterkeren har jo mange gode sider, men det kommer selvsagt an på hva den hukes opp mot. Kan hende jeg ikke har vært helt heldig med det.
Cd-spilleren er planlagt å bytte ut da den har noen "defekter". Driver å leser litt om utvalget nå om dagen for å få en oversikt over hva som kan passe. Skulle ikke være vanskelig å finne en god spiller uten å måtte selge huset idag:)

Tja, som sagt så er det litt rotete rundt dem, men står ca. 30 cm fra bakvegg og ca. 2 m mellomrom. 3/4m til sidevegger.Ikke plass til mer for øyeblikket, men lydbildet er ganske likt tidligere oppsett med mer plass rundt dem. For øyeblikket er de vinkla rett mot meg, men har prøvd med litt forskjellige vinkeler. Retning mot lytteren i en eller annen form virker riktig.

Jeg bruker Xindak FS-1 som HT-kabler, samt Xindak RCA(FA-1 og CFA-1)+ litt andre merker og modeller i samme gata. Har testa med det jeg har, og kabelbytte utgjør uten tvil forskjell, men ikke noe til at ting faller helt på plass.

PS! Xavianene blir her!!:cool:

mvh
Joachim
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
6.999
Antall liker
5.918
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
I utgangaspunktet er vel Xavian noe tilbakelent oppover, og i tillegg er Xindak forsterkeren litt frempå oppover. Sålangt burde det være en god match. Kilden din er nok noe tilbakelent, men endog ikke ekstremt mye.
Men skal det pekes på noe er det nok der det ligger, men i utgangsounktet er det nok mye og hente på og jobbe med plassering av både høytalere og lytteposisjon.

og, Velkommen tilbake på kjøret! :)
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.422
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Hadde en litt større gulvstående modell fra Xavian. Veldig bra høyttalere. Har også lyttet litt til de større stativmodellene. Fortjener god elektronikk. En enkel og god elektronikkombo tror jeg ville vært Electrocompaniet ECI-3/5 + cdspiller/DAC fra Arcam. Et hakk opp, og en Sugden-forsterker tror jeg hadde fungert godt. Fortsatt med Arcam digital kilde. (Har riktignok ikke hørt denne kombinasjonen, men hvis en har mulighet til å teste ut...)
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Må vel stort sett sei meg einig med Proffen her. CD-spelaren er kjend som litt ullen oppover i registeret, og då vert det feil å prøve å prøve å få anlegget til å klinge meir luftig med den inne i kjeda. Viss du er sosial av deg, eller har hifi-kompisar, ville eg invitert nokon til å ta med kjelde på lyttekveld. Ein ikkje altfor dyr, moderne dac kunne kanskje vore verd å prøve? Hegel, t.d. Kanskje nokon på sentralen vil hjelpe deg med eit besøk? Kvar bur du?

Viss du ikkje kjem i mål med testing av andre kjelder ville eg sett på forsterkaren. Den er vel også litt "rund" i klangen? Viss du t.d. kjem over ein brukt Krell KAV 300i, trur eg den kan ha mange av eigenskapane du ser etter. Kraftfull og mektig bass, mykje "luft" oppover.

Og som Proffen er inne på. Kva med å vinkle høgtalarane meir innover mot lytteposisjon? Nivået på diskanten fell ofte ein god del off-axis.

Edit: Det kom vist nokre svar medan eg skreiv, så ikkje alt er like relevant lenger..
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hehehe, ser at jeg skrev at høytalerbytte ikke burde være nr1, og den er du jo tydelig på.
Det jeg dog tenkte, var faktisk at forsterkeren er såpass god at den ikke heller bør vurderes som utbyttekandidat nr1.
Da gjenstår jo i grunnen bare cd-spiller og evt kabler.

Har du forsøkt å gi høytalerne 20-30cm mer luft til bakvegg?
Og hva med i justere sweetspoten ifht høytalerplassering....?

mvh
Proffen
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Oj da, ble full fart her nå! Nesten ikke tid til middag engang:)

Takk for alle svar forresten! Ok, men hvis vi ser på utstyret, så ser det ut som om cd-spilleren ble "syndebukken" her. Det er jeg vel forsåvidt kjent med, og driver som sagt å ser meg om etter en ny en. Skal gjøre som Rojoh sier og snoke litt rundt Arcam.

Høyttalerne er for øyeblikket vendt rett mot meg. Jeg har funnet ut at dette ser ut til å være et godt utgangspunkt. 20-25cm til bakvegg har jeg, men som sagt så har jeg litt mye rot på dette rommet siden det ikke er klargjort til formålet ennå, men det kommer. Dempinga er forøvrig helt ræva her som det sies på godt utenlandsk:)

Proffen: de står på orginale stativer. Glemte å nevne det istad.

Og så kabler ja... Litt av problemet er at Halden ikke akkurat er noe hifi-mekka. Nærmeste mulighet er Hifiklubben i Sarpsborg, men blir jo pokkers så dyrt hvis man skal kjøpe en masse for å bare teste ut. Ikke alleverdens omgangskrets med hifinerder heller.

Ok, men jeg ser at forslaga går mye ut på plassering og vinkling. Jeg får få ut finger'n å få dette rommet klart, før jeg tar meg meg sjekkheftet på tur tror jeg. Men uansett så blir det en ny cd-spiller. Nå som vi vet litt, noen andre forslag til greie budsjettspillere?

Og....takk for det Vermin! Godt å være tilbake i denne gale verden igjen egentlig. Mye fin hjelp å få her vettu!
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Du kan jo kanskje vurdere å beholde spilleren, og heller tenke på den som drivverk. Mitt inntrykk er i alle fall at Xindak-spillerne virker solid bygget, og dermed gjerne bør holde en stund. Det betyr i så fall at du trenger en dac.... Der tror jeg du vil finne mange gode kandidater, og mange av dem er ikke spes dyre engang....

mvh
Proffen
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Spilleren er nok grei nok byggemessig, men min spiller har mange timer på nakken og har begynt å lage endel "subbelyder" når plata spinner. Dessuten har den blitt slik at den til tider drar inn skuffen igjen med en gang den har kommet helt ut.. Veldig irriterende! Jeg har faktisk en DAC her. En Kina-sak kallt Zero Dac. Den har fungert med spilleren før, men nå får jeg ikke lyd ut av den. Ikke sikker på om den er spilleren eller Dac'en det er noe feil på.
Tror nok uansett at jeg kommer til å kjøpe meg en ny cd-spiller pga skavankene min har. Har hatt den oppe, men finner ingenting konkret å "fixe" på.

MVH
Joachim
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Budsjett for ny spiller da?
Har kanskje et tips eller to på lur...:cool:

mvh
Proffen
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Jeg hadde tenkt et sted mellom 3 og 5k. Pga dette med hørsla så syns jeg ikke at det er noe vits i å legge for mye i det. Jeg vil tro at det finnes noe i den prisklassen som kan passe inn her. Ikke opptatt av superoppløsning og mikrodetaljer(som man heller ikke får til den prisen), men en grei spiller jeg kan leve med:)
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Hvordan låter platespilleren din? Er det på samme viset?
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Arve: Fintuning kommer, men er ikke helt i mål med selve rommet ennå. Klar over at dette er et viktig punkt.

FrodeR: I hovedsak ja, men noe bedre. Diskant og mellomtone er mer på plass, men lider litt av de samme symptomene. Testa med noen andre signalkabler, men det ble skivebom.
Har mulighet til å teste noen Qed-høyttalerkabler, så skal gjøre ett forsøk med dem for å se hva som skjer. Tror de skal være litt lysere i klangen.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.508
Antall liker
2.690
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Billige OG gode kabler tror jeg du får i Bada kabler....
Mener jeg ga 200dollar for mine høytalerkabler....og de er relativt feite (og ganske stive....)
Signalkabler finner du ellers på ebay hvis du søker på Valab....lurer på om jeg ga drøyt 100dollar for et sett helt kurante signalkabler....

Skal ikke lage dette til en kabeltråd; AArve har alt sagt at det billigste og enkleste er å leke med høytalerplasseringen.
Men dersom du bytter ut Xindakspilleren, og fortsatt ikke blir helt nøgd - ja, da kan det være at Xindakkablene dine gjør det for "mørkt" ifht dine ønsker....da er kanskje løsningen andre kabler (og det trenger IKKE koste skjorta)

mvh
Proffen
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Takk for tipsa Proffen. Jeg har liksom brukt disse Xindak-kablene i alle år(etter å ha lest gode omtaler), men kanskje på tide å tenke litt nytt? Jeg er troende i at kabler utgjør en forskjell, men det blir som jeg skrev over her; en må kjøpe for å prøve. Da sitter det liksom litt lenger inne å handle.

Har jo fått både innspill og tankevekkere her, så da er det vel bare å sette igang og få det rommet ferdig. Skal også prøve å lese meg fram til en ny cd-spiller for jeg har igrunn bestemt meg for å skaffe en ny. Skal beholde Xindak'en, men den blir "reservespiller".
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.973
Antall liker
1.833
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Hei Joachim, og velkommen tilbake på kjøret! :cool:

Det ser ut til at "min" gamle Xindak Muse DeLuxe holder på å ta kvelden...

Den flunke nye serien av CD-spillere (og forsterkere) fra Pioneer har fått god omtale.
Her er toppmodellen Pioneer PD-50: PD-50-S Super Audio CD Player with Rigid Under Base, Digital Input Terminals, 192 kHz/32-bit Twin DAC and DSD playback (Silver) - Pioneer SACD-spillere

Dette ser ut til å være en moderne, fleksibel spiller. Og som ikke koster skjorta (5K). Finnes også i to rimeligere utgaver. At den er tilgjengelig "overalt" er jo heller ingen ulempe. Dette er en spiller jeg vurderer selv. Den inneholder en moderne DAC, som tar både PCM og DSD signaler. DAC'en kan brukes av andre kilder også, i og med at spilleren har digitale innganger.

Mvh Salty
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Hei du! Takk for sist:) Ja, jeg syns det var på tide å børste støv av utstyret, men det blir ikke noe store greier på meg. Øra er jo ikke bra, men hele opplevelsen rundt hifi og musikk er dypt savnet.

Dessverre så begynner den å bli litt småslitt. Matchingen er kanskje heller ikke helt 100% hos meg, så jeg vil prøve noe nytt. Artig at du nevner Pioneer! Jeg har faktisk kommet til at de nye spillerne fra Pioneer er hete kandiater, men akkurat PD-50 finner jeg ikke noe sted her hjemme. PD-30 skal være et godt kjøp til prisen. PD-50 fant jeg vel i Danmark til rundt 4300 mener jeg.
Hva tror du forresten om Pioneer forsterkere? Brukbart i prisklassen?

mvh
Joachim
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.973
Antall liker
1.833
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Takk for sist, ja.

Jeg har ingen erfaring med Pioneer forsterkere, dessverre.

Men jeg har gode minner fra CD-spilleren Pioneer PD-S06. Den var bygget som en tanks, og hadde et svært tillitsvekkende "Stable Platter" drev. Og lyden var absolutt i min gate; med et mektig fundament og flott oppløsning oppover. Min sønn har overtatt den, og den er i daglig bruk fortsatt.

Litt merkelig at dagens toppmodell Pioneer PD-50 ikke er tilgjengelig i Norge, imo... :confused:

Mvh Salty
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Mye bra cd spillere ute på brukten til rundt 5000.-. Bla a en T+A og jeg så en Ayon her forleden. Folk går mer og mer over til striming, så nå er tiden kommet til oss som aldri har hatt råd til en dyr/god spiller(velg selv).
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Takk for sist, ja.

Jeg har ingen erfaring med Pioneer forsterkere, dessverre.

Men jeg har gode minner fra CD-spilleren Pioneer PD-S06. Den var bygget som en tanks, og hadde et svært tillitsvekkende "Stable Platter" drev. Og lyden var absolutt i min gate; med et mektig fundament og flott oppløsning oppover. Min sønn har overtatt den, og den er i daglig bruk fortsatt.

Litt merkelig at dagens toppmodell Pioneer PD-50 ikke er tilgjengelig i Norge, imo... :confused:

Mvh Salty
OK, er liksom ikke så mye å lese om dem heller. Fant noen omtaler på Pioneer's tyske hjemmeside, men finner ikke igjen testene på nettet. Virker "overall" som helt greie produkter.
Er snodig at den ikke finnes her ja, og like merkelig er det jo at alle de andre produktene som er tilsalgs kun finnes i svart. Ikke det, liker svart jeg, men noen ville ha valgt sølv...
Her er linken til sjappa i Danmark som selger Pioneer(også PD-50): Pioneer PD-50-K CD-afspiller - KØB ONLNE HER !

mvh
Joachim
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Mye bra cd spillere ute på brukten til rundt 5000.-. Bla a en T+A og jeg så en Ayon her forleden. Folk går mer og mer over til striming, så nå er tiden kommet til oss som aldri har hatt råd til en dyr/god spiller(velg selv).
Ser den Øyvind:)
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.973
Antall liker
1.833
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Jaja, Joachim...

DKK 3.436 (pluss norsk moms) for en sånn toppspiller...

...førte til at en svak sjel dro VISA-kortet... og nå er en Pioneer PD-50-S på vei fra Danmark til Norge.

Sånn kan det gå.

Mvh Salty
 

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Innlegg
788
Antall liker
22
Hei Joachim, og velkommen tilbake på kjøret! :cool:

Det ser ut til at "min" gamle Xindak Muse DeLuxe holder på å ta kvelden...

Den flunke nye serien av CD-spillere (og forsterkere) fra Pioneer har fått god omtale.
Her er toppmodellen Pioneer PD-50: PD-50-S Super Audio CD Player with Rigid Under Base, Digital Input Terminals, 192 kHz/32-bit Twin DAC and DSD playback (Silver) - Pioneer SACD-spillere

Dette ser ut til å være en moderne, fleksibel spiller. Og som ikke koster skjorta (5K). Finnes også i to rimeligere utgaver. At den er tilgjengelig "overalt" er jo heller ingen ulempe. Dette er en spiller jeg vurderer selv. Den inneholder en moderne DAC, som tar både PCM og DSD signaler. DAC'en kan brukes av andre kilder også, i og med at spilleren har digitale innganger.

Mvh Salty
Oooo! Den var så flott at eg legg ut eit bilete.

Eg hadde gått for denne finishen. Eg kjenner ein som er veldig nøygd med den nye streameren til Pioneer. Truleg ikkje så ulik DAC i denne.
 

Vedlegg

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Hehe, en lekker sak er det:)
Så du dro Visa'n ja?!? Gratulerer!!!! Hva tok de i frakt til Norge da?
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Found it! "Sakset fra siden deres":

Vi leverer til følgende lande:



  • - Danmark - fragtpris 59,-/ 99.- pr. ordre
  • - Norge (momsfrit) fragtpris 449,- inkl. indfortoldning
  • - Sverige - fragtpris 149,-
  • - Grønland (momsfrit) fragtpris 59,- (levering til Royal Arctic Line i Aalborg, hvorfra du selv betaler den videre fragtomkostning)
  • - Færøerne (momsfrit) fragtpris 349,-

For meg som nesten bor i Sverige, så er det mest lønnsomt å få den sendt dit...
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Hei Joachim, og velkommen tilbake på kjøret! :cool:

Det ser ut til at "min" gamle Xindak Muse DeLuxe holder på å ta kvelden...

Den flunke nye serien av CD-spillere (og forsterkere) fra Pioneer har fått god omtale.
Her er toppmodellen Pioneer PD-50: PD-50-S Super Audio CD Player with Rigid Under Base, Digital Input Terminals, 192 kHz/32-bit Twin DAC and DSD playback (Silver) - Pioneer SACD-spillere

Dette ser ut til å være en moderne, fleksibel spiller. Og som ikke koster skjorta (5K). Finnes også i to rimeligere utgaver. At den er tilgjengelig "overalt" er jo heller ingen ulempe. Dette er en spiller jeg vurderer selv. Den inneholder en moderne DAC, som tar både PCM og DSD signaler. DAC'en kan brukes av andre kilder også, i og med at spilleren har digitale innganger.

Mvh Salty
Oooo! Den var så flott at eg legg ut eit bilete.

Eg hadde gått for denne finishen. Eg kjenner ein som er veldig nøygd med den nye streameren til Pioneer. Truleg ikkje så ulik DAC i denne.
Det er sikkert mye av det samme som benyttes vil jeg tro for de bygger dem vel på billigst mulig vis?:eek:
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Bare et lite utropstegn. For noen år siden da SACD kom på banen som noe helt nytt var det enkelte som hevdet at de måtte være bygget opp av kvalitetskomponenter med derav høy utsalgspris for å få utbytte av dette. Jeg kjøpte en ganske bra DVDspiller fra Sony og jeg kan si at jeg hørte ikke så stor forskjell på lagene som prisen burde tilsi. Er det sånn fortsatt?
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Tja, si det. Når noe nytt kommer på markedet, er det som kjent oftest høyt prisa. Kan det være at større produksjon av kvalitetskomponenter har ført til at man idag kan levere budsjettprodukter med de samme egenskapene? Jeg har ikke hørt noe større av SACD, så jeg vet ikke, men skulle heller ikke forundre meg om de lager rimelige spillere med "snarveiskomponenter" kun for å selge. Forskjellen i lyden blir mindre, men spilleren kan skilte med SACD. Interresant spørsmål - bør kanskje avsette litt tid til å lese om teamet?
Tok en kjapp titt på prisen på SACD-plater. I Norge må man ut med sånn cirka 200 kr pluss for ei plate. På eBay fra USA koster de fra $6-7 og oppover. En vesentlig forskjell det!
 

finnaudun

Medlem
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
5
Antall liker
23
Da volumkontrollen på min zindak 6950 gikk amok (skrudde seg opp og ned etter eget forgodtbefinnenede) ble gode råd dyre. Utenkelig å være uten godlyd i heimen i lengre tid.
enden på visa ble at jeg bestilte en Pioneer A-70 forsterker i sølv. Det har jeg ikke angret på. Har vist seg å være en meget verdig erstatter for 6950. Den har innbygd dac. eneste ankepunkt er at det er kun to innganger til dacen, men det lar seg leve med.
CDspilleren er en Xindak muse deluxe. for øyeblikket brukes den kun som drivverk. Det låter bedre via den innbygde dacen i forsterkeren. ser ikke bort fra at det blir rekvivert en PD-50 cdspiller når lommeboka tillater det. Den har digitale innganger så da er det problemet løst også.
Øvrig utstyr: Triangle altea ES, Rega P3-24 med elektronisk strømforsyning, Elys 2 pickup, via riaa innbygd i forsterkeren.

 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
JH: Xavian Evoluzione S er en knallhøyttaler, som du sier..Roberto Barletta gjør litt som Franco Serblin i sin tid gjorde..med trefiberelementer osv! SOM JEG SER DET ER DET KINESERNE SOM HOLDER IGJEN HOS DEG! Kinesere har null på en god engelsk eller nordisk elektronikkombinasjon..det blir for slapt, varmt og uengasjerende i kinesiske deler..men de kan sitt bygge, dersom de produserer for andre. Eneste kinesere som regelmessig overrasker meg er Cayin og Hanss. Vinylriggen din derimot er helt ok! MITT TIPS ER: Behold Xavian, skift ut forsterkeri og kilder med Audiolabs nye 8200-deler..gjerne to 8200P forsterkere i biamp hvis Evoluzione har to terminalpar bak- signalforet via en 8200CDQ..Om de har ETT sett, bruker du EN 8200P
 
Sist redigert:

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
finnaudun: Volumkontrollen på Xindak'en min er også litt på trynet, men ikke helt på samme måte. Mellom trinn 2 og 3 er økningen såpass stor at 3 blir for høyt for en samtale ved siden av musikk, mens 2 blir litt i laveste laget. Jeg fikk rettet på dette gjennom garantien engang, men jeg tror det ble satt litt litt for mye motstand i volumkretsen. Forsterkeren ble som en andpusten 20 watter.

Du har rett i at dette er en knallhøyttaler Auditor. Aldri hatt planer om å skifte ut disse! Enig i at kineserne er flinke til å bygge. De har fått til endel produkter, mens andre er mindre vellykka. Xindak er vel en av de som har lykkes best her oppe, men lyden kan være litt sånn som du beskriver. Mange er fornøyd med Xindak for at det har fått det til å passe inn, men lydsignaturen passer ikke alle...som med alt annet. "Xindak-lyden" er i mine ører lett å like, selv om det mangler litt her og der.

Men, jeg har tatt et valg idag. Jeg har valgt å prøve Pioneer. Jeg ville egentlig ha cd-spilleren PD-50, men så at Komplett solgte ut PD-30 til en billig penge(sluttsalg). Ikke nok med det. De solgte forsterkeren A-50 til samme summen. Jeg tok sjansen og bestilte en sånn også. Passer den ikke, så selger jeg den igjen. Mens jeg var igang, så observerte jeg at de solgte nettverkspilleren N-30 til 1495kr(!). Soundgarden tar 3495,-. Kjøpte en slik også...

Jeg er vel egentlig mest spent på åssen forsterkeren og Xavian fungerer sammen. Så da havner kineserne på hylla en stund, og så blir det til å prøve dette oppsettet. Gleder meg egentlig litt:)

Det ser ihvertfall slik ut:
(bildet viser A-30, PD30 og N-30)
systemlrg.jpg
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Du får ialllefall stramma opp noe solid, JH, det er sikkert. Hvis disse Pioene har nytt godt av det samarbeidet Megurogutta har hatt med Air Studios, kan det by på overraskelser, se ikke bort fra at kineserne blir pensjonister på heltid..lyden deres blir rynkete i forhold til japanerne. Men får du ikke dem til skal du vurdere Audiolab..i hele settet! Xavian er litt tungdrevne, ser du..og Pioneer har Nippon Sound..litt små forsyninger, og dertil kanskje noe kjedelig lyd...Fortell hva du får ut av det, så skal jeg hjelpe deg å få det til!
 
Sist redigert:

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Syns du er fryktelig hard mot kineserne her!:)

Frykten er at forsterkeren ikke oker å drive. Det er oppgitt ganske moderate specs. på den, men jeg tok nå sjansen. Det meste jeg har hatt oppgjennom har vært kjøpt uhørt. Noen ganger har det fungert bra, andre ganger ikke. Skal notere meg AudioLab-tipsa dine bak øret i tilfelle katastrofe:)

Er jo uansett budsjettutstyr dette her, så voldsomme forventninger har jeg ikke, men det er ihvertfall lov å håpe på en positiv overraskelse!
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.973
Antall liker
1.833
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Virkelig lekre bokser, JH! ;)

Håper lyden står i stil - og gjør den det, så har du gjort et realt kupp!

Gratulerer med stilig anlegg!

Mvh Salty
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Gratulerer med nytt anlegg! Kom gjerne med en liten rapport om SACD kontra CD.
Takk for det! Hvis herren kan smøre seg med en solid porsjon tålmodighet, så skal jeg det. Men jeg eier nemlig ingen SACD-plater ennå:rolleyes:
 

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Innlegg
624
Antall liker
3
Virkelig lekre bokser, JH! ;)

Håper lyden står i stil - og gjør den det, så har du gjort et realt kupp!

Gratulerer med stilig anlegg!


Mvh Salty
Takk Pål! Vi får krysse fingrene for at det er skapelige greier dette her. Håper du blir strålende fornøyd med spilleren du bestilte også!!:cool:
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Jeg er hard mot de som fortjener det, JH! En fare er at du får rett i det med forsterkeren som ikke orker å drive..Men det du da gjør, er å beholde streameren, og kjøre den via den innebygde dac´en i 8200CDQ..som også forer 8200p med signaler. 8200CDQ har analoge og digitale innganger i et seriøst antall, samt også en skikkelig USB, og et meget bra CD-drev. Toppet med en uforskammet god, aktiv pre-del.BRUK IKKE NORDOSTKABLER!! Stereoblokka har ingen driftsproblemer på et par av høyttalera dine..jeg bruker den selv på Sonus Faber..
 
Sist redigert:
Topp Bunn