Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.
    L

    larsmartin

    Gjest
    Kiel-ferga? Tok den i mai, så showet, og det var god lyd og trøkk, men det var bare så altfor høyt! Unødvendig høyt. Ikke akkurat rockekonsert liksom.
    Ja, Kiel ferja. Satt 3 forskjellig steder, havner du i linjen med diskant og mellomtone blir det intenst. 🥵
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nå begynner det omsider å spille musikk her. Det ble et ansuz D2 filter til subbene med flere Nordost og ansuz sparkz koblet til.
    Har fått sort og nyere ethos og lakket qkore sort for litt symmetri i benken.
    Ansuz føtter funker overraskende bra på gryphon, det har blitt en helt skokk og det setter definitivt finnishen på lyden. Resonanser er tydeligvis noe dritt. Tanken er at corian på isoacoustic føtter fjerner vibrasjoner fra gulvet, mens ansuz føttene tar egen resonansene til chassiet.
    Har og laget noen preset i eq under 100hz så en lett kan bytte bass innstilling etter ønske.
    Gøy når slit, testing, uavhengig lyttere, pengeforbruk og ufattelig med timer begynner å gi resultater til lyd jeg ønsker.
    AD64D866-8117-4793-8BA3-5F4D1E55A0E1.jpeg
    1EB6CD6B-41F8-441F-AF73-5DBA70DD7C59.jpeg
    415E46F6-5CBA-4573-8861-0D19FD8B6461.jpeg
    32CFE93F-762D-471E-8C07-94E1AB3673FE.jpeg
    8667F111-994B-41A5-B682-65B386DBE67B.jpeg
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Fant ikke noen anleggstråder så skriver tilbakemelding her.

    Vært på besøk hos @Stalewinter og @EiK idag, må si det er deilig å møte ekte hifi entusiaster.

    Hos staale kan jeg ikke så mye annet å si enn at jeg syntes lyden er knall bra og jeg storkoste meg. Den er gjennomført og bærer ordentlig preg av perfeksjonisme. Deilig! ❤

    Hos eik er utstyret i toppsjiktet og blir bra når alle detaljene er på plass. Idag hadde han akkurat fått inn ny preamp og anlegget er ellers også delvis under arbeid, det bar lyden preg av. Håper å få komme tilbake når lyden sitter som et skudd. Hyggelig var det uansett.

    Disse 2 hadde vel også fått pris som Norges hyggeligste hifi freaks om den tittelen skulle vært kåret. Takk for idag!
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Moro å lese, og ja, det blir ofte helt magisk nå gutter fra samme leir samles for meningsutveksling i denne hobbyen.

    For egen del synes jeg det blir litt kjedelig å dra inn folk med akkurat samme tilnærming. Ihuga hornfolk og "high end-gutter" er de morsomste å ha på besøk :)
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.580
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    @larsmartin Det synes jeg er spennende, hos Ståle er det vel både DSP og kun klasse D i både basstårn og forsterker til høyttalere, så da har du fått bekreftet at det kan funke og låte bra? Vil understreke at det ikke ment spydig eller negativt, synes det er interessant og bra at flere får oppleve at det er mange veier til Rom. :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    @larsmartin Det synes jeg er spennende, hos Ståle er det vel både DSP og kun klasse D i både basstårn og forsterker til høyttalere, så da har du fått bekreftet at det kan funke og låte bra? Vil understreke at det ikke ment spydig eller negativt, synes det er interessant og bra at flere får oppleve at det er mange veier til Rom. :)
    Absolutt! Har og hørt masse forskjellig forsterkere på Magnepan, klasse d er en klasse for seg.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Moro å lese, og ja, det blir ofte helt magisk nå gutter fra samme leir samles for meningsutveksling i denne hobbyen.

    For egen del synes jeg det blir litt kjedelig å dra inn folk med akkurat samme tilnærming. Ihuga hornfolk og "high end-gutter" er de morsomste å ha på besøk :)
    Mulig jeg bare trengte det etter 2 års kamp på sentralen. 😂
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.589
    Antall liker
    14.495
    Sted
    Langesund
    Bra du har litt humor oppe i det hele. Du er velkommen hit også når lyden er oppe igjen. En boost på selvtilliten er bra i ny og ne :)
     
    Sist redigert:

    alphamale

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.11.2007
    Innlegg
    5.673
    Antall liker
    4.119
    Sted
    Kjeppjaga nordlending i asyl ved ring 3
    @larsmartin Det synes jeg er spennende, hos Ståle er det vel både DSP og kun klasse D i både basstårn og forsterker til høyttalere, så da har du fått bekreftet at det kan funke og låte bra? Vil understreke at det ikke ment spydig eller negativt, synes det er interessant og bra at flere får oppleve at det er mange veier til Rom. :)
    Mener å huske at det var noen profiler fra sentralen der også som var å dro i spakene for en tid tilbake siden også.
     

    Stalewinter

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2013
    Innlegg
    112
    Antall liker
    157
    Torget vurderinger
    1
    Fant ikke noen anleggstråder så skriver tilbakemelding her.

    Vært på besøk hos @Stalewinter og @EiK idag, må si det er deilig å møte ekte hifi entusiaster.

    Hos staale kan jeg ikke så mye annet å si enn at jeg syntes lyden er knall bra og jeg storkoste meg. Den er gjennomført og bærer ordentlig preg av perfeksjonisme. Deilig! ❤

    Hos eik er utstyret i toppsjiktet og blir bra når alle detaljene er på plass. Idag hadde han akkurat fått inn ny preamp og anlegget er ellers også delvis under arbeid, det bar lyden preg av. Håper å få komme tilbake når lyden sitter som et skudd. Hyggelig var det uansett.

    Disse 2 hadde vel også fått pris som Norges hyggeligste hifi freaks om den tittelen skulle vært kåret. Takk for idag!
    Veldig hyggelig å ha deg på besøk @larsmartin :). Det er spesielt å ha besøk fra skikkelige hifi-entusiaster som virkelig synes det er moro å høre på nye anlegg. Vi kunne sikkert blitt sittende hele kvelden og kost oss, men @EiK ventet også. Så må jeg jo si til @SigbergAudio at anlegget til Lars Martin har noen kvaliteter som mitt ikke har når det gjelder totalt fravær av støy. Men å få tommel opp fra en klasse D-skeptiker er selvfølgelig litt stas
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Noe forsyningen av ekstremt gode føtter! 😀

    @Asbjørn Hva sier egentlig teorien om vibrasjoner?

    Vis vedlegget 845421 Vis vedlegget 845422
    Dægern, Lars Martin. Du har vel dempeføtter der til tre ganger nyprisen av anlegget mitt. Urettferdig 😢

    😁

    @Asbjørn har sagt noe sånt tidligere:

    Jeg bor i et gammelt trehus med gulv som lett formidler vibrasjoner. Da er det myk avkobling som gjelder. Har prøvd spikes og «superspikes», men det gjorde ingen ting positivt for lyden. Nå har jeg Clas Ohlson dørstoppere under sub og rack (se signaturtåden), mens høyttalerne står på inline rulleskøytehjul i syntetisk gummi. Racket har flytende hylleplater som ligger på myke sorbothane-domes.

    Husk at alle underlag har en resonansfrekvens. Rundt den frekvensen forsterkes vibrasjonene, under slipper de rett gjennom, og over dempes de som av et første- eller andreordens lavpassfilter. En spike vil ha resonans et sted i audiobåndet. Det mest forutsigbare er å flytte resonansene godt under audiobåndet, slik at du får vibrasjonsisolasjon allerede fra 20 Hz og opp. Tommelfingerregelen for myke dingser under tunge ting er at gummidingsen skal være minst 15-20 mm tykk og såpass myk at den komprimeres 1,5-2 mm under tyngden av tingen som står oppå. Hvis det er oppfylt har du en resonansfrekvens på 12-15 Hz og demping fra 20 Hz og opp.
    Fra denne tråden: https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/avkobling-resonans-vibrasjon.102693/post-3373972
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noe forsyningen av ekstremt gode føtter! 😀

    @Asbjørn Hva sier egentlig teorien om vibrasjoner?
    Du spør noen som engang startet med utdannelse som maskiningeniør. Den teorien sier en hel del. Hvor mange lærebøker vil du ha?

    Men jeg ser @parafinoksen allerede har fanget opp mitt forsøk på å kondensere det til en enkel tommelfingerregel uten bruk av annet måleutstyr enn (metrisk) tommestokk.

    Mye av det som ligger bak tommelfingerregelen fremgår av denne grafen, hvor gummiaktige materialer gjerne har dempekoeffisient 0,05-0,1, mens sorbothan og lignende ligger ned mot 0,4.

    1661962165357.png
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du spør noen som engang startet med utdannelse som maskiningeniør. Den teorien sier en hel del. Hvor mange lærebøker vil du ha?

    Men jeg ser @parafinoksen allerede har fanget opp mitt forsøk på å kondensere det til en enkel tommelfingerregel uten bruk av annet måleutstyr enn (metrisk) tommestokk.
    Takk for tilbud, men det får holde med det du fikk ut av bøkene og formidler her.
    Leste innlegget parafinoksen delte, i grunn samme erfaring som deg frem til isoacoustic kom. Nå funker hardt demping bedre, er vel hvordan komponentene er bygget opp som avgjør.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    I fysikken er det jo myk avkobling som fjerner vibrasjoner.
    Stereobenken er laget av corian og står på myk gummi mot vibrasjon fra gulv og rom.
    Hva er teorien for å fjerne egen resonanser til chassiet?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.990
    Antall liker
    20.054
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Stereobenken er laget av corian og står på myk gummi mot vibrasjon fra gulv og rom.
    Hva er teorien for å fjerne egen resonanser til chassiet?
    LM..... i beste mening ......
    Hører du selv, hvor langt ute i neuroser og selvoppfundne, ikke eksisterende problematikker du seiler rundt??
    Du har akkurat skrevet: "Stereobenken er laget av corian og står på myk gummi mot vibrasjon fra gulv og rom"
    Nå har du vel selv funnet ut av, at det ingen idé er å avkoble komponenter fra vibrasjoner i stereobenken, da du selv
    har skrevet, at de ikke finnes.
    Nå begynner du så å oppfinne egenvibrasjon i chassis på de enkelte komponenter??
    Og de nyinnkjøpte dempeføtter skulle gjøre: " De retter akkurat det som plager."
    Når man leser hele din tråd, så har du kjøpt for flere millioner utstyr, og du er den minnst tilfredse
    mannen, jeg har hørt om.
    Forstår godt, at det må være umuligt å forstå, at folk kan være ovenud tilfredse med anlegg, som har
    kostet en 1/10 eller mye mindre.
    X-sser fingre for, at du bli´r bedre tilfreds og la´r roen falle på deg i fremtiden. Inntil nå høres det ikke bra ut.

    Hva er teorien for å fjerne egen resonanser til chassiet?

    Om det er et bra (ikke nødvendigvis dyrt) produkt, da har producenten allerede tatt høyde for det
    med utformning av chassis, samt (dempe)føtter, som passer til vekt på produktet.

    Egentlig utroligt, at man kan kjøpe produkter i millionklasse, og ha en så arrogant tilnermning, at man mener,
    at chassis, dempning, føtter, strømforsyning m.m. klarer man å vite mye mere om enn producenten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hva er teorien for å fjerne egen resonanser til chassiet?
    Teorien sier en hel del om det også. Om du noensinne har sittet nær vingen i et moderne passasjerfly, sett ned på motoren, og tenkt over at «der har jeg en av verdens mest bråkete objekter ca fem meter fra meg, så hvordan i huleste er det likevel mulig for meg å føre en normal samtale med sidemannen?» så har du også erfart at den teorien fungerer i praksis.

     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.317
    Antall liker
    8.365
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ingen teori, dette er fysikk.
    Når det gjelder vibrasjoner er det mykt avkobling som gjelder. Eller du kan bygge bedre bokser til elektronikken som ikke vibrerer.
    Bygde en del for noen år siden i 10 mm alu.
    Der var det ikke mye vibrasjoner😆
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mine forsterkere er bygget av 10 mm alu fronter og sider, 3 mm bakpanel, topp og bunn. Så kompakte som jeg kunne gjøre dem rundt 2x Hypex NC400 og 2x SMPS600, og fortsatt kunne gå god for at de oppfyller kravene til CE-merking mht avstand mellom spenningsførende deler og chassis. De er 21 cm brede, 35 cm dype og 6,5 cm høye pr dual-mono-blokk, skrudd sammen med ikke helt få M3 og M4 maskinskruer, og står på vanlige gummi maskinføtter i passe størrelse. Mekanisk vibrasjon er ikke et problem der heller. Jeg aner ikke hva slags lydtrykk som må til for å gjøre det til et problem.

    5EA37358-4D9C-441D-9CCF-EFFCD5C2B1EB.jpeg


    Derimot har jeg tidligere opplevd vibrasjonsfølsomhet i andre forsterkere og komponenter, slike som jeg ikke hadde bygget selv. Når jeg så nøye på hvordan de forsterkerne var bygget inneholdt de relativt store kretskort med store kondensatorer midt på, bare festet til chassis med noen plastklips langs sidene av kretskortet. Kortet var i tillegg plassert rett i magnetfeltet fra en toroide-trafo, så det var en nær perfekt seismograf for å detektere mekaniske vibrasjoner fra chassis, forsterke dem ved visse resonansfrekvenser, og transkribere dem til induserte spenninger i banene på kretskortet. Vibrasjonsfølsomme komponenter er mulig, men det skal være nokså seriøs designfeil for å få det til.

    Min egen praktiske teori eller tommelfingerregel der er egentlig at hvis du opplever at komponentene er sårbare for vibrasjon, bytt komponenter. Mye enklere slik. Hvis konstruktøren bommet på noe så enkelt vet fåglarna hva annet som lurer i den konstruksjonen.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    LM..... i beste mening ......
    Hører du selv, hvor langt ute i neuroser og selvoppfundne, ikke eksisterende problematikker du seiler rundt??
    Du har akkurat skrevet: "Stereobenken er laget av corian og står på myk gummi mot vibrasjon fra gulv og rom"
    Nå har du vel selv funnet ut av, at det ingen idé er å avkoble komponenter fra vibrasjoner i stereobenken, da du selv
    har skrevet, at de ikke finnes.
    Nå begynner du så å oppfinne egenvibrasjon i chassis på de enkelte komponenter??
    Og de nyinnkjøpte dempeføtter skulle gjøre: " De retter akkurat det som plager."
    Når man leser hele din tråd, så har du kjøpt for flere millioner utstyr, og du er den minnst tilfredse
    mannen, jeg har hørt om.
    Forstår godt, at det må være umuligt å forstå, at folk kan være ovenud tilfredse med anlegg, som har
    kostet en 1/10 eller mye mindre.
    X-sser fingre for, at du bli´r bedre tilfreds og la´r roen falle på deg i fremtiden. Inntil nå høres det ikke bra ut.

    Hva er teorien for å fjerne egen resonanser til chassiet?

    Om det er et bra (ikke nødvendigvis dyrt) produkt, da har producenten allerede tatt høyde for det
    med utformning av chassis, samt (dempe)føtter, som passer til vekt på produktet.

    Egentlig utroligt, at man kan kjøpe produkter i millionklasse, og ha en så arrogant tilnermning, at man mener,
    at chassis, dempning, føtter, strømforsyning m.m. klarer man å vite mye mere om enn producenten.
    Gryphon lager egne plattformer, men syntes ikke de passer inn i stua. Utfra original føttene til gryphon er nok ansuz flinkere på vibrasjons demping.

    Du sier elektronikken ikke skaper egen vibrasjon i chassiet? Er du helt sikker på det?
    8410F79B-95E2-4677-A245-0BE70CF2CC1A.jpeg
    A9586960-9600-491D-833C-3FEBC47D6188.jpeg
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Mine forsterkere er bygget av 10 mm alu fronter og sider, 3 mm bakpanel, topp og bunn. Så kompakte som jeg kunne gjøre dem rundt 2x Hypex NC400 og 2x SMPS600, og fortsatt kunne gå god for at de oppfyller kravene til CE-merking mht avstand mellom spenningsførende deler og chassis. De er 21 cm brede, 30 cm dype og 7 cm høye pr dual-mono-blokk, skrudd sammen med ikke helt få M3 og M4 maskinskruer, og står på vanlige gummi maskinføtter i passe størrelse. Mekanisk vibrasjon er ikke et problem der heller. Jeg aner ikke hva slags lydtrykk som må til for å gjøre det til et problem.

    Derimot har jeg tidligere opplevd vibrasjonsfølsomhet i andre forsterkere og komponenter, slike som jeg ikke hadde bygget selv. Når jeg så nøye på hvordan de forsterkerne var bygget inneholdt de relativt store kretskort med store kondensatorer midt på, bare festet til chassis med noen plastklips langs sidene av kretskortet. Kortet var i tillegg plassert rett i magnetfeltet fra en toroide-trafo, så det var en nær perfekt seismograf for å detektere mekaniske vibrasjoner fra chassis, forsterke dem ved visse resonansfrekvenser, og transkribere dem til induserte spenninger i banene på kretskortet. Vibrasjonsfølsomme komponenter er mulig, men det skal være nokså seriøs designfeil for å få det til.

    Min egen praktiske teori eller tommelfingerregel der er egentlig at hvis du opplever at komponentene er sårbare for vibrasjon, bytt komponenter. Mye enklere slik. Hvis konstruktøren bommet på noe så enkelt vet fåglarna hva annet som lurer i den konstruksjonen.
    Har aldri hørt er komponent som ikke har godt av vibrasjons demping. Mener du det er optimalt å bare bruke tjukt nok gods og ikke lage føtter som fjerner resonansen som skaper problemet?
    Så ekstrem godt produktene dine er i følge deg hadde det faktisk vært moro å testet de, kan det være et tema?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Mine forsterkere er bygget av 10 mm alu fronter og sider, 3 mm bakpanel, topp og bunn. Så kompakte som jeg kunne gjøre dem rundt 2x Hypex NC400 og 2x SMPS600, og fortsatt kunne gå god for at de oppfyller kravene til CE-merking mht avstand mellom spenningsførende deler og chassis. De er 21 cm brede, 30 cm dype og 7 cm høye pr dual-mono-blokk, skrudd sammen med ikke helt få M3 og M4 maskinskruer, og står på vanlige gummi maskinføtter i passe størrelse. Mekanisk vibrasjon er ikke et problem der heller. Jeg aner ikke hva slags lydtrykk som må til for å gjøre det til et problem.

    Derimot har jeg tidligere opplevd vibrasjonsfølsomhet i andre forsterkere og komponenter, slike som jeg ikke hadde bygget selv. Når jeg så nøye på hvordan de forsterkerne var bygget inneholdt de relativt store kretskort med store kondensatorer midt på, bare festet til chassis med noen plastklips langs sidene av kretskortet. Kortet var i tillegg plassert rett i magnetfeltet fra en toroide-trafo, så det var en nær perfekt seismograf for å detektere mekaniske vibrasjoner fra chassis, forsterke dem ved visse resonansfrekvenser, og transkribere dem til induserte spenninger i banene på kretskortet. Vibrasjonsfølsomme komponenter er mulig, men det skal være nokså seriøs designfeil for å få det til.

    Min egen praktiske teori eller tommelfingerregel der er egentlig at hvis du opplever at komponentene er sårbare for vibrasjon, bytt komponenter. Mye enklere slik. Hvis konstruktøren bommet på noe så enkelt vet fåglarna hva annet som lurer i den konstruksjonen.
    Det høres ut som du beskriver forsterkeren min der he-he Nå er kabinettet robust og stivt, da, det skal sies.

    1661972435447.png
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.429
    Antall liker
    35.214
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har aldri hørt er komponent som ikke har godt av vibrasjons demping. Mener du det er optimalt å bare bruke tjukt nok gods og ikke lage føtter som fjerner resonansen som skaper problemet?
    Så ekstrem godt produktene dine er i følge deg hadde det faktisk vært moro å testet de, kan det være et tema?
    På disse holder det tydeligvis med noen alminnelige fastskrudde maskinføtter i gummi. Dette er et par jeg bygget til meg selv, ikke noe kommersielt produkt, så hjemlån blir litt vrient. De låter nok eksakt som alle andre Hypex NC400-baserte effektforsterkere.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    På disse holder det tydeligvis med noen alminnelige fastskrudde maskinføtter i gummi. Dette er et par jeg bygget til meg selv, ikke noe kommersielt produkt, så hjemlån blir litt vrient. De låter nok eksakt som alle andre Hypex NC400-baserte effektforsterkere.
    Ok
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    675
    Antall liker
    755
    Ikke spesielt myntet på trådstarter (men også…), dette gjelder sikkert flere her inne. Man burde hatt noe som het Anonyme Audiofile, en samtalegruppe der man kunne diskutere og innrømme for seg selv og likesinnede at noe har gått over streken. Og gjerne hatt en 12 stegs plan. Eller noe lignende.

    Altså om den besettelsen hifi kan bli der man er konstant på søken etter noe «bedre» og imaginære oppgraderinger. Og bruker ekstreme summer på dette. Nå er det absolutt opp til enhver hvordan hobbyen skal utdøves og en fri verden og alt det der.

    Jeg har selv vært dypt inne i det kjøret med en ekstrem pengebruk ( for meg) der teknikken, nye produkter og lytting til ørsmå detaljer dominerte hverdagen. Jo, hørte på musikk, men fokus var helt feil. Fikk nesten en rusfølelse av å bestille nye komponenter, det var skummelt. Og gjorde det i ett kjør. Ser tilbake på dette med skam faktisk. Nei, jeg ødela ikke familiens økonomi osv i det hele tatt, men det gikk for langt.

    Jeg har fremdeles ett bra anlegg, men det koster omtrent 25-30 % av det jeg hadde før. Null tweaks, strømfiltere, kabelløftere og annet surr. Er i dag lang mer avslappet til hifi og har det mye bedre. I min hifistue.

    JP
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn