Hifi-stuen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Godt spørsmål, og hvorfor har en del dac opptil 7-8 filtere å velge blant? Håper de som kan, kan dele..
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    1
    @KJ Jeg spør deg for du virker normal.

    Jeg diskuterte dac her om dagen og ble nesten kastet ut igjen. Jeg mener en dac kan bruke mer strøm om ikke alle forhold er perfekte. 100% stabil strøm og 100% stabilt digitalt signal skaper færre feil i dacen.

    Det kan oppstå energi glitcher som gir asymmetri i signalet. Det kreves faktisk en stor kondensator for å holde spenningen stabil når den inntreffer, og low pass filteret må ta «jobben» å redusere feilen som krever energi.

    Er jeg helt på trynet?
    ...
    Hei & takk for tilliten. Jeg har mine tvil til at jeg er helt normal .. :cool:

    Jeg kan ikke så mye om detaljene i hvordan en dac virker, eller hvilke skavanker en må være oppmerksom på. Herunder hvordan strømforbruket i en dac varierer, enten det er IC-en eller en komplett boks. Mht. Teksten du har oversatt, så vær oppmerksom på tidene og frekvensene som nevnes, 0,5 us og 0,5 ns er periodetiden til hhv 2 MHz og 2 GHz, videre i teksten omtales 180 MHz. Ha så i mente at "store" kondensatorer kan ha en resonansfrekvens (impedansminimum) et sted rundt 100kHz og "små" kondensatorer kan ha en resonansfrekvens opp mot noen 100MHz. Så kan en filosofere litt over hva som er stort og smått.

    Men når vi snakker om den analoge "virkeligheten" kan det være kjekt å ha i mente at absolutt presisjon stort sett ikke eksisterer, og det er fint lite som er perfekt eller 100%. Det er alltid snakk om avvik, og det er snakk om hvilken toleranse som kan aksepteres, eller presisjon som er nødvendig, for å oppnå et eller annet.

    Når det kommer til hva en dac gjør rett eller feil så forholder jeg meg til relevante målinger, signalnivå, frekvensrespons, forvrenging, støygulv og undertrykking av jitter.

    Mvh
    KJ
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hei & takk for tilliten. Jeg har mine tvil til at jeg er helt normal .. :cool:

    Jeg kan ikke så mye om detaljene i hvordan en dac virker, eller hvilke skavanker en må være oppmerksom på. Herunder hvordan strømforbruket i en dac varierer, enten det er IC-en eller en komplett boks. Mht. Teksten du har oversatt, så vær oppmerksom på tidene og frekvensene som nevnes, 0,5 us og 0,5 ns er periodetiden til hhv 2 MHz og 2 GHz, videre i teksten omtales 180 MHz. Ha så i mente at "store" kondensatorer kan ha en resonansfrekvens (impedansminimum) et sted rundt 100kHz og "små" kondensatorer kan ha en resonansfrekvens opp mot noen 100MHz. Så kan en filosofere litt over hva som er stort og smått.

    Men når vi snakker om den analoge "virkeligheten" kan det være kjekt å ha i mente at absolutt presisjon stort sett ikke eksisterer, og det er fint lite som er perfekt eller 100%. Det er alltid snakk om avvik, og det er snakk om hvilken toleranse som kan aksepteres, eller presisjon som er nødvendig, for å oppnå et eller annet.

    Når det kommer til hva en dac gjør rett eller feil så forholder jeg meg til relevante målinger, signalnivå, frekvensrespons, forvrenging, støygulv og undertrykking av jitter.

    Mvh
    KJ
    Det kreves ikke mye for å være normal her, men du svarer i det minste saklig. 😅
    Takk for svar. Ja, i teksten er det i MHz området, så ikke sikkert det oppstår i en dac for musikk selvom den teoretisk gjør eksakt det samme. Dvs energi glitcher antagelig ikke oppstår i musikk dacer?
    Men noe «problemer» oppstår siden det kreves et lavpass filter? Og digital lyd gir jo ofte et digital avtrykk i lyden, eller er det bare placebo?
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.152
    Antall liker
    4.312
    Torget vurderinger
    1
    Det kreves ikke mye for å være normal her, men du svarer i det minste saklig. 😅
    Takk for svar. Ja, i teksten er det i MHz området, så ikke sikkert det oppstår i en dac for musikk selvom den teoretisk gjør eksakt det samme. Dvs energi glitcher antagelig ikke oppstår i musikk dacer?
    Men noe «problemer» oppstår siden det kreves et lavpass filter? Og digital lyd gir jo ofte et digital avtrykk i lyden, eller er det bare placebo?
    Det kan godt hende at det er reelle effekter også for audio-dac'er (ic-brikkene), jeg vet ikke, og at det stiller ekstra høye krav til "lynrask" avkobling av forsyningsspenningene til dac'en. Men da må en ha små kondensatorer "rett på" forskynings pinnene til dac-brikken, slik at impedansen ikke blir unødigg høy på grunn av induktans mm i printbanene.

    Lavpassfilter, både digitalt ifm oversampling og analog på utgangen til dacen, er en del av "korrekt" konvertering av signalet tilbake til analogt. Det bidrar til å dempe aliasing og frekvenser over nykvistfrekvensen (halve sample frekvensen) mest muli jf f.eks

    Jeg tror ikke "digital lyd" er veldig entydig. Jeg tror det er en coctail av mange ting, både reelle og innbildte, både positive og negative egenskaper i lydreproduksjonen. Noe av det kan være relatert til musikkprodksjonskjeden, og noe kan være relatert til avspillingskjeden.

    Mvh
    KJ
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    @Snickers-is
    Det virker til å være normalt å høre forskjellen på absolutt fase og ikke bare en feil på mitt anlegget.
    Hva tenker du om teorien Paul nevner? Det virker som han ikke helt tror på den teorien selv og mener det skjer noe vi ikke har kontroll på.
    Helt greit å være teoretisk uenig, men det er hørbart så noe skjer.

    Se fra tid: 4.15

    Så lenge det er hørbart, hvorfor ikke unngå invertet opptak? Det ser ut til å være tilfeldig hva som velges.

    IMG_0514.png
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det blei en Paris reise med familien og sannelig møtte jeg en fransk hifi-freak med likesinnede synspunkter. Der var det Isotek rens og melco switch+++. 😊
    Sønn på 2 år gikk rett inn i rollen som franskmann, han poserte gladelig og fant tydelig noen dype franske røtter. 🤣Ellers var jentene fornøyd med å se slottet og møte prinsesser. 😍
    Jeg og kona fikk med oss paristårnet og lekt hobbykunstere som andre 6,8mill pr år.
    Ålreit tur som anbefales, men regn med mange skritt og god tålmodighet!
    IMG_0774.jpeg
    IMG_0714.png
    IMG_0551.jpeg
    IMG_0584.jpeg
    IMG_0588.jpeg
    IMG_0751.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Endelig en fornuftig kar som kan lytte, litt synd det ikke er akseptert med ikke-målbare forskjeller her på forumet.
    Når Topping dac er topp notch er det noe alvorlig feil. Helt greit å akseptere at alle ikke kan høre forskjeller, men synd de som kan høre forskjell ikke blir akseptert eller trodd.

     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Når en er et hakk bedre en han også til å lytte, hører man at det han fascineres av, er uutholdelig forvrengning. :ROFLMAO: Ikke greit med superhørsel.

    Glad jeg ikke bryr meg like mye lengre.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Når en er et hakk bedre en han også til å lytte, hører man at det han fascineres av, er uutholdelig forvrengning. :ROFLMAO: Ikke greit med superhørsel.

    Glad jeg ikke bryr meg like mye lengre.
    «Glad jeg ikke bryr meg like mye lenger» sier mannen med nordens beste lyd. 😅 Jeg har heldigvis aldri påståtte dac betyr mer enn rommet.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jepp, da blir det kanskje til å høre på musikk i stedet. Vi får håpe dagen aldri kommer!
    Vil tro en kjøkken radio tilfredsstiller kravene med slik hørsel, alt over blir som en blind mann vil oppgradere VR-briller sine.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.436
    Antall liker
    35.248
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Noen må jo sørge for at hifipusherne får et anstendig liv på Oslos beste vestkant også, ekk'e noe galt i det.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Noen må jo sørge for at hifipusherne får et anstendig liv på Oslos beste vestkant også, ekk'e noe galt i det.
    Til og med penger i banken er et stort tap, i tillegg gir de null glede. Hvorfor ikke bruke de på lyd? Kona aksepterer det, men det er kanskje ikke akseptert på et hifi-forum?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Men da er det jo bare ett bevis på att det ikke er musikken som er viktig, men utstyret.
    Håper den dagen aldri kommer att jeg ikke setter mer fokus på musikken en utstyret.
    Det blir stusselig med utstyr uten musikk, må det velges enten eller? Har tilgang til 70 millioner låter i topp kvalitet gjennom kvalitet streamer og dac, syntes det holder lenge.
     
    Sist redigert av en moderator:
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn