HIFI Snobber...

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
snob |snäb|
noun
a person with an exaggerated respect for high social position or wealth who seeks to associate with social superiors and dislikes people or activities regarded as lower-class.
• [with adj. ] a person who believes that their tastes in a particular area are superior to those of other people : a musical snob.


connoisseur |?kän??s?r; -?so?r|
noun
an expert judge in matters of taste : a connoisseur of music.

Hvilken definisjon du mener vi tilhører her inne sier mye om hvem du selv er.
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.747
Valentino skrev:
Trekkspillmusikk er livet. Domediskanter er for bøgen.

Deilig. ;D
Definisjon av en Gentleman: En som kan spille trekkspill - men som lar være.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg er ikke snobb. Jeg er connoisseur-dandy. Og selvfølgelig Gentleman.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Parelius skrev:
Trondmeg skrev:
Parelius skrev:
Jeg er en Hifi-dandy. Snobberi er for de som ikke helt greier å være det de så gjerne vil være. Det er noe fortvilt over snobber. Vi dandyer, derimot…
Er ikke det snobbete sagt? (skrevet i et akutt humoristisk anfall)
Sannheten snobber ikke! (Noe akutt her også, ;) )
Nei, det er bare snobber som snobber (det hang igjen litt). Helt seriøst: Liker du dandy bedre enn snobb? Jeg spør fordi jeg får fetter-Anton bilder i hodet når jeg hører ordet. Vel, så er jeg vel egentlig litt wannabe siden jeg velger snobb da. Jeg mangler ca 1 milliard på å slutte å være snobbete tror jeg. Og dette er selvinnsikt, ikke selvinnsikts-snobberi.
 
P

Parelius

Gjest
Dandy. Try Oscar Wilde. Vi har fortvilelsen som vårt element, og fortviler ikke.
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.989
Antall liker
229
Torget vurderinger
4
Ikke snobb, bevisst ;D
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Man kan komme inn i et rikmannshjem som oser av dårlig og kopiert smak, i alt.

Og man kan komme inn i et hjem som tilhører et menneske med helt vanlig inntekt, som er gjennomsyret av et sterkt og bevisst forhold til det man omgir seg med.

Det handler ikke om pengene, men om holdningen - trur eg.

Uansett. Litt morsomt på HFS nå om dagene.
 

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Innlegg
2.276
Antall liker
227
Torget vurderinger
1
Hvis det er snobbete å kjøpe/eie dyrt og flott hi fi utstyr, så kunne jeg helt klart tenkt meg av og til og være mere snobbete enn det jeg er nå...

Hadde pengepungen vært enda tykkere hadde jeg helt klart hatt sittet med dyrere hi fi...

Men jeg har brukt ca 15 000 kr på musikk det siste halvåret, så jeg har ikke hatt så mye penger til overs for nye hi fi pryler.

Men som novragod sier, er alltid fornøyd med mitt eget anlegg når jeg kommer hjem, uansett hvor jeg har vært og hørt musikk ;D

Destiny.. :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Soundproof skrev:
Man kan komme inn i et rikmannshjem som oser av dårlig og kopiert smak, i alt.

Og man kan komme inn i et hjem som tilhører et menneske med helt vanlig inntekt, som er gjennomsyret av et sterkt og bevisst forhold til det man omgir seg med.

Det handler ikke om pengene, men om holdningen - trur eg.

Uansett. Litt morsomt på HFS nå om dagene.
Godt og korrekt observert etter mine solemerker. Men, ikke alle de bevisste lykkes heller, uansett økonomi. Noen prøver litt for mye. Veldig stor bevissthet om egen bevissthet kan lett forveksles med eller bli til snobberi. Det er mange som ikke liker begrepet og det er kanskje derfor jeg har litt sansen for det? At jeg har investert litt mere i lyd enn jeg egentlig hadde tenkt (såkalt omprioritering) er nok innrømmet litt snobberi, men bevares, jeg har stor glede av det for jeg er veldig glad og spiller mye musikk. Nok.
 

hexachordia

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.02.2005
Innlegg
172
Antall liker
19
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
5
Parelius skrev:
Dandy. Try Oscar Wilde. Vi har fortvilelsen som vårt element, og fortviler ikke.
Oscar Wilde blir en råne i forhold Friedrich Huysmans. Sjekk ut "Au rebours" (against nature-pinguin classics).. -Ved siden av det artifisielle blir virkeligheten bare en blek etterligning".
Jeg tro Huysmans hadde kjøpt Nad om han hadde levd idag, bare for å vise at han var høyt hevet over de som snobber oppover. Derimot lot han en gullsmed felle inn rubiner i skallet til skillpadden han hadde gående på gulvet....
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.582
Antall liker
528
En snobb er en urban Råner. Og således sikkert en grepa kar.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
En snobb kan også ha den største John Deere'n og den største glideforskalede siloen i mils omkrets.
 
S

Stover

Gjest
Jeg er en snobb! Fornøyd?

Når jeg leser emnet i denne tråden skjønner jeg at det finnes verre saker å være enn snobb ;)

Jeg er som sagt en snobb!

Jeg undres ofte over hvor de er disse snobbene, "de andre", ikke meg selv selvfølgelig, men noen andre, de vi kan kritisere og skrive nedlatende om?

Sånn tankegang eller retorikk vitner IMO om snobberi, i beste fall om dårlig selvbilde ;)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Stover skrev:
Sånn tankegang eller retorikk vitner IMO om snobberi, i beste fall om dårlig selvbilde ;)
Jeg klipte litt i innlegget ditt jeg. For jeg synes du treffer godt her; det er vel ofte et litt for dårlig selvbilde som gjør at man ønsker å være mere enn man er og dermed blir litt snobbete? Uansett hva slags snobb man er. Det er alltids godt å kjenne at man står over noen eller mange om du vil. Menneskets mange fasetter altså.
 
K

kbwh

Gjest
Bøg er alltid bøg iallefall. Finnes det noen hifibøgere her? ;D
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Nå har jeg bilder av Asconaer og Volvo 140'er i hodet, og prøver å tenke på hva slags hifi som er analogt til dette? Den må utredes med litt italiensk rødvin tror jeg.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Valentino skrev:
Bøg er alltid bøg iallefall. Finnes det noen hifibøgere her? ;D
Tja

Liker i alle fall å putte inn rca-pluggene bak på komponentene?
Vet ikke om det er hva du tenker på?

Eller ville du bare vise din nedlatende holdning overfor homofile?

Ja, du er i blant de som jeg ser på som snobbete ;)
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.582
Antall liker
528
Trondmeg skrev:
Nå har jeg bilder av Asconaer og Volvo 140'er i hodet, og prøver å tenke på hva slags hifi som er analogt til dette? Den må utredes med litt italiensk rødvin tror jeg.
Ascona= Tandberg tr200. Volvo 140= Garrard platespiller.
 
K

kbwh

Gjest
RoDa skrev:
Valentino skrev:
Bøg er alltid bøg iallefall. Finnes det noen hifibøgere her? ;D
Tja

Liker i alle fall å putte inn rca-pluggene bak på komponentene?
Vet ikke om det er hva du tenker på?

Eller ville du bare vise din nedlatende holdning overfor homofile?

Ja, du er i blant de som jeg ser på som snobbete  ;)
Tenkte ikke på homser. Bøg er slike som følger strømmen.
Hva gjør at du oppfatter meg som snobbete da?
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Valentino skrev:
RoDa skrev:
Valentino skrev:
Bøg er alltid bøg iallefall. Finnes det noen hifibøgere her? ;D
Tja

Liker i alle fall å putte inn rca-pluggene bak på komponentene?
Vet ikke om det er hva du tenker på?

Eller ville du bare vise din nedlatende holdning overfor homofile?

Ja, du er i blant de som jeg ser på som snobbete ;)
Tenkte ikke på homser. Bøg er slike som følger strømmen.
Hva gjør at du oppfatter meg som snobbete da?
Ok, takk for oppklaringen!

Du tilhører eliten her inne, og dere er litt høyere plassert enn andre.
Det dere gjør blir retningsgivende for mange rævdiltere.

Synes dere er morsomme jeg da, og har ikke noe imot dere.
I alle fall hvis dere tåler å bli erta litt for snobberiet da......
 

fibreist

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
136
Antall liker
2
Hei Roda!
Synes ikke de er særlig retningsgivende.Kupper enhvær tråd med milelange sitater og utmalinger,men slik er livet,vi andre som har et liv utenom sentralen også,får heller liste oss inn innimellom.
Mvh
 
R

Roysen

Gjest
Men handler snobberi om hvor mye penger man har/bruker på hi-fi da? I så fall håper jeg ikke at jeg oppfattes som en snobb selv. De som har møtt meg kan nok underskrive på at jeg ikke hverken oppfører meg eller ser ut som et typisk spesiment av arten.

...eller handler snobberi om at man vet best og ser ned på andre som mener noe annet.

Jeg synes definitivt at det finnes snobber her inne men jeg skal holde tyst om hvem jeg mener og bare så det er sagt så er det ikke de typiske medlemmene av målemafiaen jeg tenker på.

Mvh
Roysen
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Roysen skrev:
Men handler snobberi om hvor mye penger man har/bruker på hi-fi da? I så fall håper jeg ikke at jeg oppfattes som en snobb selv. De som har møtt meg kan nok underskrive på at jeg ikke hverken oppfører meg eller ser ut som et typisk spesiment av arten.

...eller handler snobberi om at man vet best og ser ned på andre som mener noe annet.

Jeg synes definitivt at det finnes snobber her inne men jeg skal holde tyst om hvem jeg mener og bare så det er sagt så er det ikke de typiske medlemmene av målemafiaen jeg tenker på.

Mvh
Roysen
Du har nok rett her, Roysen. HIFI er så snevert at sjansen for å bli ansett som snobb her må i så fall være på dette forum. I andre anledninger blir du ansett som idiot, hvis du bruker en anseelig pengesum på hifi-produkter. Kort distanse mellom himmel og helvete her ;D
 
O

om.s

Gjest
knutinh skrev:
om.s skrev:
knutinh skrev:
Jeg tar "snob" for å bety en som mener seg hevet over andre generelt.

Jeg tror at det finnes både utstyrs-snobber, musikksmak-snobber, utdannings-snobber og språk-snobber som driver med hifi.

-k
Uthevet av meg, her har du ett meget godt poeng!...
Hvorfor er de uthevede poengene noe bedre enn de andre?

Hva vil du fram til? Er det noe bedre eller verre å ikke si seg enig i andres meninger om man:
  • Mener at de med utstyr til under 200.000 ikke har stemmerett
  • Mener at all musikk laget etter 1850 er for bermen
  • Mener at man må ha en Phd for å si noe vettug
  • Mener at alle verdifulle innlegg skal inkludere referanser til gamle grekere
Jeg mener at man uansett skal behandle folk med respekt, men kritisere deres utsagn og handlinger dersom man finner grunn til det.

Jeg mener at bankkonto, musikksmak, vekttall og hyllemetre med bøker er svake indikatorer på om man kan skrive noe vettugt på et forum, derfor prøver jeg å gjøre meg opp en mening ut fra teksten alene.


Mener du at forumet hadde blitt et triveligere sted dersom de som har en lengre, relevant utdanning, og de som tilstreber seg et godt språk hadde funnet seg noe annet å gjøre? Eller mener du at disse skal slutte å skrive sin mening? Eller mener du at de skal slutte å argumentere så himla godt for sin sak at de som har anlegg til 200.000+ og bare lytter til Wagner opplever å ikke få dominere debatten? :)

Uansett hvordan man vrir og vender på det så er det vanskelig å finne objektive kriterier for hvem som skal få delta og hvem som ikke skal få delta. Jeg har noen episoder hvor grunnløse beskyldninger og usympatisk oppførsel har irritert meg. Du har sikkert helt andre. Til sammen er det vanskelig å anklage andre for å være så nerdete at de diskuterer på et forum man selv deltar, og det finnes få andre muligheter enn å stole på at høvdingen evner å håndheve retningslinjene på en god og objektiv måte. Så får man heller godta at noen former for oppførsel er "usympatisk", men ikke bryter med reglementet. Jeg har lært meg til å overse noen former for overskrifter, noen brukernavn og noen tema, du har sikkert lært deg noe av det samme?

-k
Du var ikke ett uthevet godt poeng...

mvh
 

2m

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2002
Innlegg
2.212
Antall liker
1.315
Sted
Skien...
Torget vurderinger
1
om.s skrev:
finns de?, og viktigere, snobber de bare, eller har de noe for de fleste å komme med?, jeg vet hva jeg tror, gjør du?!....

mvh
De finnes sikkert. Selv er jeg "dessverre" musikk snobb. Har negative tanker om folk som liker DDE og Postgirobygget f eks...
Akkurat som om den musikken jeg liker er så mye bedre enn hva de "andre" liker...
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Det er bare normalt å jåle seg mer eller mindre. Det tragiske er at det for en stor del går på bekostning av musikkglede og genuint oppøvet gehør.


Mvh. RS
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
R.Solhaug skrev:
Det er bare normalt å jåle seg mer eller mindre. Det tragiske er at det for en stor del går på bekostning av musikkglede og genuint oppøvet gehør.
Det var en snobbete uttalelse.
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.121
Antall liker
3.903
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
2m skrev:
De finnes sikkert. Selv er jeg "dessverre" musikk snobb. Har negative tanker om folk som liker DDE og Postgirobygget f eks...
Akkurat som om den musikken jeg liker er så mye bedre enn hva de "andre" liker...
"Hva!! hører du på Britney Spears??"

Jotakk, jeg er vel litt musikk snobb jeg også ;) ... men det slår fort andre veien også. Jeg kan også være litt lydformat snobb.

"mp3 - fysj, mine ører skal kun utsettes for det beste, her i gården er minst cd kvalitet som aksepteres".

Noe jeg kom fram til etter å ha hørt på "Jaco Pastorius - The Birthday Concert" på mp3 en stund, kjøpte plata og det var som natt og dag.
 
S

Stover

Gjest
Det er bare normalt å jåle seg mer eller mindre.
Nettopp, men ingen her på forumet ::)
De er bare musikksnobber. Annet snobberi er det "andre" som står for ;)

Jeg slo opp ordet på Engelsk, i Clue. Oversettelsen er som følger;

En som aper etter de fine. Filister.

Joda. Jeg aper nok litt etter de fine ;)
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Jeg synes snobberi blir perfekt portrettert i filmen High Fidelity... :) Og det er jo likhetstrekk med HFS...;)
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Sånn som jeg ser det, er ikke det og være opptatt av lyd og musikk snobberi. Hifi snobberi tror jeg er noe helt annet. Det er de som kjøper det beste som er å få fordi det skal passe til interiøret, og skal være noe og vise fram til besøkende.
Har kanskje noen få samlecd plater med hits som er in stående, og blir lite spillt. Dette syns jeg er snobbete.

Og de er nok ikke her på HFS.

Bortsett fra de som må drikke ølet sitt fra glass da.
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Å være nedlatende overfor folk man selv mener er snobbete, er i seg selv snobbete.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
"Bortsett fra de som må drikke ølet sitt fra glass da."

Åj, der fikk jeg den! :-[
 
K

knutinh

Gjest
Alle er snobber på sitt vis.

Snobberi sees ikke av en selv eller den gruppen man tilhører, men av andre som tilhører en annen gruppe.

"Snobb" er et relativt begrep, og ikke fryktelig interessant. Det er mer interessant for meg om jeg oppfatter en person som sympatisk og/eller interessant, og det er ikke et emne jeg ønsker å diskutere på et diskusjonsforum.

-k
 
Topp Bunn