Ønsker anbefaling HiFi Råd Komponenter

tdybdahl

Medlem
Ble medlem
18.07.2012
Antall liker
0
Hallo, skulle gjerne hatt noen råd fra eksperter. (Handler - ikke - om multimedia, det har jeg annet sted).

Har følgende (og mere til):
- Counterpoint amp og preamp (5000) og annet, Cary etc.
- Spendor SP200, BC1..
- Skal ha en AMR DP-777 SE hadde jeg tenkt… (Gi lyd om du har å selge)

Har også:
B&O System 6500 + div mer

Utfordring/Valgmuligheter:
A) Selge hele System 6500, får ca. kr10’000, kjøpe annen brukt topp cd og platespiller
B) Bruke platespiller og cd spiller fra system 6500

For og imot/vurderinger:
- CD spilleren er solid og bra kvalitet, fin skuff etc. Den har DAC’en TDA1541 som er velkjent og bra.
- Platespilleren er bra etter det jeg kan forstå, har MMC2 (RIAA innebygd)
- Måtte skiftet ut B&O’s din kontakter med standard RCA

Spørsmål:
- Ville man kunne få tilsvarende bra kvalitet CD OG platespiller for ~10Tusen..?? Sist jeg sjekket ville det kostet mye mer, spesielt for like bra platespiller.
- Hvor mye ville tilsvarende bra cd- OG platespiller kunne koste? Vet det finnes mye billig… så det er jo ikke et alternativ..Må være minst like bra i både byggekvalitet, DAC, stift osv osv.
- Eller er det like smart/best å sette på RCA kontakter på det jeg har, og bruke det? Er som nytt.. En bakdel er at de vil måtte brukes uten fjernkontroll om de kobles en og en komponent til forforsterker.

- Mer avansert: For å kunne bruke hele system 6500 inkl fjernkontroll så måtte man koblet hele B&O 6500 settet, fra power link utgangen, til preampen SA-5000. Har en overgangskabel fra 5-pins Din til RCA så det funker. Men hva skjer med lyden/lydkvaliteten når Beomaster 6500 blir en del av oppsettet???

For dem som tenker ‘sett deg ned å lytt’ eller har andre mindre interessante tanker så takk for tipset, men håper på mest mulig konkrete og kompetente innspill og tanker til tema. Bruke det jeg har, eller selge komplett og få tak i tilsvarende for under 6-10tusen…???

Sist redigert:

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
23.076
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Min ukvalifiserte gjetning er at du sannsynligvis vil slite med å finne tilsvarende kvalitet til det du får hvis du selger oppsettet. Har forforsterkeren din riaa? Hvis ikke må det også regnes som utgiftspost. Hvis du uansett skal investere i en AMR DAC trenger ikke cd-spilleren å inneha den beste DACen men drivverket burde være solid. En Pioneer PD-S cd-spiller med digitalutgang dukker titt og ofte opp til ca 1000 kr med fjernkontroll. Solid og godt drivverk og god byggekvalitet om ikke like pen som B&O. Da har du i beste fall 9000 kr til platespiller, pickup og evt riaa. Jeg kjenner ikke til platespilleren i Beosystem 6500, derfor første setning, men hvis du bor på finn i noen måneder kan det sikkert hende at du kommer i mål, spesielt hvis du slipper å kjøpe ny riaa og har nærmere 10k.

Jeg hadde beholdt B&O og tatt det derfra. Hvis behovet for fjernkontroll er presserende er det ikke verre enn å prøve Beomaster 6500 i preen. Preen din har forresten ikke HT/pass through funksjon? Da kunne du evt styrt volum for plate- og cd-spiller med Beomaster og resten med SA-5000.

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Sitter et Phillips CDM-4/11 drivverk i cdspilleren så tvilsomt om den Pioneeren er noe bedre som cd transport. Om den fungerer så ville jeg beholdt den om du kan leve med betjeningen uten et B&O system.

tdybdahl

Medlem
Ble medlem
18.07.2012
Antall liker
0
Hjertlig:)

Denne B&O Platespilleren har innebygd RIAA, og Counterpoint’en har MM og MC -inngang for platespiller, ref bilde. SA-5000 har rør på Phono-inngangen.

En som har greie på slikt, Hamarkanten, sa en engang at det ville bli helt feil signalmessing å kjøre lyden innom B&O forsterkeren og så ut igjen via Power-link til Line-In på HiFi-forsterkerene; noe i retning av forstyrrelser og ja vet ikke helt, men jeg hører ingen forskjell (selv om man skal ta mine ører med en klype salt..).
Spilte CD med ‘Selling England by the pound’ fra CD koblet innom B&O Beomaster (som er en forforsterker til B&O aktiv-høyttalere) og da derfra fra Power Link utgang og inn på mitt systems Line-In. Samtidig spilte jeg samme LP-plate på platespilleren som jeg koblet direkte til en annen Line-In på SA-5000. Hørte ingen forskjell. Veksla mellom de to gang på gang og hørte ingen forskjell. Samtidig har jeg ingen referanse på hvordan det med best mulig kabler og plassering etc. (totalen) skulle eller kunne vært, optimalt. Signalet fra B&O skulle jo være ‘rent og pent’ det skulle man tro? Det er jo de signalene som forer B&O sine høyttalere med innebygde forsterkere med signal, så ja… Det eneste kan være at signalet fra B&O forforsterkeren ikke er topp-notch, vet ikke. Og det blir jo noen ekstra kabler og koblinger.

En utfordring jeg ser er at det på en måte blir tre forsterkere før slutt-forsterkeren. RIAA trinnet i platespilleren, så Beomaster som sikkert gjør noe med signalene, så Counterpoint SA-5000 (Rør) og så sluttforsterker Counterpoint Solid 2E (transistor). Med platespiller uten RIAA ville man koblet til Counterpointens Phono inngang, som har RIAA trinn med rør, og altså hatt to ledd mindre utenfor Counterpointen. Når jeg leser SA-5000 owners manual så får man inntrykket at her er mye optimalisert og mye finetuning… Ved bruk av platespiller med RIAA, den jeg har, så brukes ikke phono-inngangen med rør på Counterpointen i det hele tatt.

Vil tro at det beste hadde vært ‘ny’ CD og platespiller, og koble dem på Phono og Line innganger, men igjen så blir spørsmålet hvor høyt i pris man må opp i for å få tilsvarende lyd, byggekvalitet osv. som Beogram 6500…???

Og neste spørsmål er hvor eventuelt merkbart dårligere lyden faktisk blir på veien fra stiften til høyttalerne ved å bruke det jeg har? Og om det utgjør en forskjell å bytte ut DIN stikkerne med RCA koblinger slik at man kobler B&O enhetene direkte til Line-In på SA-5000 isteden for å kjøre alle B&O komponentene inn via B&O for-forsterkeren og så ut igjen på Power-link utgangene, med fordelen å kunne bruke fjernkontrollen..?

Om man ikke ut fra common sence og fakta kan si det ene eller det andre, så er vel måling av støy, forvrengning osv. eneste måte å finne ut på. Uansett er det et interessant spørsmål hva en like bra annen Platespiller ville ligge på sånn omtrent. Jeg ser at det ligger 600 platespillere på Finn fra 150T og nedover til nesten gis bort. Den jungelen er vanskelig å navigere i, og jobben med å finne noe bra ville vært stor for meg som ikke kjenner valgmulighetene. Så spørsmålet til de som kan platespillere er hva man ca måtte regne for tilsvarende til den B&O som jeg har? Uansett om det kanskje er mindre viktig når jeg får en AMR og streamer fra nett så vil jeg uansett ikke hatt noe dårligere enn det jeg har. Det mest unike med CD-Spilleren jeg har er DAC’en, og utgangslyd, hva måtte man regne med for en CD-spiller med tilsvarende DAC/lyd, og tilsvarende byggekvalitet???

Er det noen som vet noe faktisk om bruk av B&O inn mot ‘vanlige’ forsterkere, og som kan si noe om hvordan signalene blir påvirket underveis så hadde det vært interessant? Og også da hva man må regne med i priser for CD og Platespiller i tilsvarende kvalitet som de B&O jeg har? Helt fra stift og DAC, til byggekvalitet og soliditet. En CD-spiller med dårlig DAC er jo like uinteressant som en platespiller med dårlig stift etc. Og selv om man kan argumentere at dårligere kvalitet er greit, iom. at jeg må ha en AMR el.lign. uansett og den vil bli mest brukt, så er det ingen vits i å selge det jeg har og kjøpe noe dårligere for samme pris. Jeg skulle bare ønske å vite noe mer fakta rund signalkvalitet på veien; dersom signalene SA-5000 får er ‘dårlige’ pga. mange koblingspunkter og kabler og flere forsterketrinn så hjelper det lite at enhetene i seg selv er bra. Samtidig er det dumt å sette inn for dårlige nye komponenter, dersom disse ikke holder god nok standard… Tanker til tema mottas med takk:)

Om B&O harHT/pass through, vet ikke, men dette er ikke nyere multimedia med tusen koblinger (har det også, men da i multimedia og TVsetup). Signalene går sikkert gjennom Beomaster forsterkeren, ikke rett fra RIAA trinnet til MasterLink (høyttaler) utgangen.

B&O cd spilleren har også digital utgang, dumt spørsmål kanskje, men den utgangen kan jeg bruke på multimediaforsterkere jeg har, Yamaha etc. som har digital inngang, men finnes det kabler fra digital utgang til RCA høyre/venstre line innganger som HiFi forsterkeren har? Trodde jeg måtte bruke den analoge/vanlige kabelen som kommer fra CD-spilleren (og bytte 5-pins din til RCA kontakter, dersom jeg bruker enheten direktekoblet til SA-5000)?

Som sagt, dersom jeg tar signalet til counterpoint’en inn fra PowerLink utgangene(som normalt går til aktive B&O høyttalere (Penta, 8000 eller hva som helst) så kan B&O’s fjernkontroll brukes, både for cd og de andre komponentene, lyd osv. Man styrer da lyden ut fra Power-link utgangen; altså signalene som går til SA-5000.

Litt usikker på hva Line in/out er til på B&O Beomaster, ref bilde, men det står i dokumentasjon noe slikt som «Equaliser. Ikke fjern termineringen/motstand da systemet i så fall ikke fungerer».

Vedlegg

Sist redigert:
Topp Bunn