HiFi på Haugalandet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Nei og nei. Men jeg har faktisk en sånn Music Angel liggende her på bordet.
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    up skrev:
    Ja da kan vi vel likegodt avslutte HiFi på Haugalandet.
    Her er det det jo ingen aktivitet. Ingen gidder å skrive ingen gidder å svare ! :-\
    Forsåvidt enig i det som står over her. MEN som et forsøk på å få til det motsatte, så er jeg på utkikk etter både dac og ny preamp (preampen er på litt sikt). Hvis noen vil teste sin dac og eller preamp på B&W Signature Diamond og Doxa 73B, så bor jeg i Haugesund slik at vi kanskje kunne fått til et slags "på besøk hos" hos meg?

    Blir kanskje litt vanskelig nå i disse ferietider, men når innesesongen starter opp igjen utover høsten har kanskje folk både lyst og anledning til det?
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    717
    Antall liker
    2.028
    Torget vurderinger
    13
    Hei

    Bor i Haugesund og vil forsöke å väre med på diskusjon på "HiFi på Haugalandet.
    Er forholdsvis ny på HiFisentralen.Har for öyeblikket et vintage oppsett som jeg liker. Kunne ellers värt interessant
    å teste en Luxman rör preamp til B&W Doxa utstyret ...

    hilsen
    E. Lind



    Vegard Ostensjo skrev:
    up skrev:
    Ja da kan vi vel likegodt avslutte HiFi på Haugalandet.
    Her er det det jo ingen aktivitet. Ingen gidder å skrive ingen gidder å svare ! :-\
    Forsåvidt enig i det som står over her. MEN som et forsøk på å få til det motsatte, så er jeg på utkikk etter både dac og ny preamp (preampen er på litt sikt). Hvis noen vil teste sin dac og eller preamp på B&W Signature Diamond og Doxa 73B, så bor jeg i Haugesund slik at vi kanskje kunne fått til et slags "på besøk hos" hos meg?

    Blir kanskje litt vanskelig nå i disse ferietider, men når innesesongen starter opp igjen utover høsten har kanskje folk både lyst og anledning til det?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har en AN dac og AN preamp som du kan teste Vegard. Ikke noe problem det.
     

    Elektron

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.07.2007
    Innlegg
    1.886
    Antall liker
    120
    Sted
    Bergen
    up skrev:
    Ja da kan vi vel likegodt avslutte HiFi på Haugalandet.
    Her er det det jo ingen aktivitet. Ingen gidder å skrive ingen gidder å svare ! :-\
    Selv om tråden ligger nede en stund, hvilket vår egen Fjellsidentråd gjør fra tid til annen, så er det likevel kjekt for oss andre å følge med dere fra Haugalandet. Det trenger ikke være "full rulle" hele tiden.

    Optimistisk og vennlig hilsen Elektron
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    M3 (L3) trafobasert high-B trafoer - og 2.1 med 12au7 analog trinn samt I/V trafoer.
    Må bare ha en liten sjekk på preampen. Testet her en dagen og det var litt lite nivå på venstre kanal. Mistenker en koblingskondis. Som sagt når jeg får ånda skal jeg ta en sjekk og bytte.
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Haster ikke. Skal ha ferie nå og hifi er vel kanskje ikke høyest på prioriteringslisten uansett for tiden.
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    I panisk frykt for at tråden skulle stenges av UP, ble ansvarlige haugalendinger nødt til å umiddelbart ta affære.
    Undertegnede har derfor gått til anskaffelse av følgende utstyr;





    En slik ble innkjøpt for en tid tilbake




    Et par slike ble testet ut, men sendt tilbake..





    En slik måtte man ha for å fortsatt få være med i det gode selskap


    Hvis man trodde man kunne klare seg uten vinylofon, tok man altså feil. Derfor ble denne skaffet til veie...




    Man bør nok også skaffe seg en slik....



    ...eller muligens en slik










    På Torvastad blir det bl.a. lyttet til en slik....




    og en slik




    Dessuten kjøpes det ofte inn slike..., i de fleste størresler og fasonger..












    I tillegg, har Ung-Gaku oppgradert sitt lytterom for en halv brutto årslønn, i akustiske dempetiltak.




    Jeg håper herved inderlig at tråden får lov til å bestå, og som vi alle vet; HIFI forplikter :)



    Hilsen
    Dr.Evil
     

    Vedlegg

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    717
    Antall liker
    2.028
    Torget vurderinger
    13
    Hei

    Er det noen som har interesse for vintage audio her på Haugalandet ?
    mvh
    E. Lind, Haugesund
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja litt , men ikke ekstremt. Har noe liggende. Quad II monoblokker, Marantz 1200b og slikt.
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    717
    Antall liker
    2.028
    Torget vurderinger
    13
    Quad er jo bra ting det ?
    Har noen höyttalere med åpen baffel som hvor konstruktör prövde å etterligne
    Quad ESL 57 lyd vha dynamiske ellementer. Disse höyttalerne heter Dahlquist DQ-10.
    Ikke så mange av dem her på berget. Synes de låter bra med dybde, luft og god
    stereo imaging. Valgte en gammel Accuphase P 300 til å drive disse. Höyttalerne
    er ganske glad i watt...så det hadde nok ikke skadet med en til :- )
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Så var laksesesongen slutt i Suldalslågen ! Enda en fantastisk sesong er over med masse fisk 8), og utrolig mange naturopplevelser med gode venner og fotoapprat.
    Selv om jeg spiller musikk hele året er det senhøst og vinter som er hifi-tiden for meg. Jeg har nettopp solgt mine utmerkede Tannoy Glennair 5 som ikke kom helt til rett i min nye og mindre stue. Jeg har av mange alternativer kommet frem til to for meg interessante høytalere, nemlig Audi Physics Virgo 5, og Proac D38. Begge disse skal ifølge flere tester ha spesielt god oppløsning i øvre mellomtone og oppover som kanskje var et "draw back" på Tannoyene, men selvsagt ikke samme trykket i bassområdet. Proac D38 sies også ha en utrolig ren og dyp bass til og være så små enheter ( 2 x 6,5 ' ), men de krever power for å få autoritet som med de fleste andre høytalere som kan gå ned i bassområde, selv om følsomheten er brukbare 90 dB. Mitt McIntosh rør-sluttrinn på 130 w burde greie det. Tester er ikke alltid å stole på men her er en av dem :

    http://www.soundstage.com/revequip/proac_d38.htm

    Jeg har nå bestemt meg for et par brukte Proac D38 som ventes å ankomme i slutten av uka. Bassene i høytalerne kommer fra den kjente britiske fabrikken VOLT ( Ikke Scan Speak som det står et par plasser )og diskanten er en silkedome som kommer fra Scan Speak og begge optimert på Proac,s betingelser. Kanskje litt dumt å kjøpe såpass dyre høytalere uten å ha hørt de men hva f.. skal man gjøre da? Er jo derfor litt spent da. :)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Gratulerer så mye med innkjøpet... :)
    Blir sikkert bra det.
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    bambadoo skrev:
    Gratulerer så mye med innkjøpet... :)
    Blir sikkert bra det.
    Ja jeg håper det. Jeg liker høytalere som har et utstrakt lydbilde dvs. som gjenngir stort orkester med den tyngde og autoritet som finnes på opptaket. Defor er jeg ikke så glad i rene elektrostater eller superlettdrevne systemer. Du må ta deg en tur når jeg har fått dem på plass ! :)

    Hva kjører du med nå, har du horna enda ?
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Mottatt Proac D38 i dag. Var svært spent kan jeg si dere !
    Håhåhå..........Vel dere får komme å høre, kan ikke si noe annet ! :eek:
     

    Vedlegg

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Da nærmer det seg kanskje tid for å prøve AN tingene dine bambadoo? Hvertfall preampen. Jeg har dristet meg til å kjøpe dac uhørt kun på anbefaling og det funket heldigvis bra. :)

    Kjøpte meg Wyred 4 Sound dac 2 for en måneds tid siden.

    Da er oppsettet mitt som følger; B&W Signature Diamond høyttalere (gulvstående 2 veis), Doxa Model 73b effekt og W4S DAC2 som dac og volumkontroll. Her må det jo sannsynligvis inn en kvalitetspreamp etterhvert. Hadde vært kult å teste hvordan en skikkelig rørpre låter på dette oppsettet. Noen som har lyst til å teste sin preamp i mitt oppsett?

    Kabler er Nordost høyttalerkabel og black magic signal. Digitalkilde er Sonos.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja - jeg skal gjøre en liten jobb med preampen. Kretsen skal bygges om fra 5687 til 6463. Er ikke store jobben da de elektrisk er rimelig like. Litt annen "pin-out".

    Så er (tror jeg) den ene koblingskondisen kaputt så denne må byttes. Dvs. jeg bytter begge 2 og det eneste jeg har her er mundorf supreme silver/oil 0.1uf. Har også 0.15uf AN cu i mylar liggende som selvsagt også kan brukes.

    Gir et hint når den er klar for testing.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Ja - skjedde litt forskjellig. Jeg bygget om AN kretsen - men det ble ikke vellykket så gikk tilbake til en hjemmesnekret krets med noen modifikasjoner som du selvsagt kan teste. Problemet da er at det ikke er en AN krets som du sikkert vil teste. Jeg kommer til å spille med denne en god stund til - og den er veldig bra :)

    Er en teoretisk mulighet for at jeg reiser til Oslo i helga (faktisk for å høre på litt forskjellig AN utstyr blant annet) og da kunne du jo testen preampen og dacen? Den er ikke 100% helt tyst da et par choker i den skal jordes til chassis egentlig og det er ikke gjort enda, men det er ikke sjenerende.
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    Jeg har ikke anledning til å bruke det noe særlig i helgen. Så da er vel ikke det noe poeng. Neste helg kanskje?

    Jeg ønsker primært bare å teste en høykvalitets preamp, gjerne med rør, for å se hvor mye det er å hente. Gjør ikke noe at den har litt diy preg så lenge det er bra saker. :)
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Vegard Ostensjo skrev:
    Jeg har ikke anledning til å bruke det noe særlig i helgen. Så da er vel ikke det noe poeng. Neste helg kanskje?

    Jeg ønsker primært bare å teste en høykvalitets preamp, gjerne med rør, for å se hvor mye det er å hente. Gjør ikke noe at den har litt diy preg så lenge det er bra saker. :)
    Hva består anlegget ditt av i dag da. Det finnes jo utrolig mye fine preamper på bruktmarkede. :)
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    Se her ja, en egen tråd for Haugalandet gitt. Den har jeg ikke sett før nå. Melder meg herved inn i klubben :)
     

    kjoenik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2005
    Innlegg
    4.284
    Antall liker
    2.288
    Torget vurderinger
    4
    Det hadde ikke gjort noe om dere hadde laget en ny reportasje hos Ung-Gaku...
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    kjoenik skrev:
    Det hadde ikke gjort noe om dere hadde laget en ny reportasje hos Ung-Gaku...
    Ung-Gaku er i gang med ombygging av lytterrommet. Vet ikke når han er ferdig, men jeg håper å få komme til for å lage en
    reportasje når han er ferdig.
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    KentOve skrev:
    Se her ja, en egen tråd for Haugalandet gitt. Den har jeg ikke sett før nå. Melder meg herved inn i klubben :)
    Fint med nye "medlemmer" !!!!!! :D
    Håper du er mer aktiv enn gjennomsnittet på denne tråden ! ;)
     

    KentOve

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.09.2008
    Innlegg
    360
    Antall liker
    8
    Sted
    Karmøy
    up skrev:
    KentOve skrev:
    Se her ja, en egen tråd for Haugalandet gitt. Den har jeg ikke sett før nå. Melder meg herved inn i klubben :)
    Fint med nye "medlemmer" !!!!!! :D
    Håper du er mer aktiv enn gjennomsnittet på denne tråden ! ;)
    Jeg skal prøve så godt jeg kan :)

    Er det mange spennende anlegg å spore i området eller? Jeg holder til på Åkra.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Er endel fint på Åkra har jeg skjønt :)

    Selv bor jeg på Vormedal. Ikke A4 anlegg men anlegg likevel ;)
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    bambadoo skrev:
    Er endel fint på Åkra har jeg skjønt :)

    Selv bor jeg på Vormedal. Ikke A4 anlegg men anlegg likevel ;)
    Mange fine anlegg på Haugalandet du...........men vanskelig å dem fram i lyset !! ;D
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    ;D Hei her er en til på ÅKRA med Litt av alt ;) , Flott og se att det begynner og gro litt her inne på disse mørke høst kveldene,,,Mvh Roy K
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    bambadoo skrev:
    Er endel fint på Åkra har jeg skjønt :)

    Selv bor jeg på Vormedal. Ikke A4 anlegg men anlegg likevel ;)
    Hva består anlegget ditt av nå om dagen da ? :eek:
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    717
    Antall liker
    2.028
    Torget vurderinger
    13
    Hei
    Bor i Haugesund og har vintage hifi som hobby.
    Mvh
    E. Lind
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    bambadoo skrev:
    Er endel fint på Åkra har jeg skjønt :)

    Selv bor jeg på Vormedal. Ikke A4 anlegg men anlegg likevel ;)

    HALLO bambadoo !!!!!!!
     

    vosten

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Innlegg
    280
    Antall liker
    40
    up skrev:
    Vegard Ostensjo skrev:
    Jeg har ikke anledning til å bruke det noe særlig i helgen. Så da er vel ikke det noe poeng. Neste helg kanskje?

    Jeg ønsker primært bare å teste en høykvalitets preamp, gjerne med rør, for å se hvor mye det er å hente. Gjør ikke noe at den har litt diy preg så lenge det er bra saker. :)
    Hva består anlegget ditt av i dag da. Det finnes jo utrolig mye fine preamper på bruktmarkede. :)
    Anlegget i dag består av Sonos, Wyred 4 Sound dac2 (m/volumkontroll), Doxa Model 73B, B&W Signature Diamond, Black Magic IC og Nordost Heimdall HTkabel. Spiller bra, men trenger kanskje litt varme på enkelte typer musikk/innspillinger. Derfor jeg ønsker å teste en rørpre. Ser det er mye fint som blir lagt ut på brukten. Likevel usikker på hva som kan være verdt å satse på, og ikke minst hvor mye det er å hente. Ønsker å prøve først, siden anlegget egentlig funker veldig bra som det er.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det var da voldsomt til mas :)

    Du kan bla litt gjennom denne tråden for å se de siste kreasjonene mine.

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50630.0.html

    Spiller akkurat nå på:
    PC som kilde. (Har jo CDpro2m drivverket også.) NAS på 8 (12) TB til USB-spdif konverter, Audio Note dac 2.1 signature, Audio Note M3 preamp (modifisert med min egen 6463 krets), Quad II eldgamle monoblokker som også har vært under kirurgkniven.
    Totalt 18 rør i kjeden teller jeg faktisk. Der 6 av den er i PSU til forskjellige komponenter.

    HT er disse diy kreasjonene under.

     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    717
    Antall liker
    2.028
    Torget vurderinger
    13
    Hei Vegard
    Har erfart at rørpre sammen med solid state tilfører en god del mer varme. Det var spesielt merkbart når jeg brukte høyttalere med horn. Av nyere rør-pre's kan jeg
    anbefale Supratek.
    Eddie
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.875
    Antall liker
    8.159
    Torget vurderinger
    1
    Man kan i alle fall se delefiltrene!!! :D
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    bambadoo skrev:
    Det var da voldsomt til mas :)

    Du kan bla litt gjennom denne tråden for å se de siste kreasjonene mine.

    http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,50630.0.html

    Spiller akkurat nå på:
    PC som kilde. (Har jo CDpro2m drivverket også.) NAS på 8 (12) TB til USB-spdif konverter, Audio Note dac 2.1 signature, Audio Note M3 preamp (modifisert med min egen 6463 krets), Quad II eldgamle monoblokker som også har vært under kirurgkniven.
    Totalt 18 rør i kjeden teller jeg faktisk. Der 6 av den er i PSU til forskjellige komponenter.

    HT er disse diy kreasjonene under.

    Ja, du kan jo ikke vente til det er gått 12 år før du gjør noe med å svare hvet du ! ;D

    Vel, interessante høytaler og forforsterkerprosjekt dette, selv om jeg hvet det er vanskelig å få til i praksis. - Men som andre har kommentert, hva med mellomtonen i så store "heltone" membraner ? Selv i mine Tannoy Glennair var jo akkurat dette et av problemene. Damestemmer manglet i mange tilfeller fylde. Dette er sikkert vanskelig å løse dette kun med filteret. Noen triks med utforming av kabinette må vel kanskje til også ? :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn