HiFi på Haugalandet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Her kan dere elektrikere boltre dere....., dette er den japanske Ongaku.
     

    Vedlegg

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.166
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvem har overtatt etter at Kondo-San døde?
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.206
    Antall liker
    101.700
    Torget vurderinger
    23
    LMC-san!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.206
    Antall liker
    101.700
    Torget vurderinger
    23
    Falkøye, Haukaland-style ;D
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    enig med deg UP angående lytteinntrykk, bortsett fra det du skriver at disse i høyeste grad er objektive, du mener vel sannsynligvis subjektive. DA er vi helt enige.

    Angående Ongaku, er det vel slik at disse produseres både av Kondo i Japan, og av Qvortrup i England. Disse skilte lag for en hel del år siden. Hvor like/ulike forsterkerne er, vet ikke jeg, utseendemessig er de litt forskjellige, men begge bør være av ypperste kvalitet. Kondo produserer også flotte monoblokker; Gakuon, Gakuoh, osv. Snaddert men SVINDYRT....

    Men kan det være mulig at disse SET forsterkerne har feedback?

    Hilsen Dr.Evil
    Ja, selvsagt subjektivt. Har rettet. Godt du er våken Dr.Evil !! :)

    Feedback har jo fått dårlig rykte, men målt HD blir lavere, støyen lavere og båndbredden større. Jeg våger å påstå at de fleste forsterkere i verden har en eller annen form for NFB. Lyttemessig vil i noen konstruksjoner virke kjedelige og miste eventuel magi, og avgitt effekt blir også noe redusert. Nå er det mange måter å lage feedback på. Mange bruker NFB direkte fra trafo utgang til katode på inngangsrøret via et nettverk, som f.eks. Antique Sound, andre benytter seg av verdijustering av parralellkondensatoren på katoden osv. Størrelsen på tilkoplingen har selvsagt også betydning.
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Interessant dette med feedback, det er nok mange veier til målet. Jeg vet at Prima Luna har et nettverk som skal fungere godt, men Antique Sound Lab oppgir de fleste av sine sluttrinn til å ha 0dB NFB.


    Denne bør ikke ha noe særlig feedback, da går det galt :)


    Forøvrig en pick up undertegnede kjøpte for kort tid tilbake. Den kan forøvrig varmt anbefales!

    Det er noe med livaktigheten ved vinylmediet som digital sliter med å få til....

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    Vedlegg

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    Interessant dette med feedback, det er nok mange veier til målet. Jeg vet at Prima Luna har et nettverk som skal fungere godt, men Antique Sound Lab oppgir de fleste av sine sluttrinn til å ha 0dB NFB.


    Denne bør ikke ha noe særlig feedback, da går det galt :)


    Forøvrig en pick up undertegnede kjøpte for kort tid tilbake. Den kan forøvrig varmt anbefales!

    Det er noe med livaktigheten ved vinylmediet som digital sliter med å få til....

    Hilsen




    Dr.Evil
    Hvilken nåltyper bruker man i disse nyere pickuper ?

    I dynamiske systemer finnes det mange eksempler på tilbakekopling f.eks. i høytaler. Audionote har jo en pu med el.spoler,
    Så kanskje en eller annen kommer med el.feedback for kontrollere dempingen rent elektronisk ? :D

    Antique Sound AQ-1006 var oppgitt til 0 dB NFB. Skjemaet viser allikevel vanlig tilbakekopling fra utg.trafo direkte til anode på inngangsrøret.


    up
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    UP, man bruker "Micro-Ridge" (Microline) på de siste Benz-Micro PU'er. Svært liten kontaktflate, kun en krans ytterst på diamanten som har kontakt med rillene. De ligner litt på vdH slipinger etter det jeg forstår, men data/laserteknologi tillater en svært nøyaktig slipning.

    Du skal se at "feedback" er tingen likevel.... ;D


    Dr.Evil
     

    Vedlegg

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Siden dette strengt tatt skal/bør(?) være en bildetråd, ble det knipset noen bilder av Dr.Evils eksemplar av ovennevnte pick-up, samt omkringliggende utstyr, når en først var i farten..

    Hilsen
    Dr.Evil







    Pick-Up


    Resten av den analoge kilde


    Digitalkilde


    Nødforsterker


    Hovedforsterker
     

    Vedlegg

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    Siden dette strengt tatt skal/bør(?) være en bildetråd, ble det knipset noen bilder av Dr.Evils eksemplar av ovennevnte pick-up, samt omkringliggende utstyr, når en først var i farten..

    Hilsen
    Dr.Evil
    Nei, bare gøy å se bilder av utstyr ! :D

    Ja denne micro-ridge ligner litt på VdH nåla helt ute ved berøringspungtene. Ganske liten kontaktflate ( skarp ) her også, men VdH nåla beholder "samme" formasjon mot 0, og er derfor enda "skarpere". og derfor ekstrem nøysom på vinkel mot plateflaten. En fordel var at den var lett å justere "inn". :)


    Hilsen Ulf
     

    vinylils

    Medlem
    Ble medlem
    27.11.2010
    Innlegg
    11
    Antall liker
    0
    Dr.Evil skrev:
    Interessant dette med feedback, det er nok mange veier til målet. Jeg vet at Prima Luna har et nettverk som skal fungere godt, men Antique Sound Lab oppgir de fleste av sine sluttrinn til å ha 0dB NFB.


    Denne bør ikke ha noe særlig feedback, da går det galt :)


    Forøvrig en pick up undertegnede kjøpte for kort tid tilbake. Den kan forøvrig varmt anbefales!

    Det er noe med livaktigheten ved vinylmediet som digital sliter med å få til....

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    vinylils skrev:
    Er helt enig med Dr.Evil,LP er noe helt spesielt


    Ja men det rare er at selv med avrunding i de høyeste tonene, bulder og brak i dypbassen, mer eller mindre støy fra selve vinylen, micro støv og microskraper i rillene, så låter det organisk og ekte ! :) :)

    LP-platene er jo innspilt med forskjellig RIAA standard og har betydlig forskjell på hastighet mellom innerste og ytterste spor. Nålevinkelen varierer med platetykkelsen, og antiskatingen variere med frekvens i lydsporet. Sporingsvinkelen variere også hvor på platen pu befinner seg (normalarm). For min del var kampen mot støv, statisk magetisme og ikke minst "redsel" for å få på ødelagt den kostbare pu både av meg selv og andre ivrige, alltid til stede. Men, med gjenngivelsen, nostalgi i bakhodet, og et stort cover med tekst og bilder eller kunst på kjøpet, må jeg innrømme at jeg av og til angrer på salget av min "rigg" og mine LP-plater ! :-\

    Hilsen up
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    up skrev:
    vinylils skrev:
    Er helt enig med Dr.Evil,LP er noe helt spesielt


    Ja men det rare er at selv med avrunding i de høyeste tonene, bulder og brak i dypbassen, mer eller mindre støy fra selve vinylen, micro støv og microskraper i rillene, så låter det organisk og ekte ! :) :)

    LP-platene er jo innspilt med forskjellig RIAA standard og har betydlig forskjell på hastighet mellom innerste og ytterste spor. Nålevinkelen varierer med platetykkelsen, og antiskatingen variere med frekvens i lydsporet. Sporingsvinkelen variere også hvor på platen pu befinner seg (normalarm). For min del var kampen mot støv, statisk magetisme og ikke minst "redsel" for å få på ødelagt den kostbare pu både av meg selv og andre ivrige, alltid til stede. Men, med gjenngivelsen, nostalgi i bakhodet, og et stort cover med tekst og bilder eller kunst på kjøpet, må jeg innrømme at jeg av og til angrer på salget av min "rigg" og mine LP-plater ! :-\

    Hilsen up

    Så må vi heller ikke glemme at mange av "ulydene" og begrensninger i en platespillerrigg, var forårsaket av mistilpasninger! Det er vel i den seneste tid vi har blitt mer klar over tilpasningens betydning for god lyd (gjelder vel forøvrig også andre deler av anlegget ;))
    Og, mange av de nyere dyrere spillere, har elektroniske motorstyringer som holder hastighetsvariasjoner innen noen få picosekunder, altså mer nøyaktig enn de aller fleste cd-spillere med ekstern klokke...,
    men det er vel ikke på grunn av teknologiske fortreffeligheter at vinyl låter så bra, snarere til tross for.
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    up skrev:
    vinylils skrev:
    Er helt enig med Dr.Evil,LP er noe helt spesielt


    Ja men det rare er at selv med avrunding i de høyeste tonene, bulder og brak i dypbassen, mer eller mindre støy fra selve vinylen, micro støv og microskraper i rillene, så låter det organisk og ekte ! :) :)

    LP-platene er jo innspilt med forskjellig RIAA standard og har betydlig forskjell på hastighet mellom innerste og ytterste spor. Nålevinkelen varierer med platetykkelsen, og antiskatingen variere med frekvens i lydsporet. Sporingsvinkelen variere også hvor på platen pu befinner seg (normalarm). For min del var kampen mot støv, statisk magetisme og ikke minst "redsel" for å få på ødelagt den kostbare pu både av meg selv og andre ivrige, alltid til stede. Men, med gjenngivelsen, nostalgi i bakhodet, og et stort cover med tekst og bilder eller kunst på kjøpet, må jeg innrømme at jeg av og til angrer på salget av min "rigg" og mine LP-plater ! :-\

    Hilsen up

    Så må vi heller ikke glemme at mange av "ulydene" og begrensninger i en platespillerrigg, var forårsaket av mistilpasninger! Det er vel i den seneste tid vi har blitt mer klar over tilpasningens betydning for god lyd (gjelder vel forøvrig også andre deler av anlegget ;))
    Og, mange av de nyere dyrere spillere, har elektroniske motorstyringer som holder hastighetsvariasjoner innen noen få picosekunder, altså mer nøyaktig enn de aller fleste cd-spillere med ekstern klokke...,
    men det er vel ikke på grunn av teknologiske fortreffeligheter at vinyl låter så bra, snarere til tross for.
    Tilpasninger har vi vel vært klar over siden tidlig på 80-tallet, men mulighetene til å teste ut alle kombinasjonene begrenser seg jo selv. Ofte er det tilfeldigheter som gjør at man får en
    virkelig god kombinasjon for oss vanlige forbrukere. Når det gjelder strømforsyning til platespiller var vi ganske tidlig ute med å prøve ut forskjellige batterier med stor kondensatorbank på Oracle spillere ( dc-motor ). Med en viss skepsis i utgangspunktet fikk vi en tydelig forbedring i gjengivelsen. Hvorfor vet vi ikke helt ! Nettstøy kan jo være et nøkkelord her. Men, hvorfor det låter bedre med en nøyaktighet på ac-spenningen ( ac-motor ) som ligger mange ganger høyere enn graveringsmaskinene er jo også en gåte. Nettfrekvensen på nettet vårt er faktisk ganske nøyaktig viss vi ser på korte tidsintervaller.

    Resonansproblemene i hele systemet er jo en hel "vitenskap" når det gjelder en slik rigg, men egetlig er det lite vi kan gjøre med det, annet enn å bytte ut deler i anlegget og holde dem vi har i beste forfatning. Det er rett og slett for mange faktorer å ha kontroll på, uten måleutstyr. Vi har altså ikke så god kontroll på dette med tilpasninger, men heldigvis har vi muligheter for "tweeking" og en hjelpende hånd fra hr.Placebo. :D

    På mandag er jeg invitert til Eivind Ek som har ombygget sitt lytte-rom. Et spennende anlegg bestående av blant annet Magnepan høytalere.
    Så da håper jeg å komme tilbake med bilder og noen ord om gjenngivelsen. :)
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    UP, vi var nok også klar over tilpasningenes betydning på 80 tallet, men som du skriver, ble utprøvningene praktisk og økonomisk begrenset. Derfor ble ofte hummer og kanari ofte satt sammen.... :) Hvor mange var nøye med impedanstilpasninger mellom pu og riaa f.eks.? Tror jeg hørte de aller fleste platespillere i distriktet den gangen, og svært få spilte realistisk (inklusive min egen) ;), enten det var Oracler eller Thorenser, eller for den saks skyld Linner eller Gyroer.

    Det er nok mye lettere i dag for folk flest, helt andre muligheter til å få tak i komponenter (som passer sammen) f.eks. via nettet, helt andre justeringsmuligheter (f.eks. riaa) på dagens utstyr, og kvaliteten samt materialvalg ser ut til å ha hatt samme utvikling innen analogmediet som innen digital, men ikke minst, en større generell bevissthet blant folk flest til å fokusere på tilpasningsaspektet.
    Dagens motorstyringer er også mer enn bare strømforsyninger; de inneholder digitale hastighetsjusteringer som holder motorens hastighet helt stabil. Kvaliteten på pick-up'er har aldri vært så god som i dag; TAS Harry Pearson snakker om 3. generasjons MC, der de tidligere feil som f.eks. "diskant", "sjel" og "luft", er borte til fordel for totalintegrasjon av lyden. Jeg tror jeg skjønner hva han mener.

    Men, det er jo fasinerende at dette gamle mediet ser ut til å overleve både cd og mp3, og kan gå hånd i hånd med dagens og framtidens digitale hi-res formater :).

    Hilsen Dr.Evil
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    UP, vi var nok også klar over tilpasningenes betydning på 80 tallet, men som du skriver, ble utprøvningene praktisk og økonomisk begrenset. Derfor ble ofte hummer og kanari ofte satt sammen.... :) Hvor mange var nøye med impedanstilpasninger mellom pu og riaa f.eks.? Tror jeg hørte de aller fleste platespillere i distriktet den gangen, og svært få spilte realistisk (inklusive min egen) ;), enten det var Oracler eller Thorenser, eller for den saks skyld Linner eller Gyroer.

    Det er nok mye lettere i dag for folk flest, helt andre muligheter til å få tak i komponenter (som passer sammen) f.eks. via nettet, helt andre justeringsmuligheter (f.eks. riaa) på dagens utstyr, og kvaliteten samt materialvalg ser ut til å ha hatt samme utvikling innen analogmediet som innen digital, men ikke minst, en større generell bevissthet blant folk flest til å fokusere på tilpasningsaspektet.
    Dagens motorstyringer er også mer enn bare strømforsyninger; de inneholder digitale hastighetsjusteringer som holder motorens hastighet helt stabil. Kvaliteten på pick-up'er har aldri vært så god som i dag; TAS Harry Pearson snakker om 3. generasjons MC, der de tidligere feil som f.eks. "diskant", "sjel" og "luft", er borte til fordel for totalintegrasjon av lyden. Jeg tror jeg skjønner hva han mener.

    Men, det er jo fasinerende at dette gamle mediet ser ut til å overleve både cd og mp3, og kan gå hånd i hånd med dagens og framtidens digitale hi-res formater :).

    Hilsen Dr.Evil

    Vi blir vel ikke helt enige her, forstår jeg. :) Den beste tilpasninger er vanskelig og mer tilfeldig enn vi liker å tro. Selvsagt er det et mål å best mulig tilpasning. Men smaken er forskjellig og det finnes som sagt uendelig mange kombinasjoner. Når det gjelder strømforsyninger til platespillere er det bare noen av de dyreste spillerne som har analog/digital puls-styring. De fleste stoler på 50Hz eller har en god DC spenningsregulator og selvsagt en tung platetallerken.

    I forbindelse med justeringer på RIAA, er det dessverre også slik at svært få har mulighet til justering av kurven, og diss er er svært kostbare, uvisst av vilken grunn. Dette burde koste noen hundrelapper. Etterhvert er det også kommet noen få forsterkere med muligheter for impedanstilpasning og forterkning. Jeg og flere med meg brukte faktisk en del tid på eksperimentering av impedanser foran og bake både RIAA forsterkere og MC-forsterkere/trafoer for 15-20 år siden, så det er kjente saker. Hrmmm ! 8)

    Dette med diskant, sjel og luft er jo en måte å definere hvor feilen ligger. Helhet og totalbilde er ,som ordet "musikalsk" var tidligere, et tullete moteord som forenkler eller å kamuflere det hele. Å sammenligne lytterrommet med konsertsalen i denne sammenheng blir etter min mening en missforståelse uansett.

    Oppbygningen av dagens pu,er er bortimot identiske til de som er 20-30 år gamle. Det er selvsagt rom for forbedringer og verden går jo fremover, men noen "revolusjon" kan det ikke bli, ganske enkelt fordi det tross alt er snakk om en enkel gummidempet spole som står i et magnetfelt, påmontert en stiftarm/stift. Det hele står i et mer eller mindre resonsfritt hus. Stiftgeometrien blir ingen enige om. ( som i kabeloppbygging, ha,ha ). Flere eldre pu,er er tatt ned fra loftet å fått overraskende god karakter sammenlignet med kostbare nyere ting, f.eks den gamle Denon 103. som viser at jamn produksjonsmetode og strenge kontrollrutiner er noe av det viktigste.

    Disse guruene rundt omkring er jeg sluttet å høre på for lenge siden. F.eks. å huske gjenngivelsen til apparater etter 10 -15 år er jo latterlig. Disse karene er ofte styrt av trender og markedskrefter. Mange forstår heller ikke, eller vil ikke forstå at Plasebo effekten spiller dem et puss hele tiden. Vi må stikke fingen i jorda og bare godta at denne hobbyen ikke er noe annet enn HIFI så lenge vi ikke hører musikken direkte.

    Den aller viktigste komponenten i et musikkanlegg er min mening høytaleren, fordi lytterommet, filterteknikk, spredningsmønster og kabinett påvirker gjenngivelsen i så veldig stor grad. Flytter man høytaleren 10 cm i rommet kan gjenngivelsen forandre seg betydelig. Mye mer enn nye forsterkere, avspillere og kabler, om på en annen måte. Men, det er jo en dyr komponenten i et bedre anlegg, så stadige utskiftinger blir derfor problematisk for vanlige lønnstagere.

    Vel, nå gleder jeg meg til kveldens besøk som omhandler blant annet Magnepan-høytalere i nytt lytterom. Tilpasningen til det gamle rommet synes jeg var svært bra før, så nå vi høre om det er blitt enda bedre ! Hipp, Hipp :)

    Hilsen Ulf
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Dette med auditiv hukommelse, skal man ikke generalisere! Noen har en utrolig evne til å huske små nyanser flere tiår etter opplevelsen, mens andre ikke husker stort etter et par minutter. Det er en like normalfordelt / individuelt variert egenskap som alle andre perseptuelle egenskaper. Selvsagt kan mr. placebo spille noen og enhver et puss fra tid til annen..

    Jeg ser at jeg ble litt pro-nytt i mitt forrige innlegg, jeg står ved det generelle, men det skal sies at det var og er noen hederlige unntak fra regelen i.h.t. grammofonens fortreffeligheter.... Av personer som har vært standhaftige, vil jeg spesielt trekke fram; -Vinylils, -Hr.Xindak, -RL, og sist men ikke minst -Johannes K. Han har aldri blitt imponert over det digitale kilde domenet... ;D . På sørlandet kan man også finne entusiaster som Robert Amundsen.







    Fortsatt er det compact mediene som dominerer Dr.Evils lytterom...



    Hilsen Dr.Evil
     

    Vedlegg

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    Dette med auditiv hukommelse, skal man ikke generalisere! Noen har en utrolig evne til å huske små nyanser flere tiår etter opplevelsen, mens andre ikke husker stort etter et par minutter. Det er en like normalfordelt / individuelt variert egenskap som alle andre perseptuelle egenskaper. Selvsagt kan mr. placebo spille noen og enhver et puss fra tid til annen..

    Jeg ser at jeg ble litt pro-nytt i mitt forrige innlegg, jeg står ved det generelle, men det skal sies at det var og er noen hederlige unntak fra regelen i.h.t. grammofonens fortreffeligheter.... Av personer som har vært standhaftige, vil jeg spesielt trekke fram; -Vinylils, -Hr.Xindak, -RL, og sist men ikke minst -Johannes K. Han har aldri blitt imponert over det digitale kilde domenet... ;D . På sørlandet kan man også finne entusiaster som Robert Amundsen.










    Fortsatt er det compact mediene som dominerer Dr.Evils lytterom...



    Hilsen Dr.Evil

    Vel,vel. Alle av de her nevnte har unektelig inrømmet en viss anerkjennelse for digitale lyd etterhvert ! Er det kanskje jeg som har presset dem ? ;D
    Men som nevnt tidligere er jeg også av dem som mener at den analoge platespiller kan gi en like stor tilstedeværelse og kanskje en mer begagelig spillestil enn cd-mediet.

    Når det gjelder auditiv hudkommelse som du kaller det, har jeg aldri funnet tester eller belegg for at noen kan huske små nyanser etter mange år. Det mener jeg er
    rett og slett umulig. Det er av de mange ting som er lett å postulere men umulig å bevise. Jeg er sikker på at vi alle, selv guruene hadde fått seg en overraskelig viss
    vi hadde kunnet lytte til alt det utstyret som har gått ut døra gjennom årene !

    Nå har jeg ikke tid mer rolpesnakk ! Nå må jeg gjøre meg klar for besøk. Dvs. forsøke å være mest mulig ærlig mot meg selv, gjenngivelsen og eieren av musikkanlegget ! ;D


    Hilsen Ulf
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Da ser vi fram til flere "hjemme hos" ord og bilder :D

    UP, hukommelse både auditiv og visuell, fins det mange hyllemetre med forskning på. Jeg har selv forsket på det for rundt 10-15 år siden ;), referanser kan sendes, til og med testing kan gjennomføres for en slant egenandel, samt henvisning fra din fastlege. Hvor interessant du synes det er, blir en annen sak.

    Men det å hevde at noe ikke eksisterer fordi en selv ikke har satt seg inn i det, er vel en tvilsom slutning?

    Hilsen Dr.Evil
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    Da ser vi fram til flere "hjemme hos" ord og bilder :D

    UP, hukommelse både auditiv og visuell, fins det mange hyllemetre med forskning på. Jeg har selv forsket på det for rundt 10-15 år siden ;), referanser kan sendes, til og med testing kan gjennomføres for en slant egenandel, samt henvisning fra din fastlege. Hvor interessant du synes det er, blir en annen sak.

    Men det å hevde at noe ikke eksisterer fordi en selv ikke har satt seg inn i det, er vel en tvilsom slutning?

    Hilsen Dr.Evil
    Jeg utfordrer deg herved å sende meg forskningsmaterialer utført av deg samt henvisning til annen forskning i forbindelse med hudkommelse på små lydnynaser i musikken. Det har jeg lett etter i mange år så dette ser jeg virkelig frem til. Du kan sende dette til min vanlige postadresse.

    Det sier selv at tester omkring dette ikke kan utføres praksis av min fastlege ! Men hvem vet, dette kan jo som tidligere, være ironi eller spøk fra din side. :)
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    UP, jeg formoder du mener hukommelse, hudkommelse vet jeg ikke hva er, det høres skummelt ut :eek:. Men hukommelseslitteratur kan du få referanser på. Send meg din epost adresse på PM, så kan jeg sende deg referanser. Det er off topic i denne tråden. Du får henvisning fra din lege, så kan Dr.Evil teste deg! ::) Men jeg ser du har god auditiv langtidshukommelse, da du bl.a. refererer til noen van den Hul kabler du hørte for 20 år siden, og husker lydsignaturen ganske godt... ;D. Det er jo et godt bevis at du er utstyrt med god auditiv langtidshukommelse.

    Hilsen Dr.Evil
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    UP, jeg formoder du mener hukommelse, hudkommelse vet jeg ikke hva er, det høres skummelt ut :eek:. Men hukommelseslitteratur kan du få referanser på. Send meg din epost adresse på PM, så kan jeg sende deg referanser. Det er off topic i denne tråden. Du får henvisning fra din lege, så kan Dr.Evil teste deg! ::) Men jeg ser du har god auditiv langtidshukommelse, da du bl.a. refererer til noen van den Hul kabler du hørte for 20 år siden, og husker lydsignaturen ganske godt... ;D. Det er jo et godt bevis at du er utstyrt med god auditiv langtidshukommelse.

    Hilsen Dr.Evil
    Du går unnskylde at det kom en d inn i ordet, men jeg håper du forstår hva jeg mener. Når det gjelder refferanser vet du godt at dette ikke gjelder en ren hukommelsestest, men som tidligere nevnt små lydnyanser i forbindelse med Musikkutstyr/musikkgjenngivelse over lang tid. Slike tester på nødvendigvis foregå over mange år med et visst arsenal av musikkutstyr, og krever teknisk utstyr som jeg tror du ikke har. Å henvise til fastlege synes jeg forresten litt umsmakelig i denne sammenheng.

    Når det gjelder van der hul kabelen var dette ikke snakk om små nyanser, men to veldig enkle og store forskjeller som alle tilstedeværende var enig om. Det vi ble enig om husker jeg, men ikke selve nyansen i seg selv, det er tross alt veldig lenge siden ! Det er nettop her vi er ved sakens kjerne, skjønner du ? ;-)

    Ellers ønsker jeg å avslutte dette, og heller bruke tiden til fornuftige diskusjoner og lytting til musikk, men jeg venter i spenning på ditt forskningsmateriale da ! :)
    Adressen finner du i telefon katalogen.

    Hilsen
    Ulf
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.166
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvordan kan du ha vært det? det er jo ikveld? 8)
    mvh
    Leif
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    LMC skrev:
    hvordan kan du ha vært det? det er jo ikveld? 8)
    mvh
    Leif
    Ja, det er sant ? Hvordan i all verden ?

    Ulf
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Fint med reportasjer fra distriktet også! Flere bilder ønskes :) :)

    UP, du har fått en PM.

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    Fint med reportasjer fra distriktet også! Flere bilder ønskes :) :)

    UP, du har fått en PM.

    Hilsen
    Dr.Evil


    Ja, håper flere fra distriktet kunne bidra med bilder og besøk.

    Får ikke lagt inn bilder i dag ? Er det feil på forumet ?
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    UP, kanskje bildene dine er for store. Prøv å komprimere dem mer (maks 500KB pr innlegg).

    Hilsen Dr.Evil
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    UP, kanskje bildene dine er for store. Prøv å komprimere dem mer (maks 500KB pr innlegg).

    Hilsen Dr.Evil
    Jeg holder meg til reglene for filstørrelser, men får ikke frem eksisterende bilder heller nå !
    Vel får høre med høvdingen.

    Hilsen
    Ulf
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Vet ikke hvorfor jeg mistet bildene, men til andre som kan komme til å oppleve det samme. Kryss av : last inn bilder
    Som ligger under : Høyre-mt, Vis informasjon om siden, :p
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    BESØK HOSS ØYVIND EK

    Den 24.01.11 ble vi som vanlig vennlig mottatt med kaffe og god mat på bordet. Før lytterseansen iakttok vi et nyopppusset lytterrom hvor taket hadde fått en slags sagtagg-formet overflate, bygget av gipsplater. Alt i topp finish selvsagt. Klappe/rope-metoden fortalte at rommet ikke var veldig overdempet uten at dette trenger å ha med gjenngivelsen å gjøre.
    Bilde viser at Magnepan-høytalerne har godt med luft bak, som er en nødvendighet for at åpne systemer skal fungere bra. Vi ser også diverse tepper og oppheng som har funnet sin plass etter mye lytting. Videre ser vi en flott og solid hjemmelaget benk i eik som utstyret står på.


    Høytalerne er av merke: MAGNEPAN 1.6 QR. En to-veis konstruskjon hvor begge membranene er av lik karakter, men selvsagt i forskjellig størrelse. Membranen består av al.bånd pålagt mylarduk som beveger seg i et magnetfelt fra stavmagneter. Høytaleren er åpen og har således ikke noe kabinet i vanlig forstand som kan frembringe større resonanser.





    ØE benytter Ortofon MC 30 Super




    Platespilleren er en gammel traver , Jean-Franquis LeTallec Stad 1, som sikkert flere her på nettet kjenner igjen. Denne ble kjøpt brukt av neste eier. Etter rengjøring og smøring av lagre ble spilleren som ny og fungerer i dag helt problemfritt hos siste eier. Armen er den velkjente Rega RB-300B. En forholdsvis rimelig men utrolig stabil og solid arm. Signalet går så til RIAA-forsterkeren av typen Musical Fidelity X-LP som har ekstern power i samme design.



    CD-spilleren er også av merke Musical Fidelity CD-PRE 24 med innebygd forforsterker. Cd-spilleren har fått mange gode lovord i test.





    Slutt-trinnene er av typen Zapsolute Mk4. Dette er en særegen konstruskjon som er konstruert av Lars Clausen ( LC-audio ) i Danmark.
    Byggesettet, satt sammen av ØE selv, består av to monotrinn på 118 watt hver. Forsterkeren består egentlig av to forsterkertrinn som arbeider parallelt, et for bass og et for frekvensområdet over dette. Forsterkeren arbeider nesten helt i klasse A og blir rimelig varm. Forsterkerne har også en kraftig strømforsyning med 2 x550 w trafoer i hvert
    monotrinn. ØE benytter forforsterkeren i CD-spilleren, men vil senere teste ut sin gamle NLE forsterkeren her. Kablene i anlegget heter SUPRA som vitner om at eieren verken har tro på eller vill bruke store summer på dette.






    Trygve og meg klar for spennende lytting. I hyllene over ser vi at ØE også har interesse for foto. Jammen lå det ikke et
    eldre Leica og et Hasselblad der også !




    HVORDAN FUNGERTE SÅ DETTE ANLEGGET

    Vi spilte både LP-plater og CD, men mest jazz på CD-medie. Den obligatoriske Saint Saens Oratorio Noel fikk også sin gjennomgang.

    Vi var alle enige om en spesielt detaljert gjenngivelse. Særlig gjorde det seg utslag ved dame og herrestemmer, men også hele vegen opp til de avslørende cymbaler. Men damestemmer kunn virke litt "tamme" eller tilbaketrukket. Gjenngivelsen av kor virket for meg litt anstrengene særlig ved kraftig volum. Rommet i musikken var påfallende stort og høytalerne hadde en fantastisk evne til å forvinne i lydbilde på det meste av musikken. Kontrabass og store trommer var svært realistiske og disse høytalerne gikk utrolig dypt i dette rommet. Magnepan 1.6 ble i sin tid sammenlignet med mine Magnepan 3.6 ( 55 M2 rom største høyde 5,6 m ). 1.6 hadde blant annet ett mer sammensatt lydbilde antagelig fordi diskantbåndet 1.6 er av samme type som bassmembranen. Dynamikk og hardtslående trommeslag vitnet om slutt-trinn med store kraftreserver, men en åpen høytaler som dette har jo selvsagt begrensninger når det gjelder voldsomme membranutstlag.

    Jeg tror kanskje de få svakhetene jeg fant kan rettes med en god forforsterker istedet for den i CD-spilleren. Musikken som dette anlegget leverte denne kvelden var imponerende ikke minst når man tar hensyn til investeringene. Ingen anlegg jeg har hørt på har tilnærmet hatt så god gjenngivelse pr. krone. Er det en tilfeldighet at disse høytalerne fikk akkurat dette rommet, er det en tilfeldighet at resten av anlegget fungerer så godt sammen ? Jeg mener iallefall dette er et eksempel på en fornuftig og gjennomtenkt investering uten stadige utskiftinger fra eierens side.

    Takk for meg.
     

    Vedlegg

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Interessant anlegg! Den grammofonen husker jeg, Le Tallec Stad 1..., ex Hr.Xindak's? Sjelden sak i dag.

    Hilsen
    Dr.Evil






    UP, du har fått litteratur.
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Dr.Evil skrev:
    Interessant anlegg! Den grammofonen husker jeg, Le Tallec Stad 1..., ex Hr.Xindak's? Sjelden sak i dag.

    Hilsen
    Dr.Evil






    UP, du har fått litteratur.

    Ja, det stemmer ! Zindak hadde den i eie en stund før den ble solgt til en kollega av meg, som så solgte den videre til ØE.


    PS. Takk for litteraturen Dr.Evil. Mesteparten er gjennomlest ( untatt ref. ), men finner dessverre ikke det jeg er ute etter.


    Hilsen
    Ulf
     

    Dr.Evil

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.10.2007
    Innlegg
    635
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Fin reportasje av et interessant anlegg. Ingenting er bedre enn å få ting til å fungere godt selv uten ubegrensede midler. Det viser viktigheten av matching samt det å ha en lydfilosofi.

    Hilsen
    Dr.Evil
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    RL skrev:

    Apropo besøk RL, hvordan låter forsterkeren på bilde i forhold til Miyaben ? ;D

    Hilsen
    Ulf
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde besøk i lytterommet nylig. Ulf og Trygve var innom for første inntrykk etter en ombygging og ansiktsløftning- et triveligere og lysere rom er det blitt synes jeg selv da. Noen har vel lest rapporten for noen dager siden og som jo var oppløftende på mange måter. Ulf er en god lytter med mer erfaring enn de fleste og har evnen til å trekke fram det positive og komme med små tips og konstruktive anmerkninger. Lydopplevelser er subjektive saker og måten det uttrykkes på varierer. Noen sier kanskje: Dette var en musikalsk høytaler...?? Men hva betyr det egentlig? Er lyden da naturtro? Ikke godt å si - men før ble sagt at da hadde den hi fi kvalitet. Nå er det nesten et skjelsord for noen som kanskje i en gitt situasjon hevder at: - "nei dette låter for mye hi fi". Verden er rar gitt. Men nok om det- litt om rommet: Ideen kom etter en artikkel av Mikael Madsen-red.i "avdøde" Hi Fidelity og som bygget om et rom der taket dle delt opp i seksjoner og vinklet innbyrdes og ble som Ulf skrev- litt sagtann lignende.Teorien er da at refleksjonene skal pulveriseres og at lyden fra høytalerne skal nå lytteren renere. Det synes jeg kan merkes på flere vis men kanskje mest på detaljer som nå er tydligere- dybden er også bedre og bassen føles dypere. Men det kan også være musikk som klinger lysere enn før- ikke alltid like positivt men det kan jo være at det er sånn det skal være.
     

    up

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2002
    Innlegg
    520
    Antall liker
    5
    Øyvind Ek skrev:
    Jeg hadde besøk i lytterommet nylig. Ulf og Trygve var innom for første inntrykk etter en ombygging og ansiktsløftning- et triveligere og lysere rom er det blitt synes jeg selv da. Noen har vel lest rapporten for noen dager siden og som jo var oppløftende på mange måter. Ulf er en god lytter med mer erfaring enn de fleste og har evnen til å trekke fram det positive og komme med små tips og konstruktive anmerkninger. Lydopplevelser er subjektive saker og måten det uttrykkes på varierer. Noen sier kanskje: Dette var en musikalsk høytaler...?? Men hva betyr det egentlig? Er lyden da naturtro? Ikke godt å si - men før ble sagt at da hadde den hi fi kvalitet. Nå er det nesten et skjelsord for noen som kanskje i en gitt situasjon hevder at: - "nei dette låter for mye hi fi". Verden er rar gitt. Men nok om det- litt om rommet: Ideen kom etter en artikkel av Mikael Madsen-red.i "avdøde" Hi Fidelity og som bygget om et rom der taket dle delt opp i seksjoner og vinklet innbyrdes og ble som Ulf skrev- litt sagtann lignende.Teorien er da at refleksjonene skal pulveriseres og at lyden fra høytalerne skal nå lytteren renere. Det synes jeg kan merkes på flere vis men kanskje mest på detaljer som nå er tydligere- dybden er også bedre og bassen føles dypere. Men det kan også være musikk som klinger lysere enn før- ikke alltid like positivt men det kan jo være at det er sånn det skal være.

    Takk for fine ord ØE ! 8)

    Ja, det var detaljene i lydbilde som vi alle mente var enda bedre enn siste gang. Nå er det naturligvis problematsik for andre enn eieren å huske små forskjeller i lydbilde etter mange måneder, men vi kan jo huske hva vi diskuterte og danne oss en mening om dette. Det virker i alle fall som dette nye taket virker etter hensikten. Så da er det er bare og anbefale dette for andre som er så heldige og ha eget lytterom ! :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn