Hifi+ om korreksjon

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.897
Sted
Østfold
Vidar P skrev:
Uansett; det viser seg at det er delte opplevelser med korreksjon, og noen argumenterer med at det har med implementering å gjøre. Er det slik at teknologien virkelig er helt moden uten noen særlig forbedringspotensiale, og egnet for alle? Eller vil vi kunne oppleve at flere aktører kommer på markedet med løsninger som er enda bedre, og enklere å implementere?
Jeg vil på ingen måte si at det er enten eller. For det første, implementeringen er helt avgjørende. For det andre kan man si at selv om teknologien ikke er moden, ferdig utviklet eller liknende og nye og gamle aktører vil komme på banen med ny teknologi etter hvert så betyr ikke det at ikke dagens systemer ikke er for alle osv. Jeg føler det blir mer riktig å si:

"Romkorreksjon vil potensielt kunne forbedre et hvert oppsett, og vi vil nok med sikkerhet få systemer etter hvert som ytterligere kan forbedre de samme oppsettene sammenliknet med hva som er mulig med dagens teknologi."

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Siden vi er inne på korreksjon, så vil jeg bare minne om at de som har anskaffet Cervin Vega CLS-215, så er det ingen elektronikk i verden som greier å korrigere disse - slik de er. På en annen side er det vel heller ingen i verden som vurderer romkorreksjon, og som er i besittelse av disse beistene av noen høyttalere.

Vel, nå er jeg i den posisjon at jeg har anskaffet disse beistene for en billig penge. Kjøpte et demopar med defekte kasser hos hifiklubben i Oslo, og måtte forresten skru ut alle elementene for å greie å bære dem opp to etasjer da jeg kom hjem... Hvorfor jeg kjøpte dem er en annen historie og blir en egen tråd.

:)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.897
Sted
Østfold
Kanskje en romkorreksjon kan klare å rett opp en del når du får inn nye basser? :D

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
342
Skal ikke ha nye basser. De, samt mellomtonen og diskanten, skal moddes. Delefilteret er det spinkleste jeg har sett, og ledningene til elementene er så tynne at den ene røyk tvers av da jeg forsøkte å nappe av spaden til den ene bassen. Det er flusst av lekkasje mellom kabinett og plastramma som holder mellomtone og diskant. Bassportene er limt rett på bakveggen med smeltelim.
Basselementene har liten spole og små magneter. Mellomtonen er et syngende orkester om du skulle komme borti den. Diskanten har en menbran som ikke engang egner seg til .... den egner seg ikke til noe som helst når jeg tenker meg om.

Lurt lenge på hvordan man kan få 4x 15" i kabinetter på tilsammen 100kilo til snaue kr. 9000,- som nye.

MEN!! når alt av modding er gjort, skal det nok bli mulig å benytte romkorreksjon på disse. :p

OK nå er tråden ødelagt nok med OT saker :)

Vidar

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Så et sett Meridian DSP7200... det er en elegant løsning det.

Mvh Vidar P

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Skulle ønske jeg syntest det var kult å høre på musikk med et utall av desse firkanta tusenbenene oppi forskjellige duppeditter,men det gjør jeg altså ikke ;)
Muligheter for korreksjon av frekvensgang,fase og tid? = Fantastisk !!
Slippe passive delefiltre ? = Herlig!!
Diverse ICer,tynne printbaner med hull der komponentene ikke har fysisk kontakt unntatt med kjipt loddetinn,masse drittmotstander og kondensatorer,mengder av korreksjonskretsløp,feedback osv ? = Noe lort!!

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.738
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Jeg føler som sagt at jeg har kommet i mål nå med mitt oppsett - så for de som er nysgjerrig/skeptiske på hvordan det spiller med:

Kun CD som kilde
Aktiv digital deling
Digital romkorreksjon
En flat frekvensrespons
En liten haug med DP forsterkere
Selvgjorte kabler
Og ikke minst en eier som hele tiden har syntes at tekniske specks og oppløsning hele tiden har vært viktigst!

Så er dere velkomne til en lytt. Dere må gjerne dele inntrykkene på nettet også....

Nå er det faktisk en stund siden jeg har hørt på andre oppsett - så jeg burde vel snart få nullstillt referansense mine - men jeg har ikke hørt noe som spiller mer musikk slik jeg liker det!

Mvh
OMF

B

Back_Door

Gjest
OMF:

Deler mange av dine erfaringer rundt korreksjon. Er ellers enig i at dersom man skal mene noe om dette(som også i de fleste andre tilfeller..) må det være en fordel å faktisk ha hørt hva det kan gjøre i et oppsett. Dermed burde mange satt pris på din invitasjon!
Samtidig er det også et faktum at man heller ikke i her kan sammenligne epler og pærer. Det er vel minst like store forskjeller mellom den ene og den andre type korreksjon som innen de fleste andre komponenter i et anlegg? Sist men ikke minst kommer kanskje det vesentligste: Hvordan jobben med boksen gjøres i det enkelte rom.

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.897
Sted
Østfold
Rune S skrev:
Skulle ønske jeg syntest det var kult å høre på musikk med et utall av desse firkanta tusenbenene oppi forskjellige duppeditter,men det gjør jeg altså ikke ;)
Muligheter for korreksjon av frekvensgang,fase og tid? = Fantastisk !!
Slippe passive delefiltre ? = Herlig!!
Diverse ICer,tynne printbaner med hull der komponentene ikke har fysisk kontakt unntatt med kjipt loddetinn,masse drittmotstander og kondensatorer,mengder av korreksjonskretsløp,feedback osv ? = Noe lort!!
Du har altså hørt (opplevd) at IC-er, digitale komponenter, konstruksjoner basert på kretskort osv kan låte dritt? Jeg har hørt (opplevd) at rørkonstruksjoner kan låte dritt. Betyr det automatisk at det ikke kan låte bra når ting er gjort riktig?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Men kan ikke korreksjon komporomittere lyden på samme måte som digital volumkontroll kompromitterer lyden?

Har utført enkel A/B test hvor jeg har satt volumet i mediaplayer til ca 1/4 del samt volumet ut fra lydkortet til 1/4 og kjørt samme musikken ut fra drivverket. DAC'en har individuell volumjustering for ulike kilder og jeg har nivåmatchet etter øret og også endret på nivået så datamaskin har hatt høyere volum for å gardere meg mot evt feil.

Vil ikke mye korreksjon oppover i mellomtone og diskantområdet utarte seg omtrent på samme måten som volumkontroll, at det blir litt sånn mp3 lyd over det hele?

O

omholt

Gjest
Er ikke i tvil etter og ha hørt hva DEQX kan gjøre i anlegg, at romkorreksjon korrekt satt opp virkelig har noe for seg. Det jeg er mer usikker er om det virkelig kan ersattet akustiske tiltak fult ut. Det er jeg ikke overbevist om foreløpig og har inntrykk av det er få (nøytrale kilder) som har testet dette skikkelig ut.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Anonym; kan det være forklaringen på hvorfor faktisk endel rapporterer om redusert klangkvalitet ved bruk av korreksjon?

Selv føler jeg i øyeblikket ikke behov for å lure ørene til å tro at høyttalerne mine ikke står i et rom. De gjør jo det, og det låter bra. Om det er flatt eller ei bryr jeg meg ikke om, så lenge det låter bra. Verre er det dersom Heifetzs stradivarius begynner å låte mindre som en italiensk klassiker og mer som en koreansk kopi... dersom et remedie skulle ta bort noe av rikdommen/timbre i det rene signalet mener jeg.

I utvidet betydning kan man jo begynne å lure på om man burde romkorrigere gitaren, fiolinen, kona og pianoet med det samme man var i gang? Rommet påvirker jo absolutt hvordan slike instrumenter låter hjemme hos meg. Betyr det at de ikke låter bra da? Hmmm... jeg er skeptisk. Og har aldri hørt romkorreksjon hjemme hos meg. Så det blir vel bare med teorien.

Mvh Vidar P

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.897
Sted
Østfold
Anonym skrev:
Men kan ikke korreksjon komporomittere lyden på samme måte som digital volumkontroll kompromitterer lyden?

Har utført enkel A/B test hvor jeg har satt volumet i mediaplayer til ca 1/4 del samt volumet ut fra lydkortet til 1/4 og kjørt samme musikken ut fra drivverket. DAC'en har individuell volumjustering for ulike kilder og jeg har nivåmatchet etter øret og også endret på nivået så datamaskin har hatt høyere volum for å gardere meg mot evt feil.

Vil ikke mye korreksjon oppover i mellomtone og diskantområdet utarte seg omtrent på samme måten som volumkontroll, at det blir litt sånn mp3 lyd over det hele?
Dette er en av de tingene som er fundamentalt viktige når det kommer til korrekt implementering. Man må ivareta hele dynamikkområdet digitalt slik at man ikke sitter med vesentlig større analogt dynamikkområde enn digitalt.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Hvor mange dB demping i hvert ledd, Anonym? 1/4 virker mye. Dersom man blir værende med et effektivt bittall på 8 f.eks går det dårlig.

Edit: Snickers var før meg, men vi sier omtrent det samme.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Anonym skrev:

Her tror jeg du har erfart hva som kan skje når bits blir fjernet fra signalet før de er under grensen for hva vi kan høre.

Volumkontrollen i Vista er sannsynligvis OK, men den som er i windows XP er det ikke. Hvis man bruker en windows volumkontroll i XP så aktiverer man K-Mixer, og det er et blandebatteri med potensiell bismak. Alle sidelyder må slås av, og volumkontrollen i windows (xp) bør ikke benyttes. All DSP og volumkontroll bør skje med 24 bits dybde. Da har man nok dB headroom til å gjøre disse tingene digitalt. Hvis man så har en mixer i lydkortet som opererer med 24 bit eller høyere så er det gode muligheter for at man har en digital volumkontroll som er på høyde med distrete attenuatorer.

All signalprosessering bør foregå ved 24 bit dybde eller enda høyere. Hvis man begynner å dempe lyden digitalt fra en 16 bit kilde så mister man fort hørbare bits.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Snickers-is skrev:
Du har altså hørt (opplevd) at IC-er, digitale komponenter, konstruksjoner basert på kretskort osv kan låte dritt? Jeg har hørt (opplevd) at rørkonstruksjoner kan låte dritt. Betyr det automatisk at det ikke kan låte bra når ting er gjort riktig?
Det er vel ingen som har sagt at et system med korreksjon ikke kan låte BRA ?
Riktig,som i perfekt uten feil?
Klasse D er langt fra perfekt,rør er langt fra perfekt.
Målinger av hist og pisst sier fortsatt ikke alt.Man kan for eksempel ikke måle overtonespekteret i en vellbrukt gammel Stradivarius, men et trent øre hører at det er der.
Jeg har hatt 3 forskjellige klasse D konstruksjoner,og de har fantastiske data å vise til,men NAD 3020 med 25watt og masse forvrenging låt for meg både mer dynamisk og tonalt riktig enn selv den kraftigste av klasse D'ene som var oppgitt til 550watt i 8 ohm.Den kraftigste var til og med brukt som en av referansene under utviklingen av de meget gode høytalerene jeg hadde da,så matchen burde vere ok.
Der er mer mellom sølvplate og øret enn vi forstår og kan måle foreløbigt,tror jeg ;)

Men for all del,jeg ville digge det rått viss jeg får muligheten til å høre et av oppsettene du har satt opp og jeg blir slått overende av musikalsk nytelse! Det hadde blitt atskillig enklere og billigere med denne hobbyen viss jeg kunne ha muligheten til justering av frekvensgang og slippe passive delefiltre før høytaler elementene,for jeg har hørt vilke positive egenskaper det har!

Mvh
Rune

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Standardformatet jeg bruker i Vista er 2 kanaler, 24 biters, 9600Hz som er det høyeste standardformatet jeg får valgt. Bruker et enkelt lydkort da den eneste funksjonen jeg bruker på lydkortet er optisk ut.

Hvor mange dB demping jeg hadde vet jeg ikke men det var mye og et bevisst valg for å se om jeg kunne detektere noen reduksjon i kvaliteten.

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.738
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Hei!

Vil bare presisere at det som form eg er interessant med tråden - og forsåvidt også å ha lyttere på besøk hjemme hos meg ikke er å bli fortalt at det låter veldig bra eller bli hyllet som hifiguru.

Derimot prøver jeg å trekke sammenhenger mellom tekniske og målbare løsninger/parametre og subjektive lytteinntrykk.

Kort fortalt - når man lytter til et anlegg som man synes spiller veldig godt - prøve å finne ut hvorfor det spiller så godt. Jeg har tidlgiere nevnt at Kjoeniks sitt SET, vinyl, Living Voice oppsett spiller utrolig godt i mine ører - det jeg er på jakt etter er - hvorfor synesj eg det. Er det rør? vinyl? klangbalanse? akustikk?.....

Jeg har også nytt veldig godt av tilbakemeldinger fra Bergen Lydlaug i min utviklingmot godlyd.....og jeg tror nok de fleste er enig at det spilte langt bedre på slutten med Overkill (altså i fjor høst) enn det det gjorde på første møtet, og selv om ingen har hørt det, tror jeg nok at de fleste er enig i at det spiller langt bedre i dag, enn med første møte med Finale nå i vår......

Hvis jeg ikke tør la folk lytte og si hva de mener om oppsettet mitt - så kommer jeg ikke videre...for jeg har faktisk trodd at mitt eget oppsett har vært så godt det kan bli siden 2001....og jeg har hele tiden kommet meg videre....
Og hvis 6 av 8 lyttere sier det er bassfattig, mens de to siste spiller på stativhøytalere og elektrostater...ja så er det kanskje noe i det.....For vi er så adaptive på lyd i egen stue - at jeg stoler ikke på at jeg selv kan høre om klangbalansen er riktig.....det har jeg trodd før - og da hadde jeg nærmere 30dB fra bunn til topp i mellombassen....

Så...oppfordrer alle til å stille med åpent sinn - og ikke basere konklusjoner på feilaktig grunnlag....

Mvh
OMF

B

Back_Door

Gjest
Rune S skrev:
Snickers-is skrev:
Det er vel ingen som har sagt at et system med korreksjon ikke kan låte BRA ?
Riktig,som i perfekt uten feil?
Klasse D er langt fra perfekt,rør er langt fra perfekt.
Målinger av hist og pisst sier fortsatt ikke alt.Man kan for eksempel ikke måle overtonespekteret i en vellbrukt gammel Stradivarius, men et trent øre hører at det er der.
Jeg har hatt 3 forskjellige klasse D konstruksjoner,og de har fantastiske data å vise til,men NAD 3020 med 25watt og masse forvrenging låt for meg både mer dynamisk og tonalt riktig enn selv den kraftigste av klasse D'ene som var oppgitt til 550watt i 8 ohm.Den kraftigste var til og med brukt som en av referansene under utviklingen av de meget gode høytalerene jeg hadde da,så matchen burde vere ok.
Der er mer mellom sølvplate og øret enn vi forstår og kan måle foreløbigt,tror jeg ;)

Men for all del,jeg ville digge det rått viss jeg får muligheten til å høre et av oppsettene du har satt opp og jeg blir slått overende av musikalsk nytelse! Det hadde blitt atskillig enklere og billigere med denne hobbyen viss jeg kunne ha muligheten til justering av frekvensgang og slippe passive delefiltre før høytaler elementene,for jeg har hørt vilke positive egenskaper det har!

Mvh
Rune
Det du er inne på her, belyser tydelig elementer av personlig smak. Det er selvsagt svært avgjørende i denne hobby. En fordel med elektronisk korrigering er vel nettopp at resultatet, om ønskelig, kan tilpasses din personlige smak.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Karma skrev:
Får man redusert klangkvalitet ved bruk av korreksjon, har man sannsynligvis brukt et apparat av dårlig kvalitet eller utført selve jobben med for dårlig kompetanse.
Mener du virkelig at det finnes korreksjonsapparater som ikke har innvirkning på det opprinnelige signalet ?

B

Back_Door

Gjest
Rune S skrev:
Karma skrev:
Får man redusert klangkvalitet ved bruk av korreksjon, har man sannsynligvis brukt et apparat av dårlig kvalitet eller utført selve jobben med for dårlig kompetanse.
Mener du virkelig at det finnes korreksjonsapparater som ikke har innvirkning på det opprinnelige signalet ?
Jeg kan kun uttale meg om mitt eget apparat i denne sammenheng. Der har jeg ikke registrert noen negativ innvirkning, kun positiv.
Så derfor er jeg enig i innvirkning, ja. ;)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.738
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Rune S skrev:
Karma skrev:
Hei!
Når man opererer i det digitale domenet, med tilstrekkelig oppløsning og ikke korrigerer for mye - så vil man kunne korrigere uten å redusere kvaliteten på det opprinnelige signalet.

Det er også viktig å huske på at S/N ration - som gjerne er det som lider hvis man skal korrigere mye - også taper seg ved analog volumkontroll. Slikat hvis man har korrekt tilpasset gain i systemet bør dette ikke være noe stort problem.

I mitt oppsett bruker jeg dog en analog volumkontroll med Vishay motstander og releer.

Mvh
OMF

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.181
Torget vurderinger
4
Karma skrev:
Rune S skrev:
Karma skrev:
Jeg kan kun uttale meg om mitt eget apparat i denne sammenheng. Der har jeg ikke registrert noen negativ innvirkning, kun positiv.
Så lenge lyden endrer seg må jo signalet endres, ergo all korreksjon har en innvirkning på signalet.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Karma skrev:
Det du er inne på her, belyser tydelig elementer av personlig smak. Det er selvsagt svært avgjørende i denne hobby. En fordel med elektronisk korrigering er vel nettopp at resultatet, om ønskelig, kan tilpasses din personlige smak.
Enig! Det er derfor jeg skulle ønske at jeg hadde kunne levd med det jeg har hørt av slike korreksjonsbokser til nå,men det har forsåvidt stort sett vert begrenset til billige Behringer ting,så det er mulig jeg må få hørt noe av bedre kvalitet.
På den andre siden så spiller jeg litt instrument og tar opp litt innimellom på en Mac,og jeg hører stort sett det samme der selv om jeg kan kjøre med 10 ganger oppløsningen av en cd plate, at signalet skal innom desse komponentene som sitter inni datamaskinene.Desse digitalgreiene er ikke noen magiske eventyr bokser,signalet skal gjennom kjipe motstander,kondensatorer,ICer,dårlige tynne printbaner osv. samme hvor fantastiske de kan virke på skrytedataene fra konstruktørene :)

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Karma skrev:
Da er neste trinn å ta kun 1 eneste av alle de 5000 små motstandene fra inni det beste korreksjons apparatet, som signalet går gjennom,klipp av en signalkabel og test med denne og andre samme verdi motstander i serie,sammenlign med en tantalum 1 watter,en god gammel karbonmotstand osv. ,og det skal vere godt mulig for alle å høre forskjel.
I samme slengen kan man la loddetinnet vere det som holder motstanden fast i lederen og sammenlig med direkte kontakt.På de fleste kretskort er det kun loddetinnet som forbinder komponenter og kretsbaner.
Dette er et enkle punkt å teste,fullt så enkelt er det ikke å A/B teste innvirkningen av mengder av feedback,korreksjonsløyfer,transistorer mot rør osv.

Dette var noen av punktene jeg ser på som negativt,og alt som står i serie med det opprinnelige signalet både trekker fra og legger til,og selv strømnettet står i serie med signalet i et stereoannlegg så sant man ikke bruker batterier.

mvh

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.363
Torget vurderinger
1
OMF skrev:
...
Det er også viktig å huske på at S/N ration - som gjerne er det som lider hvis man skal korrigere mye - også taper seg ved analog volumkontroll. Slikat hvis man har korrekt tilpasset gain i systemet bør dette ikke være noe stort problem.
...
... lit på siden ...
For de fleste av oss er SN begrenset av forholdet mellom maksimalt lydtrykk og bakgrunnsstøyen i heimen, foruten noen uvesnetligheter som nabofred og des like. De færreste er i nærheten av 90dB SN med «full spiker» - antar at «full spiker» er omkring 110 dB SPL. Mange av oss har ikke særlig mer enn ca 100-105 dB SPL til rådighet, dvs SN anslagsvis omkring 70-85 dB. Betraktingen er selvfølgelig helt avhengig av bakgrunnsstøyen i heimen, et tommelfinger anslag på denne kan være omkring 20-30 dB SPL.

mvh
KJ

B

Back_Door

Gjest
Rune S skrev:
Karma skrev:
Da er neste trinn å ta kun 1 eneste av alle de 5000 små motstandene fra inni det beste korreksjons apparatet, som signalet går gjennom,klipp av en signalkabel og test med denne og andre samme verdi motstander i serie,sammenlign med en tantalum 1 watter,en god gammel karbonmotstand osv. ,og det skal vere godt mulig for alle å høre forskjel.
I samme slengen kan man la loddetinnet vere det som holder motstanden fast i lederen og sammenlig med direkte kontakt.På de fleste kretskort er det kun loddetinnet som forbinder komponenter og kretsbaner.
Dette er et enkle punkt å teste,fullt så enkelt er det ikke å A/B teste innvirkningen av mengder av feedback,korreksjonsløyfer,transistorer mot rør osv.

Dette var noen av punktene jeg ser på som negativt,og alt som står i serie med det opprinnelige signalet både trekker fra og legger til,og selv strømnettet står i serie med signalet i et stereoannlegg så sant man ikke bruker batterier.

mvh
Minner om at i alle våre bokser, enten det dreier som om pre,effekt eller kilde så må jo også signalene passere en mengde små komponenter og loddinger. Betyr det nødvendigvis forringelser? (Eller er det kanskje derfor Edge sin cd-spiller skal være så bra: Fordi den mangler innmat? ;D)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.865
Anonym skrev:
Så lenge lyden endrer seg må jo signalet endres, ergo all korreksjon har en innvirkning på signalet.
Signalet vil selvsagt bli endret. Det hadde ikke vært korreksjon ellers. Men nå er det en gang slik at høyttalere pluss rom endrer signalet svært mye. Og poenget med korreksjon er å endre de endringene som gir hørbar degradering tilbake til noe som likner mer på utgangspunktet. Faktorenes orden er likegyldig, og derfor kan man korrigere for høyttaler + rom før signalet når høyttalerne,.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Karma skrev:
Minner om at i alle våre bokser, enten det dreier som om pre,effekt eller kilde så må jo også signalene passere en mengde små komponenter og loddinger. Betyr det nødvendigvis forringelser? (Eller er det kanskje derfor Edge sin cd-spiller skal være så bra: Fordi den mangler innmat? ;D)
Der finnes ingen superleder,så alt som signalet må igjennom vil trekke fra og legge til,IMHO 8)
Det med Edgen tror jeg faktisk er ganske nær sannheten ja :)
Noen av de beste hifi-apparater jeg har hørt har vert av de enkleste i oppbygning,med få,men god kvalitet,komponenter!

Uansett,til syvende og sist så handler det vel om all den flotte MUSIKKEN som er innspillt,og om man får frysninger på ryggen eller rykninger i godfoten,så spiller det igrunnen liten rolle vilken vei man velger!! :)
Jeg er seriøst misunnelig på den muligheten du har med å justere klangbalanse og kjøre uten delefilter i høytalerene! Jeg synest spessielt når man drar på litt i nivå at aktiv deling virkelig får vist hvor mye rot og mølje et høytalerdelefilter som regel lager,elementene stopper og starter kjappere,mindre forvrenging,mer dynamikk,og gjengir dermed mer naturtro.

Bruker du å forandre på klangbalanse etter forskjellige innspillinger ?
Det er igrunnen helt absurd å ha et stereoannlegg uten mulighet til å justere balansen,når man tenker på hvor forskjellig alle innspillinger er mikset ::)

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Antall liker
9.738
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Rune S...
Romkorreksojn foregår i det digitale domenet - kabler, kondiser, motstander og alt det der betyr i verste fall forsvinnende lite....

Og som du selv påpeker er det betydelige fordeler med å kvitte seg med passive delefilter (selv om dette ikke direkte har med DRC å gjøre).....

Jeg oppfordrer bare folk til å lytte jeg...

Mvh
OMF

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
30.705
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Veldig god anbefaling. Kan du flytte Bergen hit, OMF? Tror jaggu det er enklere enn å flytte mitt legeme til Bergen.

B

Back_Door

Gjest
Rune S skrev:
Bruker du å forandre på klangbalanse etter forskjellige innspillinger ?
Det er igrunnen helt absurd å ha et stereoannlegg uten mulighet til å justere balansen,når man tenker på hvor forskjellig alle innspillinger er mikset ::)
Det blir nok litt i tungvinste laget! Man finner normalt en form for kompromiss som man personlig synes dekker sin egen smak og preferanse best mulig for et gjennomsnitt av de musikktyper man for det meste spiller. Eller man lar noen som man mener har bedre geie på dette enn seg selv, gi råd og veilledning som en del av beslutningsprosessen for korrigeringen.
Et annet interessant spørsmål kommer naturlig ut fra din kommentar: Finnes det en klangbalanse som er optimal for all type musikk? Burde vi korrigert forskjellig mellom f.eks. klassik kormusikk og jazzrock?

B

Back_Door

Gjest
Valentino skrev:
Flat klangbalanse høres så kjedelig ut..

Uansett lærer vi i disse diskusjoner at det teoretisk riktige ikke alltid er det personlig foretrukne.. ;)

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.897
Sted
Østfold
Typisk veldig enkle konstruksjoner har stor følsomhet for mange fenomener og kan lett farge lyden til dels kraftig. Det samme gjelder mange vintage komponenttyper som sliter med ulineariteter og liknende avviksfenomener. Jeg tror denne formen for korreksjon er den eneste stuerene for mange og disse menneskene vil nok ikke kunne åpne seg for langt mer presise alternativer så lenge debatten er såpass het som den er i dag.

Forøvrig har jeg til gode å se (høre) fenomener som ikke kan måles. Slike påstander bør vel om ikke annet kunne bevises ved at lytteren kan identifisere det hørbare (men ikke målbare) fenomenet?

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Hva er mer presist enn det ekte instrument? Det er min referanse,og jeg er veldig åpen til ting som gir meg følelsen av å høre noe som ligner the real thing.
Jo flere ting jeg putter mellom trommesettet og hardisken på Macen,jo mer beveger jeg meg vekk fra hvordan det låt i utgangspunktet.
Det enkle innen hifi opplever jeg som regel som mer åpent og ærlig overfor det opprinnelige signal,selv om det selvsagt er vanskelig å vite hvordan det låt i opptakssituasjonen,mens jo mer dritt man stuer inni apparatene jo mer begynner det som regel og ligne en grå mølje av "lyd". Plutselig begynner man å høre bass og diskant fordi signalet blir så oppstykket,og jeg har aldri tenkt for eksempel diskant en eneste gang når jeg hører et ekte instrument.......

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
Karma skrev:
Det blir nok litt i tungvinste laget! Man finner normalt en form for kompromiss som man personlig synes dekker sin egen smak og preferanse best mulig for et gjennomsnitt av de musikktyper man for det meste spiller. Eller man lar noen som man mener har bedre geie på dette enn seg selv, gi råd og veilledning som en del av beslutningsprosessen for korrigeringen.
Et annet interessant spørsmål kommer naturlig ut fra din kommentar: Finnes det en klangbalanse som er optimal for all type musikk? Burde vi korrigert forskjellig mellom f.eks. klassik kormusikk og jazzrock?
Det er som regel der jeg også har endt opp når jeg har hatt bass og diskant kontroller i systemet.
Klassisk er som regel mye bedre innspillinger enn den typiske pop-rock platen,fordi de behandler det opprinnelige signalet mindre.
Klangbalansen på 200 tilfeldig utvalgte innspillinger over la oss si en 50 års periode,er veldig forskjellig,uavhengig av sjanger.
Om man inviterer 100 lydmenn til å gjøre en miks av samme masteren,så får man også 100 forskjellige resultat,så innen lyd er der igrunnen ingenting som er optimalt eller perfekt.
Om jeg diskuterer lyd av bassgitarer med 15 andre bassister,så er vi aldri helt enig om hva som er den best lydende bassen,og så sitter vi her og er litt overasket over at vi er uenige om lyd fra hermetikkplatene våre ;)

O

omholt

Gjest
Er ikke den korteste veien et lydkort koblet rett i effektrinn? Det er i hvert fall min plan. Når man har muligheten til å endre lydkarakteren slik man ønsker, så ser jeg ikke vitsen med en forforsterker. Innebærer selvfølgelig at lydkortet er av god kvalitet, men det gjør jo virkelig disse sakene i proff verden.

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Antall liker
1.257
Torget vurderinger
11
OMF skrev:
Rune S...
Romkorreksojn foregår i det digitale domenet - kabler, kondiser, motstander og alt det der betyr i verste fall forsvinnende lite....

Jeg oppfordrer bare folk til å lytte jeg...

Mvh
OMF
Der er jeg helt uenig.Det digitale domenet setter masse eget preg på det opprinnelige signal,ofte såpass mye at det plutselig blir vanskelig å høre forskjel på kabler,motstander,kondiser osv.

Topp Bunn