Vet ikke om jeg skal nevne det, jeg kan jo ikke stå inne for noe personlig; men jeg har mottatt PM'er fra folk som har kjøpt korreksjonsutstyr av ymse slag og brukt det. De skriver til meg fordi de oppfattet det som om jeg er interessert i å kjøpe noe slik, og for å advare meg mot det pga at de har opplevd redusert lydkvalitet.
Flere sa at de ikke ønsker å være med i debatten med kritikk mot korreksjon, fordi de ikke orket å krangle på egne opplevelser.
Jeg kan sitere en PM;
Ang digital romkerreksjon. Jeg har hørt både Tact og Lyngdorf.
For dem som er opptatt av HiFi kan romkorreksjon oppleves som bra, f.eks at bassen blir sånn og sånn før og etter digital romkorreksjon.
Det jeg umiddelbart hører med denne boksen implemtert, er at "noe" blir plassert mellom meg og musikken. Musikken blir litt mere grå, anonym, farvekulører og "indre liv" i musikken går noe tapt. Tenk på det som vinyl er god på kontra typisk CD-lyd:atmosfære, sjel og stemning, farvekulører i musikken. Det er nettopp dette som går tapt ved digital romkorreksjon.
Kanskje digital romkorreksjon gjør noe positivt for "lyden", men ikke for din opplevelse mot musikken. At folk som har middelmådige digitale signalkilder og D-amper ikke opplever at noe går tapt finner jeg ikke det minste merkelig, fordi disse kvaliteter som jeg her nevner, er tapt i utgangspunktet.
PS! Hvis du har lyst å poste disse ordene, står du fritt til det.
Dette er et klipp av en PM, og en av flere jeg har fått som går på det samme. Jeg mener altså ikke noe av det som står her, siden jeg ikke har hørt det hjemme.
Men det er med å balansere det bildet man får av korreksjon som en ensidig fordel, og det jeg får meldt står i sterk kontrast til det noen sier at du hører ikke AD/DA-konvertering osv.
Jeg har forsikret mine nettvenner om at jeg ikke planlegger å kjøpe, men er åpen for å høre. For ordens skyld, tilbud om hjemprøving av utstyret er ennå ikke kommet, så jeg har ikke hørt dette hjemme selv.
Mvh Vidar P