Hei Rojoh helt uproblematisk at du nevnte mitt oppsett har i lengre tid planlagt å engasjere metg litt i en av disse debattene, og nå har jeg endelig litt bedre tid!
Jeg føler/tror kanskje også at mange tror alle anlegg med DRC/DSP låter likt. Det gjør de selvsagt ikke også her spiller plassering, rom, høytalere og elektronikk mm en viktig rolle. Jeg mener vel at DRC først og fremst fjerne feilene i anlegget - og påden måten bidrar til at anlegget som helhet spiller bedre.
Det som jeg opplever at har skjedd hjemme hos meg (og som jeg utifra teorien også vil tro skjer hos andre) er at man fjerner en del store artefakter i lydbildet. Disse er ofte romavhengige og er gjerne noe man har levd med med alt utstyret man har i dette rommet. Dette er ting man selv lytter seg blind på, men som andre (som da kommer fra rom/oppsett med andre artefakter) gjerne reagerer kraftig på. Og, jeg vil vel tro at de fleste av oss har besøkt en hifikompis som entusiastisk har ringt og fortalt om store oppgradering ifm med et rørbytte/kabelbytte/tveak og når man så skal lytte på det nye oppsettet så synes man det spiller akkurat som det gamle, og det eneste man legger merke til er den samme stående bølgen i bassen, mangelen på kropp i lydbildet, eller en skrikende diskant. (satt på spissen selvsagt).
Ellers begynner jo mitt nye oppsett å modnes såpass nå, at jeg så smått begynner å føle at jeg har kommet i mål i mitt noe vanskelig lytterom. Mao synes jeg nå at oppsettet begynner å spille såpass bra at jeg selv er fornøyd sett opp i mot ressursbruk og potensiale.
Så hvis noe skeptikere til DRC, aktiv deling, DP (??), eller andre av mine valg har lyst til å ta seg en tur for å høre hva slags lyd jeg liker og hva jeg har prioritert så er de hjertelig velkommen. Jeg forventer ikke at vi skal bli enig til det er preferansene alt for forskjellige!
Jeg bor som sagt i Bergen.
Mvh
OMF