Diverse Hifi komponenter med innebygget musikalitet og lytteglede!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Spilt mye på Snell XA75 og XA90 meget morsomme saker.
    snell.jpg
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.664
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Audio Innovation S300

    Audio Innovation S200 Power amp

    Audio Innovation S800 SUT

    Holfi Ellipse RIAA

    Denon PRA6000

    Luxman 5m21

    Kuzma Stabi II

    Audioquest T-7m pickup

    etc...


    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    I slutten av tenårene (80-82) etter å ha kun hørt musikk hjemme fra foreldrenes
    Tandberganlegg, fikk jeg spart til denne
    aud11.jpg

    og et par med disse
    cw.jpg

    Dette spellte "grisetøft"...da;)
    Skriiikeboksene står fremdeles nede i kjelleren.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Jeg har et sett E3 enda. Om ikke annet så for nostalgi. Men jeg tviler på at jeg selger de. På turen til Bergen ble det gjort avtale om å kjøpe et sett B. Selv om det blir en stund til, så gleder jeg meg.
    Når du evt en dag kommer til et køb husk da at tjekke alle enheder. Inden mit køb fik jeg at vide at begge diskanter var uoriginale . Så jeg brugte tid og penge på at føre den tilbage til det originale :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.936
    Antall liker
    17.212
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Skal jeg nevne en kombi i budsjettklassen som gav meg mye gleder og eierstolthet(!), så det bli anlegget som bestod av disse delene. Spilte deilig i hybelen! :)

    - Arcam Alpha 5+
    - Marantz CD-63SE
    - System Audio 905.

    Det var litt av en prestasjon og anstrengelse å kunne skrape samen dette oppsettet på den tiden.

    Det har vært mye snakk om hvor ugunstig og idiotisk det er å "famle i blinde"/"prøve og feile" når man ikke vet hvordan apparatene måler, har DSP osv. Men jaggu har det vært grise moro å prøve ut nye ting opp gjennom årene også. Jeg vil iaf for alltid huske den sitrende spenningen/forventningen i kroppen hver gang et nytt komponent skulle prøves ut!;D
    Nå er jeg så meget klokere, latere og bytter lite - og har det egentlig kjedeligere!:rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    larax

    Medlem
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    40
    Antall liker
    67
    Glemmer aldri da P. Abrahamsen himself ringte meg og sa, Lars, nå kan du komme og plukke ut de to kassene du synes er penest, så lager vi et par EC Object til deg. At jeg var så dum å selge dem....Kommer aldri til å tilgi meg selv for det. Solgte dem faktisk 2 ganger. Fikk kjøpt dem tilbake første gangen, men flyttet så sammen med en dame med en liten gutt, som klådde noe forferdelig.....Etter noen måneder låst inn på et kott, krøyp jeg til korset og solgte dem....Ble avertert på kjøp og salg på tekst tv. Mener å huske at det var en på vestlandet, som kastet seg i bilen og hentet dem med en gang...Mulig han er her. Det hadde vært morsomt. Jeg bodde på Romsås i Oslo på den tiden. Bilde lånt av Nettet. Mine hadde andre basser. Ble oppgradert en eller to ganger, da broren til Svein Erik Børja (som utviklet dem) Jobbet på Seas. Husker godt da jeg var hjemme hos Svein Erik for å høre på prototypene.
    ec objekt.jpg
    Bestemte meg med en gang, at dem skulle jeg ha.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.151
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    2
    Celestion SL600 var fantastiske høyttalere å ha i gutterommet på 80 tallet.
    Well Tempered classic platespiller. Utrolige stillegående spiller. Har hatt min over 30år.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Cyrus 1 og 805 Matrix er en knallkombinasjon. Samme med 3020 og Carlsson OA51. Førstnevnte er solgt for lengst. Sistnevnte er fremdeles i bruk.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sundkoien: Fra Snell er det Type M som er mine favoitter. Sammenlagt ti års eierskap av to forskjellige par beviser for min del hvor gode de er/var..Nesten like lette å få til som PMC, de...Spilte så utrolig stort, og det NESTEN uten maskering..Nærmeste jeg kommer idag er PMC DB1 Gold- til 4 ganger prisen..Verd HVER ENESTE krone, begge to.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Sundkoien: Fra Snell er det Type M som er mine favoitter. Sammenlagt ti års eierskap av to forskjellige par beviser for min del hvor gode de er/var..Nesten like lette å få til som PMC, de...Spilte så utrolig stort, og det NESTEN uten maskering..Nærmeste jeg kommer idag er PMC DB1 Gold- til 4 ganger prisen..Verd HVER ENESTE krone, begge to.
    Ok. Har hørt at de var gode.
    Jeg hadde et par K en periode. Utrolig behagelige å høre på, men for å få nok fylde måtte jeg plassere de relativt nærme bakvegg. Da forsvant en del av det magiske perspektivet. Trykkammerkonstruksjoner er jo særdeles spennende, og det låter ofte veldig sammenhengende i mellomtonen :)

    M
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sundkoien: Det er nettopp det. Jeg hater dypt og inderlig non-subwoofer- høyttalere som fokuserer for mye på bass- på bekostning av resten.. Sånn bortsett fra Cerwin, da..hehe.. det er en annen historie. De lavere frekvensene skal være der, men det er i mellomtonen og oppover alt skjer i musikken. Sålenge bassen tar over, maskerer eller skaper problemer- ut med boksen:cool: Merker som Snell, PMC, Sonus Faber, Celestion, Dynaudio, Genelec, Epos, REL og AE har akkurat den magiske balansen som gjør at høyttalerne kan få innpass her- og får det.. Fordi eieren- i riktig setting- ikke savner noe som helst, får mer enn det han har betalt for og bare kan leve i og med musikken.. Jeg har aldri vært søylemann, så hvis ei søyle får gode kritikker fra meg, har den noe helt spesielt. Kunsten- for min del- ligger ikke i å få stort til å spille stort, men derimot i få smått til å spille enda større:cool: Uten alle de kompromissene høyttalernes tildels klassiske overdimensjonering fører med seg. Britiske stuer er /var kompakte, så produsentene deres har nesten uten unntak en grad av den deilige musikaliteten engelske produsenter kan bedre enn noen andre intakt..Den kontrolleres best med massive kraftverk:cool: Men så er det det igjen, da, at synergien og balansen i et visst lands Hi-Filosofi strekker seg over ALLE deres produkter. Fra forsterkeri til kilder, kabler og høyttalere..Briter/italienere og nordboere er en genial kombinasjon. Ikke bare i det virkelige liv, men i H-Fi-racket også..Slik EU egentlig BURDE vært...
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Rega Planar 3 / RP3

    Det er vel vanskelig å ikke komme innpå Rega Planar 3 da det gjelder lyd pr krone..
    Jeg kjøpte min første Planar 3 på Audioscan i Osterhaugsgate høsten 1987..
    Mektig stolt stod jeg der mens det ble montert en Pickering MM pickup, som ifølge selger skulle være "bra nok"..
    Selv koblet opp mot en rimelig Harman/Kardon integrert med innebygget riaa fant jeg fort ut at det ikke var "bra nok", men lommeboka tillot ikke noen endringer de første par årene..

    Planar_313.jpg


    Det var først med en Goldring Electra MC koblet inn i Cyrus 2 sitt eminente riaa at jeg så lyset!
    I ettertid har P3/RP3 alltid på en måte imponert. Nå går jeg med tanken om å kjøpe tilbake min gamle -87 modell, som
    nå står oppkoblet med en Dynavector 10XX5.. Dette skal være en ok match.
    Ellers vil jeg kanskje teste min 2016 mod RP3 med Ania pickup og Rega Fono MC riaa.
    Overkill? Vet ikke. Men det er uten tvil synergieffekter mellom Rega-produktene :)

    M
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    594
    Rega Planar 3 / RP3

    Det er vel vanskelig å ikke komme innpå Rega Planar 3 da det gjelder lyd pr krone..
    Jeg kjøpte min første Planar 3 på Audioscan i Osterhaugsgate høsten 1987..
    Mektig stolt stod jeg der mens det ble montert en Pickering MM pickup, som ifølge selger skulle være "bra nok"..
    Selv koblet opp mot en rimelig Harman/Kardon integrert med innebygget riaa fant jeg fort ut at det ikke var "bra nok", men lommeboka tillot ikke noen endringer de første par årene..

    Vis vedlegget 568043

    Det var først med en Goldring Electra MC koblet inn i Cyrus 2 sitt eminente riaa at jeg så lyset!
    I ettertid har P3/RP3 alltid på en måte imponert. Nå går jeg med tanken om å kjøpe tilbake min gamle -87 modell, som
    nå står oppkoblet med en Dynavector 10XX5.. Dette skal være en ok match.
    Ellers vil jeg kanskje teste min 2016 mod RP3 med Ania pickup og Rega Fono MC riaa.
    Overkill? Vet ikke. Men det er uten tvil synergieffekter mellom Rega-produktene :)

    M
    Ja det her hørtes litt ut som meg selv med min første Rega. RP3 med Aina og Fono mc ville jeg vell ikke kalle overkill men en fin balansert match:)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sundkoien: Det er det. Rega er verdensmestere på synergi, de. Og musikalsk One Stop Shopping har sjelden vært så lett som i Regas tilfelle..Et Regasystem er nettopp det: Et system. Alle delene er der av en grunn, og gjør sitt til at totalen er som den er. Fordi den rett og slett skal være sånn. Det er Regas DNA. Warts and all. Enten forstår du alt med en gang, eller så vil du aldri noensinne forstå noe som helst...Så svart/hvitt er det..:cool:
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.777
    Antall liker
    718
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Spendor A4, Epos els3, audiophysic tempo 25+ hvis satt opp riktig.
    Krell kav 300imk2 og meridian 506 cd spiller.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Mediakjendis: Nå skal det jo sies at jeg selv både er og var fan av HELE Snell-porteføljen. Bare litt ekstra glad i "dessa som er små" (K, M, Q, )..Utrolig synd, egentlig, at merket gikk ned for ganske nøyaktig ti år sia...Peter-- og seinere Kevin Voecks- laget USAa beste høyttalere, de..selv om også Klipsch , Revel og JBL har levert noen vanvittig fine konstruksjoner. Etter det jeg har fått med meg skal Kevin være ansatt hos Revel idag, og lytter du til en Performa M22 derfra vil du med en gang skjønne hvem som har designa den. Hvis du da skjønner deg på Snell, that is..Snell Type M er en Voecks-box. Og så mye god lyd er fortsatt ekstremt sjelden vare til de 3600 kroner han - via Snell og Hi Fi Klubben- solgte disse for i Norge:cool: Proppfulle av dansk dynamitt til råvare. Paret har fire eksemplarisk meddelsomme Peerless-elementer. Love them to bits!! Til den prisen er det vel Acoustic Energy AE100 som - blant de nyere bokser- er mine personlige faves..for tida..Legg på ti tusen, så får du en knallbra , aktiv AE1. Eller altså også de absolutt beste høyttalerne tilgjengelige under femten lapper, as per me: PMC DB1 Gold..Utrolig lett å kjenne igjen fellestrekka her- for den som har vært glad i Snell. Men både AE1 og DB1 Gold er "as good as it gets @ well over price point."
     
    Sist redigert:
    L

    Lassencad

    Gjest
    Dette forstærkersæt fra Sony 80Es fulgte mig i mange år. Det samme med Phillips Cd afspiller 880 :)

    Begge dele meget musikalske

    PhilipsCD880.jpg
    sony-ta-f80-pre-ta-n80-power-amplifier.jpg
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Helt enig! ARC har jeg bare hørt hos andre og på demo (og sett fabrikken i Minnesota)
    M
    Skulle jeg ønske du hadde sagt litt mer om, dette fabrikkbesøket - om du da var innom eller kanskje bare passerte den.
    AR ser ikke ut i måneskinn, men er mer hard cord enn noe annet jeg vet om. Joda, de ser jo hard core ut, for all del.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Helt enig! ARC har jeg bare hørt hos andre og på demo (og sett fabrikken i Minnesota)
    M
    Skulle jeg ønske du hadde sagt litt mer om, dette fabrikkbesøket - om du da var innom eller kanskje bare passerte den.
    AR ser ikke ut i måneskinn, men er mer hard cord enn noe annet jeg vet om. Joda, de ser jo hard core ut, for all del.
    Kjørte dessverre bare forbi fabrikken/hovedkontoret i Maple Grove...
    Har mye slekt og venner i St. Paul og Minneapolis, så har kjørt mye rundt i staten.
    Besøker ofte noen som bor i St. Francis, og da er ikke veien så lang opp til Hennepin :)
    Må få avtalt et besøk der en gang..

    M
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.541
    Sted
    Sørlandet
    Cyrus / Monitor Audio / Vector Research / Rega / Harman Kardon Citation / Kef / Epos ES14.... mange gode minner!

    -BB-
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Dette var vel anlegget som først ga meg masse musikkglede i livet (80-82), mine foreldres B&O Beocenter 1400 (for en design-juvel!), en eller annen Garrard platespiller og et par Sansui hodetelefoner:


    e86f0ef54d3f2b6cd510f63c4b22d901.jpg


    5e4c4fb469b7130620e1c82a92b5495a--sansui-headphones.jpg


    Pleide å ligge på sofaen og høre på alt fra Beatles og Kiss til Knutsen og Ludvigsen til jeg sovnet og foreldrene mine måtte bære meg i seng. Det var tider.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Audiolab 8000A

    I går gjorde jeg en liten Vintage-turné i det nye storfylket Viken.
    Besøkte noen kjenninger, deriblant en gammel studikamerat i Asker.
    I bilen hjem hadde jeg med mye rart, deriblant en nær mint-condition Audiolab 8000A.
    Denne er det skrevet og sagt mye om. Den jeg har er vel en 1989 eller 1990 modell.

    unnamed.jpg


    Nå står den her hjemme, koblet opp i hovedanlegget, og spiller helt fantastisk!

    IMG_20200209_135708.jpg


    Denne må være en nær fullkommen, integrert forsterker. Oppløst og dynamisk, men samtidig myk og "britisk".
    Den har vel blitt litt kritisert for dårlige RCA-kontakter og et ikke helt top-notch riaa, men absolutt Big value for Money!

    M
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Sundkoien: Det med alder finner du fort ut av: Står det Made In England på´n? Da er det en pre-TAG- Audiolab. Designet av Derek Scotland og Philip Swift. Vil du finne ut akkurat NÅR den er fra, kontakt Audiolab med serienummeret. Hvis du sliter med RCAene finnes det mer enn kapable replacements hos Furutech og WBT. Selv foretrekker jeg Audiolab fra 2005 og opp- made in China. Fordi kineserne har luka ut de produksjons- og holdbarhetsproblemene engelskprodusert Audiolab hadde, beholdt designet og forbedra det radikalt. For eksempel med en 2008-modell 8000SE:cool: Godt bygget, utrolig meddelsom (spesielt på en liten Dali) og et klassisk no-frills-design. Med et par hemmeligheter for analogisten..Dvs: Kineserne er inne på eiersiden, produksjonen foregår i Kina, men design & engineering er lokalisert i Huntingdon, Cambs., UK..Har nettopp fått inn en Audiolab til her- en ny 6000 CDT. Absolutt verd penga. Og jeg har siden 2008 også eid 8000SE, 8000CDE, 8200P, 8200CD og 8200CDQ. Alle disse siste er John Westlake-designs. 8200CD er også fortsatt i bruk. Audiolab er for min del ett av default-merkene i denne tråden.
     
    Sist redigert:
    2

    2xJ

    Gjest
    Sundkoien: Det med alder finner du fort ut av: Står det Made In England på´n? Da er det en pre-TAG- Audiolab. Designet av Derek Scotland og Philip Swift. Vil du finne ut akkurat NÅR den er fra, kontakt Audiolab med serienummeret. Hvis du sliter med RCAene finnes det mer enn kapable replacements hos Furutech og WBT. Selv foretrekker jeg Audiolab fra 2005 og opp- made in China. Fordi kineserne har luka ut de produksjons- og holdbarhetsproblemene engelskprodusert Audiolab hadde, beholdt designet og forbedra det radikalt. For eksempel med en 2008-modell 8000SE:cool: Godt bygget, utrolig meddelsom (spesielt på en liten Dali) og et klassisk no-frills-design. Med et par hemmeligheter for analogisten..Dvs: Kineserne er inne på eiersiden, produksjonen foregår i Kina, men design & engineering er lokalisert i Huntingdon, Cambs., UK..Har nettopp fått inn en Audiolab til her- en ny 6000 CDT. Absolutt verd penga. Og jeg har siden 2008 også eid 8000SE, 8000CDE, 8200P, 8200CD og 8200CDQ. Alle disse siste er John Westlake-designs. Audiolab er for min del ett av default-merkene i denne tråden..hehe...
    Kan du vise oss det ?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Disse britene har visst hva de har holdt på med i lengre tid enn de fleste andre nasjoner. Har lekt meg litt med 3. ordens BW delefiltere i det siste, skikkelig BBC inspirert. :)
    Må si at det har overrasket stort. Kanskje en grunn til at de fleste BBC monitorer er utført med denne typen delefiltere.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Micromega Microdac

    Denne lille godbiten var det mye snakk om på tidlig 90-tall.
    Det finnes få omtaler på nett, men de få som er går i positive ordelag :)

    47150-1-47150a_200x200.jpg


    47150-2-47150b_200x200.jpg


    Har fått tak i en slik til en god pris. Koblet den opp med en Rotel RCD-950 som drivverk, en Audiolab og noen gode ProAc stativere.

    Må si dette imponerer! I forhold tol Rotel sin analogbehandling (som egentlig er veldig god) så ble det dypere, strammere, luftigere og enda et hakk mer oppløst. Stemmer ble en aning lysere, men med bedre artikulasjon..
    Overrasket over at en DAC fra 1990 fortsatt henger så godt med :)

    Er det flere som har erfaring med denne?

    M
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Jepp da. Har hatt både microdac, variodac, microdrive, microamp, microtuner eller hva de nå het alle sammen. Hadde fullt rack med 2 forsterkere en gang for lenge siden.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Jepp da. Har hatt både microdac, variodac, microdrive, microamp, microtuner eller hva de nå het alle sammen. Hadde fullt rack med 2 forsterkere en gang for lenge siden.
    Husker du noe inntrykk fra Microdac ?

    M
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Husker ikke helt lenger. Dette er omtrent 20 år siden. Mener den var oppløst og behagelig, men med litt lite fylde. Det kan selvfølgelig være at jeg husker feil :)
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.566
    Antall liker
    3.123
    Sted
    Oslo
    Audiolab 8000A

    I går gjorde jeg en liten Vintage-turné i det nye storfylket Viken.
    Besøkte noen kjenninger, deriblant en gammel studikamerat i Asker.
    I bilen hjem hadde jeg med mye rart, deriblant en nær mint-condition Audiolab 8000A.
    Denne er det skrevet og sagt mye om. Den jeg har er vel en 1989 eller 1990 modell.

    Vis vedlegget 570346

    Nå står den her hjemme, koblet opp i hovedanlegget, og spiller helt fantastisk!

    Denne må være en nær fullkommen, integrert forsterker. Oppløst og dynamisk, men samtidig myk og "britisk".
    Den har vel blitt litt kritisert for dårlige RCA-kontakter og et ikke helt top-notch riaa, men absolutt Big value for Money!

    M
    Gratulerer! Jeg kjøpte min da den var ny på markedet omkring 1989 og bruker den fortsatt i kjelleren. Nydelig sak :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn