Diverse Hifi komponenter med innebygget musikalitet og lytteglede!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.844
    Antall liker
    964
    musikalitet, alt fra linkwitz.
    linkwitz.JPG
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Dette var vel anlegget som først ga meg masse musikkglede i livet (80-82), mine foreldres B&O Beocenter 1400 (for en design-juvel!), en eller annen Garrard platespiller og et par Sansui hodetelefoner:


    Vis vedlegget 569622

    Vis vedlegget 569623

    Pleide å ligge på sofaen og høre på alt fra Beatles og Kiss til Knutsen og Ludvigsen til jeg sovnet og foreldrene mine måtte bære meg i seng. Det var tider.
    Trur jamen det var samme hodetelefoner som jeg hadde.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.139
    Antall liker
    9.463
    Philips_GF_908-Prospekt-1.jpg


    Svindyr i 1973, men gav meg hundrevis/tusenvis av timer med musikk.
    Har ikke angret på at jeg har solgt den av den gode grunn at jeg fremdeles har den.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Dette var vel anlegget som først ga meg masse musikkglede i livet (80-82), mine foreldres B&O Beocenter 1400 (for en design-juvel!), en eller annen Garrard platespiller og et par Sansui hodetelefoner:


    Vis vedlegget 569622

    Vis vedlegget 569623

    Pleide å ligge på sofaen og høre på alt fra Beatles og Kiss til Knutsen og Ludvigsen til jeg sovnet og foreldrene mine måtte bære meg i seng. Det var tider.
    Trur jamen det var samme hodetelefoner som jeg hadde.
    Husker jeg prøvde dem sist da jeg var tenåring, og mener å huske at de var rimelig ubehagelige å ha på seg, og lyden var ganske så som så he-he
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Dette var vel anlegget som først ga meg masse musikkglede i livet (80-82), mine foreldres B&O Beocenter 1400 (for en design-juvel!), en eller annen Garrard platespiller og et par Sansui hodetelefoner:


    Vis vedlegget 569622

    Vis vedlegget 569623

    Pleide å ligge på sofaen og høre på alt fra Beatles og Kiss til Knutsen og Ludvigsen til jeg sovnet og foreldrene mine måtte bære meg i seng. Det var tider.
    Trur jamen det var samme hodetelefoner som jeg hadde.
    Husker jeg prøvde dem sist da jeg var tenåring, og mener å huske at de var rimelig ubehagelige å ha på seg, og lyden var ganske så som så he-he
    Fikk litt hamburger ører etter langtids lytting.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Fikk meg en lytt på Creek Destiny og Epos ES14 i en velmøblert stue nylig. Får meg til å lure på hvorfor man egentlig skal betale så mye mer.....

    -BB-
    Interessant. Har ikke hørt Creek Destiny. Men ser for meg at jeg må rimelig høyt opp i pris for å overgå mine ES14. For eksempel opp til et av Harbeth-parene dine?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Interessant. Har ikke hørt Creek Destiny. Men ser for meg at jeg må rimelig høyt opp i pris for å overgå mine ES14. For eksempel opp til et av Harbeth-parene dine?
    Epos ES14 gjør mye veldig bra og dem sprudler med en skikkelig forsterker men mellomtonen til Harbeth matcher dem ikke.

    -BB-
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Interessant. Har ikke hørt Creek Destiny. Men ser for meg at jeg må rimelig høyt opp i pris for å overgå mine ES14. For eksempel opp til et av Harbeth-parene dine?
    Epos ES14 gjør mye veldig bra og dem sprudler med en skikkelig forsterker men mellomtonen til Harbeth matcher dem ikke.

    -BB-
    Takk. Det er vel bare et tidsspørsmål før jeg må prøve et par Harbeth av noe slag :)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Atlerovik: De, Spendor eller Kudos bør funke bra, de:cool:

    BB: Det var en grunn til at Mike Creek kjøpte hele Epos, ser du...
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Celestion DL6
    Arvtageren til Ditton 25 fra Celestion fikk mange godord på 80-tallet. Versjon 1 av DL serien (DL4, 6,8 og 15) hadde softdome, mens V2 kom med den kjente Titaniumdomen.

    Jeg har vært heldig å få kloa i et sett mint condition DL6 V2.

    IMG_20200211_165255.jpg


    Dette er en trykkammerkonstruksjon med et såkalt 8 tommers mellombasselement, selv om det måler ca 7 tommer. Titandomen er litt elsk/hat. Den tilfører sting, attakk og oppløsning, men også en økt hardhet i øvre mellomtone..
    V2 låt bra med NAD, husker jeg. Og det er også hva de matches med her.
    Ved ankomst var det bare lyd i ene basselementet, til tross for god emballasje. Selger sverget på at de virket fint før sending.. Jeg er ikke veldig imponert over Posten/Bring sin pakkehåndtering, så jeg ante uråd. Og ganske riktig, elementet virket, men en spole og 2 kondensatorer hadde ristet løs fra delefilteret, og det var brudd i lodding. Etter litt førstehjelp ble det lyd i stereo.

    IMG_20200212_004425.jpg


    Høyttalerne spiller overraskende fyldig, med bra attakk i mellomtonen. Selvsagt ikke like oppløst som mange moderne, men det låter veldig livaktig og ekte.

    Sjarmerende å finne 30 år gammelt utstyr i slik tilstand :)

    M
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.699
    Antall liker
    58.704
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    ^^
    alt jeg har hørt av Celestion spiller med bra fylde.
    -ellers lukter det kruttrøyk!?;)

    Skjønner dette er en slags godslig mimretråd.:)

    magnepan-speakers.jpg

    Hvis jeg skal dra fram noe av det jeg har eid som har gitt meg mye glede og kos må det være mine første Maggies.
    Magnepan MGIIb Improved. Jeg var andre eier. De var opprinnelig kjøpt på Nimbus i Oslo, der de hadde butikk-katt som lå og varmet seg på forsterkerne. MGIIb spilte hverken bass eller diskant,og sweet spot var stor som en fem-øring, men de fikk hårene til å stå på armene.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Sundkoien: Tips: Gi de der en NAD C320BEE på gamlefars plass, behold 5440 og overfør med Tara Labs Prism/Omni. Da får du det beste fra begge verdener:cool: En forsterker som yter dem full rettferdighet, sliper vekk kantene og lar de to andre delene jobbe med det de kan, hjelper dem til å få sovetrolla ut av presentasjonen og rett og slett bare LEVE. Da blir det der et MONSTERSYSTEM. En god venn av meg har tenkt å oppgradere fra fem Sonykanaler nå, og jeg vurderer å gi ham samme forsterker til drift av de Dali Blue 6006 han allerede har. Resten- relatert til tre av kanalene- blir solgt for å finansiere den. Suite Rears + Blue C1000 og Sony STR DH550.

    Eventuelt kan det vel bli en større C375, ettersom 6006 er fireohmere.
     
    Sist redigert:

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.187
    Torget vurderinger
    2
    Interessant. Har ikke hørt Creek Destiny. Men ser for meg at jeg må rimelig høyt opp i pris for å overgå mine ES14. For eksempel opp til et av Harbeth-parene dine?
    Epos ES14 gjør mye veldig bra og dem sprudler med en skikkelig forsterker men mellomtonen til Harbeth matcher dem ikke.

    -BB-
    Der ser du, egentlig er du en av oss.... :D:D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Atlerovik: Kombiner ES14 med Destiny 2 CD, integrert, effekt og biamping, så får du høre akkurat HVOR gode de er.:cool: Lurer litt på om ikke eldre ARC da hadde fått sylskarp konkurranse om plass i rack hos deg, gitt.. Epos hadde i sin tid kun to modeller, hvorav du har den største.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Atlerovik: Kombiner ES14 med Destiny 2 CD, integrert, effekt og biamping, så får du høre akkurat HVOR gode de er.:cool: Lurer litt på om ikke eldre ARC da hadde fått sylskarp konkurranse om plass i rack hos deg, gitt.. Epos hadde i sin tid kun to modeller, hvorav du har den største.
    Ser ikke bort i fra at det må testes ut, ja :) Bortsett fra CD og biamping. Mine er uten biamping og CD klarer jeg meg uten. Er det bare Destiny-serien som gjelder, dere som kan Creek?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Atlerovik: All Creek funker på Epos. Men det er som alltid: Spar aldri på effekten hvis det kan unngås. Pass på småsignalene i tillegg, så passer musikken seg selv. Klassisk one stop shopping, og i kombinasjon med Epos er Creek imo like vellykket som Rega/Audiolab er på musikalsk systemsynergi og Bladelius er "the complete package" innnen forsterkning.
     
    Sist redigert:

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    NAD 3130

    Dagens hamstertur i Viken resulterte i en Arcam cd73, en NAD 320 BEE og en NAD 3130.
    Den siste er absolutt mest interessant!

    IMG_20200216_170324.jpg


    NAD sin 31.. serie kom i 1985 som etterfølger an 30.. serien som ble en verdenssuksess. Nad 3020 solgte ufattelige 1,6 millioner enheter i forskjellige versjoner årene etter lanseringen i 1977/78!
    Det var den fyldige, store, varme og samtidig oppløste lyden som sjarmerte mange i starten på HiFi karrieren.
    Stemmer, gitar, bass og trommer låt "live" med NAD..
    3130 er bygget på samme lest som 3020, men med 30 konservative watt, bedre strømforsyning og kondensatorer. Den har mm/mc riaa av god kvalitet, "infrasonisk" (subsonisk) filter, bass eq, loudness, low level, Soft Clipping og flere andre spesialiteter fra utviklerne i Canada/New York. Bygget i Taiwan som 3020.
    Den har betydelig større kabinett og solide høyttalerterminaler.
    Dette går for å være en av de bestlydende forsterkerne fra NAD noensinne, muligens den beste.
    Det finnes ikke så mange av disse i Norge (alle skulle ha 3020..). Jeg er glad for å ha fått tak i et eksemplar i veldig god tilstand.

    Cd-spilleren jeg bruker er en NAD 5440 fra 1988. Denne er kjent for å spille veldig naturlig og godt pga MASH/Bitstream konvertering.

    Nå står Celestion DL6, NAD 3130 og 5440 her og spiller helt nydelig!
    Dette har kostet meg ca 1600kr. Jeg har hørt anlegg til 50k som ikke klarer å reprodusere stemmer like bra.

    Vintage is the new New! :)

    M
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Sundkoien: Vent til 320BEE blir koblet opp, du...:cool:
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Har sammenlignet 3130 og 320 BEE.
    320 BEE spiller med større kontroll i bassen og større perspektiv. Samtidig er den tørrere i øvre mellomtone og diskant, og klarer ikke å spille like engasjerende i grunntoneområdet.
    Foretrekker 3130 på Celestion DL 6 ;)

    M
     

    carisma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2014
    Innlegg
    1.492
    Antall liker
    914
    Har sammenlignet 3130 og 320 BEE.
    320 BEE spiller med større kontroll i bassen og større perspektiv. Samtidig er den tørrere i øvre mellomtone og diskant, og klarer ikke å spille like engasjerende i grunntoneområdet.
    Foretrekker 3130 på Celestion DL 6 ;)

    M
    Tørrere lyd, hva ligger egentlig i det?
    Betyr det at det låter mindre fyldig i de frekvenser? Eller mindre klang?
    Kan du beskrive "tørr"lyd for meg?

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
     

    nik

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.06.2002
    Innlegg
    291
    Antall liker
    12
    Micromega Microdac

    Denne lille godbiten var det mye snakk om på tidlig 90-tall.
    Det finnes få omtaler på nett, men de få som er går i positive ordelag :)

    Vis vedlegget 570560

    Vis vedlegget 570559

    Har fått tak i en slik til en god pris. Koblet den opp med en Rotel RCD-950 som drivverk, en Audiolab og noen gode ProAc stativere.

    Må si dette imponerer! I forhold tol Rotel sin analogbehandling (som egentlig er veldig god) så ble det dypere, strammere, luftigere og enda et hakk mer oppløst. Stemmer ble en aning lysere, men med bedre artikulasjon..
    Overrasket over at en DAC fra 1990 fortsatt henger så godt med :)

    Er det flere som har erfaring med denne?

    M
    Jeg hadde Micromega-dac i sin tid! Husker jeg fjernet plast fra alle kondensatorer, da dette i følge noen skulle gjøre underverker med lyden! (Husker ikke om jeg hørte forskjell..) :)
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Har sammenlignet 3130 og 320 BEE.
    320 BEE spiller med større kontroll i bassen og større perspektiv. Samtidig er den tørrere i øvre mellomtone og diskant, og klarer ikke å spille like engasjerende i grunntoneområdet.
    Foretrekker 3130 på Celestion DL 6 ;)

    M
    Tørrere lyd, hva ligger egentlig i det?
    Betyr det at det låter mindre fyldig i de frekvenser? Eller mindre klang?
    Kan du beskrive "tørr"lyd for meg?

    Sent fra min XT1572 via Tapatalk
    Vel..
    Begrepet tørr lyd brukes ganske utstrakt i beskrivelsen av HiFi..
    I min verden betyr det, som du sier, mindre klang, mindre utklinging. Kanskje mindre etterklang og egenlyd på instrumenter og stemmer. Mindre skinn og glød, om du skjønner. Jeg har i de siste dagene funnet noen få anmeldelser av NAD 3031, og samtlige beskriver den som mørk, kraftig og saftig i lyden. Det fortelles at stemmer og instrumenter får en fin glød, eller et sjarmerende rørpreg over seg.
    2 av anmeldelsene beskriver 320 BEE som tørrere, fastere og med mer basskontroll.
    Samtidig låter den mindre naturlig, sies det.
    Det er vel her sakens kjerne ligger.
    Alle som har hørt nad 30- og 31- serie beskriver de som fyldige og live-aktige.
    Jeg føler ihvertfall at live-Lyd har mer kjøtt på beinet enn mange nyere stereoanlegg klarer å gjengi.

    Koblet med "tidsriktige" høyttalere låter det flott imo. :)

    M
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Hvorfor kjøpe NAD, når du kan få Sugden til halv pris........
     

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    Har aldri vært mere glad i et komponent enn denne c-270 fra 1986 som jeg fant på Finn for masse år siden for 6k.

    c-270.png


    og kanskje denne Kenwood fra samme tid (også 6k på Finn).

    l-07d-h.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Carisma: Tørrere lyd = mer distinkte anslag, transienter og klangfarger. Mindre marsipanfølelse, om du vil...Dessuten maskerer den mindre, er mer kontrollert. Og kontra en 3130 HAR 320BEE nettopp en tørrere, mer slepen og kraftfull lyd. Utklingningen er imo langt bedre der også, men hva man foretrekker er et personlig valg. Som jeg sa her oppe: Eldre NAD 3020 er imo direkte sløv ift. 302. Samme gjelder i min bok for 3130 kontra 320 BEE. Den eldre, grå herre er direkte sløv...sorry , Sundkoien..:cool: Det blir vi nok aldri enige om, bortsett fra i tilfellet 5440/Celestion, da..

    Tips: VDH D102 Mk3 til 320BEE/5440/DL6..den burde vekke dem slik du ønsker.
     
    Sist redigert:

    Teobald

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.02.2002
    Innlegg
    443
    Antall liker
    402
    2019328_155937_RNEVNF.jpg



    Jeg får så mye lytteglede av disse fordi at de er så digre. De er det digreste Accuphase har laget. De er 3 cm dypere og 2 cm høyere enn A-250 og 4-5 kilo tyngre. Da sier min underbevissthet at de må være bra. Men fornuften sier at A-250 nok er bedre. Men det gjør ikke noe fordi de er utenfor min rekkevidde.:confused:
    Knock.jpg
     
    Sist redigert:

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.902
    Antall liker
    3.228
    Atlerovik: Kombiner ES14 med Destiny 2 CD, integrert, effekt og biamping, så får du høre akkurat HVOR gode de er.:cool: Lurer litt på om ikke eldre ARC da hadde fått sylskarp konkurranse om plass i rack hos deg, gitt.. Epos hadde i sin tid kun to modeller, hvorav du har den største.
    Jeg foretrak 11. Den hang bedre sammen. Overgangen fra bas til diskant.
     

    211.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.01.2004
    Innlegg
    1.665
    Antall liker
    1.411
    Torget vurderinger
    2
    Celestion DL6
    Arvtageren til Ditton 25 fra Celestion fikk mange godord på 80-tallet. Versjon 1 av DL serien (DL4, 6,8 og 15) hadde softdome, mens V2 kom med den kjente Titaniumdomen.

    Jeg har vært heldig å få kloa i et sett mint condition DL6 V2.

    Vis vedlegget 570706

    Dette er en trykkammerkonstruksjon med et såkalt 8 tommers mellombasselement, selv om det måler ca 7 tommer. Titandomen er litt elsk/hat. Den tilfører sting, attakk og oppløsning, men også en økt hardhet i øvre mellomtone.

    Sjarmerende å finne 30 år gammelt utstyr i slik tilstand :)

    M
    Det kan du si, har et sett DL8 v2 som jeg innimellom setter opp (veksler mellom de og et sett JBL LX44 fra slutten av ‘80 tallet) og det låter helt fortreffelig, spesielt med litt «varmt klingende» elektronikk...akkurat nå er det en nesten like gammel Onkyo forsterker som driver mine høyttalere, det er så man innimellom lurer?!



    Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.346
    Torget vurderinger
    1
    Sundkoien: Funka, ja? I knew as much..hehe... Så idag bruker du altså 320 BEE, 5440 og Celestion? Med VDH D102Mk3? Fullfør da gjerne med CS122- terminert med WBT Nextgen spade/banan...;) Der har du høyttalerkabler for resten av ditt naturlige liv. Som jeg har i Tara Labs Air. Dyr er den heller ikke..

    Drossel: Jeg foretrekker også den selv:cool:
     

    Andy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.07.2003
    Innlegg
    2.735
    Antall liker
    4.598
    Sted
    Nøtterøy
    Mitt første skikkelige HiFi forsterkersett som jeg hadde glede av i mange år. ARC Sp16 og VT100 mk1. I dag er det et Cary sett som virkelig skaper musikkglede. Spiller bra på all slags musikk Cary settet.

    audio r sent.jpg
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor kjøpe NAD, når du kan få Sugden til halv pris........
    Tja...
    Jeg gav 900kr for NAD 3130.
    Har ikke sett brukbar Sugden til 450kr...

    M
    Det var syretesten.... det jeg kom med var en vits :rolleyes: en av de eldste hifivitsene...

    Tog du han ? ...Nå...??
    Jaa!
    Jeg er ikke så rask i hodet, og er bare impulsiv hvis jeg får tenkt meg om..
    Haha, har aldri fått sugden for full pris en gang.
    Noen ting i livet BØR være gratis ;)

    M
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.741
    Antall liker
    503
    Du kan rolig beholde din 3130, den er ikke sløv, og det er ikke 3020 heller. Kople på gode nok høyttalere, så vil de avsløre det. 3020 har en musikalsk, lett-flytende lyd, mens nyere NAD høres overspente ut i sammenligning. Som om konstruktøren har fortapt seg i jakten på effekt- og detaljoppvisning. Vet om flere musikkelskere som har byttet seg opp fra 3020 noen år, for så å snu og gå tilbake.

    Prøv med et par Klipsch stativhøyttalere.
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Du kan rolig beholde din 3130, den er ikke sløv, og det er ikke 3020 heller. Kople på gode nok høyttalere, så vil de avsløre det. 3020 har en musikalsk, lett-flytende lyd, mens nyere NAD høres overspente ut i sammenligning. Som om konstruktøren har fortapt seg i jakten på effekt- og detaljoppvisning. Vet om flere musikkelskere som har byttet seg opp fra 3020 noen år, for så å snu og gå tilbake.

    Prøv med et par Klipsch stativhøyttalere.
    Ja. Jeg er nok en gang overbevist, etter en ny runde med A-B testing mellom 3130 og 320 BEE.
    3130 virker kraftigere, roligere og spiller mer lettflytende og musikalsk. Har også testet en 3220 PE. Den er igjen litt for mye Møllers tran.
    Mer urolig, vimsete i framstillingen. 3130 er og blir en killer :)

    M
     

    sundkoien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    2.627
    Antall liker
    4.276
    Sted
    Kirkenær
    Torget vurderinger
    2
    Celestion 3

    "When the Celestion 3 was launched in 1989 it set new performance standards for low-cost hi-fi loudspeakers. One of the first of the genre to incorporate a metal dome tweeter, the Celestion 3 was highly acclaimed by both public and critics. The Mark II model was awarded ‘1994/95 European Loudspeaker of the Year’ by the European Imaging and Sound Association."

    received_1131969323807736.jpg


    Celestion 3 har alltid hatt en spesiell plass i min HiFi historie.. Jeg kjøpte de sammen med NAD 3020 og en NAD 5425 cdp på HiFi klubben i 1991. De ble hybelanlegg under studietiden. Jeg husker jeg syns Monitor Audio Monitor 2 låt unaturlig og farget i forhold. De imponerte også ved å låte som en stor høyttaler, til tross for 5 toms bassmellomtone og lukket kasse.

    I dag var jeg heldig og fikk hjem et par i absolutt mint condition. Disse har nå spilt noen timer i kveld, og jeg mener fortsatt at dette er små juveler som fortjener en plass i HiFi historien.
    Det låter naturlig og riktig, og imponerende stort. :)

    M
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.918
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Celestion 3
    M
    Spiller veldig vakkert, men under sterk påvirkning av sovemedisiner. Hørte disse på Hifiklubben i ‘90 tror jeg det var, og uansett hva de hekta på (tror det siste de prøvde var Denon 4400), så våkna de ikke.

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn