HIFI, galskap og gåsehud

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Har dragere i taket som bygger H-22cmxB-7cm. Ved å fylle max isolasjon mellom stenderene i taket, og ha akustikk himlinger fra Glava, kan dette tiltaket fungere for å ta bassen i rommet? Taket er på 4x4,35cm (kvadratisk).

    Fra Glavas hjemmeside: "Spesielt lavfrekvent lyd kan være utfordrende, og dårlig demping i lave frekvenser gir et udefinert og «romlete» lydbilde. Løsningen er ofte en nedfôret systemhimling med ekstra bassabsorbenter på oversiden."

    Hva det materialet som tar best i bassen, som jeg bør benytte.
    "Glassull som materiale er mer effektivt enn ulike skumløsninger fra spesialiserte akustikkfabrikanter."

    Bygg god lyd i boligen | GLAVA®
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.425
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Lettgjenomstrømmende materialer må du bruke til bass. Glava er sikkert ok.
    Men bruk heller den til Byggmax. Klør mye mindre og god å jobbe med.
    Rommet ditt er jo ikke så galt sist jeg hørte hos deg.
    Men i bass er dettykkelse på isolasjon som gjelder.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.608
    Antall liker
    14.557
    Sted
    Langesund
    I den aller dypeste bassen er det helmholtz og membran absorbenter som virker best. Aktiv bassfeller ala Thohaug sine, kan også være en løsning
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    15 år. Herregud 15 år!!!
    Måtte det ta så jævlig lang tid?
    Hvor mange timer har jeg brukt/kastet bort på kjøring, internett, HS og butikker/messer. Sikkert 3-4 årsverk!
    Selv gode venner har jeg ofret gjennom årene:(
    Hvor mange penger har jeg sløst bort? Tør ikke tenke på det, men sykt mye er det. Hvor mange famileturer og ferier har galskapen frarøvet min familie?
    Familien er bare oppgitt av min hobby, kona klager og ungene synes den stjeler tid. Så hva er greia?!!!! Hvorfor overser jeg familiens behov, når jeg ikke klarer å forbedre lydkvaliteten, som igjen gjør meg trist og frustrert.
    Er jeg bare en forbanna egoist, som lyver og manipulerer. Føler meg ofte som en alkoholiker, der jeg bedyrer at nå er jeg fornøyd og at dette var siste kjøpet (for i år). Og så går det bare noen uker før jeg sprekker, og er på kjøret igjen.
    HVA ER DET SOM ER SÅ KONTROLERENDE MED DENNE HOBBYEN AT JEG ER VILLIG TIL Å RISIKERE ALT JEG ER GLAD I OG SOM BETYR SÅ MYE MER?
    15 år, og jeg hvet det fortsatt ikke. Bare at jeg er like hekta nå som da. Og selv om det er tømt milioner av veske for å slukke flammene gjennom årene, så er gnisten der fortsatt. Bare venter på litt vind som snart dukker opp på bruktbørsen.
    GÅSEHUD! Den traff meg her om dagen i min egen kjeller. Ere mulig. Endelig. For en belønning. For en LYD:cool:
    8 år hadde jeg prøvd alt i det nye rekkehuset, hvor byggherren må ha vært djevelen selv, med kvadratiske mål som kun blusser opp stående bølger. Over hundre komponent bytter, om-møbleringer og akustiske tiltak (vannvittige tiltak til tider, som lett kvalifiserer til avd 8 på Gaustad)
    Hvorfor kastet jeg ikke inn håndklet før. Hadde jeg vært en bokser så ville rekorden vært 156 tap og 14 seire.
    Derfor er jeg overbevist om at audiofili er en sykdom. Får bare håpe at den er kronisk.

    For selv alt for mange nedturer, så er oppturene helt magiske.
    Spesielt de gangene det har begynt med en magefølelse da noe int dukket opp på brukten. De neste dagene er jeg i transe og tenker på det samme 24/7. Søker på nettet etter stoff. Noen mailer og tlf samtaler. Alt i boks. Vente til helgen, der det blir 2-4 timers kjøring for å hente juvelen. Pakke opp, lese manualer og til slutt slå på bryteren. Da er det vannvittig deilig å få bekreftet det magefølelsen ga for nesten 1 uke siden. Det er disse øyeblikkene som driver meg videre og gir meg nok energi til å ta i mot 3 nedturer før neste opptur.

    Hvorfor deler jeg dette? Fysisk kjenner jeg nesten ingen av dere, men HS er min verden og dere er mine soulmates. Dere forstår meg (forhåpentligvis).
    For noen dager siden innså jeg at nok for være nok. Lyden vil ikke bli særlig bedre i mitt kjellerom. Matching og utskiftinger av over 100 komponenter var beviset, og selv min økende ekspertise kunne ikke trylle mer. Slaget var tapt. Jeg kunne se toppen av fjellet, men fikk ikke lov til å gå høyere.

    Så et blikk på brukten, og magefølelsen fucket med meg igjen. Fornuftens radar som vanlige mennesker besitter registrerte heller ikke at disse monoblokkene var "over my leage" prismessig. I denne fasen er jeg som en nymfoman i et harem. Fortapt. Anger og angst for komme senere, mens jeg driver ut alle djevelske tanker om fornuft.
    Det skulle vise seg at handelen gikk over all forventning og selger ønsket mitt effektrinn i en del av handelen.
    Igjen var forventningene på plass, men mer dempet enn før. Så var endelig tiden kommet. POWER ON.

    15 års belønning var det jeg hørte. Tårene bare presset på. Gåsehuden som gikk turne rundt kroppen var på en måte bekreftelsen på at jeg ikke har "kastet bort" disse årsverkene på noe som jeg ikke fikk til. For en lettelse.

    Endelig er jeg der jeg ønsker å være. På nivå med gode demoer på messer og butikker. ENDELIG! JEG FØLER EN SÅNN LYKKE, som bare måtte deles. Brother :cool:

    Jeg vil bare kondolere med ovenfornevnte innlegg (to år gammelt). Jeg kjenner meg igjen - dessverre :)
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Har byttet en del de siste 2 årene også. Dog fra bra til bedre hele tiden heldigvis.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Rommet trenger oppussing. Tenkte å kombinere moderne, med god akustikk. Ikke akkurat en enkel oppgave.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Da har jeg begynt å demontere kjellerstua, som er tenkt å bli familiens showroom. For at det skal bli brukt til alt fra tv titting, gamezone, kino og hifi rom, så valgte jeg å selge projektoren og kjøpe en 75 tommer tv.

    Her trenger jeg mye hjelp av hva jeg bør gjøre, slik at rommet både blir lekkert og ivaretar en god akustikk.

    Rommet måler fantastiske 4.35 meter alle vegger og har en takhøyde på 2.15 meter. Med andre ord en halv kube.

    3 av veggene er av leka og betong, mens veggen hvor døra kommer er vanlig lettvegg.

    Tok en titt bak panelet på betongveggen og den er ikke isolert. Kun lektet ut 1.5 cm til panelet. Vurderer å lekte ut 10 cm til utenfor panelet, men her jeg trenger råd. Vurderet også å lekte ut frontveggen med 20cm, men her har jeg en delt brannmur med naboen midt på veggen, så usikker om det er lovlig.
    I taket er det 22cm dype dragere hvor det ligger 10cm tykk glava. Vil det hjelpe å legge inn 20 cm tykk rockwool eller lignende?
    Det vil bli både spottere og plass til atmos høyttalere.

    Hvilken dimmensjon bør jeg bruke på k-rørene til høyttalerkabler og er det noen kabler som er lette å strekke?

    Det var det jeg lurte på nå, og er det noen ting jeg har glemt i startfasen, so tell me now.������

    Jeg bor i Lørenskog og tar gledelig i mot besøk om noen har ideer og råd som vil komme å se.

    20171011_212902.jpg
    20171011_212841.jpg
    20171011_212928.jpg
    20171011_212825.jpg
    20171011_213024.jpg
     
    Sist redigert:

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Jeg issolerer og lekter ut alle vegger uansett. Så vil jeg prøve ut 2 stk AS subber først. Låter det konge, så går jeg for det, men skulle det by på problemer, så bygger jeg 16 basskasser :)
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.425
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Men sånn er det bare Bjørn:)
    Men nå har du muligheten til å gjøre så det blir optimalt.
    Skal helt sikkert få satt deg igang med snekringa, dette er ikke et problem så lenge du får kappet på mål.
    Kun å lære bort noen triks i sammensetningen av kassene.
    Trenger kun en overfres og batteri drill, noen tvinger låner du av meg.
    Hullet til elementet tar du når kassa er ferdig.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Osten. Kan du stikke innom en dag. Trenger litt tips om hvordan jeg bør sette opp lettveggene. Har fått ryddet ut det meste av kjellerstua nå.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.337
    Antall liker
    8.425
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Osten. Kan du stikke innom en dag. Trenger litt tips om hvordan jeg bør sette opp lettveggene. Har fått ryddet ut det meste av kjellerstua nå.
    Skal prøve på det en dag, når er du hjemme fra jobben utover i uka?
    Da kan jeg jo stikke bortom rett fra jobb.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Hei. Trenger litt hjelp, da jeg sliter med å få nettverket til å levere full hastighet i kjellerstua.
    Har i dag 1000/1000 hastighet fra Homenet.
    Måler 950/950 fra ruter til Apple tv.
    Har kabel fra veggboks i stua ned til veggboks i kjellerstua. Cat6 kabel og Elko bokser merket 6.
    Får kun 95/95 i kjelleren. Et tap på 90%.
    Hva kan dette skyldes?
    Er det veggboksene som begrenser hastigheten, eller kan det være feil patching? Mener fargekode er blå, orange, grønn, brun på P2, og blå, grønn, orange, brun på P1 i veggboksene.
    Dro lang kabel fra ruter ned i kjelleren for å teste og fikk 950/950.
    Noen tips?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn