HIFI, galskap og gåsehud

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Ser stilig ut dette, tviler ikke på at det låter bra.

    Bruker du NAD til film og Bel Canto til musikk?
    For øyeblikket bruker jeg kun Nad. Bel Canto Pre6 er en helt fantastisk high-end pre, og muligens den beste Bel Canto noensinne har laget, og da tenker jeg også i stereo. For dem som i utgangspunktet har et bra akustisk rom, så er komboen Bel Canto Pre6 og high-end blurayspiller/dac en bedre løsning enn prosessor lydmessig. Vurderer faktisk å selge smykket, da jeg ikke lenger har påkostet bluray spiller.
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.234
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Sabla godt skrevet Jonas. Alle som er på HS daglig, er vel på en måte litt "gale" - på en sunn måte. Husker godt da jeg dro hjem 2 Pioneer HPM1100 på 40kg pr.stk. Det lød en dempet, og skjelvende stemme fra sofaen. EEEEE skal vi ha dem her oppe i stua ? Dette er ca 2 år siden. HPM'ene står i stua fremdeles. Og det aller verste ( beste ) er at fruen i huset syntes høyttalerne har blitt noe mindre med tiden, og....det aller beste : Hun mener lyden er fantastisk. Hun ville aldri byttet høyttalere med noen andre. Hun handler vinyl, spiller musikk, justerer EQ, bass og diskant. Her i huset er vi pr.i dag 2 litt "gale". Med litt rødvin i glasset en fredagskveld, kan vi begge bli skikkelig gale - på en heeeelt sunn måte.
     
    Sist redigert:

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Sabla godt skrevet Jonas. Alle som er på HS daglig, er vel på en måte litt "gale" - på en sunn måte. Husker godt da jeg dro hjem 2 Pioneer HPM1100 på 40kg pr.stk. Det lød en dempet, og skjelvende stemme fra sofaen. EEEEE skal vi ha dem her oppe i stua ? Dette er ca 2 år siden. HPM'ene står i stua fremdeles. Og det aller verste ( beste ) er at fruen i huset syntes høyttalerne har blitt noe mindre med tiden, og....det aller beste : Hun mener lyden er fantastisk. Hun ville aldri byttet høyttalere med noen andre. Hun handler vinyl, spiller musikk, justerer EQ, bass og diskant. Her i huset er vi pr.i dag 2 litt "gale". Med litt rødvin i glasset en fredagskveld, kan vi begge bli skikkelig gale - på en heeeelt sunn måte.
    Du er en heldig mann som får oppleve å dele hobbyen med din bedre halvdel :D

    Og når jeg trodde lydbilde ikke kunne bli mye bedre, så vokste rytmikken og klangbalansen ytterligere to hakk, når jeg fikk satt høyttalerene nærmere bakveggen. Snakk om vinn, vinn tweek. God helg alle sammen :cool:
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    For bare noen mnd siden, så hadde jeg norges verste akustiske rom. Selv en liten satelitthøyttaler boomet. Så fikk jeg retep og thohaug (målemafian) på besøk. Fikk noen gode akustiske tips, som jeg fullførte og nå sitter jeg og nyter Audio Physic Scorpio II. De er bestykket med vanlig diskant, 2 mellomtoner og 4 x 7" basser pr høyttaler, og det låter så stramt og dynamisk med smooth analog klangrikdom. det er en berikelse og oppleve sammspillet mellom monoblokkene (750 watt i 8 Ohm) og disse høyttalerene. Etter så mange år og bortimot 100 "misslykkede" forsøk, så føler jeg en viss lykke :cool:
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    I dag forsvant det lengst levende komponente i anlegget og ble erstattet med En Musical Fidelity A5 preamp. Hadde liten tro på en oppgradering, men den ble heldigvis STOR. Mandag får jeg en ny og bedre dag også, så sommerferien er reddet:cool:
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Både galskapen og gåsehud faktorene lever videre, og mye har skjedd siden sommeren.
    Ut: Musical Fidelity A5 pre, Audio Physic Scorpio II og T+A Dac8
    Inn: Bledelius Idun MkII pre, Audiobyte Black Dragon dac og på vei inn er Audio Physic Virgo 25.

    Både Bladelius og Audiobyte var kraftige oppgraderinger lydmessig, og spilte nydelig sammen med AP Scorpio II høyttalerene.
    Helheten og dynamikken var på høyt musikalsk nivå, men savnet oppløsningen og gjennomsiktigheten til mine tidligere Usher høyttalere med diamant diskant.
    Valget falt klokt på en bedre høyttaler i Audio physic familien, som både tar vare på det jeg allerede likte og det jeg ønsker.
    Litt nervøs på hvordan rommet tar i mot det siste familie medlemmet, men magefølelsen er god.
    Så da er vi der igjen. Den ville jakten er over, og jeg går nå inn i venteperioden (24/7), som både er fantastisk, nevrotisk, positiv, negativ, usikker og drømmende. Om noen dager er det lyd igjen i god rommet. Håper jeg har klart å nå nye høyder.:rolleyes:
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    9 mnd senere, så må jeg si meg meget fornøyd med høyttalerene Audio Physic Virgo 25. På effektsiden, så har jeg oppgradert til Coda TS. Et lite monster på 2x400watt i 8 ohm, med en strømforsyning på 3kva. Kikker litt på pre fra merker som Moon, Ayre og Audionet, og har for øyeblikket en Cary SLP-05 på lån. Fikk hørt den sammen med Ayre QB9 dac i går og det låt meget gjennomsiktig og rått, med behagelig klangballanse, noe som har vist seg å være vanskelig å få til i mitt rom dessverre. De 2 komponentene som er mest utsatt for øyeblikket er Audiobyte dacen og Copland pre. Men så var det de penga da!
     

    liliya

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    751
    Antall liker
    489
    Torget vurderinger
    14
    Hadde CVA 306. Oppnådde store forbedringer med et rørbytte. Sovotek, som den blir levert med, er ikke all verden. Fikk gode råd av Brynjar om gode NOS rør.

    Eivind S
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    WP_20160728_006.jpg
    I
    WP_20160728_003.jpg
    Hadde CVA 306. Oppnådde store forbedringer med et rørbytte. Sovotek, som den blir levert med, er ikke all verden. Fikk gode råd av Brynjar om gode NOS rør.

    Eivind S
    Takk for tipset :D
    Det sitter litt ymse med rør i dag, og på frontene, så er det Mullard E188CC rør. hvilke egenskaper har de, og er de dårligere enn NOS rør?
    Er det forskjell på kvaliteten fra NOS rør, noen jeg bør jakte spesielt etter?
    Hva gikk forbedringene ut på? Elsker lyden i Copland forforsterkeren, men sammenlignet mot Ayre og Cary, så kunne jeg tenkt meg mer Macro dynamikk og mer fremtredende og detaljert mellombass.
    Om det er mulig å forbedre7oppgradere denne flotte forsterkeren, så er det noe jeg kunne tenkt meg å brukt en del høvdinger på. Finner ikke Coplands service kontakter noe sted, og den norske importøren ønsker ikke at jeg tar kontakt, da eieren ikke klarer å si nei til en utfordring:rolleyes: Men om noen har direkte tlf nummer eller mail adresen, så send meg en PM. Takk.
    Tør jeg spørre om det er noen i nærheten av Lørenskog, som har 2 gode rør jeg kunne fått lånt noen dager?
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Om du vil teste Nuprime Dac 10 jonas. Si ifra...
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Inn i anlegget har det kommet et lydmessig mirakelboks på 400g.

    chord-hugo_05.jpg
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Ser at Kendrik Sound på youtube benytter en slik boks i flere av oppsettene sine-Kendrik er jo som kjent kun i besittelse av vintage høytaler i verdensklasse- tviler ikke et sekund på at boksen er fabelaktig bra:rolleyes:

    image.jpg
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Har hatt enormt mange dacer og ble imponert av Hegel H25, helt til jeg fikk prøve Audiobyte Black Dragon. Den klarte å dra det enda litt lenger og har levd lykkelig med den i et år. Chord Hugo er veldig mye bedre, og oppleves som en eq i oppsettet, da den både strammer opp og fjerner det lille som tidligere stakk seg ut. Ekstrem kontroll og gjennomsiktighet med det sorte hull som bakgrunn. Ligger et 20 talls tester på den, hvor mange fortsatt bruker den som referanse opp mot 5 ganger så dyre dacer. Kan trykt anbefales :)
     
    Sist redigert:

    yosh81

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.04.2013
    Innlegg
    2.063
    Antall liker
    931
    Sted
    Flisa
    Torget vurderinger
    10
    Meget interessant. ..
    Mon tro hva dem har funnet på som gjør denne lille tassen så enormt bra?
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.646
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hvor kjøper du enklest og rimligst denne daccen Jonas?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Fikk en kraftig nedtur, da jeg fyrte opp Ayre forforsterkeren. Kommer en støyende kronisk during fra right utgangen. Den blir kraftigere jo mer jeg skrur på volumhjulet. Må nok levere den inn. Noen som kjenner til defekten?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Den er faktisk kjøpt på Stereofil, og er i underkant 3 år. Håper garantien dekker slike feil. Både gutta på Stereofil og Mono er vel greie å ha med å gjøre, så jeg håper dette ordner seg greit. Er vel Dahlens som reparerer?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kjedelig da Jonas. Håper det ikke blir dyrt for deg å få den i stand.

    Gratulerer med ny dac og etterhvert ny pre uansett.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Fant ut at duringen i Ayre forforsterkeren ikke kommer fra utgangen til effekt, men mest sannsynlig er flere av inngangene. På inngangen RCA2 er alt som det skal, mens det durer i høyttalerene, fra XLR1 og RCA1. Noen som vet hva dette skyldes? Som sakt, duringen forsterkes etter volumstyrken, og er kronisk.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Eneste jeg kan tenke meg er om polariteten på enten Ayre eller cord er snudd i forhold til standard xlr konfigurasjon.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Leste nå at rca 1 også durer. Da er det ikke det jeg tror.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Nicosidis testet den i sitt oppsett gjennom xlr inn og ut, og alt fungerte 100%. Den skal vist være veldig sensitiv for andre apperater i kjeden, men synes fortsatt det virker rart at den durer både på xlr 1 og rca 1 hos meg, mens rca 2 virker 100%.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Få den sjekket ut hos stereofil - ikke hyggelig å lure på om ting er på stell - HIFI nevroser er det nok av uansett
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Nicosidis testet den i sitt oppsett gjennom xlr inn og ut, og alt fungerte 100%. Den skal vist være veldig sensitiv for andre apperater i kjeden, men synes fortsatt det virker rart at den durer både på xlr 1 og rca 1 hos meg, mens rca 2 virker 100%.
    Har du fått groundloop?
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Skjer litt om dagen. Inn har det kommet en Parasound P7, som matcher anlegget flott. På vei ut er både Copland CVA-306 multi pre og Ayre 5xeMP pre. Send PM om det skulle være av interesse.

    Lørdag kommer jeg til å teste et par morsomme høyttalere, som kan sparke i fra.
     
    Sist redigert:

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    I september, så kom noen vidunderlige Usher monitorer inn, for så litt senere å bli byttet mot den gulvstående storebroren. I begynnelsen av desember, så kom det et par eldre Spendor S8e klassikere på brukten og magefølelsen sa kjøp, da jeg i over 10 år har hatt lyst på noe fra dette merket. En gledelig overaskelse var det at de spiller så flott i mitt oppsett, at Usherene er på vei ut, noe jeg aldrig hadde sett for meg, da de er rett og slett kanon gode i sin prisklasse og en bit over.
    Både multi preen fra Copland og Ayre pre måtte vike plass for Parasound P7. For en vidunderlig musikkformidler til pølsepris :)
    Solgte Chord Hugo (beste dac jeg har hatt i hus), og kjøpte Oppos topp spiller i håp om at den kunne bli en alt i ett box, men det ble dessverre en stor nedtur lydmessig. Har nå fått tak i en Hegel HD25, som gjør en meget god jobb, et oppsett som nå virkelig spiller musikk, hvor både klangballansen og dynamikken får slå ut i full blomst. Har også oppgradert alt av kabler og kjører wireworld hele veien.

    Ønsker alle en god jul og et riktig godt nytt år.
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Da ble både Oppo spilleren og Usher høyttalerene hentet, og fordelt til nye forhåpentligvis lykkelige eiere.
    Har i løpet av juleferien fått testet effekttrinn fra ATI-6000 serie, og må si jeg ble imponert. Samtidig fikk jeg en pekepinne på hvor min egen Coda TS står, og den står fjellstøtt fortsatt.
    Da sitter jeg igjen med Spendor og så får vi se hvor lenge det varer da, for om det skulle dukke opp et par Usher Mini-Two på brukten, så blir det ny duell.
    Ellers så føler jeg lyden sitter, og tror 2017 blir et år hvor fokuset vil ligge på avspilling fra PC eller lignende, og få tatt steget fra 1900 tallet og inn i nåtidens muligheter og utfordringer. Godt nytt år alle sammen og takk for et spennende år vi nå legger bak oss.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Hva er planene dine fremover da Jonas siden du selger unna?
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund

    Håkon X

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.11.2014
    Innlegg
    97
    Antall liker
    14
    Sted
    Molde
    Skal du fokusere på pc lyd
    så kan du like godt starte her.

    Windows server 2012r2 + audiopile optimizer som du kjører i CORE

    Highend-AudioPC | AudiophileOptimizer

    Highend-AudioPC (Sponsored)
    Windows Server 2012 audiophile core edition - Page 97 - Computer Audio - JPLAY - hi-end audio player for Windows
    Ville mye heller gått for en jriver løsning og all den fleksibiliteten det brimger med seg :)
    Tror du har misforstått noe her, dette er optimalisering av operativsystemet ikke avspillings program.

    Audiopile optimizer: Optimaliserer oprativsystemet, og skal kun brukes for å lage en dedikert audio avspillings pc
    du kan ikke bruke den til noe annet, da den slår av alle fungsjoner som ikke har med lyd avspiling.
    Resultatet er en pc som ikke holder på med andre ting, som medfølger jitter støy.


    Man må i tillegg innstallere Avspillings programm.

    Eksempel
    JRiver
    Bug head Emperor
    Foobar2000
    Qobus
    Muso
    Roon
    ++

    Vil man ta det vidre så kan man også innstallere
    Fidelizer Pro
    HQPlayer
     
    Sist redigert:

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Skal du fokusere på pc lyd
    så kan du like godt starte her.

    Windows server 2012r2 + audiopile optimizer som du kjører i CORE

    Highend-AudioPC | AudiophileOptimizer

    Highend-AudioPC (Sponsored)
    Windows Server 2012 audiophile core edition - Page 97 - Computer Audio - JPLAY - hi-end audio player for Windows
    Ville mye heller gått for en jriver løsning og all den fleksibiliteten det brimger med seg :)
    Tror du har misforstått noe her, dette er optimalisering av operativsystemet ikke avspillings program.

    Audiopile optimizer: Optimaliserer oprativsystemet, og skal kun brukes for å lage en dedikert audio avspillings pc
    du kan ikke bruke den til noe annet, da den slår av alle fungsjoner som ikke har med lyd avspiling.
    Resultatet er en pc som ikke holder på med andre ting, som medfølger jitter støy.


    Man må i tillegg innstallere Avspillings programm.

    Eksempel
    JRiver
    Bug head Emperor
    Foobar2000
    Qobus
    Muso
    Roon
    ++

    Vil man ta det vidre så kan man også innstallere
    Fidelizer Pro
    HQPlayer
    Ah! Henger bedre med da ja :) enig der, god idé :). Men da umuligjør man alle andre gjøremål, som om man har lyst til å småsurfe litt og slikt :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn