Hi-Fi forretninger Hifi freaks?

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå vet jeg ikke noe em den geografiske fordelingen av medlemmene her, og det er jo greit for de som bor i Oslo, Bergen,Horten etc og som kan "stikke innom" de etablerte forhandlerne og forhandle seg fram til en kanskje OK pris, men hva med resten av landet? Jeg har ca 150km luftlinje til nærmeste HFiklubb, - ca 500 km om jeg ønsker å bruke bilen....

Forøvrig var vel kommentaren om eierskapet til Ikea, Clas, Biltema, Jula osv absolutt passende som en sammenligning
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.253
Antall liker
9.041
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
At det innfor flere bransjer trengs litt nytt lod og konkurranse er helt tydelig.

Jeg har jobbet en del år nå i caravan bransjen og den er et kjempe eksempel på det man fort kan kalle litt korrupsjon.

Det finnes en del store forhandlere i norge som våker over bruktmarkedet og således styrer prisene på brukte bobiler både inn og ut..
Priser man en bruktbil betydelig lavere enn disse store krefter får man fort en telefon om å rette opp "feilen" for at di større med store varelager ikke skal risikere større tap.

Så for min del gleder det meg å se sunn konkurranse. Resultatet ser man på f.eks Triangle nå der de kriger litt.
Her kan man fort gjøre gode kjøp på et merke som får mye skryt, men som kansje ikke står oss like nørt hjertet som Klipsch.
Kansje flere tørr dra kortet :)
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Prisovervåking og trusler mot andre forhandlere og importører var den metoden Platekompaniet brukte for å ta rotta på andre frie forhandlere...
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Prisovervåking og trusler mot andre forhandlere og importører var den metoden Platekompaniet brukte for å ta rotta på andre frie forhandlere...
Kjenner ikke til akkurat det, men salg av cd er jo et eksempel på et produkt som elgigantene solgte uten profitt for å trekke kunder. Da var det umulig for platebutikker å tjene penger, noe som til slutt gikk ut over kundene. Jeg ville gjerne hatt noen butikker å handle fra
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.253
Antall liker
9.041
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
Nå vet jeg ikke noe em den geografiske fordelingen av medlemmene her, og det er jo greit for de som bor i Oslo, Bergen,Horten etc og som kan "stikke innom" de etablerte forhandlerne og forhandle seg fram til en kanskje OK pris, men hva med resten av landet? Jeg har ca 150km luftlinje til nærmeste HFiklubb, - ca 500 km om jeg ønsker å bruke bilen....

Forøvrig var vel kommentaren om eierskapet til Ikea, Clas, Biltema, Jula osv absolutt passende som en sammenligning
Dette er også et kjempegodt poeng.

For oss som bor noen mil nord for sinsenkrysset er et slikt tilbud som Hifi-freaks f.eks kommer med nå kjempekjekt.
Gratis frakt, mulighet for hjemmetest i 30 dager med gratis retur om man skulle være missfornøyd.

Som du sier er det jo ikke akurat kort vei for oss til noen butikk.. greit vi har en liten soundworld spacegarden i narvik, men den har ikke stort fokus på lyd enda.
Så nærmeste blir tromsø, men det er 25mil med bil..
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Hvis alle MÅ følge veil. pris er det vel så godt som ulovlig prissamarbeid.

Det er ikke prissamarbeid, men alle må følge veil. pris. Slik bør det være, ellers må du hele tiden sjekke pris hos alle og om en butikk dumper prisen så påvirker det også hva du får igjen for produktet seinere. Om en butikk velger å dumpe prisen så får ikke de andre solgt, da må de også andre dumpe prisen også ender det med at ingen tjener penger og ingen gidder etterhvert å forhandle produktet. Slik er det i alle bransjer.

Konkurranse blir det uansett mellom de forskjellige merkene og importørene.

Nei, det er ikke et samarbeid mellom forhandlere, det er instruks fra importør. Men her er det forskjellig praksis. Noen gir f... mens andre er seriøse og tenker langsiktig.
Hvordan ville det være å jobbe med en vare som andre dumper pris på for å trekke kunder? Enkelte store kan gjøre dette. De trenger ikke å tjene noe som helst da de får mersalg av andre merker som de tjener på. Da blir det håpløst for alle andre som jobber seriøst med dette merke
Er alle som gir gode tilbud USERIØSE, mens kun de som forholder seg til veiledende (villedende?) pris er seriøse? Jeg skulle gjerne ha likt å se den argumentasjonen i andre bransjer.

Jeg kan bare istemme det som flere andre har ytret i denne tråden: jeg bor selv i utenfor "allfarvei", så jeg blir uansett nødt til å bestille på nett. Da er returordningen og pris viktig.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.507
Antall liker
9.252
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hvis alle MÅ følge veil. pris er det vel så godt som ulovlig prissamarbeid.

Det er ikke prissamarbeid, men alle må følge veil. pris. Slik bør det være, ellers må du hele tiden sjekke pris hos alle og om en butikk dumper prisen så påvirker det også hva du får igjen for produktet seinere. Om en butikk velger å dumpe prisen så får ikke de andre solgt, da må de også andre dumpe prisen også ender det med at ingen tjener penger og ingen gidder etterhvert å forhandle produktet. Slik er det i alle bransjer.

Konkurranse blir det uansett mellom de forskjellige merkene og importørene.

Nei, det er ikke et samarbeid mellom forhandlere, det er instruks fra importør. Men her er det forskjellig praksis. Noen gir f... mens andre er seriøse og tenker langsiktig.
Hvordan ville det være å jobbe med en vare som andre dumper pris på for å trekke kunder? Enkelte store kan gjøre dette. De trenger ikke å tjene noe som helst da de får mersalg av andre merker som de tjener på. Da blir det håpløst for alle andre som jobber seriøst med dette merke
Importører som instruerer butikkene hører faen til. Importør må ha så gode priser til butikk at butikken blir konkurransedyktig.
For å få til det må importør ha en viss størrelse.....

Et eksempel fra mitt arbeidsliv, norsk importør hadde såpass høye innpriser til butikk at det ble umulig å tjene penger på produktene. (Kundene sammenlignet priser fra utenlandske nettbutikker og vi mistet mye salg) Dette kunne ikke vi leve med. Vi tok kontakt med tysk importør og forlangte å få handle fra dem da de hadde vesentlig lavere priser enn det norsk importør hadde. Etter at vi informerte tysk importør om at det er lov med parallellimport så fikk vi lov til å handle derfra. Det ble litt oppvask i Norge, men vi fant ut at norsk importør også handlet fra Tyskland! Ikke fra produsenten i Japan som han egentlig skulle. (Norsk importør hadde tydeligvis ikke økonomi til å handle en container fra Japan, letttere å handle dyrere i mindre kvanta fra Tyskland) Enden på visa var at norsk importør startet butikk sjøl og at alle butikker i Norge handlet fra tysk importør. Dermed fikk forbrukerne i Norge priser over disk som ble nogenlunde konkurransedyktige med internasjonale nettbutikker.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Et eksempel fra mitt arbeidsliv, norsk importør hadde såpass høye innpriser til butikk at det ble umulig å tjene penger på produktene. (Kundene sammenlignet priser fra utenlandske nettbutikker og vi mistet mye salg) Dette kunne ikke vi leve med. Vi tok kontakt med tysk importør og forlangte å få handle fra dem da de hadde vesentlig lavere priser enn det norsk importør hadde. Etter at vi informerte tysk importør om at det er lov med parallellimport så fikk vi lov til å handle derfra. Det ble litt oppvask i Norge, men vi fant ut at norsk importør også handlet fra Tyskland! Ikke fra produsenten i Japan som han egentlig skulle. (Norsk importør hadde tydeligvis ikke økonomi til å handle en container fra Japan, letttere å handle dyrere i mindre kvanta fra Tyskland) Enden på visa var at norsk importør startet butikk sjøl og at alle butikker i Norge handlet fra tysk importør. Dermed fikk forbrukerne i Norge priser over disk som ble nogenlunde konkurransedyktige med internasjonale nettbutikker.
Sånn skal det gjøres!
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Hvis alle MÅ følge veil. pris er det vel så godt som ulovlig prissamarbeid.

Det er ikke prissamarbeid, men alle må følge veil. pris. Slik bør det være, ellers må du hele tiden sjekke pris hos alle og om en butikk dumper prisen så påvirker det også hva du får igjen for produktet seinere. Om en butikk velger å dumpe prisen så får ikke de andre solgt, da må de også andre dumpe prisen også ender det med at ingen tjener penger og ingen gidder etterhvert å forhandle produktet. Slik er det i alle bransjer.

Konkurranse blir det uansett mellom de forskjellige merkene og importørene.

Nei, det er ikke et samarbeid mellom forhandlere, det er instruks fra importør. Men her er det forskjellig praksis. Noen gir f... mens andre er seriøse og tenker langsiktig.
Hvordan ville det være å jobbe med en vare som andre dumper pris på for å trekke kunder? Enkelte store kan gjøre dette. De trenger ikke å tjene noe som helst da de får mersalg av andre merker som de tjener på. Da blir det håpløst for alle andre som jobber seriøst med dette merke
Er alle som gir gode tilbud USERIØSE, mens kun de som forholder seg til veiledende (villedende?) pris er seriøse? Jeg skulle gjerne ha likt å se den argumentasjonen i andre bransjer.

Jeg kan bare istemme det som flere andre har ytret i denne tråden: jeg bor selv i utenfor "allfarvei", så jeg blir uansett nødt til å bestille på nett. Da er returordningen og pris viktig.
Nettbutikker kan også forholde seg til veil. pris, som i Norge ofte er den samme som resten av verden.

Tror du forstår hva jeg mener med å jobbe seriøst med et merke. Om det dumpes for å trekke kunder da brukes det kun som markedsføring for å selge andre ting man tjener penger på. Da jobber man ikke seriøst med det.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.908
Antall liker
11.297
Sted
Ytterst i havgapet...
Problemet i Norge nå, er vel egentlig at "HiEnd" markedet er så lite, at det ikke funker med importør/ distributør slik det var vanlig.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Hvis alle MÅ følge veil. pris er det vel så godt som ulovlig prissamarbeid.

Det er ikke prissamarbeid, men alle må følge veil. pris. Slik bør det være, ellers må du hele tiden sjekke pris hos alle og om en butikk dumper prisen så påvirker det også hva du får igjen for produktet seinere. Om en butikk velger å dumpe prisen så får ikke de andre solgt, da må de også andre dumpe prisen også ender det med at ingen tjener penger og ingen gidder etterhvert å forhandle produktet. Slik er det i alle bransjer.

Konkurranse blir det uansett mellom de forskjellige merkene og importørene.

Nei, det er ikke et samarbeid mellom forhandlere, det er instruks fra importør. Men her er det forskjellig praksis. Noen gir f... mens andre er seriøse og tenker langsiktig.
Hvordan ville det være å jobbe med en vare som andre dumper pris på for å trekke kunder? Enkelte store kan gjøre dette. De trenger ikke å tjene noe som helst da de får mersalg av andre merker som de tjener på. Da blir det håpløst for alle andre som jobber seriøst med dette merke
Importører som instruerer butikkene hører faen til. Importør må ha så gode priser til butikk at butikken blir konkurransedyktig.
For å få til det må importør ha en viss størrelse.....

Et eksempel fra mitt arbeidsliv, norsk importør hadde såpass høye innpriser til butikk at det ble umulig å tjene penger på produktene. (Kundene sammenlignet priser fra utenlandske nettbutikker og vi mistet mye salg) Dette kunne ikke vi leve med. Vi tok kontakt med tysk importør og forlangte å få handle fra dem da de hadde vesentlig lavere priser enn det norsk importør hadde. Etter at vi informerte tysk importør om at det er lov med parallellimport så fikk vi lov til å handle derfra. Det ble litt oppvask i Norge, men vi fant ut at norsk importør også handlet fra Tyskland! Ikke fra produsenten i Japan som han egentlig skulle. (Norsk importør hadde tydeligvis ikke økonomi til å handle en container fra Japan, letttere å handle dyrere i mindre kvanta fra Tyskland) Enden på visa var at norsk importør startet butikk sjøl og at alle butikker i Norge handlet fra tysk importør. Dermed fikk forbrukerne i Norge priser over disk som ble nogenlunde konkurransedyktige med internasjonale nettbutikker.
Her snakker du om kalkyler som ikke er bra nok, det blir noe annet. Det er også dette som blir problemet om en forhandler dumper pris. Da begynner alle andre forhandlere å senke prisen og kalkylene blir svært lave. Da er det kun importøren som sitter igjen med fortjeneste
 
C

cruiser

Gjest
Er veil pris på hifi i norge det samme som resten av verden?
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Problemet i Norge nå, er vel egentlig at "HiEnd" markedet er så lite, at det ikke funker med importør/ distributør slik det var vanlig.
Det er riktig, derfor har også endel merker blitt solgt direkte av importør/butikk til lavere priser enn resten av verden. Dette kan være en smart ting i lille Norge. Men det holder uansett med en importør som selger/sender til hele landet
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Er veil pris på hifi i norge det samme som resten av verden?
På flere merker har det vært det. F.eks Focal ble solgt en del under veil. pris da HiFi Huset hadde agenturet, sett i forhold til utenlandsk pris. Prisen gikk i været med ny importør

Mva og særnorske avgifter kan selvfølgelig påvirke veil. pris
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.102
Antall liker
213
Torget vurderinger
4
Ville vært veldig synd om Elkjøp/Lefdal som er størst hadde hatt alle merkene som gir så elendig service. Da kunne man ikke fått lyttet skikkelig på noen ting, ikke lånt med hjem og sikkert heller ikke fått bra hjelp
Elkjøp har 30-dagers returrett, du kan altså ta med produktet hjem i en måned for så levere tilbake igjen om du ikke skulle være fornøyd.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Ville vært veldig synd om Elkjøp/Lefdal som er størst hadde hatt alle merkene som gir så elendig service. Da kunne man ikke fått lyttet skikkelig på noen ting, ikke lånt med hjem og sikkert heller ikke fått bra hjelp
Elkjøp har 30-dagers returrett, du kan altså ta med produktet hjem i en måned for så levere tilbake igjen om du ikke skulle være fornøyd.
Er glad jeg slipper ;)
 
C

cruiser

Gjest
Hva er idealet, enkeltmannsforetak og minst mulig omsetning?
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.237
Antall liker
286
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Ville vært veldig synd om Elkjøp/Lefdal som er størst hadde hatt alle merkene som gir så elendig service. Da kunne man ikke fått lyttet skikkelig på noen ting, ikke lånt med hjem og sikkert heller ikke fått bra hjelp
Elkjøp har 30-dagers returrett, du kan altså ta med produktet hjem i en måned for så levere tilbake igjen om du ikke skulle være fornøyd.
Vet om en som bruker den metoden for alltid ha en ny vaskemaskin. Kan helt sikkert kalles sykelig et eller annet...
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Ville vært veldig synd om Elkjøp/Lefdal som er størst hadde hatt alle merkene som gir så elendig service. Da kunne man ikke fått lyttet skikkelig på noen ting, ikke lånt med hjem og sikkert heller ikke fått bra hjelp
Elkjøp har 30-dagers returrett, du kan altså ta med produktet hjem i en måned for så levere tilbake igjen om du ikke skulle være fornøyd.
Vet om en som bruker den metoden for alltid ha en ny vaskemaskin. Kan helt sikkert kalles sykelig et eller annet...
Hehe. Det høres ikke bra ut. Det er jo utnytting av systemet. Jeg tenker mest på åpent kjøp som en måte å slippe for mange bomkjøp. Jeg har (sikkert som mange andre her på sentralen) gjort noen kjøp, som etter kort tid har endt på bruktbørsen "til halv pris". Det kan bli dyrt i lengden
 
X

X186841

Gjest
Har pratet med en par eiere/produsenter av medium hififoretak i , og de antyder att salget av hifi går nedover over hele verden. Ser for seg en mer direkte nettbasert salgsform etterhvert og sterk reduksjon i antallet produsenter. Mye foregår jo allerede som OEM bestillinger fra fabrikker i Østen.
 

Thomas Sillesen

Bransjeaktør
Ble medlem
03.12.2017
Innlegg
3
Antall liker
5
Sted
Esbjerg, Danmark
Hej allesammen,

Vil lige nævne, at vi i HiFi Freaks, selvfølgelig har distributionsretten i Norge for alle de mærker vi sælger i Norge. Desværre er nogle leverandører langsomme til at ændre deres hjemmesider, og desværre også ofte langsomme til at orientere tidligere distributører, når HiFi Freaks overtager et mærke. Det er vi kede af, da det giver folk usikkerhed om situationen.

Vi følger iøvrigt Norsk og EU lovgivning. Som sådan giver vi fuld garanti iht Norsk lovgivning, og følger EU lovgivning, så alle kan selv købe og afhente alle mærker vi sælger i Danmark, Sverige og Norge på Vores central lager i København, ca 2 km fra lufthavnen.
 
C

cruiser

Gjest
Så det betyr at audioaktøren ikke skal selge triangle lenger? Evt være leverandør for dere?
 
C

cruiser

Gjest
Da antar jeg begge importerer og selger triangle, bare å sitte stille i båten litt til å se om prisene går ytterligere ned.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Dette er en underlig tråd. Det virker som det uuttalte, man faktiske premisset er at HiFi-produkter bør handles av den lokale pusheren til en pris vedkommende trenger for å få det til å gå rundt. Når noen så tilbyr eksakt de samme produktenen til en betydelig lavere pris så er det slemt, fælt uredelig osv. Som cruiser påpekte er det nok relativt mange som ikke har et sentimentalt forhold til en eller flere lokale forhandlere, har liten interesse av å møte opp og forhandle for å etablere et prispunkt osv.

At det i det hele opereres med fiktive listepriser i det herrens år 2017 synest jeg er underlig. For min egen del betyr det i praksis at jeg ikke gidder å sjekke. Jeg kjøper stekeovn, bygningsmaterialer, grill, tv, elipsemaskin osv i ca samme prisområde om HiFi, men for alle disse produktene forholder jeg meg til avertert pris, aktuelle tilbud, kampanjer og dets like. Tankene på å farte byen rundt for å finne ut hva et tilhengerlass med impregnerte terrassebord egentlig skal koste ved personlig oppmøte fremstår for meg som særdeles fjern. Ditto for en komponent til +/- 10.000 kroner. Enten får de si hva den faktisk koster og kjøre ymse kampanjer, tilbud osv som andre. Å ha en nettsiden med en oppblåst listepris som kun er et utgangspunkt for forhandlinger er en strategi jeg har vanskelig for å skjønne.

Jeg kjøper ikke en usb-kabel til 100 kroner hos Elkjøp om den kan fås til 10 kroner inkl. frakt fra Kina hvor den uansett er produsert.
Det er godt vi er forskjellige. Jeg ser absolutt verdien av å ha en lokal forhandler av elektronikk ti minutter unna utgangsdøra mi med bil, og hvor jeg alltids kan stikke innom og få med meg en kabel eller hvadetskullevære med en gang om det skulle haste.

Derfor kjøper jeg heller kabelen til hundre kroner hos El-kjøp og støtter lokal forhandler, enn å bestille selve kabelen eller en kopi av den fra Kina.

Den tilfeldige prisingen av hifi som enkelte forhandlere kanskje driver med kan også slå begge veier, man kan jo ende opp med et skikkelig bra tilbud. Eller man sitter med følelsen av det etter å ha kjøpt noe.
Men det slår jo tilbake på de kremmerne som praktiserer dette, for det sitter vel ganske langt inne hos de fleste som vet om det å faktisk betale full listepris for noe de skal ha.

Men å få demo hos en forhandler for deretter å bestille samme produkt fra utlandet, det syns jeg er direkte ufint.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.378
Antall liker
102.343
Torget vurderinger
23
Utlandet er i det hele tatt en uting.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Er veil pris på hifi i norge det samme som resten av verden?
På flere merker har det vært det. F.eks Focal ble solgt en del under veil. pris da HiFi Huset hadde agenturet, sett i forhold til utenlandsk pris. Prisen gikk i været med ny importør

Mva og særnorske avgifter kan selvfølgelig påvirke veil. pris
Hvordan går det med Hifi Huset for tiden?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.325
Sted
Smurfeland
Ville vært veldig synd om Elkjøp/Lefdal som er størst hadde hatt alle merkene som gir så elendig service. Da kunne man ikke fått lyttet skikkelig på noen ting, ikke lånt med hjem og sikkert heller ikke fått bra hjelp
Elkjøp har 30-dagers returrett, du kan altså ta med produktet hjem i en måned for så levere tilbake igjen om du ikke skulle være fornøyd.
Vet om en som bruker den metoden for alltid ha en ny vaskemaskin. Kan helt sikkert kalles sykelig et eller annet...
Jeg bruker den metoden selv, for å alltid ha ny intimbarbermaskin.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Er veil pris på hifi i norge det samme som resten av verden?
På flere merker har det vært det. F.eks Focal ble solgt en del under veil. pris da HiFi Huset hadde agenturet, sett i forhold til utenlandsk pris. Prisen gikk i været med ny importør

Mva og særnorske avgifter kan selvfølgelig påvirke veil. pris
Hvordan går det med Hifi Huset for tiden?
Flere år siden jeg var der, håper det går bra. Men det heter vel noe annet nå
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.975
Antall liker
6.131
Torget vurderinger
32
Er veil pris på hifi i norge det samme som resten av verden?
På flere merker har det vært det. F.eks Focal ble solgt en del under veil. pris da HiFi Huset hadde agenturet, sett i forhold til utenlandsk pris. Prisen gikk i været med ny importør

Mva og særnorske avgifter kan selvfølgelig påvirke veil. pris
Hvordan går det med Hifi Huset for tiden?
Flere år siden jeg var der, håper det går bra. Men det heter vel noe annet nå
Andre driver vel AudioCenteret "din hjemmekino og multiroms leverandør" - AudioCenteret nå, så vidt jeg har skjønt.

Roy
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det er ikke prissamarbeid, men alle må følge veil. pris. Slik bør det være, ellers må du hele tiden sjekke pris hos alle og om en butikk dumper prisen så påvirker det også hva du får igjen for produktet seinere.
Dette er ulovlig prissamarbeid og forbudt etter Konkurranseloven.
§ 10.Konkurransebegrensende avtaler mellom foretak
Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen, er forbudt, særlig slike som består i
a) å fastsette på direkte eller indirekte måte innkjøps- eller utsalgspriser eller andre forretningsvilkår,
Johan-Kr
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.500
Antall liker
6.873
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hej allesammen,

Vil lige nævne, at vi i HiFi Freaks, selvfølgelig har distributionsretten i Norge for alle de mærker vi sælger i Norge. Desværre er nogle leverandører langsomme til at ændre deres hjemmesider, og desværre også ofte langsomme til at orientere tidligere distributører, når HiFi Freaks overtager et mærke. Det er vi kede af, da det giver folk usikkerhed om situationen.

Vi følger iøvrigt Norsk og EU lovgivning. Som sådan giver vi fuld garanti iht Norsk lovgivning, og følger EU lovgivning, så alle kan selv købe og afhente alle mærker vi sælger i Danmark, Sverige og Norge på Vores central lager i København, ca 2 km fra lufthavnen.
Da skal jo alt være i skjønneste orden :)

Johan-Kr
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Det er ikke prissamarbeid, men alle må følge veil. pris. Slik bør det være, ellers må du hele tiden sjekke pris hos alle og om en butikk dumper prisen så påvirker det også hva du får igjen for produktet seinere.
Dette er ulovlig prissamarbeid og forbudt etter Konkurranseloven.
§ 10.Konkurransebegrensende avtaler mellom foretak
Enhver avtale mellom foretak, enhver beslutning truffet av sammenslutninger av foretak og enhver form for samordnet opptreden som har til formål eller virkning å hindre, innskrenke eller vri konkurransen, er forbudt, særlig slike som består i
a) å fastsette på direkte eller indirekte måte innkjøps- eller utsalgspriser eller andre forretningsvilkår,
Johan-Kr
Dette har da ingenting med fastsetting av veiledende pris å gjøre! Det er IKKE avtaler mellom forhandlere, men krav fra produsent/importør. Dette du skriver om her er samarbeid mellom konkurrerende bedrifter for å holde prisen kunstig oppe.

De fleste produsenter og importører forlanger at det holdes en veiledende pris på produktet som ikke dumpes, annet enn tilbud/salg osv.

Ellers så kan du jo informere Burger King at de ikke har lov til å ha samme pris på alle sine restauranter, eller gi beskjed til Apple at de ikke kan kreve at alle forhandlere har samme pris.

Det er så enkelt som at dersom man ikke følger retningslinjer til importør/produsent så får man ikke lenger være forhandler. Da er det jo bare å velge. Dessverre så er det for mange feige importører som ikke tør å gjøre noe med de store kjedene som dumper prisen og ødelegger hele markedet for produktet.

Dersom alle forhandlere kan bestemme sin egen pris så er det ikke mulig å jobbe med produktet. En forhandler kan da selge ut for innpris for å trekke kunder. Flere store forhandlere som tights.no og XXL gjør dette, til og med selger med betydelig tap KUN for å trekke kunder. De bruker da produktet som markedsføring.

For en liten hifi-importør; dersom en forhandler skulle gjort dette, tror du da at noen andre forhandlere er interessert i å jobbe med produktet når man må matche butikken med nullprofitt for å selge? Det blir umulig.
 
Sist redigert:

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
X

X186841

Gjest
Det er da stadig prisforskjeller på endel Apple produkter når man sjekker på prisjakt. Alt fra 500.- til 3000.- i forskjell alt etter produkt.
Lik pris er lov, men ikke tvang eller avtaler om prisfastsettingen. Så alle forhandlere kan bestemme sin egen pris.
 
Topp Bunn