Hi-Fi forretninger Hifi freaks?

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.156
Torget vurderinger
32
Når det gjelder Triangle, er det jo litt snodig at Audio Aktøren presenteres som ny norsk importør i september/oktober, og så er det plutselig noen andre som har agenturet i november. Uten at Audio Aktøren visstnok skal ha hørt om det...

Roy
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Jeg mener vi skal ta godt i mot en importør som kan representere og selge slike interessante merker til greie priser. Her er det mulighet for mange å få et godt anlegg uten å svi av flere månedslønner.

Morten
 

jonas

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.12.2004
Innlegg
2.981
Antall liker
1.226
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
21
Earthquke har jo vært nede i 4 år. Bra at noen har begynt å selge dem igjen. Utrolig gode subber til prisen, samt at de har enormt utvalg ellers.
 

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
790
Antall liker
279
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Når det gjelder Triangle, er det jo litt snodig at Audio Aktøren presenteres som ny norsk importør i september/oktober, og så er det plutselig noen andre som har agenturet i november. Uten at Audio Aktøren visstnok skal ha hørt om det...

Roy
Det er da vitterlig Hififreaks som står oppført på Triangle sin hjemmeside pr skrivende stund i alle fall.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.516
Antall liker
9.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det norske markedet er for lite, en norsk importør må enten klemme til og få ansvaret for Sverige og muligens Danmark også eller legge inn årene. Og ja, jeg prater av egen erfaring.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.156
Torget vurderinger
32
Når det gjelder Triangle, er det jo litt snodig at Audio Aktøren presenteres som ny norsk importør i september/oktober, og så er det plutselig noen andre som har agenturet i november. Uten at Audio Aktøren visstnok skal ha hørt om det...

Roy
Det er da vitterlig Hififreaks som står oppført på Triangle sin hjemmeside pr skrivende stund i alle fall.
Det gjorde det ikke i går...

Roy
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Da er det vel bare å konkludere med at hifi-freaks har ting på stell hva gjelder agenturer også.
 
C

cruiser

Gjest
Hifi freaks står også nå oppført både på quad, audiolab, og castle også. Ingen monkeybusiness tydeligvis. Helt i trå med min erfaring av sjappa.
 

sirop

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.12.2007
Innlegg
1.103
Antall liker
214
Torget vurderinger
4
Hvordan er Wharfedale og Triangle som hifi freaks selger egentlig?
Hadde noen Wharfedale Valdus 500 for endel år siden og de var rett og slett eledinge.

Ingen av disse to merkene har fått særlig mye presseomtale i Norge, ikke Mission eller forøvrig.
 
Sist redigert:
C

cruiser

Gjest
Har ikke hørt noe Wharfedale av nyere dato, men det solgte rimelig greit i Norge i "gamle dager" og da var det bra. Samme med Mission egentlig. Triangle er kanon! Har ett par duetto selv og er veldig fornøyd
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.978
Antall liker
6.156
Torget vurderinger
32
Ingenting er bedre enn at ting er i orden.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.772
Antall liker
13.253
Hvordan er Wharfedale og Triangle som hifi freaks selger egentlig?
Hadde noen Wharfedale Valdus 500 for endel år siden og de var rett og slett eledinge.

Ingen av disse to merkene har fått særlig mye presseomtale i Norge, ikke Mission eller forøvrig.
Det finnes få omtaler av wharfdale på nettet, men de som finnes er svært positive om man bryr seg om slikt. Er vel svært få i Norge som eier noen av sorten siden de ikke har vært distribuert i særlig grad. Triangle finnes en del tester av på fransk, ikke så mange på norsk/engelsk.

Et fint eksempel er jo living voice. Få som eier de, få som har hørt de og dårlig distribusjon her i landet, men eierene er svært godt fornøyde (jeg er en av de selv).
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.937
Antall liker
754
Vi har vel alle våre preferanser når det gjelder hvor vi kjøper hifi fra. Rent subjektivt vil jeg heller handle fra f.eks. Audioaktøren fremfor å bestille fra Danmark, men det er nå meg. Generelt har jeg ikke helt sansen for web-sider som utgir seg for å være norske, men som egentlige er danske.
 
C

cruiser

Gjest
Vi har vel alle våre preferanser når det gjelder hvor vi kjøper hifi fra. Rent subjektivt vil jeg heller handle fra f.eks. Audioaktøren fremfor å bestille fra Danmark, men det er nå meg. Generelt har jeg ikke helt sansen for web-sider som utgir seg for å være norske, men som egentlige er danske.
De er nå registrerte i brønnøysund og har norsk organisasjonsnummer.. fasinerende at dette skal være så vanskelig :)
 

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Innlegg
4.123
Antall liker
2.617
Torget vurderinger
16
Hvordan er Wharfedale og Triangle som hifi freaks selger egentlig?
Hadde noen Wharfedale Valdus 500 for endel år siden og de var rett og slett eledinge.

Ingen av disse to merkene har fått særlig mye presseomtale i Norge, ikke Mission eller forøvrig.
Kan ikke uttale meg om Wharfedale, men jeg har eid en Triangle høyttaler. Jeg mener det var Antal EX til ca. 15k og parret med en AR CA50 integrert rørforsterker så spilte det meget bra. På jazz og kammermusikk så skal man ut med vesentlig mer penger for å få entydig bedre ytelse. Triangle kan anbefales.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.074
Antall liker
20.270
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Sirop, ta gjerne turen til meg å hør Triangle. Jeg er meget fornøyd med mine par. Kommer vel også en liten hjemme hos reportasjene fra stereo + i neste nr.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.937
Antall liker
754
Vi har vel alle våre preferanser når det gjelder hvor vi kjøper hifi fra. Rent subjektivt vil jeg heller handle fra f.eks. Audioaktøren fremfor å bestille fra Danmark, men det er nå meg. Generelt har jeg ikke helt sansen for web-sider som utgir seg for å være norske, men som egentlige er danske.
De er nå registrerte i brønnøysund og har norsk organisasjonsnummer.. fasinerende at dette skal være så vanskelig :)
På web-sidene står det at det er en dansk firma. Ikke noe galt i det forsåvidt, men det skaper en usikkerhet om hvilket land man egentlig handler i. Jeg antar at evt. retur og reparasjoner gjøres i Danmark?
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.772
Antall liker
13.253
Jeg antar at evt. retur og reparasjoner gjøres i Danmark?
Spiller vel liten rolle så lenge de betaler frakten? Uansett er sannsynligheten for å få bruk for service innenfor garantitiden omtrent null.
 

scaniagutten

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.01.2009
Innlegg
1.161
Antall liker
575
Torget vurderinger
46
Vi har vel alle våre preferanser når det gjelder hvor vi kjøper hifi fra. Rent subjektivt vil jeg heller handle fra f.eks. Audioaktøren fremfor å bestille fra Danmark, men det er nå meg. Generelt har jeg ikke helt sansen for web-sider som utgir seg for å være norske, men som egentlige er danske.
De er nå registrerte i brønnøysund og har norsk organisasjonsnummer.. fasinerende at dette skal være så vanskelig :)
På web-sidene står det at det er en dansk firma. Ikke noe galt i det forsåvidt, men det skaper en usikkerhet om hvilket land man egentlig handler i. Jeg antar at evt. retur og reparasjoner gjøres i Danmark?
Du er vel i Norge og handler i Norge etter norsk kjøpslov? Ikke verre enn det! Som jeg har sagt i innlegg tidligere så syns jeg det er helt topp at noen forhandler de aktuelle merkene i Norge til betalbare priser.

Morten
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
583
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
Hifi freaks .no, .se og .dk har forskjellig produkter. Har prøvd å kontakte Stereofil ang. Tannoy for snart en uke siden uten å få svar. Så jeg gikk til den svenske siden til HiFi Freaks hvor de har den aktuelle høyttaleren 20.000 billigere. Men de var klare på at de ikke selger til nordmenn siden de ikke har Tannoy agenturet her, så de kjører en stright linje. Skal vel klare å få tak i de svenske på et vis uansett. De svarer i alle fall på henvendelser :).
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.516
Antall liker
9.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Hvordan er Wharfedale og Triangle som hifi freaks selger egentlig?
Hadde noen Wharfedale Valdus 500 for endel år siden og de var rett og slett eledinge.

Ingen av disse to merkene har fått særlig mye presseomtale i Norge, ikke Mission eller forøvrig.
Wharfedale Denton får gode omtaler og blir kalt fattigmannens Harbeth på nettet. Er fattigmann og er nysgjerrig på den sjøl faktisk:)
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.772
Antall liker
13.253
Dette er en underlig tråd. Det virker som det uuttalte, man faktiske premisset er at HiFi-produkter bør handles av den lokale pusheren til en pris vedkommende trenger for å få det til å gå rundt. Når noen så tilbyr eksakt de samme produktenen til en betydelig lavere pris så er det slemt, fælt uredelig osv. Som cruiser påpekte er det nok relativt mange som ikke har et sentimentalt forhold til en eller flere lokale forhandlere, har liten interesse av å møte opp og forhandle for å etablere et prispunkt osv.

At det i det hele opereres med fiktive listepriser i det herrens år 2017 synest jeg er underlig. For min egen del betyr det i praksis at jeg ikke gidder å sjekke. Jeg kjøper stekeovn, bygningsmaterialer, grill, tv, elipsemaskin osv i ca samme prisområde om HiFi, men for alle disse produktene forholder jeg meg til avertert pris, aktuelle tilbud, kampanjer og dets like. Tankene på å farte byen rundt for å finne ut hva et tilhengerlass med impregnerte terrassebord egentlig skal koste ved personlig oppmøte fremstår for meg som særdeles fjern. Ditto for en komponent til +/- 10.000 kroner. Enten får de si hva den faktisk koster og kjøre ymse kampanjer, tilbud osv som andre. Å ha en nettsiden med en oppblåst listepris som kun er et utgangspunkt for forhandlinger er en strategi jeg har vanskelig for å skjønne.

Jeg kjøper ikke en usb-kabel til 100 kroner hos Elkjøp om den kan fås til 10 kroner inkl. frakt fra Kina hvor den uansett er produsert.
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.937
Antall liker
754
Vi har vel alle våre preferanser når det gjelder hvor vi kjøper hifi fra. Rent subjektivt vil jeg heller handle fra f.eks. Audioaktøren fremfor å bestille fra Danmark, men det er nå meg. Generelt har jeg ikke helt sansen for web-sider som utgir seg for å være norske, men som egentlige er danske.
De er nå registrerte i brønnøysund og har norsk organisasjonsnummer.. fasinerende at dette skal være så vanskelig :)
På web-sidene står det at det er en dansk firma. Ikke noe galt i det forsåvidt, men det skaper en usikkerhet om hvilket land man egentlig handler i. Jeg antar at evt. retur og reparasjoner gjøres i Danmark?
Du er vel i Norge og handler i Norge etter norsk kjøpslov? Ikke verre enn det! Som jeg har sagt i innlegg tidligere så syns jeg det er helt topp at noen forhandler de aktuelle merkene i Norge til betalbare priser.

Morten
Man får ikke inntrykk av at man handler i Norge akkurat:

https://hifi-freaks.no/kontakt-os

Hvis pakken kommer fra Danmark risikerer man vel å måtte betale 25% Norsk moms ved innførsel.
Poenget her er at det er ikke noe galt i å handle fra Danmark hvis man ønsker det. MEN det jeg ikke liker er som sagt at det gis et inntrykk av at dette er en norsk web-side, så potensielt kan det være en norsk kunde som tror han handler noe i Norge.
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.772
Antall liker
13.253
Hvis pakken kommer fra Danmark risikerer man vel å måtte betale 25% Norsk moms ved innførsel.
Poenget her er at det er ikke noe galt i å handle fra Danmark hvis man ønsker det. MEN det jeg ikke liker er som sagt at det gis et inntrykk av at dette er en norsk web-side, så potensielt kan det være en norsk kunde som tror han handler noe i Norge.
Jezzzus, alle priser er oppgitt i norske kroner inkl mva og det er fri frakt. Jeg kjøpte baderomsinnredning fra Sverige - det er helt uproblematisk, Sverige og Norge har samme mva-sats, den svenske trekkes fra og den norske legges til. Svaret er akkurat det samme for meg. Det er helt normalt å trekke fra lokal mva ved salg til utlandet. Du betaler heller ikke sales tax i USA om du bestiller noe fra amazon.com

Forhandler / speditør kan fint ordne innmomsing for meg. Dette er noe logistikkfirmaer driver med hele dagen.

Hadler du på zalando.no handler du på en tysk butikk, mens varene stort sett sendes fra Sverige. På zalando.no står det ekstakt hva du må betale i norske kroner som kunde bosatt i Norge. Synest du zalando har en suspekt forretningsmodell der de prøver å late som du handler på en norsk butikk?
 

torem

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.12.2007
Innlegg
2.937
Antall liker
754
Hadler du på zalando.no handler du på en tysk butikk, mens varene stort sett sendes fra Sverige. På zalando.no står det ekstakt hva du må betale i norske kroner som kunde bosatt i Norge. Synest du zalando har en suspekt forretningsmodell der de prøver å late som du handler på en norsk butikk?
Ja, jeg synes strengt talt det, så jeg handler ikke derifra. Jeg kjøper klær utelukkende over disk. Innser jo riktignok at jeg er gammeldags her, men jeg er om ikke annet med på å holde liv i den norske detaljhandelen.

MEN jeg handler cd-er fra amazon.co.uk, så der gjør jeg et unntak. Jeg innser at jeg ikke makter å kjøpe alle cd-ene mine i Norge, dessverre. Men når det gjelder hifi synes jeg det går greit å handle fra norske aktører. De fleste av dem jeg har hatt kontakt med svarer meg på et eller annet vis.
 
C

cruiser

Gjest
På web-sidene står det at det er en dansk firma. Ikke noe galt i det forsåvidt, men det skaper en usikkerhet om hvilket land man egentlig handler i. Jeg antar at evt. retur og reparasjoner gjøres i Danmark?
Du er vel i Norge og handler i Norge etter norsk kjøpslov? Ikke verre enn det! Som jeg har sagt i innlegg tidligere så syns jeg det er helt topp at noen forhandler de aktuelle merkene i Norge til betalbare priser.

Morten
Man får ikke inntrykk av at man handler i Norge akkurat:

https://hifi-freaks.no/kontakt-os

Hvis pakken kommer fra Danmark risikerer man vel å måtte betale 25% Norsk moms ved innførsel.
Poenget her er at det er ikke noe galt i å handle fra Danmark hvis man ønsker det. MEN det jeg ikke liker er som sagt at det gis et inntrykk av at dette er en norsk web-side, så potensielt kan det være en norsk kunde som tror han handler noe i Norge.
Du handler i norge, fra en norsk avdeling til et dansk selskap. Selskapet betaler moms og skatt og så videre til norske myndigheter.
 
C

cruiser

Gjest
Det er mye man må unngå hvis man ikke kan handle fra norske butikker, nettbutikker eller fysiske hvis ikke eierne kan være utenlandske..

Du bør for all del unngå clas, biltema, ikea, hm, zara, ellos, rusta, jula osvosv
 

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Innlegg
20.772
Antall liker
13.253
MEN jeg handler cd-er fra amazon.co.uk, så der gjør jeg et unntak. Jeg innser at jeg ikke makter å kjøpe alle cd-ene mine i Norge, dessverre. Men når det gjelder hifi synes jeg det går greit å handle fra norske aktører. De fleste av dem jeg har hatt kontakt med svarer meg på et eller annet vis.
Vel, det er ingen prinsipiell forskjell på dine CD-kjøp fra amazon.co.uk eller noens kjøp av HiFi fra et firma med utenlandsk opphav som selger til Norge (om noe så handler du CDer fra den enkeltaktøren som i størst grad er ansvarlig for detaljhandelsens død verden rundt). Du slipper også å betale britisk mva på CDene dine derfra, du betaler norsk mva om beløpet er over frigrensen. Helt normalt for firmaer som er vant til å selge til utlandet.

Jeg tviler ikke på at jeg ville fått svar og et tilbud om jeg henvendte meg, men det er en måte jeg ikke er spesielt interessert i å handle på. Hadde jeg vært i markedet for sære og kostbare HiFi-saker ville jeg kanskje sett annerledes på det, men for mainstream-produkter som jeg kjøper er jeg ikke veldig opptatt av garanti, personlig oppfølging og dets like, om noe mot formodning skulle klikke så har jeg råd til å erstatte det uten problemer.

Det er vanskelig å drive butikk med et kostnadsnivå som er betydelig høyere enn konkurrentene, og HiFi er en produktklasse med etter min mening altfor mange alternativer og stort sett altfor høye priser. Når volumene er små og distribusjon ikke veldig effektiv sier det seg selv at påslagene må være relativt høyer for at det skal gå rundt for forhandlere/importører siden det er ganske få salg å ta inn marginene på, men det er ikke det samme som at jeg er spesielt interessert i å sponse virksomheten, men enhver får velge sine kamper. Men en skal være glad for at ikke alt man eier er produsert og solgt lokalt - da er det ikke mye man ville hatt råd til.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Da har den offisielle importøren av Triangle tilbud ;)
Kjekt med to importører for de som vil handle billig nå, helt til de skal selge igjen.
Som nevnt tidligere i tråden vedr. parallellimport, så blir det nok ikke lett å selge Triangle til veilpris igjen etter at to importører har priskrig.
Det jeg lurer på er hvor seriøs produsenten er som tillater dette.
 

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Da har den offisielle importøren av Triangle tilbud ;)
Kjekt med to importører for de som vil handle billig nå, helt til de skal selge igjen.
Som nevnt tidligere i tråden vedr. parallellimport, så blir det nok ikke lett å selge Triangle til veilpris igjen etter at to importører har priskrig.
Det jeg lurer på er hvor seriøs produsenten er som tillater dette.
Det er helt glimrende med mer konkurranse. Hvorfor vil du stoppe dette? Jeg er på min side luta lei av det prissamarbeidet som finner sted mellom ulike butikker. Se f.eks. prisen på Kef LS50 W, som koster 23990 hos alle:

Trådløs :: KEF LS50 Wireless

Kef LS50 Wireless sort

https://duet.no/produkt/kef-ls-50-wireless-tradlos-aktiv-hoyttaler/

https://oslohificenter.no/streaming/aktive-hoyttalere/kef-ls50-wireless

KEF LS 50 Wireless Black aktive høyttalere par - Musik Magazinet

Hadde elkjøp og lefdal vært på banen, så hadde disse fort kommet ned til 19990.......
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Det er ikke prissamarbeid, men alle må følge veil. pris. Slik bør det være, ellers må du hele tiden sjekke pris hos alle og om en butikk dumper prisen så påvirker det også hva du får igjen for produktet seinere. Om en butikk velger å dumpe prisen så får ikke de andre solgt, da må de også andre dumpe prisen også ender det med at ingen tjener penger og ingen gidder etterhvert å forhandle produktet. Slik er det i alle bransjer.

Konkurranse blir det uansett mellom de forskjellige merkene og importørene.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Ville vært veldig synd om Elkjøp/Lefdal som er størst hadde hatt alle merkene som gir så elendig service. Da kunne man ikke fått lyttet skikkelig på noen ting, ikke lånt med hjem og sikkert heller ikke fått bra hjelp
 

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
489
Antall liker
157
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Finns förmodligen massor att gå på i pris om man tänker på vad saker kostar under vissa tillbud.
Mässor, black friday osv..
Ser man bara på hur priserna stack iväg till skyarna för några år sen. Vad saker kostade då och efter- så trodde jag att det var färdighandlat för min del. En del högtalare osv blev helt idiotiskt dyra!
Enligt mig finns inget förnuft i de priser som blev..
Så jag är bara glad att nån tar ner priserna på jorden igen.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.516
Antall liker
9.286
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Det er ikke prissamarbeid, men alle må følge veil. pris. Slik bør det være, ellers må du hele tiden sjekke pris hos alle og om en butikk dumper prisen så påvirker det også hva du får igjen for produktet seinere. Om en butikk velger å dumpe prisen så får ikke de andre solgt, da må de også andre dumpe prisen også ender det med at ingen tjener penger og ingen gidder etterhvert å forhandle produktet. Slik er det i alle bransjer.

Konkurranse blir det uansett mellom de forskjellige merkene og importørene.
Ingen må følge veil. priser. Snarere tvert i mot. Butikkene står fritt til å sette en pris de kan leve med..

Les ev. mer her;
https://forbrukerombudet.no/lov-og-...orbrukerombudets-veiledning-prismarkedsforing
 
Sist redigert:

Academic_South

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2013
Innlegg
874
Antall liker
401
Det er ikke prissamarbeid, men alle må følge veil. pris. Om en butikk velger å dumpe prisen så får ikke de andre solgt, da må de også andre dumpe prisen også ender det med at ingen tjener penger og ingen gidde etterhvert å forhandle produktet. Slik er det i alle bransjer.

Konkurranse blir det uansett mellom de forskjellige merkene og importørene.
Ja, den spiralen kjenner jeg. Men for min del hadde jeg helst sett at vi ikke hadde norske importører på en del merker. Jeg fikk et kjempetilbud på den nevnte Kef LS50W fra UK dagen før Black Friday (jeg ville ha spart 8000 inkl. toll/mva). Men da selger oppdaget at jeg var fra Norge, så ble jeg bedt om å kjøpe fra de norske butikkene. Der var det selvfølgelig null pristilbud, så det er ikke blitt noen handel.

Problemet med mange norske forhandlere, når du handler i butikk, og kommer tilbake med produktet etter en uke eller to (om du ikke er fornøyd), er at det kan bli en krangel, da en retur går direkte ut over selgers bunnlinje. På elkjøp og Lefdal er det åpent kjøp i 30 dager, der selgerne ikke har noe særlig forhold til storkonsernets bunnlinje, og der er en retur helt uproblematisk.

Så for min del er det ingen nytteverdi å høre på et anlegg i en norsk butikk, for elektronikken vil låte anderledes i mitt hjem uansett. Derfor er pris viktigere enn tilgjengelighet "like om hjørnet".
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Det er ikke prissamarbeid, men alle må følge veil. pris. Slik bør det være, ellers må du hele tiden sjekke pris hos alle og om en butikk dumper prisen så påvirker det også hva du får igjen for produktet seinere. Om en butikk velger å dumpe prisen så får ikke de andre solgt, da må de også andre dumpe prisen også ender det med at ingen tjener penger og ingen gidder etterhvert å forhandle produktet. Slik er det i alle bransjer.

Konkurranse blir det uansett mellom de forskjellige merkene og importørene.
Ingen må følge veil. priser. Snarere tvert i mot. Butikkene står fritt til å sette en pris de kan leve med..

Les ev. mer her;
https://forbrukerombudet.no/lov-og-...orbrukerombudets-veiledning-prismarkedsforing
Hvor mange importører/produsenter tror du godtar det? Det ville ført til umulige forhold for forhandlere, da må de hele tiden sjekke andre butikkers priser og gå under i pris. F.eks Apple skal ha lik pris overalt, det er ryddige forhold. Ingen for lov til å dumpe pris
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Finns förmodligen massor att gå på i pris om man tänker på vad saker kostar under vissa tillbud.
Mässor, black friday osv..
Ser man bara på hur priserna stack iväg till skyarna för några år sen. Vad saker kostade då och efter- så trodde jag att det var färdighandlat för min del. En del högtalare osv blev helt idiotiskt dyra!
Enligt mig finns inget förnuft i de priser som blev..
Så jag är bara glad att nån tar ner priserna på jorden igen.

Mange som ikke tjener en dritt på Black Friday, mange selger til og med med tap for å trekke nye kunder
 
X

X186841

Gjest
Hvis alle MÅ følge veil. pris er det vel så godt som ulovlig prissamarbeid.

Det er ikke prissamarbeid, men alle må følge veil. pris. Slik bør det være, ellers må du hele tiden sjekke pris hos alle og om en butikk dumper prisen så påvirker det også hva du får igjen for produktet seinere. Om en butikk velger å dumpe prisen så får ikke de andre solgt, da må de også andre dumpe prisen også ender det med at ingen tjener penger og ingen gidder etterhvert å forhandle produktet. Slik er det i alle bransjer.

Konkurranse blir det uansett mellom de forskjellige merkene og importørene.
 

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Innlegg
1.663
Antall liker
850
Hvis alle MÅ følge veil. pris er det vel så godt som ulovlig prissamarbeid.

Det er ikke prissamarbeid, men alle må følge veil. pris. Slik bør det være, ellers må du hele tiden sjekke pris hos alle og om en butikk dumper prisen så påvirker det også hva du får igjen for produktet seinere. Om en butikk velger å dumpe prisen så får ikke de andre solgt, da må de også andre dumpe prisen også ender det med at ingen tjener penger og ingen gidder etterhvert å forhandle produktet. Slik er det i alle bransjer.

Konkurranse blir det uansett mellom de forskjellige merkene og importørene.

Nei, det er ikke et samarbeid mellom forhandlere, det er instruks fra importør. Men her er det forskjellig praksis. Noen gir f... mens andre er seriøse og tenker langsiktig.
Hvordan ville det være å jobbe med en vare som andre dumper pris på for å trekke kunder? Enkelte store kan gjøre dette. De trenger ikke å tjene noe som helst da de får mersalg av andre merker som de tjener på. Da blir det håpløst for alle andre som jobber seriøst med dette merke
 
Topp Bunn