HIEND Rør-preamp

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Nei, det blir for enkelt.
    Samme feil to ganger, når alt tilsynelatende er korrekt. Når jeg så endrer mot logikk så virker det....mao, et eller annet sted må det være noe "bug"? Et dobbelt jordplan, eller manglende jord? Kan det være årsaken? Nå er jeg en gang slik skrudd sammen, at jeg ikke uten videre aksepterer at spiller det så er det OK. Elektronikk er logikk og fysikk. Dersom ting ikke er logisk, så er det noe galt. Det kan nok spile, men spiller det mot logikk så er det sannsynligvis noe galt, og da er det også sannsynlig at det er mer å hente ut av konstruksjonen ved å gjøre det rett!

K

kbwh

Gjest
    Ohms lov gjelder, men det gjør også Murphys lov.
    Er det ikke pussig hvordan sjefen fikser problemet ditt ved å gjøre akkurat de samme tingene som du akkurat har vist ham mens han ser på?

audiy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Antall liker
    27
    Det er snakk om trafo her. Kan oppbygginga av trafo vere ei mulig forklaring?

Sigurd

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    inn på trafoen gir deg to alternativer
    de 2 viklingene er seriekoblet eller parallell-koblet avh. av om du skal ha +6dB gain eller ikke.
    hvordan er din koblet? eller har du en switch?
    mvh

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.405
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    Du ville helt sikkert funnet ut hva som er / var problemet med egnet måleinstrument. Bortsett fra om en komponent er brent, er det ikke så lett å "se" hva som er feil i elektronikk.
    Når du ikke hører noe heller, hjelper det ikke med gode ører.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    det er trolig ikke noe som er ødelagt, bare feilkoblet
    IMO

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    inn på trafoen gir deg to alternativer
    de 2 viklingene er seriekoblet eller parallell-koblet avh. av om du skal ha +6dB gain eller ikke.
    hvordan er din koblet? eller har du en switch?
    mvh
    De er koblet uten gain. Det er blitt sjekket og dobbelsjekket siden jeg sliter meg noe høyt gain.
    Jeg tror jeg har køddet det til med masse jordinger. Olof og jeg skal sette oss ned i kveld og gå gjennom hele signaldelen, og teste etterpå.

En annen ting.....;
    dersom jeg ikke får kontroll på gain, så vurderer jeg å sette trafo med step down på utgangen, og dermed eliminere behovet for signalkondensator. Ved å benytte en god Audionote- eller ISO- trafo, så burde dette absolutt være av det gode?

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    det er trolig ikke noe som er ødelagt, bare feilkoblet
    IMO
    Helt sikkert.....jeg regner med at det er noe helt innlysende, men når man holder på alene, så hender det at man blir "husblind". Satser på at Olof og jeg finner ut av det i kveld.

Erland

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Det er helt sikkert ikke noe som er ødelagt, for nå spiller det jo.  Men det virker som det er overvekt i den ene kanalen, og rotete i lydbildet.  MAO- fasefeil!

N

nb

Gjest
    Du kan jo vel bare koble om pluss og minus et annet sted i signalveien (f.eks. på høyttalerene) for å sjekke om ting faller på plass. Eller er jeg på jordet nå?

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    vil du virkelig vite det?

har netopp snakket med E. og blitt enig om en "sikker" fremgangsmåte.det beste er å "bypasse" den aktive delen og bare koble signalet rett ut fra TVC ,da vil han finne ut om feilen ligger itvc eller før alternativt i den aktive delen.
    ellers han har misforstått litt og har flere stjernejordpunkter som definitivt forhindrer ham i å bli kvitt den siste lille støyen.
    denne konstruksjonen skal, når den er riktig bygget, være HELT støyfri!!!!
    Mvh

EsE

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.07.2004
    Antall liker
    0
    En annen ting.....;
    dersom jeg ikke får kontroll på gain, så vurderer jeg å sette trafo med step down på utgangen, og dermed eliminere behovet for signalkondensator.  Ved å benytte en god Audionote- eller ISO- trafo, så burde dette absolutt være av det gode?
    Kan ikke snakke av egen erfaring, men har forhørt meg med folk som kan sitt om akkurat dette. Det krever god matching for at det skal bli et gode. Er det mulig å få et skjema på forsterkeren forresten? ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    etter å ha tenkt litt mere:
    fra rca inn går det 2 ledninger til inng.velger
    i tillegg går det en ledning fra rca minus til stjernejord.
    om fasen vendes i /inn på velgeren vil positiv inn på trafo legges til minus på rca og dermed stjernejord via velgeren.voila! kortslutning av signalet!
    om feilen bare inntreffer på en av inngangene er feilkoblingen før velgeren, om den inntreffer på alle inngangene, er den etter velgeren.

håper jeg?!?

mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Tror vi er på sporet av noe her.....:D

Audiomix

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Antall liker
    5.405
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    31
    I et slikt trinn som dette er signalnivåene såpass romslige at du kan måle hvor som helst med et oscilloscope. Da vil du med en gang se hvor signalet eventuelt blir borte. Fasen kan du sjekke også. Feil lokaliseres og kan rettes fortere enn 1-2-3.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Tiden rant litt fra meg før jeg fikk begynt i kveld, men fant ut at jeg har 425 ohm motstand over den ene TVC'n til tross for at signalet er mutet.  Denne siden hadde i utgangspunktet feil som nå er rettet.  Så langt som jeg har kommet, får jeg intrykk av at denne motstanden ligger direkte over den ene TVC'n uavhengig av hvordan volumattenuatoren står. Den andre har ingen forbindelse.  Jeg kommer til å jobbe videre herfra, for å bekrefte/avkrefte og ta det step-by-step.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    fortsatt koblingsfeil tror jeg
    STÅ PÅ

IMO

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Og så ble det tyst.........

Det ble konstatert 425ohm overslag i TVC'n, selv etter at den var loddet vekk. Fikk tilsendt ny FOC fra S&B.

Slik LMC anbefalte, rekonfigurerte jeg litt jording. Først ble det verre, men etter litt feilsøking ble det litt bedre.

Så kom jeg på noe jeg hadde lest om Jensen sine 4-pols kondiser, som kan benyttes til å bygge et galvanisk skille i kretser både på + og jordsiden.

Jeg koblet glødespenning slik at AC og likeretting og trafo-jord havnet på den ene siden av det galvaniske skille, og DC glød og stjernejord kom på den andre.

Og så forsvant støyen:)

Nå kan jeg stå helt inntil høytaleren uten å høre støy. Om jeg legger øret inntil membranet, kan jeg høre noe, men det er ikke slik jeg lytter til musikk. Mere har jeg ikke fått testet, men nå kan jeg betydlig lettere til sinns fortsette å bygge følsomme horn. De hadde ikke blitt bra med den støyen jeg hadde.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Re: HIGHEND Rør-preamp Endelig i mål!

Brum!

Er ikke så dreven i å gjennkjenne frekvensen på slik brum, men vil gjette på 50hz.

Testet litt mer, og det virker som det som er igjen av "ulyd" er den lille støyen fra effekttrinnet.

Tok en runde på begge (for/slutt trinn)  Sjekket litt småtteri, og justerte bias på slutt trinnet.  Nå er det virkelig gøy å høre på musikk igjen.

Nå kan jeg kose meg med høytalerbygging:)

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Som skrevet for lenge siden, "køddet" jeg det skikkelig til for meg selv når jeg ved et uhell dro ut en leder på den eneS&B TVC'en. Resulatet var at hele "bunnen" falt ut av lydbildet i den ene kanalen.

MusicFirst/Stevens&Billington ba meg sende TVC'ene til dem så skulle de se hva de kunne gjøre for å reparere. Dette var i mai/juni.

Etter gjentatte purringer fikk jeg svar i August at de ennå ikke hadde sett på dem.

Da bestemte jeg meg for å finne et alternativ;

more to follow

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Back!

Det er alltid fint å komme hjem til fra offshore jobben. Det beste er selvfølgelig at hele å komme hjem til familien, men med så mange prosjekter som jeg har gående nå, har jeg egentlig ikke tid til å jobbe ;)

Denne gangen var det ekstra spennende å ta turen til posten;

Vedlegg

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Som en konsekvens av arrogansen til Music First (veldig hyggelige på mail, men de gir tydligvis totalt "beng" i meg som tidligere S&B-kunde), bestemte jeg meg for å ta kontakt med Serge Schmidlin/Audioconsulting i Sveits. Vi hadde en kort og hyggelig dialog som resulterte i pakken som jeg pakker opp her:

Vedlegg

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    og helt innerst......

noen snakker om det i evigheter, mens andre faktisk gjør noe med det

Jeg tilhører siste kategori!

Vedlegg

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    men nå må jeg ned i garagen å fyre opp loddebolten......

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    et tips
    om de bruker samme tråd som jeg har prøvet i disse trafoene,
    ville jeg pusset tråd-endene med fint sandpapir først, for å få av lakken ellers er det et lite H"#¤%% å lodde
    mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Serge skrev at jeg burde holde enden under et sterinlys eller lighter. Tråden er helt rent sølv, og vil smelte og danne en sølvperle som skal loddes fast til attenuatoren.

og denne gangen blir det "handle with care" ;)

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    om du holder enden under skjer det vel neppe noe som helst ::)
    men jeg tror ikke det skjer stort mere over heller
    en liten gass-loddepenn er godt å ha; også til små lodde-expeditioner i ukjent terreng langt hjemmefra
    IMO
    Mvh
    Leif

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    ???

Slik er det når jetlaget river i toppetagen.....

Mente over ja. Det fungerte faktisk. Den gyldne lakken smelter og blankt sølv kommer fram. Men det gikk tregt. Mye lettere med gass-lodderen, saa jeg brukte den i stedet.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    har ikke du et par halvbygde 300b monoblokker slengende rundt,som skriker etter ferdigstillelse? ???
    mvh

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    har ikke du et par halvbygde 300b monoblokker slengende rundt,som skriker etter ferdigstillelse? ???
    mvh
    Ble lei - slengte dem på gulvet i garagen. Så kom jeg til å rygge over dem - j

a ja - prøver igjen neste år :-\

Neida.....må ha denne preen opp å gå igjen uansett. Hjelper ikke med forstekere uten.

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    HIEND Silver Rock Rør-preamp

Etter to hektiske dager med ombygging og lodding av de tynne lakkisolerte trådene, står nå preampen og spiller i stua.

Og hva er mer naturlig for et Silver Rock linjetrinn, enn å ha detaljer i sølv? Borte er Gull og kina-look. Erstattet med børstet aluminium!

Jeg har loddet om til stereo volumkontrol, så jeg har bestilt et lite gravert skilt som skal stå der den siste velgeren sto før. (derfor er det et hull der nå)

Det som slår meg med lyden i forhold til tildigere, er i hovedsak dybden og holografien.

Ubesjedent tør jeg si at dette sannsynlivis er blant de fineste linjetrinn som eksisterer!

Vedlegg

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    Ville bare "hoste" fram igjen denne tråden etter helgen;

Bevares så bra dette fungerer!

Er det noen som funderer på å bygge et linjetrinn i toppklassen så "look no further"!

I denne tråden ligger oppskriften!

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    Erland:
    Når du først har tatt den ut så langt,synes jeg du buirde legge den midtre knappen ut til venstre og sette skiltet i midten.Ellers blir du sittende med styrbord "slagside" når du lytter ;D
    Med dine kunnskaper/kontakter skulle det ikke være noe problem å få laget et "gir" eller en 1/1 utveksling som koblet ratt akslingen til akslingen på inngangsvelgeren til høyre,evt bygge den om til en relestyrt inngangsvelger.
    IMO
    Mvh
    Leif

Erland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    6
    LMC skrev:
    Erland:
    Når du først har tatt den ut så langt,synes jeg du buirde legge den midtre knappen ut til venstre og sette skiltet i midten.Ellers blir du sittende med styrbord "slagside" når du lytter ;D
    Med dine kunnskaper/kontakter skulle det ikke være noe problem å få laget et "gir" eller en 1/1 utveksling som koblet ratt akslingen til akslingen på inngangsvelgeren til høyre,evt bygge den om til en relestyrt inngangsvelger.
    IMO
    Mvh
    Leif
    Nesten litt irriterende at du måtte fortelle meg det, og jeg ikke tenkte på det selv ;)

Siden begge TVC'ene skulle kobles til en attenuator, og lengden på trådene fra trafoene ikke var så lange, gav det seg selv at selve attenuatoren måtte stå i center. Jeg gjorde et kompromiss, og aksepterte "slagsiden". Noe som jeg selvfølgelig ikke behøver på sikt.
    Det eneste jeg trenger er to tannkranser med tilhørende belte.

Men akkurat nå er har jeg mye viktigere ting fòre enn dette. Det spiller nesten uforskammet godt (selv med Strathclyde forsterkeren), så jeg lar bare preampen til å stå til blokkene er klare.

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.555
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    48
    joda det er jo en grei prioritering......enn så lenge ::)
    gi gass!
    IMO
    Mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn