Hiclass eller Caravelle?

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Det har seg slik at min arbeidsbil og vår "nr 2 bil" begynner å bli moden for utskiftning. Denne er en Hiace kombinertbil. Det har vært en utrolig driftsikker bil!
Jeg er nå litt på utkikk etter "ny" bil i samme klasse.
Hiclass fra og med -96, Caravelle fra og med -97.
Dette er utrolig kjekke biler for oss småbarnsforeldre.
Er i utgangspunktet Toyota-fan, så det er nok den som rager øverst på ønskelista. Noen som mener noe om dette? Prisklasse rundt 100000...
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eg prøvde litt Hiace, men enda opp med Caravelle. Han er gammal no, men eg er svært fornøgd med snart 300 000 km utan særleg mykje problem. Svært slitesterk, samanlikna med tidlegare VW eg har hatt. 5-synlidra dieselmotor utan turbo har synt seg svært så levedyktig, brukar under 0,8 l/mil nesten same kva eg gjer (langturar til Portugal inkludert, men med speedometeret på 130 gjennom ein heil dag eller to, stig vi nok til litt over literen - likevel svært bra). På siste kontroll var utsleppa dessutan med god margin innan dei pålagde verdiar. Så er det god plass og alt det der, rimeleg godt førarmiljø, bortsett frå mitt einaste ankepunkt: støyen når det går fort. Men dei nyare modellane er sterkt forbetra m.o.t dette.
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.474
Antall liker
992
Jeg regner med at en diesel-Multipla er TOTALT utelukket? ;)
 

kkrog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
160
Antall liker
0
Arve har svaret her!
Og vesentlig bedre kjørekomfort og framkommelighet enn Toyotaen!
Billige i drift og pålitlige!
Multipla er jo en artig skapning men hvordan er det med servicemuligheter og holdbarhet?
Kjenner de ikke men de ser jo artige ut.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Har i alle fall god erfaring med Caravelle. Super bil å kjøre, men så har jeg ikke prøvd den andre...
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.125
Antall liker
9.439
Jeg kjører en HiAce på jobb. Den er for det meste tom, men må lastes kraftig ned på vinteren p.g.a. bakhjulstrekk. Pluss for stor driftsikkerhet. Minus for ergonomi.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
VW Transporter før 1973 var beste "vintervarebilen" eg har prøvd. Men dei brukte 2 l bensin på mila, og varmeapparatet var elendig, om du ikkje hadde ekstra bensinvarme.
Meterologisk sett skulle vi vel ikkje ha stort behov for vinterbilar lenger...?
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hadde uten å blunke valgt Hiclass, dette på grunn av serviceavtaler, garanti og driftsikkerhet.
For ikke å snakke om de høye kostnadene ved reparasjon / vedlikehold man kan påregne på VAG etter en tid.
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Støtter siste innlegg! Kjenner noen bilfolk. De kjører alle japansk. Gidder ikke skru på fritida også, sier de. De har lite godt å si om VAG og Ford.
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Når det gjelder driftssikkerhet og holdbarhet/service hos merkeverksted er Toyota overlegen. Min -90 modell har sjelden vært på verksted, men de gangene jeg har vært der har jeg blitt behandlet svært så bra! Kan ikke si det samme om feks. Ford der vi er med den andre bilen, de har mye å lære!

Hiclass kombi er trang i baksetet, men for små barn gjør ikke dette noe. Man får også Hiclass i en nedklasset (kl.B) minibuss-utgave med klappseter bakerst, og denne virker meget kjekk! (2+3+4 seter)

Jeg vurderer både Hiclass og Caravelle, men er litt mer kresen på km.stand på VW enn Toyota.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Har ingen av bilene, men observerer mange eldre Hiacer med rust på karroseriet, arbeidsbiler? med dårlig stell?.
En kompis hadde en kliss ny diesel Caravelle i 2002/3, men motoren fungerte  aldri som den skulle (dårlig drag kraft++) Verkstedet fant aldri ut av det. En husmor hadde aldri oppdaget svikten, men han var bilkyndig så bilen ble levert tilbake, og deretter solgte forhandleren den videre som bil uten anmerkninger!!!.

En annen kompis hadde for noen pår siden også Caravelle med motor problemer med rar svidd lukt i tillegg. Forhandleren nektet for at det var problem, helt til de tok bilen på langtur og frontkolliderte.

Det var to negative historier , det finnes vel 98 positive historier

Caravellen er fin å kjøre og komfortabel og praktisk. Men noen årganger bør man muligens unngå?..


Poenget mitt er å sjekke bruktbilene nøye og sammenligne/prøvekjøre flere.

lykke til
Sleiven en "bil pedant"
 
T

tjn

Gjest
Uansett hva du kjøper så kommer du til å ligge først i køen.
 

BHO

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.10.2004
Innlegg
3.082
Antall liker
296
Sted
Asker
Torget vurderinger
2
Driftsikkerhet og Toyota ::)
Mye mulig det er tilfellet, men det hjelper neppe mye når resten av bilen ikke er der etter 10-12 år? :D
Hi-ass er en tragedie å kjøre.... :p
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Noen Diesel-Caraveller har for liten og svak motorblokk. Dette fører til at blokka slår seg, og blir skjev pga overoppheting. Heloverhaling med jevne mellomrom. :(

Jeg kjører Camry `92. Det har jeg gjort i snart 9 år. Den har nå gått 256000 km, og eksosanlegget er det som stod på da bilen var ny. Den bruker 0,65 på mila. Jeg har ikke hatt noen problemer med denne, bare noen små rustflekker. Kjempeservice hos forhandleren. :)
 
M

maestro

Gjest
Toyotaen spinner på flat mark, du kommer ikke av flekken på vinterføre! Caravelle er meget bra her!
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Eg prøvde litt Hiace, men enda opp med Caravelle. Han er gammal no, men eg er svært fornøgd med snart 300 000 km utan særleg mykje problem. Svært slitesterk, samanlikna med tidlegare VW eg har hatt. 5-synlidra dieselmotor utan turbo har synt seg svært så levedyktig, brukar under 0,8 l/mil nesten same kva eg gjer (langturar til Portugal inkludert, men med speedometeret på 130 gjennom ein heil dag eller to, stig vi nok til litt over literen - likevel svært bra). På siste kontroll var utsleppa dessutan med god margin innan dei pålagde verdiar. Så er det god plass og alt det der, rimeleg godt førarmiljø, bortsett frå mitt einaste ankepunkt: støyen når det går fort. Men dei nyare modellane er sterkt forbetra m.o.t dette.
Tipper det er akkurat samme en i familien har. 94/95 modell med 302.000km på telleren. 5 sylindret 2,4 diesel med innsug - 78 hester med 0,8 i forbruk. Ingen store problemer, men har nettopp begynt å lekke/svette noe olje fra simmerringene til drivaksler. Ikke dramatisk.

Var borti en 95 modell Caravelle taxi. Telleren stod kun på 220.000. Sjåføren fortalte imidlertid at bilen hadde gått 1220.000 km !! Det stod en "ny" motor i den, den første hadde rullet 850.000km før havari. Forøvrig var bilen helt strøken innvendig pga brann i det tekniske utstyret til taxidriften. Faktisk har to forskjellige drosjeeiere skrytt av denne modellen.
 
T

Thomas1

Gjest
Kan du ikke sende en pm til S.A.L her på forumet. Han har en "grei" Caravelle.

Tror det står en twin turbo v12 i den!? eller er det v8?
Den passerer nok 1000 hk som Opel Rekorden han hadde.. ;D

Mulig at den spinner på vinterføre, men den er nok fin til å lufte håret på søndager.
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Toyotaen spinner på flat mark, du kommer ikke av flekken på vinterføre! Caravelle er meget bra her!
Jeg har kjørt min hiace -90mod. i seks vintre nå, og det funker greit når man bare lærer seg teknikken. Etter veien er den meget enkel å håndtere om man er vandt til bakhjulstrekk, og i bakker må man bruke litt fart og et høyt gir! Caravelle er selvsagt i en annen divisjon pga forhjulstrekken da...
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Driftsikkerhet og Toyota  ::)
Mye mulig det er tilfellet, men det hjelper neppe mye når resten av bilen ikke er der etter 10-12 år? :D
Hi-ass er en tragedie å kjøre.... :p
Også en sannhet med visse modifikasjoner; Har man en litt gammel Hiace er det fort for at den begynner å ruste ja. Men om man vasker jevnlig, og utbedrer lakkskader vil ikke rusten ta bilen. At den er en tragedie å kjøre er jeg ikke enig i, man må ta i betraktning at dette i utgangspunktet er varebiler som er konstruert for nettopp å frakte varer. Man kan ikke sammenligne med personbiler. Jeg kan kjøre lange avstander i min gamle Hiace uten å bli sliten, blir igrunn først sliten i øra.. ;)
 

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
938
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Hiace er en bil for dem som liker og kan kjøre bakhjulstrekte biler med tanke på fremkommelighet på glatt føre.

Med tanke på rust er det helt riktig. Eldre modelers (midten av 90 tallet og eldre vil jeg tro)  karoseri er ikke beregnet til å vare lengre en 10 år.

MVH
 
Topp Bunn