HI-FI Messen 2010 i Horten - 18. og 19. september

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.802
    Antall liker
    33.336
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    sinep skrev:
    Rockport høyttalere, EAR rørforsterkere.

    I motsetning til alt annet på messa låt det bare perfekt og uanstrengt.
    Har aldri klart å forsvinne inn i musikken før på den måten. Når lyden fadet ut på slutten av sangen, så skjønte jeg nesten ikke hvor jeg var :p
    Intr å høre dine opplevelse ang Rockport, de spilte vel på Mira i Horten?
    Kan du si noe om hvem som er import/selger disse og ble det nevn noen pris! ;)

    gismo
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    2
    gismo skrev:
    sinep skrev:
    Rockport høyttalere, EAR rørforsterkere.

    I motsetning til alt annet på messa låt det bare perfekt og uanstrengt.
    Har aldri klart å forsvinne inn i musikken før på den måten. Når lyden fadet ut på slutten av sangen, så skjønte jeg nesten ikke hvor jeg var :p
    Intr å høre dine opplevelse ang Rockport, de spilte vel på Mira i Horten?
    Kan du si noe om hvem som er import/selger disse og ble det nevn noen pris! ;)

    gismo
    De spillte på Mira II. Antydet en pris på vel 135' ? De sa vel ikke noe om forhandlere i Norge, AudioAktøren, Renaisance Audio?

    Boden9
     

    SOEDAL

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    3.101
    Antall liker
    503
    JanOlav skrev:
    Hadde ikke flere bilder, tok heller ikke bilder på hvert rom.


    Litt kritikk:
    Jeg forstår ikke hvorfor folk skal sutre og mase slik som det gjøres i diverse tråder, om hvor dårlig hotellet er og hvor rævva lyden er etc. etc. etc.
    Når man har syslet endel med Hifi, så burde man ha fått med seg det at hjemlån av produkter er det beste.
    Et dårlig hotellrom skal ikke være med på å evaluere bort et produkt.
    Har man den innstillingen så går man glipp av mye mener jeg.

    Nei, ta messa for det den er; ei messe som i første omgang er til for å vise frem utvalget sitt, selvfølgelig også lydmessig, men et dårlig/lite rom kan nesten aldri bli bra. Og det sosiale må ikke glemmes, kanskje det aller viktigeste. ;)
    Og ha i tankene at det faktisk er et par levende mennesker som drar i gang denne messa år etter år for oss.
    Som etter min mening blir viet alt for lite oppmerksomhet.

    Stå på Jørgen og Terje! :D Tusen takk for ei flott messe! :D
    godt sagt!
     
    M

    musicus

    Gjest
    el_mariachi skrev:
    JanOlav skrev:
    Mere AN bokser. :)
    Hvem stilte ut dette?
    Dette oppsettet stoppet jeg opp med, mange laaangt dyrere oppsett som burde skamme seg mot hva dette (m/Omega htére) klarte, helt klart pris/prestanda hånd i hånd her...

    mvh
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.149
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Oki. Dette vil ta tid.

    "Uploading 2 of 114", total 770 MB

    Første bilde ut:





    Disse boksene gikk seriøst dypt ned. Hadde mye å si hvor i rommet en satt, følte at sweet-spot var på seterad 2 eller 3.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    bambadoo skrev:
    Hvordan kan HT til 500k spille dårlig egentlig?
    Er det noe merkelig med det egentlig. Hvorfor skulle HT til 500k automatisk låte bra?
    bambadoo skrev:
    Det er til og med "proffe" som setter opp alt.
    Er du sikker på det?
    bambadoo skrev:
    Elektronikk til flere hundre k også. Merkelig.
    Er det også noe som automatisk skulle gi veldig bra lyd?
    bambadoo skrev:
    Prislappen nærmer 1.5mill totalt iflg. prislister.
    Eller er det bare forventningene som ikke blir innfridd? Evt. kan lyden være "anderledes" og kreve tilvenning. Når man da har tilvendt seg lyden låter muligens det meste annet dårlig?
    Jeg bare lurer.
    Tror nok de fleste hører når det virkelig er krem lyd. Med andre ord var sansynligvis ikke lyden spesielt god.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.149
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det som overasker meg er at det skal være så lite lys på disse rommene. Startet med HighEnd (Vinkjelleren), toppet av Ancient Audio (lurte litt på hvorfor senga var flyttet ut fra rommet) og det gikk et grøss gjennom meg da jeg kom inn til NAT :)

    Nuvel. Vi tåler noen bilder til fra Vinkjelleren:













    Og på veien ut:



     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    gismo skrev:
    Intr å høre dine opplevelse ang Rockport, de spilte vel på Mira i Horten?
    Kan du si noe om hvem som er import/selger disse og ble det nevn noen pris! ;)

    gismo
    Var vel mira II ja. En av de minste i serien faktisk (!). Hadde de spilt på de største, måtte de ha kasta meg ut av hotellet :D

    Exotic Audio het de som hadde anlegget: http://exoticaudio.dk/
    Vet ikke helt om de selger rockport og, men forstod det litt som at de gjorde det.

    Forsterkerne kostet ikke mer enn 70k for begge (EAR 509 MK II). Høyttalerne rundt 140k, resten husker jeg ikke.
    Kablene som ble brukt var av typen "Shunyata".

    Fikk inntrykk av at de fleste som hørte på det anlegget var målløse etterpå :)

    Blir nok et par mira på meg i nærmeste fremtid :p
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.993
    Antall liker
    8.304
    Torget vurderinger
    1
    Synd jeg ikke fikk med meg messa. Høres ut som mye bra og en del ikke fullt så bra opplevelser.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.833
    Antall liker
    741
    Torget vurderinger
    4
    sinep skrev:
    gismo skrev:
    Intr å høre dine opplevelse ang Rockport, de spilte vel på Mira i Horten?
    Kan du si noe om hvem som er import/selger disse og ble det nevn noen pris! ;)

    gismo
    Var vel mira II ja. En av de minste i serien faktisk (!). Hadde de spilt på de største, måtte de ha kasta meg ut av hotellet :D

    Exotic Audio het de som hadde anlegget: http://exoticaudio.dk/
    Vet ikke helt om de selger rockport og, men forstod det litt som at de gjorde det.

    Forsterkerne kostet ikke mer enn 70k for begge (EAR 509 MK II). Høyttalerne rundt 140k, resten husker jeg ikke.
    Kablene som ble brukt var av typen "Shunyata".

    Fikk inntrykk av at de fleste som hørte på det anlegget var målløse etterpå :)

    Blir nok et par mira på meg i nærmeste fremtid :p
    Låt bra på dette rommet ja. Tror det var Ear som forforsterker og kilden var (når jeg var der) en utrolig fet Ear platespiller til ca 110000. Stod lenge å studerte transportmekanismen der og fant ikke ut av det. Så ut som platetallerkenen snurret uten at noe dro den rundt !!!??
    Men runndt gikk det og bra låt det ;D
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.104
    Antall liker
    6.428
    Enkelte har bare et for rart forhold til penger.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.149
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Maxwell Hi-fi

    Når vi kom innom hadde de lydpause, ingen krise da veien ikke er veldig lang ned til dem :) Noen bilder ble det:



































     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.327
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Åååh
    Våte øyne og skjelvende leppe når vi ser storebror Harbeth.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.149
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Nå over til et rom jeg var litt skeptisk til, nei ikke grunnet ZenSati kabling, men det virket noe spiss da jeg stod i døra ;D

    Godt plassert i benkeradene viste dette seg å spille meget pent. Nå var det vel strengt tatt kun ho kari som fikk spilletid, men potensiale har det. Hørt en annen EC amp her ute på øya med Patos, og samme gode fundament i bånn også her.





















    Så var det disse kablene, da...









    Dette var forøvrig det tøffeste rommet mtp effekter / lys.
     

    Boden9

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.04.2005
    Innlegg
    460
    Antall liker
    75
    Torget vurderinger
    2
    Liotheles skrev:
    sinep skrev:
    gismo skrev:
    Intr å høre dine opplevelse ang Rockport, de spilte vel på Mira i Horten?
    Kan du si noe om hvem som er import/selger disse og ble det nevn noen pris! ;)

    gismo
    Var vel mira II ja. En av de minste i serien faktisk (!). Hadde de spilt på de største, måtte de ha kasta meg ut av hotellet :D

    Exotic Audio het de som hadde anlegget: http://exoticaudio.dk/
    Vet ikke helt om de selger rockport og, men forstod det litt som at de gjorde det.

    Forsterkerne kostet ikke mer enn 70k for begge (EAR 509 MK II). Høyttalerne rundt 140k, resten husker jeg ikke.
    Kablene som ble brukt var av typen "Shunyata".

    Fikk inntrykk av at de fleste som hørte på det anlegget var målløse etterpå :)

    Blir nok et par mira på meg i nærmeste fremtid :p
    Låt bra på dette rommet ja. Tror det var Ear som forforsterker og kilden var (når jeg var der) en utrolig fet Ear platespiller til ca 110000. Stod lenge å studerte transportmekanismen der og fant ikke ut av det. Så ut som platetallerkenen snurret uten at noe dro den rundt !!!??
    Men runndt gikk det og bra låt det ;D
    Platespilleren var en EAR DiscMaster til 95.000 pluss tonearm og pickup. Magnet drive, dvs det var en subtallerken som ble drevet. Den var koblet magnetisk til selve platetallerkenen (mao ingen fysisk kontakt). - Lang venteliste ;)
    Boden9
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.149
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Slektstreff oppe hos Hans og Brynjar ;D

    Flott jobb av "Halden mannen" på denne treramma:









    Det burde være god nok plass i denne:









    Sentrifuge:





    ovenfra:





    Platevask:





    Som i fjor så var det helt fullt inne hos Brynar - ikke lett å navigere med stativ her, nei.





    ---

    edit: byttet om tekst på sentrifuge og vasker... kunne nok blitt mye søl
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    musicus skrev:
    el_mariachi skrev:
    JanOlav skrev:
    Mere AN bokser. :)
    Hvem stilte ut dette?
    Dette oppsettet stoppet jeg opp med, mange laaangt dyrere oppsett som burde skamme seg mot hva dette (m/Omega htére) klarte, helt klart pris/prestanda hånd i hånd her...

    mvh
    Ble det benyttet ANdac eller var dette en cdspiller?
    Vet du hvilken utgave og om den var modifisert?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    el_mariachi skrev:
    musicus skrev:
    el_mariachi skrev:
    JanOlav skrev:
    Mere AN bokser. :)
    Hvem stilte ut dette?
    Dette oppsettet stoppet jeg opp med, mange laaangt dyrere oppsett som burde skamme seg mot hva dette (m/Omega htére) klarte, helt klart pris/prestanda hånd i hånd her...

    mvh
    Ble det benyttet ANdac eller var dette en cdspiller?
    Vet du hvilken utgave og om den var modifisert?
    Er det ikke dac den store sorte boksen da? Kit one til venstre.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.149
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Audiofreaks

    IMHO så spilles det i dette rommet før høyt. Når lampene i taket tar andrestemmen så er det på tide å roe ned volumet, for her burde utgangspunktet være - ehh - bra nok.























     

    RBN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.05.2007
    Innlegg
    2.437
    Antall liker
    1.603
    Heisan
    Litt av en start på årets hi-fi sesong denne gangen. Tre hele dager med hi-fi i Gøteborg forrige helg og Horten denne lørdagen. Kan det bli bedre?
    Har raskt kikket gjennom tråden og det er utrolig hvor mange som fokuserer på det negative ved en hi-fi messe. Skjønner egentlig ikke at dere gidder å dra på messe år etter år hvis musikken er bånn, rommene er for dårlig, lyden er pyton osv. Hva med å ta med en plate med ”den riktige” musikken neste år? Kanskje bør man ikke forvente at alt skal lyde fantastisk, med hensyn til at rommene kan være overfylte og ikke egentlig er egnet til denne bruken.
    Når jeg drar til Horten messen så er det selvsagt først og fremst for å høre og se utstyr. Dessuten så er det en fin mulighet til å hilse på og snakke med forhandlere. Dette er business for dem og det er som regel muligheter for å gjøre en bra deal på interessant utstyr. Dessuten er det noen konstruktører som har demo på sitt utstyr. Ypperlig mulighet å ta en prat med dem om deres filosofi og forklaring på løsninger. Det som er mest hyggelig med Horten messen for min del, er å treffe mennesker som har samme interesse som meg. Knytte nye bekjentskaper og hilse på gamle. Treffe menneskene bak nickene her inne blant annet.
    Når det gjelder lyttingen, så er det vel på plass å sette på sitt eget lille filter når man setter seg ned blant en gjeng ”gubber”. Prøve ikke å la seg irritere av alle mulige forstyrrelser og negative rom påvirkninger. Prøve å høre gjennom feilene og finne det som fasinerer og appellerer til ens egen smak når det gjelder musikk gjengivelse.
    Dette var bare noen betraktninger fra sidelinjen. Jeg kommer til å møte på neste års messe også uansett hvor det måtte bli.

    Så til messen. Jeg klarte å få meg en meget god plass, mitt i sweet spot uten noen foran meg, under en seanse hos Acoustic Tuning med Wisdom Audio høyttalere som ble drevet av Plinius elektronikk og Ypsilon som kilde. Alle lisser var vel Synergistic Research. Dette ble høydepunktet for meg. Det spilte med en utrolig sammenheng, oppløsning og dynamikk. Virkelig artig og imponerende. Et system jeg mer enn gjerne kunne tenke meg å ha i heimen.
    Wilson Sasha med Krell fra samme forhandler imponerte også.
    Von Schweikert Unifield 3 høyttalere, Oppo Nuforce kilde, litt rørmagi fra E.A.R i ff og Nuforce 7 kanals effekt. Dette spilte også meget overbevisende. Liten, men dyr, høyttaler som spilte stort, uanstrengt og kraftfullt med denne elektronikken. Overbevisende.
    Bladelius Embla med Ask og Gallo Reference 3,5 sydd sammen med Transparent Audio låt også i mine ører svært bra. Åpent, detaljert med bra perspektiv.
    Et siste anlegg som spilte meget bra var Rokcport Mira 2 drevet med E.A.R. Her slapp lyden totalt og det spilte svært uanstrengt, dynamisk og oppløst. Opplevde dette tredje gangen jeg var i rommet. Da var det ikke like folksomt og de dro på litt.
    Sennheiser HD 800 med E.A.R hodetelefonforsterker var også en herlig opplevelse. Har egentlig lagt fra meg tanken på en hodetelfonrigg, men tankene begynte å surre igjen.

    Fikk vel med alle rommene i år. Litt opp og ned var det rent lydmessig men slik vil det alltid være. Virket som det var mindre besøkende i år og det var vel færre utstillere også.
    Vi sees neste år.

    Mvh
    RBN
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.149
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Vi fyrer på :)

    High End Audio

    Her var lydnivået mer tilpasset mine ører. Flott lyd i dette oppsettet til tross noe nakent rom. Diskanten var meget flott på denne Raidho høyttaleren - avslørte det meste - også knitringen på stockfisch platen... ;)

















    Seriøse amper og kabler









    Siste bilde fra dette rommet





    Veldig hyggelig fornøyelse
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.149
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Så fra rommet "Andre B", der Acoustic Runing og Audio Stone hadde utstilling. Høy siklefaktor :)

    Dessverre så var det ikke Wilson/Krell oppsettet som spilte da vi var innom






























    Men, dette:





    Noen som husker hvilke høyttalere dette var? Bra driv på klassisk musikk gjennom dette oppsettet









    Bilde av en VS115 på veien ut:



     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.993
    Antall liker
    8.304
    Torget vurderinger
    1
    Mye bra bilder!!!!!!!! ;D
     

    ansepe74

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    31
    Sted
    Bodø
    el_mariachi skrev:
    musicus skrev:
    el_mariachi skrev:
    JanOlav skrev:
    Mere AN bokser. :)
    Hvem stilte ut dette?
    Dette oppsettet stoppet jeg opp med, mange laaangt dyrere oppsett som burde skamme seg mot hva dette (m/Omega htére) klarte, helt klart pris/prestanda hånd i hånd her...

    mvh
    Ble det benyttet ANdac eller var dette en cdspiller?
    Vet du hvilken utgave og om den var modifisert?
    http://en.hifidiy.net/Hot_points/200909/t20090929_2179.htm likner iallefall veldig :)

    P.s.. All honnør til de som har tatt seg tid til å ta skikkelige bilder...
    ...og legge de ut :D
     

    toref

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.04.2006
    Innlegg
    2.174
    Antall liker
    38
    Sted
    Trondheim
    Strøkne bilder mteinum! Kult design på de Krell komponentene. ;) Er det en Evo-400 som står der tro?

    Mvh
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.149
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    toref skrev:
    Strøkne bilder mteinum! Kult design på de Krell komponentene. ;) Er det en Evo-400 som står der tro?
    Thnks. Den ampen var en-orm, men jeg glemte å se på typebetegnelsen. #HelpNeeded

    Midgard Audio AS

    Moro å se de nye kreasjonene til isen:

    Midgard Audio SRM (Saivu Reference Monitor)









    Men, det var ADAM som var på da vi var innom





    Låt ikke galt en plass, litt røffere i toppen enn andre bånd kreasjoner som vi hørte på.









    Siste fra dette rommet



     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.149
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    En svingtur innom Soundgarden

    Nydelig lyd i disse danskene, men med Soundgarden i byen og mye folk i rommet ble denne observasjonen gjort fra siden.









    Eyecandy



     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.149
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Audiocompaniet

    Hardtslående musikk i dette rommet. Nydelige AN bokser, og disse ampene var svære!

    Det ble litt så-som-så dette bildet da alteret var badet i sollys





    Når man får vite at disse koster 50k så tenker man, "ja det var jo egentlig ikke så galt når man ser på finishen"... selv om 50 lapper er mange lapper.













    Potensiale i disse med små røramper.
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.149
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    En rask tur innom "Norsk Hi-Fi Center" før turen gikk til et av messens beste rom









    men, først litt kaffe og jobb ;)
     
    M

    musicus

    Gjest
    mteinum skrev:
    Audiocompaniet

    Hardtslående musikk i dette rommet. Nydelige AN bokser, og disse ampene var svære!

    Det ble litt så-som-så dette bildet da alteret var badet i sollys





    Når man får vite at disse koster 50k så tenker man, "ja det var jo egentlig ikke så galt når man ser på finishen"... selv om 50 lapper er mange lapper.













    Potensiale i disse med små røramper.
    Flotte bildet MT, du fanger det skjönne i denne finishen, de kan lett se litt "plastikk" ut om man ikke er dyktig med kameraet :) ...

    mvh
     

    mteinum

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Innlegg
    10.149
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    cybervision_ skrev:
    Fantastiske bilder, Morten!
    musicus skrev:
    Flotte bildet MT, du fanger det skjönne i denne finishen, de kan lett se litt "plastikk" ut om man ikke er dyktig med kameraet :) ...
    Takk cyber & musicus! :)

    Da inn til rommet som hadde en helt fantastisk lyd:

    Exotic Audio


    Mye morsomme bokser:



    Som småbarnsfar er dette den store skrekken:













































    Blir det for mye bilder så må dere bare si ifra ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn