HI-FI Messen 2010 i Horten - 18. og 19. september

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.419
    Antall liker
    1.128
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Lyngen skrev:
    JanOlav skrev:
    rolfozzy skrev:
    JanOlav skrev:
    Hadde ikke flere bilder, tok heller ikke bilder på hvert rom.


    Litt kritikk:
    Jeg forstår ikke hvorfor folk skal sutre og mase slik som det gjøres i diverse tråder, om hvor dårlig hotellet er og hvor rævva lyden er etc. etc. etc.
    Når man har syslet endel med Hifi, så burde man ha fått med seg det at hjemlån av produkter er det beste.
    Et dårlig hotellrom skal ikke være med på å evaluere bort et produkt.
    Har man den innstillingen så går man glipp av mye mener jeg.

    Nei, ta messa for det den er; ei messe som i første omgang er til for å vise frem utvalget sitt, selvfølgelig også lydmessig, men et dårlig/lite rom kan nesten aldri bli bra. Og det sosiale må ikke glemmes, kanskje det aller viktigeste. ;)
    Og ha i tankene at det faktisk er et par levende mennesker som drar i gang denne messa år etter år for oss.
    Som etter min mening blir viet alt for lite oppmerksomhet.

    Stå på Jørgen og Terje! :D Tusen takk for ei flott messe! :D
    Sånn er det JanOlav.
    Ja, sånn er det rolfozzy. Blir akkurat samme sutringa neste år. ;)
    Jeg skal skryte og sutre i alle år, Jan Olav ;). Vi kommer lell vettu og initiativtakerne skal ha masse ros uansett.
    Hehe! ;D
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Ja, eg ser heller ikkje heilt den at hotellrommene skal være så jævlige igrunn, i forhold til vanlige rom som vanlige folk setter sine vanlige highfi-anlegg i. NAT veit eg gjorde ein gromjobb med måling og akustiske tiltak og det låt pokker så bra. Harbeth spilte med mange meter til veggene og det låt pokker så bra (skulle tru det var langt vanskeligere å få bra lyd ut av et par små monitorer i en sal enn i de fleste rommene).
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.214
    Antall liker
    10.764
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Hvordan kan HT til 500k spille dårlig egentlig? Hva menes med dårlig? Det er til og med "proffe" som setter opp alt. Elektronikk til flere hundre k også. Merkelig.
    Prislappen nærmer 1.5mill totalt iflg. prislister.
    Eller er det bare forventningene som ikke blir innfridd? Evt. kan lyden være "anderledes" og kreve tilvenning. Når man da har tilvendt seg lyden låter muligens det meste annet dårlig?

    Jeg bare lurer. Alle kan klage på akustikk forhold og slikt. For 2 år siden syntes jeg avalon var noe av det beste på messa. En "relativt" rimeligere modell.



    Strider jo endel mot hifi+ sin test bl.a.

    What the Time stands for is more music for more people. Undeniably expensive it may be, but it is still cheap at the price, simply because musical performance like this was almost unattainable at any price before it arrived. By mixing a distinctly real world practicality with superb musical performance, the Time establishes a significant new benchmark for competitors (and customers) to aim for. Of course, some will already be closer than others, but pole position has to rest with all those Eidolon owners out there: you’ve got the system; you’ve got the space; all you need now is the cash.
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Med dårlig ift. Swans så var bassen heilt på jordet. En-tone-subbass som overdøvde resten langt oppover. Det var også et misforhold mellom front og bakrekka, men det kan hende eg satt for langt til siden (digitalt justert til et par stoler midt på, midt i). Det låt som eg satt I bandet, ikkje som tilskuer.

    Avalon låt innestengt og de stod å jaget - slapp ikke taket i det hele tatt. Låt masete. Kan ha vært volumet. Avalon i butikken til Roald Mikkelsen (billigste gulvstående + mye billigere elektronikk) låt i hans butikk var langt bedre. Problemet mitt med Avalon var først og fremst at det ble presentert på en slik måte: JÆVLI DYRT ANLEGG SPILLER PLING PLONG PÅ JÆVLI BILLIG DAC — DU TROR DET IKKE FØR DU FÅR HØRT DET. DET KOMMER LYD UT AV EN DAC TIL 4000 KR. PLING PLONG WOOOF.

    Klart det er snakk om personlige preferanser her. Men et par sett låt langt bedre enn andre. Ikke med sammenheng til pris eller (tilsynelatende) rommet de stod i.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Anonym skrev:
    8x12_TOM skrev:
    Anonym skrev:
    Von Schweikert - Fikk jeg dessverre ikke hørt, selgeren virket opptgatt med noen potensielle kunder og siden jeg ikke er i markedet for å kjøpe noe lot jeg de være i fred.
    Du skulle nok vært litt mer tolmodig ;D for dette var messas beste lyd i mine ører.
    Men neste gang du er i bergen, så er Roald en du bør besøke. Med nye lokaler (Større og bedre en de han hadde sist jeg var innom) så er han ett sikkert mål neste gang jeg skal til Bergen
    Nå fikk jo du satt standarden i løpet av besøket vårt hos deg så videre lytting var som å hoppe etter Wirkola ;D

    Får ha den butikken på listen min over steder jeg skal sjekke ut og så regner jeg med at det blir flere Horten messer.
    Gøy og kansje litt uventet att du likte lyden såpass godt her hjemme, med så liten tid til rådighet. Tørt og nøytralt imponerer sjelden med en gang.

    På messer kan det virke som det er lurt med litt imponatoreffekt for at smile skal komme fram hos folk.
    Og i året synes jeg det var mange utstillere som fått til bra lyd......... ingen sutring her nei, vil jo ha messe til neste år også ;D ;D
     

    123petter

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.09.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    0
    Et par ting:
    Ser man på prislappen burde utstyr til 1,5 mill spille godt. Ser man på rommet som her er avbildet kan man forstå hvis det ikke gjorde det, i utgangspunktet er utstiller her nødt til å tape overfor akustikk etc. Men, det kan jo hende at utstiller ser seg tjent med å være med på messen for å treffe kunder og gjøre det beste ut av en vanskelig, akustisk situasjon. Det er jo heller ikke sikkert at en utstiller vil investere mange tusen kroner i tillegg til messekostnader i akustiske remedier. Ethvert nogenlunde oppegående menneske med et snev av godvilje vil skjønne at Edge og Avalon Time vil spille forrykende under kontrollerte forhold.

    Jeg synes lite om dem som her øser ut av negative omtaler overfor lyd de opplever under messen. Alle gjør sikkert sitt beste, men er i utgangspunktet "dømt" til å mislykkes grunnet de rådende forhold. Vær for f.... glad for at noen gidder å stille ut utstyr og legge forholdene til rette for å arrangere denne messen.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    bambadoo skrev:
    Hvordan kan HT til 500k spille dårlig egentlig? Hva menes med dårlig? Det er til og med "proffe" som setter opp alt. Elektronikk til flere hundre k også. Merkelig.
    Prislappen nærmer 1.5mill totalt iflg. prislister.
    Eller er det bare forventningene som ikke blir innfridd? Evt. kan lyden være "anderledes" og kreve tilvenning. Når man da har tilvendt seg lyden låter muligens det meste annet dårlig?

    Jeg bare lurer. Alle kan klage på akustikk forhold og slikt. For 2 år siden syntes jeg avalon var noe av det beste på messa. En "relativt" rimeligere modell.



    Strider jo endel mot hifi+ sin test bl.a.

    What the Time stands for is more music for more people. Undeniably expensive it may be, but it is still cheap at the price, simply because musical performance like this was almost unattainable at any price before it arrived. By mixing a distinctly real world practicality with superb musical performance, the Time establishes a significant new benchmark for competitors (and customers) to aim for. Of course, some will already be closer than others, but pole position has to rest with all those Eidolon owners out there: you’ve got the system; you’ve got the space; all you need now is the cash.
    Når akustikken ikke er helt på plass bør en kansje la være å spiller så jævlig høyt
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Jeg synes lite om dem som her øser ut av negative omtaler overfor lyd de opplever under messen. Alle gjør sikkert sitt beste, men er i utgangspunktet "dømt" til å mislykkes grunnet de rådende forhold. Vær for f.... glad for at noen gidder å stille ut utstyr og legge forholdene til rette for å arrangere denne messen.
    Er de vel ikkje.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Det ser det ut som om noen er klar over, etter lappen å dømme. ;)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.971
    Antall liker
    13.362
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    det eneste som ikke låt dårlig i en eller annen utstrekning av det jeg hørte ,var von schveikert uansett modell og Wilson Sascha og selvfølgelig arild bergets oppsettt med larson tro jeg det var
    de store forsmann var også brukbare men led under steril og intetsigende dp elektronikk
    ALT annet (jeg hørte på) låt stresset,presset.komprimert og føltes som en ren lidelse å høre på
    med Audio Note ht på værstingplass
    toppen har en egenklang som låter piggtrådmusikk uansett instrument med en gang det dras på eller spilles kompleks musikk
    rene glass-skjæreren! IMO
    det sosiale var på topp som vanlig
    deilig å være hjemme igjen og få litt godlyd!
    ellers takk for innsatsen til alle som anstrenger seg for å få dette årlige obligatoriske evenemanget på plass!
    mvh
    Leif
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    LMC skrev:
    det eneste som ikke låt dårlig i en eller annen utstrekning av det jeg hørte ,var von schveikert uansett modell og Wilson Sascha og selvfølgelig arild bergets oppsettt med larson tro jeg det var
    de store forsmann var også brukbare men led under steril og intetsigende dp elektronikk
    ALT annet (jeg hørte på) låt stresset,presset.komprimert og føltes som en ren lidelse å høre på
    med Audio Note ht på værstingplass
    Enig i det. Men tror ikke du har hørt på Rockport/EAR anlegget. Det var magisk!
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hvordan spilte ear-høyttalerne? de ser litt rare ut... ;D

    btw, de store hotellrommene er vel ikke noe verre enn en vanlig norsk stue når det gjelder akustikk.
     

    Vinyldust

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.02.2002
    Innlegg
    148
    Antall liker
    1
    bambadoo skrev:
    Hvordan kan HT til 500k spille dårlig egentlig? Hva menes med dårlig? Det er til og med "proffe" som setter opp alt. Elektronikk til flere hundre k også. Merkelig.
    Prislappen nærmer 1.5mill totalt iflg. prislister.
    Eller er det bare forventningene som ikke blir innfridd? Evt. kan lyden være "anderledes" og kreve tilvenning. Når man da har tilvendt seg lyden låter muligens det meste annet dårlig?

    Jeg bare lurer. Alle kan klage på akustikk forhold og slikt. For 2 år siden syntes jeg avalon var noe av det beste på messa. En "relativt" rimeligere modell.



    Strider jo endel mot hifi+ sin test bl.a.

    What the Time stands for is more music for more people. Undeniably expensive it may be, but it is still cheap at the price, simply because musical performance like this was almost unattainable at any price before it arrived. By mixing a distinctly real world practicality with superb musical performance, the Time establishes a significant new benchmark for competitors (and customers) to aim for. Of course, some will already be closer than others, but pole position has to rest with all those Eidolon owners out there: you’ve got the system; you’ve got the space; all you need now is the cash.


    Hvordan kan folk oppfatte lyden så forskjellig?

    To personer sitter på forskjellige plasser under en demo. Den ene syntes det lyder forferdelig og den andre supert. OK de bytter plasser. Den som da blir sittende i SS mener da det motsatte av han andre og vise versa!?? Dvs de sitter på den samme plassen som han andre har gjort og er fullstendig uenige. Det må være andre faktorer en den aktuelle lyden som blir presentert. Jeg har aldri opplevd å være på en demo sammen med en hifi kompis å vært totalt uenig! Vi vektlegger forskjellige ting, har forskjellig smak. Men, om f. eks bassen har vært helt på bærtur, eller mellomtonen har vært direkte plagsom, så er vi jo enige om dette. Vet folk ikke noe om hifi spiller jo det ingen rolle, så lenge hørselen er nogenlunde i orden, hører de om det er bra eller dårlig uten å ha de rette utrykkene som vi bruker å beskrive lyden mere nøye på. Så mitt spærsmåel er da; Hvor mange er det som har holdt på med hifi og musikk i mange år og ikke har peling på hva som er "riktig" lyd? Har de investert tusner på tusner i utstyr og ikke 400 spenn på en konsert bilett! Har de aldri vært i en begravelse, speidersamling, kirke eller lignende hvor folk synger eller kanskje til og med et orgel, en gitar eller et piano spiller? Når jeg hører på beskrivelser fra besøkende på hifi messen, lurer jeg ikke bare på om de har vært på det same rommet, men har de vært på det samme hotellet? Jeg vil ikke komentere spesifikt men velger alikevel å nevne at ved årets messe fikk jeg høre noe av det beste lyd "på boks" noensinne hos Peter -Audiofreaks. Og han spilte veldig høyt og vi var bare oss to i rummet. Under selve messa var det langt flere mennesker i rummet, og det skulle gitt mere demping og normalt en enda bedre lyd.
    Drister meg også til en annen komentar på messeslyd. Wilson høyttalerne innen for baren manglet bass. Det er jo ikke noe problem da en må skjønne at de ikke hadde en vegg å fyre ifra, lytter satt fritt i rommet med flere meter til bakvegg, den ene høyttaleren stod mye friere ut i rommet en den andre. For meg var det ingen problem å registrere mangler i bassen, da det var helt andre årsaker en selve utstyret. Jeg hørte jo potensialet i high end oppsettet! Dynamikken var enorm. kunne spille jævlig høyt uanstrengt, og ett vel av informasjon som bare high end kan hente ut av plata! Syntes det ikke er riktig å henge ut noen konkret, bare som eksempler så de som var der skjønner hva jeg prøver å si. Dette syntes jeg er ett viktig diskusjonstema, god stemning ellers "Talk to the hand" !
     

    H.Are.Felle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2008
    Innlegg
    312
    Antall liker
    760
    Sted
    Porsgrunn
    (bilde er kopiert i fra messe tråden)


    Polakken som demonstrerte dette anlegget var bestemt!
    Prøvde å forklare at høyttalerene var usymmetrisk plassert (den ene høyttaleren var 10-15 cm lengere bak og sikkert 10 grader forskjell i fra motsatt side)
    Fikk som svar at han hadde brukt 6 timer på å få til denne plasseringen....
    Men uansett spilte det bra med kun 18 watt tilgjengelig :)
    Desegnet på cd spilleren var også lekkert!
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Canales skrev:
    hvordan spilte ear-høyttalerne? de ser litt rare ut... ;D

    btw, de store hotellrommene er vel ikke noe verre enn en vanlig norsk stue når det gjelder akustikk.
    Rockport høyttalere, EAR rørforsterkere.

    I motsetning til alt annet på messa låt det bare perfekt og uanstrengt.
    Har aldri klart å forsvinne inn i musikken før på den måten. Når lyden fadet ut på slutten av sangen, så skjønte jeg nesten ikke hvor jeg var :p
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.971
    Antall liker
    13.362
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    tror ikke på at vi vektlegger forskjellige ting i det hele tatt;
    det er bare når man må velge mellom ulike kompromisser!
    slipper man det, er man ofte forbausende enige,bare anlegget er bra nok
    og det var det ingen av de jeg hørte i Horten som var!
    er anlegget virkelig troverdig,vet man det intuitivt ila 10 sekunder
    simple as that!
    mvh
    Leif
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.344
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    sinep skrev:
    Canales skrev:
    hvordan spilte ear-høyttalerne? de ser litt rare ut... ;D

    btw, de store hotellrommene er vel ikke noe verre enn en vanlig norsk stue når det gjelder akustikk.
    Rockport høyttalere, EAR rørforsterkere.

    I motsetning til alt annet på messa låt det bare perfekt og uanstrengt.
    Har aldri klart å forsvinne inn i musikken før på den måten. Når lyden fadet ut på slutten av sangen, så skjønte jeg nesten ikke hvor jeg var :p

    jeg tenkte på disse:



    er ikke det ear-høyttalere, da? eller jeg som blingser?
     

    janly

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Innlegg
    1.308
    Antall liker
    341
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Vinyldust skrev:
    Så mitt spærsmåel er da; Hvor mange er det som har holdt på med hifi og musikk i mange år og ikke har peling på hva som er "riktig" lyd?
    Mulig du føler du sitter med fasiten her, det er i tilfelle etter min mening rimelig arrogant. Hva du synes er riktig lyd behøver på lang nær ikke være riktig lyd for en annen person.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.214
    Antall liker
    10.764
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    janly skrev:
    Hva du synes er riktig lyd behøver på lang nær ikke være riktig lyd for en annen person.
    Enig med du.... Da kan en faktisk spørre seg om hva viktigheten er med "testere" :)

    Synes forøvrig det er prisverdig at aktører drar med seg gromutstyret til messer..
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    LMC skrev:
    er anlegget virkelig troverdig,vet man det intuitivt ila 10 sekunder
    simple as that!
    mvh
    Leif
    Og eg er enig med Leifen. Men med litt slankere lytteportefølje og et krav om at det skulle ha fungert heime hjå meg så sniker eg par anlegg fra messen over i "ville hatt" korga. F.eks. var det ypperlig å få høre Harbeth for første gang, ville nok ikkje slengt meg i bilen og kjørt til Kristiansand for ein lytt.
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Canales skrev:
    jeg tenkte på disse:

    er ikke det ear-høyttalere, da? eller jeg som blingser?
    Jo, sikkert, de hørte jeg ikke på. Tenkte på de som stod ved siden av jeg:

     
    M

    musicus

    Gjest
    Canales skrev:
    sinep skrev:
    Canales skrev:
    hvordan spilte ear-høyttalerne? de ser litt rare ut... ;D

    btw, de store hotellrommene er vel ikke noe verre enn en vanlig norsk stue når det gjelder akustikk.
    Rockport høyttalere, EAR rørforsterkere.

    I motsetning til alt annet på messa låt det bare perfekt og uanstrengt.
    Har aldri klart å forsvinne inn i musikken før på den måten. Når lyden fadet ut på slutten av sangen, så skjønte jeg nesten ikke hvor jeg var :p

    jeg tenkte på disse:



    er ikke det ear-høyttalere, da? eller jeg som blingser?
    Det er EAR höyttalere, fikk ikke hört de i Horten, men har hört de ett antall ganger oppstillt her i Göteborg (de står oppstillt permanent hos AkkelisAudio), og de er interessante, og bra, så bra at de kunne aspirert for en plass hjemme, iafer de verdt å teste ut om man fikk anledning, imo.

    mvh
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.971
    Antall liker
    13.362
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    skulle jeg begynt på nytt og vurdert noe ferdig tilgjengelig i "begrenset prisklasse"
    ville jeg helt klart vurdert Von Schveikert
    under kategori DIY hadde jeg klasket sammen en ALTEC rigg
    men nå er jeg jo engang stuck med TRIO ::)
    mvh
    Leif
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Lyngen skrev:
    Tenkte jeg skulle sjekke mer om disse Von Schweikert høyttalerne som jeg kanskje likte aller mest (med forbehold om musikken), men fant ikke noe på deres hjemmeside; http://www.vonschweikert.com/ Noen som skjønner hvorfor? Men uansett så er set himmelvidt over mine budsjett (85K), så det er mest for nysgjerrighet.



    Jeg tror han også var heldig med rommet og å sette dem så langt fra veggen tror jeg var smart.
    85k?? Ups, vel, fikk ikke hørt dem, kun det delte systemet som låt kanon! La merke til disse allikevel, coax-konseptet tiltaler meg. Er det Seas-coax i disse tro?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    sinep skrev:
    Rockport høyttalere, EAR rørforsterkere.

    I motsetning til alt annet på messa låt det bare perfekt og uanstrengt.
    Har aldri klart å forsvinne inn i musikken før på den måten. Når lyden fadet ut på slutten av sangen, så skjønte jeg nesten ikke hvor jeg var :p
    Høres ut som et godt tegn på at det låt bra!

    Hvordan var oppmøte i år? Forsto at det var få folk i fjor.
     

    Karma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Innlegg
    2.036
    Antall liker
    160
    orso skrev:
    Og hvordan låt ZenSati ? :D
    Og det leder hen til følgende filosofering: Hvordan bedømmer man lyden fra de enkelte komponenter i et demonstrert oppsett?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.971
    Antall liker
    13.362
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    blir som å løse en ligning med 15 ukjente
    mvh
    Leif
     

    ZenSati

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    27.11.2009
    Innlegg
    54
    Antall liker
    0
    audionut skrev:
    orso skrev:
    Og hvordan låt ZenSati ? :D

    Låt vel i henhold til tilkoblede utstyr skulle jeg tro.
    hej orso,

    Synd du ikke kiggede forbi, så kunne vi have hilst på hinanden. ;)

    Vedr. spørgsmål omkring lyd af ZenSati!
    ZenSati har ingen egen signatur, altså opfattes de neutrale. Teknisk set skyldes dette kombinationen af forsølvet kobber, dimentioner og isolator.

    mvh
    Mark Johansen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn