Hi-fi ørepropper til ca 1.000-1.500,- (?)

Magnussen

Medlem
Ble medlem
02.07.2014
Innlegg
6
Antall liker
0
Hei!
Jeg er ny på forumet her og har ikke oversikt eller rukket å lese gjennom alle tråder med 10+ sider... Så jeg beklager om det finnes lignende tråder som min (selv om jeg ikke fant noen som passet helt..)

Jeg er på utkikk etter ørepropper til 1.000-1.500,-, gjerne in-ear, som hovedsaklig har veldig god lyd. Om de lekker lyd inn eller ut eller annet er ikke så farlig så lenge lyden er god.
"Lyden" jeg er ute etter er propper som er godt balansert, men med litt ekstra fokus på dybde/bass. Per dags dato har jeg Apple's standard EarPods som jeg godt liker lyden på til tross for pris og kvalitet, og Sennheiser PC 360 G4ME som jeg elsker lyden på!

Musikken jeg spiller er mye Gorillaz, Pink Floyd, Röyksopp, Mogwai, My Morning Jacket osv osv... Så jeg er ikke ute etter propper laget for dubstep eller Justin Bieber :p Men samtidig vil jeg gjerne ha litt "trøkk" i proppene.

Håper noen har forslag og erfaringer! :)
Takk for alle svar!
- Bjørnar M.
 

tore_v1

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2007
Innlegg
2.181
Antall liker
102
Torget vurderinger
2
Stikk innom forskjellige forhandlere og prøv.

Mine favoritter blant propper selges dessverre ikke lengre - Denon AHC751. Får du tak i disse brukt (om brukt er en option) er de knallgode.
 

Magnussen

Medlem
Ble medlem
02.07.2014
Innlegg
6
Antall liker
0
Jeg har ikke helt mulighet til å dra innom forhandlere og prøve... Det hele grunnen til at jeg la ut en tråd her på forumet!

Synd at Denon AHC751 ikke selges lenger :/ Jeg får holde en utkikk etter en etterfølger! :)
 

satch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.12.2010
Innlegg
97
Antall liker
14
Jeg har lenge benyttet Thinksound TS02. De har akkurat det du etterlyser, et litt ekstra fokus på bassiden. Dessuten er de svakt avrundet på toppen, slik at de hardeste diskantene dempes noe. Jeg synes det også er en fordel på in-ear-plugger. Dessuten er de redusert i pris i det siste. Det ligger masse anmeldelser på dem rundt om kring på nettet, så Google er din venn :)
 

Magnussen

Medlem
Ble medlem
02.07.2014
Innlegg
6
Antall liker
0
Hmmm... De var jo litt dyre, ja.. Men det er jo kanskje bedre å kjøpe noen ordentlige når man først skal ha noe bra! Skal kikke på de :)

... Syntes formen og måten de sitter på var litt merkelig da :S
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hvor kjøpes thinksound i Norge, eller rettere sagt, hvem har på lager?

haavard
 

Magnussen

Medlem
Ble medlem
02.07.2014
Innlegg
6
Antall liker
0
Siden jeg startet tråden har jeg prøvd meg på Bose sine IE2 ørepropper ettersom jeg vet Bose er et kvalitetsmerke, jeg har også prøvd Philips sine Fidelio S2 som har fikk 3 seksere og 1 femmer av LydogBilde.no. Bose sine hadde veeeldig dårlig og skarp lyd, svært skuffende... Philips sine var mye bedre, men når jeg satte opp volumet så ble lyden så skarp at det faktisk var ubehagelig.

Så jeg endte med å returnere begge og gikk tilbake til Apple sine EarPods til 1/3 av prisen, og jeg må si de gir en bedre total opplevelse selv om man merker de er litt flate i lyden.

Det er fullt mulig jeg forventer mye av ørepropper, men samtidig så har alt jeg prøvd blitt utkonkurrert av Apple's EarPods (alt brukt på iPhone vel å merke).
Lurer på om jeg skal prøve Thinksound TSO2 som Satch anbefalte! :)
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Jeg har alltid vært veldig skeptisk til ørepropper og trodde ikke de var i nærheten av gode hodetelefoner lydmessig. Ble veldig positivt overrasket over Sony XBA-H3. Har ikke hørt de du har testet.
 

Magnussen

Medlem
Ble medlem
02.07.2014
Innlegg
6
Antall liker
0
...Ble veldig positivt overrasket over Sony XBA-H3.
Hm... Personlig syntes jeg de er forferdelig stygge :p Og de ser ekstremt tunge og ubehagelige ut i forhold til andre propper.
Faller de ut ofte? Og hvordan er de å bruke? Kan man f.eks jogge/bevege seg mye med dem?
 

Skymarshal

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.07.2014
Innlegg
62
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Shure EC2 evnt SE 315 er vel det beste du finner til en ok pris, spør du meg.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg henger meg på denne tråden siden jeg selv er på jakt etter nye plugger. Dessverre er mine UE Triple-Fi defekte. Synd for de låt helt fortreffelig. De er ikke i produksjon lengre. Snuser på Shure SE530 siden de er priset mye lavere (blir de borte fra markedet snart?), men siden jeg har dårlig råd går jeg for noen rimelige foreløpig.

Jeg har lest meg frem til at Phillips Fidelio S2, Supra Nitro og XTZ 12 er gode valg. I følge lyd og bilde er Supra litt frempå i diskant og bass, mens Fidelio og spesielt XTZ er klangnøytrale. XTZ litt avrundet i diskant. Ikke like lett dette da det ikke lar seg gjøre å få testet dem. Jeg legger vekt på "high-end" uttalelsen og tar sjansen på XTZ selv om de ikke skryter av bøylen som følger med sportsmodellen eller at de sitter veldig godt. Litt rimeligere er de også. Kommer med en omtale etterhvert.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.012
Antall liker
2.078
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Thinksound på vei i posten nå
 
U

utgatt60135

Gjest
Du er mmiljøvennlig :)! Kom med inntrykk når de får dem ..
 

2112

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2011
Innlegg
150
Antall liker
44
Torget vurderinger
7
Beste ørepropper jeg har hatt: beyerdynamic DTX 101 iE Earphones

Spiller herlig på all slags musikk, ekstremt behagelig å bruke og demper bakgrunnsttøy bra. Eneste minus er til tider mikrofonisk kabel.

Fås til under tusenlappen!
 
U

utgatt60135

Gjest
Hentet mine XTZ plugger i dag. Førsteinntrykket var ikke så godt dessverre. De virker litt simpelt bygd og lydkvaliteten er ikke all verden. Det er godt mulig jeg bare er for godt vant, men at Lyd og bilde skriver " XTZ har lykkes med å skape en high-end hodetelefon til spottpris" skjønner jeg ikke. De er ikke nærheten til Ulimate Ears og Etymotic hf5 var også klart bedre, mer nøytrale og bare litt dyrere. Jeg har enda ikke opplevd øreplugger som har endret lydkarakter over tid, men rett fra eska synes jeg de fremhever sibilanter og er litt i overkant hvasse i presensområde for å bruke et Fidelity uttrykk. Bassen kan være litt boomy på enkelte låter og ikke så veldig detaljert. Transparentheten er vel sånn ok, likeså engasjementet. De er vel greie nok, men jeg hadde forventet meg litt mer. Kan ikke anbefale disse. Kanskje jeg burde valgt Fidelio i stedet, men det lukter mer at jeg må gå for Shure SE530 for å bli helt fornøyd. Jeg er litt usikker på hva man kan forvente av øreplugger til 1000 lappen. Kjipt at UE Tri-Fi 10 ikke selges lengre. Dobbelt så dyre, men tre ganger bedre.
 

Olmais

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.11.2013
Innlegg
166
Antall liker
76
Sted
Tromsø
Torget vurderinger
8
Om du ikke vil bruke hele budsjettet så erSoundmagic sine E10 eller PL50 både billig og bra (250-400 kroner). Stort lydbilde, detaljert, dynamisk og litt ekstra basstrøkk. Selges hos Dustin Home.
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Jeg henger meg på denne tråden siden jeg selv er på jakt etter nye plugger. Dessverre er mine UE Triple-Fi defekte. Synd for de låt helt fortreffelig. De er ikke i produksjon lengre. Snuser på Shure SE530 siden de er priset mye lavere (blir de borte fra markedet snart?), men siden jeg har dårlig råd går jeg for noen rimelige foreløpig.

Jeg har lest meg frem til at Phillips Fidelio S2, Supra Nitro og XTZ 12 er gode valg. I følge lyd og bilde er Supra litt frempå i diskant og bass, mens Fidelio og spesielt XTZ er klangnøytrale. XTZ litt avrundet i diskant. Ikke like lett dette da det ikke lar seg gjøre å få testet dem. Jeg legger vekt på "high-end" uttalelsen og tar sjansen på XTZ selv om de ikke skryter av bøylen som følger med sportsmodellen eller at de sitter veldig godt. Litt rimeligere er de også. Kommer med en omtale etterhvert.
Har ikke SE530 blitt erstattet av SE535? Her er en som har SE530 og testet de mot XBA-H3:

SE530: Balanced armature x 3 For a long time I have loved my Shure SE530s, listening to vocals on them is an absolute joy, it makes me want to cry listening to it. But while it does do decently with bass, it is not one the strong points, They are fairly comfortable to wear.

UE Triple.fi 10: Balanced armature x3 These have stronger bass than the SE530s, but vocals never came as clear. Also these are about as comfortable as having large erasers jammed in your ears.

Klipsch x10: Balanced armature x 1 The most comfortable iems I have worn. but with 1 BA driver, the bass is weak, and vocals/complex music can get muddy.

Etymotic ER-4Ps Balanced armature x 1. This is the flattest most neutral iem I have listened too. Really not much bass, but very accurate. it's a bit clinical to me though.

B&W C5 Dynamic Driver x 1 - It's not bad... nor is it anything to write home about. Comfort is soso.

Finally how does the H3 compare?

Sony XBA-H3 Dynamic driver x 1 Balanced armature driver x2. Initially before burn it, the treble was exceedingly sharp. But it settled down and I say the soundstage is most like a pair of Audio Technica ATH-M50s, but in earbud form. The bass is nice, and it doesn't sound like a small earphone, the sound stage seems wider like wearing an actual pair of can headphones. The clarity is very nice, but vocals are not as boosted/smooth as the Shure se530s, it has a nice strong balanced base that is even stronger than the triple.fi10s and more comfortable also. Due to the size of these headphones though, it's not as comfortable as the SE530s nor as easy to use as the x10s.

For 350, these are competitive with any other headphone in it's price range and up to 500$,ie Shures, Whetsones, Sennheisers and more. If they were more comfortable I would give them 5 stars. I don't think you will find a better headphone until you hit about the 1000$ mark with something like the Shure 846s etc.
 
U

utgatt60135

Gjest
Takk, Trond_B. Det er jo slike sammenligner vi liker for det er ikke så lett med enkeltstående omtaler. Sony burde være et veldig godt alternativ selv om de er store. Jeg prøvde Klipsch X10 før UE og de likte jeg overhodet ikke så enig med han her og kjenner til nøytraliteten til Etymotic som sagt.

Så han mener 535 har mer fokus på mellomtonen alså. Hm, ikke helt lett å velge men har god tid på meg.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Kjøpte meg en iPod Touch her om dagen med de nye EarPods til Apple. Overraskende god lydgjengivelse især på klassisk. Åpne og tydelige uten å virke skarpe på noen måte. Har riktignok bare prøvd de noen få timer, men absolutt bra alternativ ihvertfall til iPod.
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg henger meg på denne tråden siden jeg selv er på jakt etter nye plugger. Dessverre er mine UE Triple-Fi defekte. Synd for de låt helt fortreffelig. De er ikke i produksjon lengre. Snuser på Shure SE530 siden de er priset mye lavere (blir de borte fra markedet snart?), men siden jeg har dårlig råd går jeg for noen rimelige foreløpig.

Jeg har lest meg frem til at Phillips Fidelio S2, Supra Nitro og XTZ 12 er gode valg. I følge lyd og bilde er Supra litt frempå i diskant og bass, mens Fidelio og spesielt XTZ er klangnøytrale. XTZ litt avrundet i diskant. Ikke like lett dette da det ikke lar seg gjøre å få testet dem. Jeg legger vekt på "high-end" uttalelsen og tar sjansen på XTZ selv om de ikke skryter av bøylen som følger med sportsmodellen eller at de sitter veldig godt. Litt rimeligere er de også. Kommer med en omtale etterhvert.
Har ikke SE530 blitt erstattet av SE535? Her er en som har SE530 og testet de mot XBA-H3:

SE530: Balanced armature x 3 For a long time I have loved my Shure SE530s, listening to vocals on them is an absolute joy, it makes me want to cry listening to it. But while it does do decently with bass, it is not one the strong points, They are fairly comfortable to wear.

UE Triple.fi 10: Balanced armature x3 These have stronger bass than the SE530s, but vocals never came as clear. Also these are about as comfortable as having large erasers jammed in your ears.

Klipsch x10: Balanced armature x 1 The most comfortable iems I have worn. but with 1 BA driver, the bass is weak, and vocals/complex music can get muddy.

Etymotic ER-4Ps Balanced armature x 1. This is the flattest most neutral iem I have listened too. Really not much bass, but very accurate. it's a bit clinical to me though.

B&W C5 Dynamic Driver x 1 - It's not bad... nor is it anything to write home about. Comfort is soso.

Finally how does the H3 compare?

Sony XBA-H3 Dynamic driver x 1 Balanced armature driver x2. Initially before burn it, the treble was exceedingly sharp. But it settled down and I say the soundstage is most like a pair of Audio Technica ATH-M50s, but in earbud form. The bass is nice, and it doesn't sound like a small earphone, the sound stage seems wider like wearing an actual pair of can headphones. The clarity is very nice, but vocals are not as boosted/smooth as the Shure se530s, it has a nice strong balanced base that is even stronger than the triple.fi10s and more comfortable also. Due to the size of these headphones though, it's not as comfortable as the SE530s nor as easy to use as the x10s.

For 350, these are competitive with any other headphone in it's price range and up to 500$,ie Shures, Whetsones, Sennheisers and more. If they were more comfortable I would give them 5 stars. I don't think you will find a better headphone until you hit about the 1000$ mark with something like the Shure 846s etc.
Men er det slik at du selv bruker Sony XBA-H3? Hvordan vil du beskrive lyden og hvordan synes de de sitter i øret? Er de komfortable nok?
 

Trond_B

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.08.2004
Innlegg
791
Antall liker
206
Torget vurderinger
19
Har de ja. Har liten erfaring med propper så jeg leste meg fram til i XBA-H3. Diskanten er oppløst og fin, ikke skarp eller hard. Mellomtonen er også bra og bassengjengivelsen er veldig god. Skulle ikke tro at man kan få såpass flott bass fra så små elementer. Bassen er vel den største forskjellen mellom de og Shure SE535. Vær obs på at de trenger lang innspilling før de låter bra, minst 50 timer, helst 100 - 200 timer.
Bærekomforten er også bra men det er litt styr å få de på plass pga. bøylen. Når de først er på plass sitter de godt. Kjøpte et sett Comply T-200 (T-200 - Comply™ Foam Tips) men det ene settet som følger med er vel så bra etter min mening.
 
U

utgatt60135

Gjest
Etter lengre tids bruk av XTZ 12 så er savnet av Ultimate Ears Triple.fi 10 stort. XTZ er greie nok, men savner mer enegsjement og transparenthet. De er også litt småhard i lyden til tider.

Jeg fikk testet Shure SE 535 og jeg ble overrasket over at forskjellen fra XTZ var såpass liten. Dette er jo tross alt øreplugger til 4000,-. Bassen var heller ikke imponerende. SE 535 er dårligere enn UA´ene selv om de er dobbelt så dyre!

Veldig usikker på hva jeg gjør nå. Triple-Fi finnes på amazon, men til en ganske høy pris (og så kommer momsen i tillegg). Faktisk høyere enn de kostet på elkjøp. Brukt er de også dyre.

Sony
XBA-H3 er kanskje det beste valget nå?
 

Hb 52

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2014
Innlegg
938
Antall liker
701
Torget vurderinger
10
Jeg har ikke helt mulighet til å dra innom forhandlere og prøve... Det hele grunnen til at jeg la ut en tråd her på forumet!

Synd at Denon AHC751 ikke selges lenger :/ Jeg får holde en utkikk etter en etterfølger! :)
Tror du finner disse på E-bay :)
 

Erlendb

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.08.2014
Innlegg
1.443
Antall liker
556
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Nocs NS800 review - Headphones - TrustedReviews .. Synes egentlig ikke den testen er helt rettferdig. For det er skikkelig gode propper. Jeg har ødelagt mange propper i min tid, men nocs er svensk kvalitet. Snubla over ett par på spaceworld?.edit: http://www.head-fi.org/t/632336/review-nocs-ns800-steel-sound
 
Sist redigert:
Topp Bunn