Høyttalere HFS Subwoofere - tips på forsterker

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.471
Antall liker
3.613
Torget vurderinger
96
Jeg har nylig fått et par HFS subber med Beyma 15G40 i hus. Ble overrasket over hvor brukbart de spiller. Helt på høyde med butikksubber til 15-20k som jeg har hatt. Var ment som en mellomløsning i vente på noe mer high-end, men disse blir nok stående en stund da samboer begynner å rasle med sablene mot nye og dyre innkjøp :p
Bruker en stk. SVS plateamp til begge to i dag, litt usikker på effekt. Det er en klasse D sak på mellom 500 og 750 watt tror jeg.
Trenger jeg noe mer potent til disse, for å få enda bedre kontroll? En amp til hver sub kanskje? Trinnløs fasekontroll er et absolutt krav, og så kunne det være kjekt med ett eller to EQ bånd. Det siste er jo et kompromiss da det jo øker latency en smule men gir jevnere frekvensgang.
Tips mottas med takk.
 

Artanis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.07.2016
Innlegg
223
Antall liker
127
Kapasiteten på disse elementene er 700W så du kan med fordel bruke det dobbelte av dette pr element hvis du trenger maksimal ytelse.
En klasse D av god kvalitet burde ordne den biffen. Det finnes mange gode og prisgunstige alternativer.
 

Zeke1983

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.11.2007
Innlegg
1.025
Antall liker
380
Kapasiteten på disse elementene er 700W så du kan med fordel bruke det dobbelte av dette pr element hvis du trenger maksimal ytelse.
En klasse D av god kvalitet burde ordne den biffen. Det finnes mange gode og prisgunstige alternativer.
Dynabel har knalltilbud på hypex 2.700...
den bør fikse biffen bra!
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.240
Antall liker
8.200
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Crown Itex 4000, da får du DSP på kjøpet.
De har krefter i bøtter og spann.

Steinar.
 
S

Syncrolux

Gjest
Støtter de som anbefaler løsninger med DSP, det er som et must å regne for å få god bass.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.471
Antall liker
3.613
Torget vurderinger
96
Takker for tips. Tar noe veldig viktig først. Latency! En parameter som, for meg, er svært viktig i en subwoofer forsterker. Mine gamle JL Audio subber hadde så mye forsinkelse at det var nødvendig med masse justering på fasekontrollene og kraftig økning i forsinkelse til alle høyttalerne i 5.1 setup på BD spiller. Styggedom! Det påvirker totallyden negativt om man er tvunget til å ha veldig store sprik på avstander til høyttalere/subwoofere i speaker config for surround.
SVS forsterkerne har mye mindre latency, ca 2 ms. Øker noe hvis alle funksjoner på ampen er i bruk.

Hvorfor oppgir ingen produsenter latency på plateampene sine? En helt kritisk faktor.

Avansert DSP i subforsterker er ikke nødvendig, annet enn kanskje et par bånd. Jeg kjører hele systemet mitt via 3 separate Accuphase EQ enheter; En til fronter/HFS subber, en til LFE-sub/senter og en til bakhøyttalere. Funker gull :)

Jeg har fått bra resultat med SVS ampen nå, men enda mer krefter hadde sikkert ikke gjort noe. En liten irriterende ting med SVS amper jeg har lagt merke til; De avgir et svakt sus som i større eller mindre grad høres fra sub element. Har det samme på mine PC 13 Ultra, men det høres ikke i sweetspot. Men HFS subbenes susing høres meget svakt i godstolen. Er slik støy vanlig på klasse D plateamper? Har 4 stk, og alle har i større eller mindre grad slikt sus.
Det skal sies at det er veldig stille i lytterommet på kveldstid, og "problemet" er lett å leve med.

Har sett på Dayton plateamper, f.eks. SPA 500 og SPA 1000. Noen som har erfaringer med disse? De har dessverre bare en simpel 0/180 fasebryter, men etter mye testing har jeg kommet fram til at trinnløs fasekontroll ikke lenger er et must.

Minimalt med latency, lite støy, høy effekt og helst 12 dB crossover slope er det jeg ser etter i en subamp nå. Er nok ikke så mye å velge i da.

Crown så bra ut, men ser ut som det er vifter på baksiden? Det er fyfy.
 
Sist redigert:

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.985
Antall liker
20.116
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg bruker en Crown Xti 4002 til å drive 8stk 12 tommere og har opplevd viftestøy to ganger.
Den ene gangen når jeg hadde authentic på besøk og vi kjørte bass terror test i noen timer inkl musikk. Og sist jeg hadde gutta fra Skedsmo Audio på besøk. Da ble det spillt svært høyt i mange mange timer.

Vifta slår altså nesten aldri inn. Når den gjør det så er den meget effektiv. Slår seg veldig raskt av igjen.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.471
Antall liker
3.613
Torget vurderinger
96
Høres bra ut. Hva slags valg har man ved deling av sub mot fronter med disse Crown forsterkerne?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.985
Antall liker
20.116
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Du har kun mulighet til å dele og justere subben. Ikke noe deling mot høyttalere. Delefrekvens kan du sette valgfritt. Fasen er 0 el 180 grader. Mener det er 8 eller 10 eq punkt. Kan se litt mer på det når jeg er hjemme igjen. Men troe det meste står på WWW
De har også et par mindre og en større forsterker i samme serien.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.471
Antall liker
3.613
Torget vurderinger
96
Du har kun mulighet til å dele og justere subben. Ikke noe deling mot høyttalere. Delefrekvens kan du sette valgfritt. Fasen er 0 el 180 grader. Mener det er 8 eller 10 eq punkt. Kan se litt mer på det når jeg er hjemme igjen. Men troe det meste står på WWW
De har også et par mindre og en større forsterker i samme serien.
Ja, det var slik jeg mente. Ville aldri funnet på å kjøre signalet til frontene gjennom et filter i en slik forsterker.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
22.985
Antall liker
20.116
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Husker ikke hvor du holdt til. Men om du er i nærheten av meg så kan du nok låne den. Gi den en sjanse. Har jo lagt ut hele bassystemet til salg pga mulig flytting til leilighet. Da blir dette systemet for stort.
 
Topp Bunn