HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    På gravstenen skal det ha stått omtrent det følgende:

"Her ligger en mann uten like;
    I legemet fet, på synder rike.
    Vi har ham i graven lagt ned
    For han så ut til å ha røket med."

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Det sier også mine kilder.

PDQ skal forøvrig indirekte ha vært grunnen til at Beethoven ble døv - på grunn av vanen han hadde med å stappe kaffe i ørene når han så ham.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Beklager, her har jeg kanskje forvirret både meg selv og andre. I det ene innlegget ble ble døds- til begravelsessted. Men Erato kom altså fram likevel stedet PDQ døde, til Baden Baden Baden.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Prøver meg med en liten venteoppgave igjen:

Fra fantasi til virkelighet. Vi skal til en by og til to hendelser hvor denne byen sto i begivenhetenes sentrum.

En gang i forrige århundre kom noen hit til byen ”vår” fra nabolandet. De regnet med at det var a piece of cake – men det endte med et sviende nederlag.

Rundt 10 år senere var det igjen noen som tok turen mellom disse to nabolandene – men denne gangen i motsatt retning, med utgangspunkt i byen ”vår”. Det gikk ikke noe bedre – også denne gangen endte det med et sviende nederlag for dem som dro av gårde. ”Reiselederen” oppfattet det i hvert fall slik – han begikk selvmord kort tid etter.

I tillegg til de to nabolandene, var to andre nasjoner tungt involvert under den sistnevnte hendelsen. Ingen hadde blitt overrasket dersom disse to nasjonene hadde vært involvert i den førstnevnte hendelsen også – men det var de ikke, selv om alt opprinnelig var lagt til rette for det.

Byen som var sentrum for begge hendelsene er ....?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ulf-B skrev:
    I tillegg til de to nabolandene, var to andre nasjoner tungt involvert under den sistnevnte hendelsen. Ingen hadde blitt overrasket dersom disse to nasjonene hadde vært involvert i den førstnevnte hendelsen også – men det var de ikke, selv om alt opprinnelig var lagt til rette for det.
    Nok en liten pussig "omvendt detalj":

Begge disse nasjonenes nærvær var sterkt ønsket i forbindelse med den førstnevnte anledningen, men da var de ikke til stede - "buden, men ikke gjest". Ved den sistnevnte anledningen var deres nærvær sterkt uønsket, uten at det hjalp det aller minste - "ubuden, men like fullt gjest".

N

norman

Gjest
    Hei.
    Spennende tråd for geografi- og historieinteresserte.

Tør jeg spør om de nevnte nederlag har med krig å gjøre, eller om det er andre form for nederlag det er snakk om?

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Beklager - jeg har vært ute et par timer - men nå er jeg back in business.

M.h.t. krig er svaret både "nei" og "ja". Det har - såvidt jeg vet - aldri vært krig mellom de to nabolandene vi tenker på. Men de to andre nasjonene som var involvert, var i krig med hverandre da den siste hendelsen skjedde.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi snakker om to europeiske nasjoner og to ikke-europeiske. Avstanden til Europa spilte en betydelig rolle ved begge de anledningene som oppgaven tar utgangspunkt i.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    For å bli litt konkret: vi skal til den sørlige halvkule.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Enda en detaljopplysning: Den første hendelsen vi tenker på, skjedde i forbindelse med noe som var nr. 1 i sitt slag. Den andre hendelsen skjedde i forbindelse med noe som var nr. 2.

N

norman

Gjest
    Hei

Skal vi til noe så dagsaktuelt som fotball VM?
    Første mesterskap ble holdt i Uruguay i 1930, for eksempel?
    Argentina tapte finalen mot Uruguay 2-4.... Mulig de tok mesterskapet for gitt?

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Du er jo veldig nær. Vi skal til en by - og googler du på den, tipper jeg at du har du løsningen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal til en BY! Du står så å si ved byporten. Vi har fått pepper nok av Vidar P m.h.t. at oppgaven skal leses og løses nøye. Ikke noe slinger i valsen - da får vi på pukkelen.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - da er du i mål!

Vi er kommet til Montevideo, hovedstaden Uruguay.

Den første hendelsen vi hadde i tankene, var det første fotball-VM i 1930 – som i sin helhet ble arrangert i Montevideo. I finalen tapte gjestene – de som kom fra Argentina til Uruguay – med sifrene 2-4 for hjemmelaget. Selv om man totalt sett gjorde det bra i turneringen – finaleplass er jo normalt ikke noe å skamme seg over – er dette tapet for ”lillebror” i Uruguay noe som fortsatt svir i den argentinske folke- og fotballsjelen.

De som er vant til at England og Tyskland deltar ganske regelmessig i slike VM-turneringer i fotball, blir kan hende litt overrasket over å høre at ingen av disse nasjonene deltok den gangen. Begge nasjonene var imidlertid behørig invitert, men valgte av forskjellige grunner - bl.a. lang reisevei - å utebli fra dette første fotball-VM som ble arrangert. Flere andre europeiske fotballnasjoner - herunder også Italia og Sverige – gjorde det samme.

Til gjengjeld ”møttes” England (egentlig Storbritannia – men LITT dikterisk frihet må være tillatt) og Tyskland under helt andre omstendigheter i det samme området - rundt Argentina og Uruguay - nesten 10 år senere i slutten av 1939. Det tyske panserskipet Graf Spee hadde søkt nødhavn i nøytral havn i Montevideo p.g.a. skader på skipet som var oppstått under trefning med tre engelske fartøyer i havområdet i nærheten. Graf Spee fikk en kort frist for reparasjoner – Uruguay var nøytralt, og ville ikke erte på seg britene som lå og lurte rett utenfor. Tiden gikk og tyskerne greide ikke å reparere skipet – og, etter press fra en britisk inspektør, truet Uruguay med å internere skipet i Montevideo for resten av krigen. Da valgte kaptein Langsdorff å forsøke å få med seg skip og mannskap over til Buenos Aires, som ble regnet som mer tyskervennlig – på andre siden av La Plata elven/fjorden. Midtveis – langt hjemmefra og alene mot overmakten - ga han imidlertid opp og valgte å senke skipet. Han og mannskapet ble plukket opp, og ”gjestene” – de som kom fra Uruguay – endte opp i Argentina, i Buenos Aires – hvor kaptein Langsdorff begikk selvmord tre dager senere.

Du har forhåpentligvis en ny oppgave på lur?

N

norman

Gjest
    Hei.

Å, huffda. Her hvor nivået er så høyt at selv Viggo Valle ville få problemer.....

Mellom to lands hovedsteder - på veien faktisk - befinner denne provinsiale hovedstaden seg - vårt reisemål. Den ene av disse to landenes hovedstad har samme navn som flere andre byer. Ved den andre ligger blant annet noe som omtales i en sang. Sangen er laget den mest kjente og kjære visesnekkeren hos dem som ikke nådde finalen i år.

Byen som vi skal til er også et ganske kjent utgangspunkt for de som vil opp i de store høyder.

Og for de av oss som har hang til det: byen vi skal frem til er kjent for å inneha et av de mest høytliggende senter for produksjon av noe som omtales i den Store Boken slik:
    "Det var mengder av kongelig xxxxxx, slik det sømmer seg hos en konge. Men det var en fast regel at ingen skulle nødes til å xxxxxxxxx".

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Sitatet fra den Den Store Boken slår an noen strenger. Lurer på om det ikke er Bibelen vi skal til, og i så tilfelle, mener jeg å huske at det er vin vi snakker om.

Et høytliggende sted for produksjon av vin - et av de mest høytliggende? Tenkeboksen er neste.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nja - jeg vet ikke jeg, men høytliggende vinmarker? Ved nærmere ettertanke lurer jeg på om vi skal til Mendoza i Argentina. Som ligger på veien mellom Buenos Aires i Argentina og Santiago i Chile. Santiago er det en del byer som heter - bl.a. en i Spania. Evert Taube - visesnekkeren hos dem som ikke kom til finalen, som må være Sverige - har sikkert skrevet om ett eller annet i forbindelse med Buenos Aires. Tango, Rio de la Plata, Carmencita.....

N

norman

Gjest
    Hei Ulf.

Det var jo midt i blinken det.

Det var mengder av kongelig vin, slik det sømmer seg hos en konge. Men det var en fast regel at ingen skulle nødes til å drikke.
    (Ester kap.1)

Klatrere bruker byen Mendoza som utgangspunkt for bestingning av Aconcagua, Sør-Amerikas høyeste fjell.

Ruta Nacional 7, hovedveien mellom Santiago (Chile) og Buenos Aires, går gjennom Mendoza.

Området hvor Mendoza ligger er et av Latin Amerikas største vindproduserende områder. Faktisk er Mendoza en av de ni byene i verden som går under betegnelsen Great Capitals of Wine.

Taube, Samborombon / Fritjof och Carmencita :
    Samborombon, en liten by förutan gata,
    den ligger inte långt från Rio de la Plata,
    nästan i kanten av den blåa Atlanten och med
    pampas bakom sej många hundra gröna mil,
    dit kom jag ridande en afton i april
    för jag ville dansa Tango.

Da skal alle hinter være dokumentert.

vh Norman

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Heldig for meg at argentinske viner er blant mine favoritter i budsjettklassen. Litt programforpliktet, da - siden jeg har bodd der.

Vi benytter oss naturligvis av mulighetene til vinsmaking - når vi først er i Mendoza. Og som vanlig, når ganen hygger seg med noe godt, flyr tankene av gårde......

Tilbake i tid. Til et Europa i en brytningstid. Epler hadde ikke falt ned av trærne ennå – men vår mann syslet med mye av det samme som eplemannen. Vår mann – vi holder oss til ham - kom på sporet av både det ene og det andre. Som slett ikke behaget. Etter et vel gjennomført skuespill, levde han isolert og ufarliggjort de siste årene av sitt liv.

Vi skal til den byen hvor vår mann ble født og hvor han hadde en stor del av sin yrkesaktive karriere. En by hvor vår mann visstnok skal ha gjennomført et kjent eksperiment – dog uten at akkurat dette er offisielt fastslått. La oss si det slik at det KUNNE ha foregått på den måten.

Og byen er ....?

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Eplemannen kan være Newton, som i tillegg til fysikk interesserte seg blant annet for astronomi.
    Det gjorde også (vår mann?) Galileo som kom på sporet av jordens beskjedne plass i solsystemet, som var en påstand som slett ikke behaget. Skuespillet er i så fall rettsaken. Galileos fødeby er Pisa. Det kjente, men ubekreftede, eksperimentet gikk ut på å slippe ulike baller ned fra det skjeve tårnet for å bekrefte at tyngdeakselerasjonen er uavhengig av massen. Galileo krediteres med å være grunnlegger av den moderne, eksperimentelle fysikk, men akkurat dette eksperimentet var muligens bare et tankeeksperiment.

Skal vi til Pisa, Italia?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Visst skal vi til Pisa i Italia!

Hvor Galileo Galiei ble født, og etterhvert også opparbeidet seg en høy stjerne ved byens velrenommerte universitet. Inntil han begynte å tukle med de evige sannheter. En fryktsom kirke ville ikke godta at jorden ikke var universets sentrum – og etter mye om og men, ble Galilei i 1633 nødt til å sverge på at han hadde tatt feil. Og det var i den forbindelse at han – etter sigende – skal ha ytret de kjente ordene ”Eppur si muove” – ”Og likevel beveger den (= jorden) seg”. Men ingen vet om han virkelig sa det.

Galilei skal visstnok også – ved å slippe kuler av forskjellig størrelse fra toppen av det skjeve tårnet i Pisa – ha demonstrert at rådende teori som gikk ut på at tunge legemer faller fortere enn lette legemer, var feil – men slike praktiske eksperimenter er heller ikke offisielt bekreftet.

Etter avsvergelsen levde Galilei stille og tilbaketrukket inntil han døde i 1642, som er det samme året som Isac Newton, "eplemannen", ble født – Newton som spilte en ganske sentral rolle for å føre Galileis tanker videre.

Da er det din tur!

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Galilei, mente jeg. Har hatt en tendens til å blande hans for- og etternavn etter at ESA kalte gps-klonen sin "Galileo". :)

Vi befinner oss plutselig tilbake i 1979 og er på øving med garasjebandet vårt. Trommene er på plass. Den slitne Stratocasteren og ølboksene likeså. Det er litt trangt her i garasjen fordi det står en bil her. En litt bulkete 1954-modell Dodge, om vi ikke tar helt feil. Vi begynner å jamme og synes vi er ganske gode. Snart kommer nok tenåringsjentene strømmende.

Hvor øver vi? Trenger en litt mer spesifikk geografisk stedsbetegnelse enn bare bynavnet, denne gang.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg får assosiasjoner til The Clash - London Calling. Platen kom i 1979 - og det er kanskje rehearsals eller innspillingen vi er vitne til. Tenåringsjenter var sikkert i skuddet - men Dodge'n...? Men nå er dette det eneste jeg kan av slik musikk, da - det finnes sikkert mye mer........

N

norman

Gjest
    Hei

Mulig Ulf sine assosiasjoner er riktige, men mine går over Atlanterhavet og til Los Angeles, nærmere bestemt til Canoga Park.
    Frank Zappa sin minimusikal; Joe's Garage I, II & III
    2. SCENE TWO: Joe's Garage 6:10

Buffalo
    You Can't Do That On Stage Anymore Vol. 3
    includes quotes from Wipe Out (Berryhill/Connolly/Fuller/Wilson) and Nite Owl (Allen)

Central Scrutinizer:

We take you now to a garage in Canoga Park

Larry:

(It makes its own sauce . . . if you add water)

Joe:

It wasn't very large
    There was just enough room to cram the drums
    In the corner over by the Dodge
    It was a fifty-four
    With a mashed up door
    And a cheesy little amp
    With a sign on the front said
    "Fender Champ"
    And a second-hand guitar
    It was a Stratocaster with a whammy bar

vh Norman

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Canoga Park er helt korrekt!

Oppgaven var beklageligvis ikke av den foretrukne typen der man kan resonnere seg fram til svaret, men til gjengjeld var den uhyre googlebar. Google etter "garage dodge stratocaster", for eksempel.

norman er nestemann.

N

norman

Gjest
    Hei

Takk, det var hyggelig å bli avslørt som googler :)
    Men nå var det ikke bare det - garasje/Garage fikk meg til å tenke på dette albumet og jeg sjekket da om det kunne være noe med plata angående Dodge bilen og gitaren. Litt flaks, enig i det.

Vi reiser videre og holder oss ved musikken.

Et band spilte inn sitt minst vellykkede album her og under innspillingen fikk de storfint besøk. Han ramlet ikke inn i studio, ned fra himmelen, men han kunne ha gjort det om man kjenner hans historie.
    Resultatet av hans nærvær, låten han bidro på, ble nær sagt albumets eneste akseptable låt for den store massen. Kun hardbarka fans vil nok være uenig med meg i dette.
    Albumet var et forsøk på en ny retning, men heldigvis fant de tilbake og produserte veldig mye bedre arbeid to år senere.

For de virkelig interesserte så ble dette mindre vellykkede albumet også mikset i studio i byen vil skal til, men noe av musikken ble visstnok også mikset i et studio i en by litt lengre øst-nord/øst - i et naboland. Sistnevnte studio er nå lagt ned.

Byen vi skal frem til er kjent til tross for at den er ganske liten. Den ligger vet foten av noe stort og ved bredden av noe som er blant den største i sitt slag i en verdensdel.
    (beklager redigeringen, men jeg blir ikke helt klok på kildene mine).
    På byen hovedtorg står noe som er svært relatert til det vi skal frem til innledningsvis.

Et helt annet band hadde en selsom opplevelse da de kom til byen og resultatet av dette er verdenskjent musikk - eller burde være det!

vh Norman

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Artig oppgave! Mye å nøste i, men ikke noe som ringer noen bjelle hos meg sånn umiddelbart.

Tenke, tenke... "Et helt annet band hadde en selsom opplevelse" .. et sted som "ved bredden av noe som er blant den største i sitt slag i en verdensdel"..
    Kan det dreie seg om Frank Zappa & The Mothers of Invention -konserten der en signal-pistol ble avfyrt av en dust i publikum og som gjorde at hele hele hotellet brant ned? Det skjedde i Montreux som ligger ved bredden av Geneve-sjøen. Byen har en statue av Freddie Mercury, så det rimer littegrann. Hotellbrannen omtales av Deep Purple i "Smoke on the Water", men det tilhørende albumet "Machine Head" regnes blant deres beste, ble innspilt på et hotell og ikke i et studio, og jeg kjenner ikke til noen berømt gjest som stakk innom. Så det passer slett ikke. Føler at jeg er på sporet, men får ikke nøstet opp alle de løse trådene.

N

norman

Gjest
    Hei.

Du er mer enn på sporet, du er jo der!

Montreux, ved foten av alpene og ved bredden av Lake Geneva - en av Europas største naturlige ferskvannskilder.
    Byen har bare 23800 innbyggere, men er jo viden kjent for filmfestivalen bl.a.

Og Deep Purple var "et helt annet band" enn de innledningsvis jeg hintet om. Smoke on the Water, i den minste åpningsriffet, bør være verdenskjent. Teksten begynner slik:
    "We all came out to Montreux, on the Lake Geneva shoreline"

Queen spilte inn Hot Space albumet i Mountain Studios, Montreux. Albumet ble også mikset der, men også i Musicland Studios, i München. Albumet står som det svakeste/dårligste i deres karriere, om man kan si det slik.
    Fyren som "ramlet inn" i studio var selveste David Bowie - samme mann som flere år tidligere hadde hovedrollen i filmen "The man who fell to earth" - og ut av samarbeidet kom låta Under pressure, den eneste låta som den gemene hop husker fra albumet.

To år senere kom Queen sterkt tilbake med nytt arbeid, "The Works". Det var mere tilbake til "normalen" og ble en suksess.

Place du Marché, byen hovedtorg, der står en statue av Freddie Mercury.

vh Norman

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Aha! Queen og Bowie - det var ukjent for meg.

Skal se om jeg får pønsket ut en ny oppgave i løpet av morgendagen.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kulturinteresserte som vi er, har vi dratt videre til nok en by som er på UNESCOs liste over kulturskatter. Det har bodd mennesker her siden bronsealderen, og stedet har gjennom tidene vært møteplass for ulike kulturer og religioner, og det har ikke alltid gått like fredelig for seg. Vi finner i dag spor etter dette blandt annet i form av rester av murer som i svunne tider markerte en tredeling av byen. Byen har lenge vært kjent for sine metallarbeider, blandt annet av den skarpe sorten. Lokalt er byen kjent for en visstnok spesielt utsøkt variant av en matvare som vi i Norge helst forbinder med en årlig høytid. En ikke lenger produsert bilmodell ble oppkalt etter denne byen.

Hvor er vi?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hofteskudd igjen: Toledo?

Kniver/sverd og bilmodell (SEAT Toledo) - men i og med at jeg ikke har goodglet denne gangen, er de andre ledetrådene litt i det blå.

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.367
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Du er uvanlig treffsikker fra hofta, Ulf-B! Toledo it is.

Matvaren var marsipan og Toledo var en gang delt i en jødisk, en maurisk (muslimsk) og en kristen del av murer som ble stengt om natten. Den religiøse toleransen omfattet visst ikke nattlige aktiviteter. :)

Jeg må nok være mer gnien med ledetrådene neste gang. :-[

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Hehe - du får skylde på mine besteforeldre. De var i Toledo for 50 år siden - da var jeg bare en ganske liten gutt - og da de kom hjem fra turen, fikk jeg et lite miniatyrsverd som det sto "Toledo" på. Sikkert verdens billigste suvenir, men det er slike småting man husker.

Vi rusler rundt i Toledo og beundrer alle minnene fra storhetstiden – og får visse assosiasjoner....

Det er pussig hvordan alt har en ende. Og nye muligheter. Vi skal til en øy. Som - sammen med en rekke andre øyer - fikk en ny eier for litt over 100 år siden. De andre øyene det er snakk om, ligger i et helt annet hav og i en annen verdensdel. Eierskiftet skjedde likevel som resultat av én og samme storpolitiske hendelse.

Med unntak av to øyer - herunder også vår øy – har alle øyene som skiftet eier den gangen, senere blitt selvstendige. På vår øy er stemningen litt blandet. Noen ønsker en tettere integrasjon med sin eier, andre arbeider for en fullstendig løsrivelse, mens ikke så rent få – surprise, surprise! – synes at status quo er det beste. Mitt stalltips er at vår øy ligger for nær sin eier til å kunne regne med selvstendighet.

Innbyggerne fra øya havner typisk ganske langt nede på rangstigen når eieren skal rangere sitt innbyggermangfold.

Og da skal vi til hvilken øy?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Som sagt: vi er i i Toledo i Spania, og får assosiasjoner til slutten på en storhetstid.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn