HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg tror du har helt rett her:

Fra Wikipedia: Myten sier at broen ble tegnet og bygget av Sir Isaac Newton uten bruk av skruer eller muttere og at ivrige studenter eller lærere en gang forsøkte å ta den fra hverandre. De klarte ikke sette den sammen igjen og måtte ty til skruer og muttere. Denne historien er ikke korrekt; broen ble bygget i 1749 av James Essex den yngre (1722–1784) etter tegninger av William Etheridge (1709–1776), 22 år etter Newtons død. Den ble senere bygget opp på nytt i 1866 og 1905. Broen ble aldri tatt helt fra hverandre.

Tenkte på denne broren, jeg også - men fikk det ikke til stemme med resten av opplysningene i oppgaven.

olisn1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Antall liker
    4
    Ok, mine opplysninger om broen skal tas med en klype salt, de ble snappet opp fra guiden vår på en gruppereise - mulig jeg var for betatt av stedets kvaliteter til å høre evt forbehold eller så likte han å servere myten. Men vi er på rett sted. Gratulerer, gutter!
    Syd Barrett er selvfølgelig også rett. Han hadde to brødre i ånden, som også var fra Cambridge, Roger Waters og David Gilmour. I tillegg til å kjøre forbi stedene der de vokste opp, var vi nede ved elvebredden og så hvor de satt og sang og skrev ting som etterhvert ble musikkhistorie. Og siden vi er på rett sted, kan jeg til slutt nevne at den nordboeren jeg hadde i tankene var vår forrige konge.
    Værsågod, hvem av dere tar pinnen videre?

Ole G :)

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det gjør Paal Iksom, så klart - han var definitivt først.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Vi reiser til en by med to navn og to språk, og landet (og byen) kan av historiske grunner assosieres med to farger.

Artig nok veier vi det samme som når vi var i Oslo.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det at vi veier det samme betyr kanskje at vi er i en by omlag på høyde med havet, slik som Oslo? Jeg tenker på Helsinki som en mulighet, blå og hvit.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Det kan det bety, men det var ikke det jeg hadde i tankene.

Edit: Heisann - Helsinki ja.

Edit II: Tar du de to fargene i historisk sammenheng, og vekten også?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.207
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    6
    Paal Iksom skrev:
    Det kan det bety, men det var ikke det jeg hadde i tankene.

Edit: Heisann - Helsinki ja.

Kan vekten ha noe med konebæring å gjøre?
    Det er jo noe som foregår i Suomi...
    Fargene?
    Tja, finnene er jo tradisjonelt ganske bleike/hvite, men blir vel røde av å piske seg i saunaen... ;D

mvh
    Proffen

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det med vekten, skal jeg påta meg å gjette på - som den ingeniør jeg er.

1. Jorden er litt flattrykt, slik at tyngdekraften varierer når vi beveger oss fra ekvator mot polene. Helsinki og Oslo ligger temmelig like langt fra ekvator: d.v.s samme grad av flattrykking.

2. Jorden roterer, slik at vi - litt populært sagt - slynges utover. Ved ekvator er denne effekten størst - ved polene er denne effekten lik null. Igjen: Oslo og Helsinki - på samme breddegrad - har like sterke effekt av dette også.

3. Som Vidar P er inne på: Vi er på havnivå begge steder: altså ingen effekt av forskjellig høyde over havet.

Det med blått og hvitt får noen andre ta seg av.

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Fargene stemmer, Proffen, men av litt andre grunner.

OK, VidarP, du skal få slippe.

Riktig, Ulf-B. Helsinki/Helsingfors har like sterk gravitasjon som Oslo.

Fargene rødt og hvitt pekte på borgerkrigen.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Paal Iksom skrev:
    Må innrømme at jeg ikke er trygg på det. Men blå og hvit går igjen både i flagg og byens våpenskjold, og også i Unesco's logo, som har rulleført Sveaborg i listene sine med verdens kulturarvsteder. Om det er en historisk innfallsvinkel.. men det er tynt, ser den.

Vekta kan jo også ha med å gjøre at klimaet er sammenliknbart med Oslo? Eller breddegrad?

EDIT; bom med begge løp med hagla. Jaja. Ulf kan ta neste oppgave, og den ære og berømmelse som følger med, siden jeg bare brente av et skudd i lufta.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg? Jeg var helt på bærtur m.h.t. Finland og Helsinki. Av frykt for at alle skal le seg i hjel, tør jeg ikke engang antyde hvor jeg var.

Men OK - if you twist my arm:

Vi skal til en menneskeskapt konstruksjon – d.v.s. i dag er det bare rester igjen. Den var såpass stor at man neppe kan si at den er lokalisert til et bestemt sted – derfor holder det lenge å si hvilken konstruksjon det er snakk om her.

De som bygget denne konstruksjonen, var kan hende ikke klar over det, men sett i ettertid er det ingen tvil om at konstruksjonen representerte et definitivt ”hit, men ikke lenger”.

Konstruksjonen har sitt navn etter en person som antageligvis sto som ansvarlig byggherre, skjønt det er sjelden man tenker på ham som akkurat det.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Den var kjapp!

OG riktig.

Det var så langt nord romerne kom. Ikke bare på de britiske øyer, men i det hele tatt.

Da tar du pinnen videre.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.112
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vi skal til en by som har et navn som ikke er på det språket til landet byen ligger i. Et arnested for en revolusjon var den, men gjorde senere opprør mot revolusjonen og ble beordret inntatt igjen av en revolusjonær som overlevde revolusjonen, men ikke freden etterpå- Hvor skal vi?

mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Jeg tenkte egentlig på Gandhi som ble skutt omtrent samtidig som India ble selvstendig. I Pondicherry (fransk navn) står det en statue av ham.

Tipper vi skal dit.

Roy

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.112
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Vi skal ikke dit, RES.

Kan også opplyse at revolsjonæren møtte en høyst unaturlig død i et land som lå nesten på motsatt side av verden fra byen jeg vil frem til.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Har Trotskij noe med saken å gjøre?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Det var min neste tanke også. Byen som nå heter St. Petersburg var arnestedet for revolusjonen, så jeg foreslår at vi drar dit.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Ifølge wikipedia så var byens navn egentlig skrevet på nederlandsk, mens St. Petersburg er tysk.

Byens navn ble først skrevet på nederlandsk, Piterburkh, men ble senere endret til det tyske St. Petersburg. Mange byer i Vest-Russland har tyske navn, bl.a. fordi tysk ble sett på som et finere språk enn russisk
    Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Mine historiebøker fikk aldri med seg at St. Petersburg - eller senere Leningrad - gjorde opprør mot revolusjonen. Er det noe nytt, det?

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.112
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    R.E.S. skrev:
    Det var min neste tanke også. Byen som nå heter St. Petersburg var arnestedet for revolusjonen, så jeg foreslår at vi drar dit.

Roy
    Du ligger svært nær, nærmest innen roavstand....
    mvh

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    33.112
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Ulf-B skrev:
    Vi ror til Kronstadt.
    Det gjør vi!
    Matrosene i marinebasen i Kronstadt var revolusjonens fortropper, men ble fort desillusjonert og krevde bl. annet ytringsfrihet.
    De gjorde opprør mot sovjetene i 1921.
    Kronstadt - opprøret ble slått hardt ned av Leo Trotskij, som dengang var krigsminister. Han ble senere tatt av dage med en ishakke(!) i Mexico.

Din tur, Ulf-B
    mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Etter å ha benyttet tiden i Kronstadt til å google litt om den russiske revolusjon, haster vi videre.

Vi skal fra øy til fastland.

Byen vi skal til er kjent for ett årlig arrangement – ikke noe særlig annet, tror jeg. Byens navn er ikke helt gresk.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Har vi beveget oss sørvestover i Europa nå?

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Ja det var vel for enkelt at det skulle være en av de ulike spanske festivalene... ;D

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Det løpes ikke foran okser, hvis det er slikt du tenker på. Men det er likevel et slags macho-preg over det vi skal frem til.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Som sagt: byens navn er ikke HELT gresk. Av byens navn er også avledet et spesielt "produkt" som inngår i det årlige arrangementet byen er kjent for - og i andre lignende arrangement. Det arrangementet vi har i tankene, feirer for øvrig hundreårsjubileum om ikke veldig lenge.

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Jeg tenkte først på Athens i Georgia i USA, men fant ikke noe arrangement som passet.

Roy

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi er omsider kommet til riktig kontinent, men Athens - det er HELT gresk. Det blir litt i overkant for oss. M.h.t arrangementet kan det gå rundt for noen og hver - på flere måter.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke gi opp - det er jo så lett!

Et siste hint: Det årlige arrangementet som er nøkkelen til løsningen, er en konkurranse. På avslutningsdagen av konkurransen kan det komme opptil 400.000 tilskuere - det er ikke småtterier denne byen vi skal til er vertskap for i denne forbindelse.

N

nb

Gjest
    Skal vi til Indianapolis? Det er i alle fall litt gresk og har jubileum om ikke så lenge og det går rundt og rundt.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Vi skal til Indianapolis.

Endelsen ”polis” er gresk – ikke bare for oss, men for alle. Ikke HELT gresk altså – bare halvt gresk.

Arrangementet er naturligvis det kjente billøpet Indinapolis 500, hvori inngår biler av den såkalte Indy-car-klassen – en helt nødvendig kortform av det altfor lange bynavnet. Man regner med at ca. 400.000 tilskuere ser løpet på avslutningsdagen - ingen andre sportsbegivenheter matcher dette.

Løpet feirer hundreårsjubileum neste år.

Såvidt vites – er ikke Indianapolis kjent for noe som helst annet her i verden.

Din tur!

N

nb

Gjest
    <b>
    Vi skal et godt stykke av sted fra Indianapolis, men stedet vi skal til er enda et av de mange stedne i verden "ingen" ville ha hørt om hadde det ikke vært særlig for to hendelser som fant sted i god avstand i tid. Den første hendelsen fant sted i området rundt dit vi skal, den andre fant sted et annet sted. Hadde det ikke vært for den første hendelsen, ville ikke den andre vært kjent ved det navnet den er kjent. Den første hendelsen var en av de avgjørende i sin tid. Grunnen til den første hendelsen var et avvik som på relevant fagterminologi har navn felles med en del av et klesplagg.
    </b>

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn