HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Alta er muligens et lite sted sett fra Oslo, men i Finnmark er det den største kommunen. Stedet er lite, og dessuten finnes det ikke noe språksenter i Alta for kvensk. Alta er heller ingen trespråklig kommune.

Roy

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.588
    Torget vurderinger
    0
    Alta = Mordor for en fra Øst Finnmark da ser du. De fra Hammerfest har vel også samme forhold til Alta skulle jeg tro?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Spiralis skrev:
    Alta = Mordor for en fra Øst Finnmark da ser du. De fra Hammerfest har vel også samme forhold til Alta skulle jeg tro?
    Alta er et høl, og jeg ville ikke i min villeste fantasi lage en oppgave hvor vi måtte stoppe der.

Roy
    (med sju år i Finnmark bak seg, hvorav fem i Hammerfest)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.588
    Torget vurderinger
    0
    R.E.S. skrev:
    Spiralis skrev:
    Alta er et høl, og jeg ville ikke i min villeste fantasi lage en oppgave hvor vi måtte stoppe der.

Roy

Roy, du er min venn ! ;D ;D

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    382
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    R.E.S. skrev:
    Spiralis skrev:

Roy
    Unnskyld, er halvt Altaværing ( Far fra Elvebakken) ::)

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Delle skrev:
    Kan det være Kautosjok? ;)

Mvh
    Nei, vi har jo allerede konstatert at språket er kvensk, så da burde det ikke være så vanskelig å finne det senteret.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    dere må være ekstremt dårlige til å google...

Roy

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    R.E.S. skrev:
    Delle skrev:
    Kan det være Kautosjok? ;)

Mvh
    Nei, vi har jo allerede konstatert at språket er kvensk, så da burde det ikke være så vanskelig å finne det senteret.

Roy
    OK, den overså jeg.
    Da skal vi til Porsanger.

Skjedde det et drap på en campingplass der for noen år siden, eller er jeg helt på vidda nå?

Trar jeg satser på Stabbursdalen Camping.

Mvh

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Porsanger er riktig kommune, men det er ikke noe kvensk senter i nærheten av Stabbursdalen.

Roy

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Skal vi kanskje til Reinøya?

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    vta skrev:
    Skal vi kanskje til Reinøya?
    Ikke bare kanskje, Reinøya er stedet. En øy som ligger i et kalksteinsområde man må helt til Dolomittene sør for Alpene for å finne maken til. Her skjedde det et drap i juni 2000.

Stedet på innsiden heter Børselv og der ligger Kventunet, et senter for kvensk språk og kultur. De andre språkene som snakkes her er selvsagt norsk og samisk.

Din tur, vta.

Roy

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    På Reinøya treffer vi en litt rørslig dame som forteller at hun opprinnelig kommer fra et sted der tallet 4 en gang i tiden sto i fokus. Stedet har opp gjenom historien ligget under ulik adminsitrasjon, og har også selv vært administrativt senter for en region i en periode. Turen dit kunne gått ganske raskt dersom vi hadde satt oss på et fly, men i disse dager er vi avhengige av flere ulike transportmiddel for å komme oss dit. I det vi vinker farvel hører vi henne mumle; Dere ønsker kanskje ikke å være der så alt for lenge.

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hvis man er avhengig av flere typer transportmidler, så er det vel nærliggende å tenke at båt er en av de. Siden vi skal til et ex administrasjonssentrum går man jo ellers ut ifra at det er veier dit dersom det hadde ligget på fastlandet. Ergo, en øy, ikke sant?

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    På vår reiserute er båt ett av transportmidlene ja, men dette er nok bare fordi vi egentlig ønsker å komme dit på enklest mulig måte. Stedet ligger ikke på en øy, men vi ville hatt en lang ferd foran oss dersom vi ønsket å forflytte oss dit uten å inkludere sjøveien.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Når vi kommer frem får vi en følelse av å hoppe tilbake i tid. Kan tiden ha stått stille her?

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    Assosierte til Quart, og Kristiansand. Tidligere bispesete, og mye gamle hus. De har sikkert klart å fete opp et damemenneske også, men det er vel ikke dette du har i tankene?

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Nei, vi skal nok ut av Norge igjen nå.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.476
    Kan det være at vi skal til Baltikum eller i nærheten? Kaliningrad?

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Ikke Kaliningrad nei, men vi har beveget oss betraktelig nærmere målet nå.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Historien til dette stedet inneholder elementer som har en form for likhet med en av dagens aktuelle saker.

Otern

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.02.2007
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Reaktor 4 ved atomanlegget ved Tsjernobyl var i alle fall i begivenhetenes sentrum for noen år siden.

vta

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    6
    Da regner jeg med at det var dit du ville dra Otern, og det stemmer jo meget bra med vårt reisemål.
    Neste oppgave er da din. :)

Delle

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2007
    Antall liker
    278
    Må vi kontakte Viggo Valle for å komme videre?

Mvh

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    I mangel på Oterns oppgave, så kommer en liten en her;

Vi nyter et glass lokal veltliner ved elvebredden i den byen hvor vi finner dødsmasken til vår helt, som skrev om den lystige enke og greven av Luxemburg, uten at det nødvendigvis er noen annen sammenheng mellom de...

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Det må vel bety at vi skal til Østerrike, Tsjekkia eller Ungarn der Veltliner-druen dyrkes...

...og siden dødsmasker ikke har vært vanlig på over 100 år, så må vi nok et stykke tilbake i tid.

Roy

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Du får vel dra dit grüner veltliner er vanligst først og fremst. Men jeg foreslår at du ikke drar mange tiår lengre tilbake i tid enn hva en virkelig god riesling auslese i beste fall kan lagres. Den holder sannsynligvis ikke 100 år..

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Vidar P skrev:
    Du får vel dra dit grüner veltliner er vanligst først og fremst. Men jeg foreslår at du ikke drar mange tiår lengre tilbake i tid enn hva en virkelig god riesling auslese i beste fall kan lagres. Den holder sannsynligvis ikke 100 år..
    Da skal vi med andre ord til en eller annen by langs Donau i Østerrike.

Hadde jeg bare kunnet min litteratur-historie...

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Et skudd fra hofta:

Kan det være så enkelt som Wien i Østerrike?

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Tanken slo meg at det kunne jo være musikalsk ikke litterær skrivekunst som lå bak greven fra Luxemburg og den lystige enken.

så jeg søkte opp death mask austria og havnet i Wien der Mozart sin dødsmaske befinner seg. Det kan jo tenkes at han er "helten" du nevner i oppgaveteksten, men jeg vet ikke.

Roy

R.E.S.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Antall liker
    6.735
    Torget vurderinger
    34
    Eventuelt så befinner jo Haydn sin dødsmaske seg i samme by, og han har laget noe som heter The English Widow (tror jeg). Om hun var spesielt lystig, aner jeg derimot intet om.

Roy

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det var markering av Haydn ifjor, da var det 200 år siden han døde. Så lenge holder neppe en riesling.

Litt av greia med en oppgave er vel også at den ikke skal være så lett å google, iallefall i mitt syn. Så mine oppgaver er ikke veldig google-vennlige.

olisn1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Antall liker
    4
    Kanskje til Bad Ischl, der finns det et Frans Lehar museum, hvor komponisten døde i 1948. Så lenge holder kanskje vinen?

Ole G :)

Vidar P

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Antall liker
    297
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ole G; der stemte alt. Vi er i Bad Ischl og nyter nydelig grüner veltliner. Franz Lehar er helt korrekt, og dødsmasken hans fra 1948 fins i Lehar-villa. Det kan jeg bekrefte ved selvsyn, jeg har faktisk vært der ved etpar anledninger selv, villaen er åpen for publikum og anbefales!

Her fra avstøpingen;

Blant hans mange operetter var Die Lüstige Witve og Der Graf von Luxemburg. Det fins rieslinger idag som er lagret fra før WW2 som er fortreffelige, men da fortrinnsvis de aller beste auslese'er osv fra den tiden. Man regner vel ellers at de beste rieslinger kan lagre opptil 40-50 år i en god kjeller... om enn store individuelle variasjoner.

Da er stafettpinnen din.

olisn1

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.11.2004
    Antall liker
    4
    Artig.
    Skal forresten på ferietur langs Donau i sommer, men bare innom hovedsteder, så Bad Ischl får vente.
    Men i Lehar museet treffer du en distingvert herre.
    Han inviterer på besøk til sin hjemby - nevnes i forbindelse med mange kjente personer. I en svunnen tid konstruerte universitetets rektor en trebru, satt sammen uten skruer eller spiker, som ble revet etter hans død. Da man fant på at man ville ha brua opp igjen, klarte de ikke å kopiere konstruksjonen ;D. Men han var nok mest kjent for en annen oppdagelse... Ellers har også en kjær nordboer oppholdt seg her. Og i nyere tid trådte en rocke-dinosaur sine ungdomsår her.Kor ska vi reise?

Ole G ;)

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.07.2003
    Antall liker
    6
    En slik bro skal i følge avkreftede myter ha stått i Queens College, Cambridge.
    Men jeg kan ikke finne at den påståtte byggeren (Isaac Newton) eller de reelle konstruktørene (James Essex sto bak byggingen, mens James Etheridge tegnet den) var noen gang rektor ved QC.

Alumni Rockeren er jeg også blank på, samt nordboeren.

Edit: Rockeren trengte selvfølgelig ikke være student, men ha vokst opp i byen. Tja, Syd Barrett fits the bill?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn