HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.925
    Sted
    Trondheim
    Nettopp.

John Lennon vokste opp hos sin tante, Mimi (navnet på den kvinnelige hovedrollen i Puccinis La Bohême). Han hadde ikke råd til å kjøpe en gitar, men Mimi hadde en gammel banjo som han brukte for å lære å spille. Da han startet The Quarrymen fikk han tak i en gammel gitar. På den hadde han 4 strenger som var stemt som en banjo. En av tingene som imponerte John med Paul, var at han faktisk kunne stemme en gitar skikkelig.

De gikk jo gjennom mange forskjellige navn. The Quarry Men, The Silver Beetles, Long John and the Silver Beetles før de endte opp med The Beatles.
    Jeg mener at navnet Long John and the Silver Beetles ble brukt på en av turneene de gjorde i Skottland ca 1960, der de backet andre artister.

Zombat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Antall liker
    811
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut som det tar sin tid før Panther'n kommer med ny oppgave,
    så vi kan vel ta en liten ettermiddagsoppgave.

Bandnavn igjen, to ord.

En legering + en indikator på at du er i live.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Sorry, har vært litt travel den siste uken, men her kommer en liten luring: Bandnavnet inngir både frykt og stolthet.

:rolleyes:

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.402
    Joda, kan nok stemme, men vi skal til et band med et mye større nedslagsfelt enn Banana Airlines. Muligens største bandet i sin sjanger....

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Hmmm.... Da er det vel min tur? det var en strek i regningen.

Kan komme med en liten gåte. Den er vel neppe helt lett.

Et festensemble fra det o store utland. Vi skal østover. Hvor langt øst er et spørsmål. Bandet var veldig godt likt av mange nå mødre og bestemødre. kanskje oldemødre og. De slo jevnt og trutt inn på sin lokale hitliste. Og et bandmedlem skulle gjøre det virkelig stort og bli verdenskjent.

Får håpe det er ledetråder nok. :)

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Tente på Vikingarna, men Christer Sjögren ble vel aldri noen verdensstjerne - unntatt i Fosen, da.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Ikke vikingarna, nei, skrekk og gru! Det var svaret på forrige oppgave. Gruppen jeg skal frem til er ikke avskrekkende i det hele tatt. Da jeg sa festensemble så mente jeg ikke nødvendigvis et band som spiller til fest. Bandet er ikke et dansband, heldigvis.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Bjørling- /Bjørlingska kvartetten?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Bjørling- /Bjørlingska kvartetten?
    Google er min venn, så nei. Leser at Bjørling var en tenor. Gruppen vi skal frem til har nok ingen slik klassisk bakgrunn, meg bekjent. Frontpersonen som gikk videre er høyst levende. Han har til og med hatt den ære å være med på Skavlan, men man kan spørre seg om det var Skavlan som hadde den ære å intervjue.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    En ny ledetråd:

Bandet vant talentkonkurranse. Delt førsteplass med ganske så mange andre band. Det var ikke akkurat The Voice på den tiden :p Han likte sine talentkonkurranser, denne frontpersonen. Hadde han vært norsk så ville han nå vært altfor for stor for Stjernekamp. Hadde han gitt seg etter bandet vi skal frem til så ville Stjernekamp kanskje vært noe for han, sånn utover at han ikke er aktiv som artist selv lenger. Sånt har han forlengst overlatt til andre.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.278
    Eller Hotnany Singers, Bjørn Ulveus var med der tror jeg, han ble jo verdenskjent med ABBA. " Børjan til slutet"

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Stjal en kassett fra bror min ca 1980, husker ikke om han fikk den tilbake, men den var blå. Og bandnavnet var Blåblues eller no sånt. Bjørn Skifs som vokalist. "Hooked on a feeling" ble vel kanskje en verdenshit.

Edit: Wiki sier navnet er "Blåblus", altså uten e.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Eller Hotnany Singers, Bjørn Ulveus var med der tror jeg, han ble jo verdenskjent med ABBA. " Børjan til slutet"
    Hootenanny Singers er riktig svar.

Hootenanny er en fest, og singers er et ensemble. festensemble. Se østover -> sverige og den russiske Bjørn.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.278
    Ok, jeg skrev ikke navn på gruppen riktig men fikk rett svar så da kan vel jeg prøve på ny oppgave.

Amerikansk låtskriver, kjent blant musikkelskere men ikke så kjent blant hvermann tror jeg. Spiller tangenter, men kan fremføre, synge sine låter selv også.
    Har store hits, i alle fall 3-4 stk,som jeg kjenner, fremført av andre, spesielt en velkjent mann/ musiker, nylig død.
    2 norske jenter, den ene død og den andre lever, har spilt/sunget inn en av hans kjente melodier, og mange andre også har sunget den tror jeg.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.216
    Ok, jeg skrev ikke navn på gruppen riktig men fikk rett svar så da kan vel jeg prøve på ny oppgave.

Amerikansk låtskriver, kjent blant musikkelskere men ikke så kjent blant hvermann tror jeg. Spiller tangenter, men kan fremføre, synge sine låter selv også.
    Har store hits, i alle fall 3-4 stk,som jeg kjenner, fremført av andre, spesielt en velkjent mann/ musiker, nylig død.
    2 norske jenter, den ene død og den andre lever, har spilt/sunget inn en av hans kjente melodier, og mange andre også har sunget den tror jeg.
    Hmmm.... Hørte et radioprogram halvannen måneds tid tilbake.

Neil Diamond?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn