HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Jadda. Her var det ikke nødvendig å hinte om slitte hårtuppene eller stinn brakke.

• Liker
    Reaksjoner: oct

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Bare flaks fra min side, men noen ganger så har man jo det ... :)

Samme del av verden. Stilkræsj-deluxe artistisk sett, men vellykket låt til de grader ...

• Liker

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Menn i arbeid som kommer der nede fra?

• Liker

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    To av Commonwealth-landene leder tankene til et bestemt dyr, på tross av at de to landene har hvert sitt nasjonaldyr som ikke er det samme som det jeg tenker på. En skuespiller fra et tredje Commonwealth-land hadde en av sine store roller i en film med mange eksemplarer av arten. Karakteren i filmen var mindre opptatt av disse enn han nok ville vært om han var fra et av de to førstnevnte landene, og da ville det nok også blitt en helt annen og enda mer kontroversiell film.

Hvilket dyr?

• Liker

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Minst like langt unna. Lenger. Jeg tenker på et lite eksotisk dyr. Ikke lite, eksotisk, men lite eksotisk.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Nei, men den kommer fra hjemlandet til den nevnte skuespilleren.

edit: Platypusen kommer fra hjemlandet til skuespilleren.

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Edit: Jeg mente at Platypusen kommer fra hjemlandet til skuespilleren. Dyret vi skal frem til finnes i begge de to førstnevnte landene, i hjemlandet til skuespilleren, i Norge og en rekke andre land.

Sist redigert:

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Ikke i nærheten av kenguruer i hopping.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Men dette er altså en kontroversiell film om dette dyret som finnes både her og der? Men så er det noe med dette dyret som gjør at vi tenker på noen land mer enn andre, til tross for at de også finnes i en rekke land?

Sauen kunne jo vært et sånt dyr med tanke på oppmerksomhet og mengde, men jeg ser ikke helt for meg kontroversen i filmen.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Sau er rett.

New Zealand har kiwien som nasjonaldyr, men er befolket av "sheep rooters". Wales har sin røde drage, men folket er og blir "sheep shaggers". Heath Ledger var australier og spilte sauegjeter i "Brokeback mountain", men karakteren hans "Ennis" var mer tiltrukket av Jake Gyllenhaals karakter enn av sauene. En tenkt NZ/walisisk-versjon av filmen kunne blitt litt mye...

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Heh! Vel, flaks igjen, og jeg har jo sett filmen, men klarte ikke å koble de to tingene sammen ... :)

Hvis noen har et gåte klar, er det bare å kjøre på. Jeg trenger litt tid, kjenner jeg, til å komme opp med noe bra ...

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Skal vi se. Da prøver jeg meg med en sak. Musikk-oppgave igjen.

Landeplage. Revolt. Idrett.

Jeg blir mer spesifikk etterhvert hvis ingen klarer det med én gang ... :)

Edit: Idrett er forøvrig en slags 'bi-effekt' i denne sammenhengen.

Sist redigert:
    • Liker

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Sånn omtrent når kom landeplagen ut?

mvh

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Sånn omtrent når kom landeplagen ut?

mvh
    Det var på nitti-tallet ... Kanskje drøyt å kalle den landeplage, men den var mye spilt, i alle fall, og kom veldig høyt på listene rundt om kring i verden ...

• Liker

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Et band som nylig ble omhandlet på NRK, i 'Hitlåtenes historie', el. noe i den dur?

mvh

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    ^^ Ok. Da er jeg på villspor.

mvh

Da kommer det flere hint ... :)

Plata bruker en del lyd fra en film, som sånn sett også setter sitt preg på plata. Gruppa prøver å være en politisk stemme, uten at det kanskje er så veldig tydelig ... Låta fikk både ros og heder for å være en god sang, men også høyt på lista over 'most annoying song' av Rolling Stone.

Jeg liker egentlig plata veldig godt, og kan godt høre på den låta i dag, men husker at jeg ble utrolig lei av den siden den også ble spilt mye på radio en periode ...

• Liker

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Må man ha sett filmen for å klare oppgaven:confused:

mvh

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Må man ha sett filmen for å klare oppgaven:confused:

mvh

Nei, det er ikke nødvendig. Filmdialogen er bare fremtredende på plata ... Selve navnet på låta betyr å uttrykke seg voldsomt/protestere veldig, og det er vel gjerne alkohol med i bildet også. En annen betydning er når politikere eller andre roper ut budskapet sitt ... :)

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Sangen skapte sogar en liten kontrovers i Norge da den ble 'adoptert' av en fotball-klubb, da de ikke betalte noe for dette. Det endte så vidt jeg vet med et slags forlik, og det lå en ironi i det hele grunnet gruppas bakgrunn.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Jeg tror forøvrig at selve ordet, som også er navnet på sangen, bokstavelig talt betyr å stå på en balje/tom tønne og trampe med foten ...

edit: så var den nr 2 på VG-lista en stund; sikkert akkurat lenge nok til at sangen ble irriterende ... :)

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    8.037
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2
    Skyter fra hofta: Thubthumping? Husker ikke hvem som hadde låten i farta. Man fant den, til min store overraskes, blant singlene mine.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Det er helt riktig!

Gruppa heter Chumbawamba, og hadde en slags hit med denne låta, Tubthumping, som også var navnet på plata. Vålerenga brukte denne massivt som 'sin' sang, dog med norsk tekst. Det kom visstnok en reaksjon på bruken fra gruppa på dette, men det er noe ironisk da gruppa selv står for arbeiderklasse. opprør og anarki (sånn sirka). De fikk mye kritikk for å inngå platekontrakt med EMI for denne plata, da gruppa tidligere hadde kritisert disse (EMI = pengemakta) voldsomt. Men de ble sikkert tilbudt masse penger for å gå til EMI, så da ...

https://en.wikipedia.org/wiki/Tubthumping
    https://en.wikipedia.org/wiki/Chumbawamba

Panama Red

Fumblin’ With the Blues
    Ble medlem
    22.08.2009
    Antall liker
    8.037
    Sted
    Fiddler's Green
    Torget vurderinger
    2
    Her var det mye jeg ikke visste. Husker at den begynte å bli irriterende på et tidspunkt, men jeg visste ikke at Vålerenga hadde brukt den. Hverken min musikk eller mitt lag.
    Tubthumping betyr altså "å stå på en balje/tom tønne og trampe med foten ..."?. Ja,ja så lærte jeg noe i dag også.

Har ingen ny oppgave klar. Hvis noen har, er de velkomne til å bidra. Hvis ikke, skal jeg se hva jeg får til i løpet av dagen

• Liker

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Her var det mye jeg ikke visste. Husker at den begynte å bli irriterende på et tidspunkt, men jeg visste ikke at Vålerenga hadde brukt den. Hverken min musikk eller mitt lag.
    Tubthumping betyr altså "å stå på en balje/tom tønne og trampe med foten ..."?. Ja,ja så lærte jeg noe i dag også.

Har ingen ny oppgave klar. Hvis noen har, er de velkomne til å bidra. Hvis ikke, skal jeg se hva jeg får til i løpet av dagen
    Musikken forøvrig på plata er fengende, og ikke i nærheten av å bli så irriterende som akkurat den låta kan bli ... Men smaken er jo uansett som baken ... :)

Bra jobbet med å løse oppgaven, da! :)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn