HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Har ikke allverdens kjennskap til Timoteus, men vet at han var en bibelsk person. Er han sentral for oppgavens videre progresjon?

mvh

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kan forsøke å oppsummere til glede for utrolig mange. Vi skal til byen hvor Timoteus ligger begravet. Denne byen ligger et eller annet sted mellom områdene hvor de spiser gitarer og hvor de spiser ører. Byen påstår at de har Europas smaleste smug. Festningen i byen er bygget av en franskmann og restaurert av en tysk keiser. Denne keiseren var ikke mye i Tyskland. Jeg kan legge ut et spor til. Jaktslottet til denne keiseren er avbildet på en euro-skillemynt.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Har ikke allverdens kjennskap til Timoteus, men vet at han var en bibelsk person. Er han sentral for oppgavens videre progresjon?

mvh
    Du kan fint løse oppgaven uten å ha hørt om Timoteus, da er det bare å bruke de andre sporene.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Da tyder flere ting på at denne oppgaven er for vanskelig. Jeg kan gjøre det litt lettere med å si at "chitarra" er en pasta som spises i Abruzzo og har navn etter det gitarlignende verktøyet som brukes for å lage den og "orecchini", som oversatt til norsk betyr "små ører", er en pasta fra Puglia. Rabarbra spises det lite av i byen som ligger midt i mellom og som fortsatt er preget av den berømte tyske keiseren Frederik II. Nå bør en eller annen greie oppgaven.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Denne oppgaven er nok i vanskeligste laget, løsningen kommer ved midnatt. Her er et bilde av Europas påstått smaleste smug:

xx1.jpg

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Tror ikke den er for vanskelig. Det er vel snarere slik at vi er for få labyranter.

mvh

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Det er absolutt mulig at deltagermassen er for skral.
    Jeg har hatt det for travelt i det siste til å gi jernet. Det har vært jobb og kurs og reise og det ene med det andre. Har til og med sett alle episodene av SKAM; en litt blandet, men mest gledelig og rørende opplevelse.
    Jeg liker labyrinten, men den er krevende og vil nok derfor ha et syklisk livsløp.
    Om tråden hibernerer så gjør jo ikke det så mye. Den kan alltids, kanskje ikke som Timoteus, men som Lasarus, vekkes til live igjen.

• Liker
    Reaksjoner: oct

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Her er festningen som ble restaurert under Frederik II.

xx2.jpg

Og her ligger Timoteus begravet:

xx3.jpg

Svein Arne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.07.2013
    Antall liker
    8.384
    Sted
    På kanten.
    Ser ut som en typisk romansk basilika, det der. Kan være hvor som helst.
    Ravenna er det jo så klart ikke, da hadde du nevnt mosaikken.
    Adrians hav er jo heller ikke Mare Nostrum. Eller?

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Da tror jeg at avsløringens øyeblikk har kommet -

Termoli.jpg

Byen heter Termoli og ligger i Molise på østkysten av Italia. Det er en hyggelig liten badeby med en fin gamleby som sees på bildet og et par gode restauranter. Det tar 20 minutter å gå rundt hele gamlebyen så det holder med et par overnattinger her for å få med seg alt. Jeg har vært her et par ganger, turen tar under fire timer fra der jeg bor.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Geografi og historie er generelt noe jeg kan betegnes som åndssvak i ... Litt bedre dersom det kan knyttes opp mot noe kunstrelatert, men ikke mye ... :-/

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Nei, det ville vært Metallica og Thin Lizzy. Prøv å huske hvem Paul Hardcastle var. Han hadde en nummer 1-hit som holdt seg i mange uker i mange land ... Ca midt på 80-tallet.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Hvis dere ikke husker hvem Paul Hardcastle er, kan jeg si at sangen han ble kjent for handlet om Vietnam-krigen ...

• Liker

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Er det et soundtrack fra en av vietnamfilmene fra 80 tallet? F.eks. Platoon, el. Hamburger Hill.

mvh

Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Er det et soundtrack fra en av vietnamfilmene fra 80 tallet? F.eks. Platoon, el. Hamburger Hill.

mvh
    Nei, ikke et soundtrack. Når det gjelder linken til P.Lynott, så var dette noe av det siste mr. Lynott gjorde før han døde ....

• Liker

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Vi skal frem til et nummer forøvrig ...
    Det tror jeg er nr. 19. Fikk plutselig et flashback:). Tror det er Hardcastle som har utgitt låten. Litt rapp over den, om jeg ikke husker feil.

mvh

Sist redigert:

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Kan Lynott ha vært nr. 19, blant de unge døde? Han ble eldre enn de i 27 års klubben, men ikke særlig meget mer. Tror jeg er på villspor, ref.#8265.

mvh

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Kan Lynott ha vært nr. 19, blant de unge døde? Han ble eldre enn de i 27 års klubben, men ikke særlig meget mer. Tror jeg er på villspor, ref.#8265.

mvh
    Nei, det er ikke det. Tror han ble nærmere 37 faktisk ... Har noe med sangene å gjøre ...

• Liker

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Det er faktisk mulig at det er det, uten at det betyr noe i denne sammenhengen ... Det er lov å gjette vilt også ... :)

• Liker

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Det skal sies at jeg har vært fan av nevnte sistnevnte artist siden tidlig 1980-tall, og at det derfor kan være et litt urettferdig spørsmål jeg nå har stilt ... :) Men, del 1 av gåten er altså løst. Paul Hardcastle hadde en hit i 1985 som het '19'. Hva har dette med P. Lynott å gjøre? Det er ingen direkte link mellom de to artistene, men de har altså noe til felles her ...

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Det skal sies at jeg har vært fan av nevnte sistnevnte artist siden tidlig 1980-tall, og at det derfor kan være et litt urettferdig spørsmål jeg nå har stilt ... :) Men, del 1 av gåten er altså løst. Paul Hardcastle hadde en hit i 1985 som het '19'. Hva har dette med P. Lynott å gjøre? Det er ingen direkte link mellom de to artistene, men de har altså noe til felles her ...
    Helt fin oppgave. Må bare drøvtygge evt. likheter....

mvh

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Tror muligens at Hardcastle "remixet" en lynottskive. På dypt vann her.....

mvh

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Nei, er nok ikke det. Svaret er enklere, hvis jeg kan si det sånn.

Edit: Faktisk så ringte det en liten bjelle hos meg også som faktisk viste seg å varsle om at du faktisk er inne på noe, men morsomt nok så var ikke dette det jeg selv hadde i tankene .... Forvirret? Følg med i neste episode osv ... :)

• Liker

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Så det jeg trodde før ikke var en direkte link viser seg å være det. Men svaret på oppgaven har ikke med det å gjøre, selv om det nå egentlig skulle være enda lettere å finne svaret.

• Liker

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    Må forlate labyrantene for ikveld. Tror oppgaven kan løses, m. nye & uthvilte kolleger i morgen:).

mvh

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Så svaret på gåten ligger på sett og vis oppe i dagen. Det er ikke bare at begges fornavn begynner på 'P', men noe mer altså ... som ikke har med person-navn å gjøre ....

• Liker
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn