Da er det vel snart bare Antarktis igjen. Men der er det vel forbud mot gruvedrift etc.?Nei - vi skal mye lenger sydover. Både i forhold til Karmøy og Grønland. Til et annet kontinent.
Spørs bare om vi er på dypt vann eller ikke nå, da ...Her viste vi våre talenter i synkronsvømming, kanutus.
Ja, du er egentlig i mål nå. Atacama-ørkenen i Chile har stor utvinning av Litium. Den største pr. i dag - men snart kommer Bolivia. Argentina er ikke helt borte, de heller. Vi snakker om "The Lithium Triangle":Jeg så et program, eller leste om et eller annet sted, at enkelte av metallene som brukes i datamaskiner, mobiler etc, er mangelvare. Så disse er så viktige at gjenvinning er svært viktig, men det stemmer jo ikke med at det er 'mye av det' slik oppgaven sier. Ellers er det vel kvarts og silisium som er den store tingen i alt fra datamaskiner til solcellepaneler etc. Kan det være noe som trengs for batterier? El-biler er jo i vinden, så kanskje noe der?
Edit: Chile er visstnok den største produsenten av litium i dag ...
Godt å vite; får se etter det i butikken neste gangOg ikke bare gir litium jevn strøm til batterier, men stoffet jevner også ut for de blant oss som har ujevnt humør.
Ta to om morgenen, og hvis det ikke gir seg så ringer du legen.Godt å vite; får se etter det i butikken neste gangOg ikke bare gir litium jevn strøm til batterier, men stoffet jevner også ut for de blant oss som har ujevnt humør.![]()
Just presis.Nome?
Det er korrekt; jeg fant noen flere faktaopplysninger på nettet her: Hunden Balto -Uvanlig helt -hunden Balto
Vær og vind, liv og helse - serum mot difteri til Nome med hundespann
Roald Amundsens rolle er jeg ikke helt sikker på. Men for en som har fulgt med på årets Iditarod på nettet så kom løsningen ganske greit.
Balto var en sibirsk husky eid av hundekjører og hundeoppdretter Leonhard Seppala. Seppala som var født i Skibotn og oppvokst på Skjervøy i Troms, emigrerte til Alaska under gullrushet i 1900. Han endte opp som hundekjører og vant mange hundekappløp og ble viden kjent for sin gode måte å håndtere hundene sine. Seppala startet med hundekjøring og –avl da han fikk 15 hunder som opprinnelig skulle brukes av Roald Amundsen i en arktisk ekspedisjon som ble avlyst.
Orientekspressen?Vi skal fra vest til øst for å komme fra øst til vest.
Det var også mitt første møte med denne historien. Vi lærte mye av Donald, særlig de av Carl Barks. Og alt var jo sant også ...Nei da, Donald som hint hadde vært helt på sin plass. Første gang jeg så denne historien var i Donald i Carl Barks klassiske historie om Balto.
------
Du skal ikke ta toget.
Det er ikke dette som er svaret. Men du bør se på kartet.Jorden er jo rund, så en flytur vestover på under 360°, men lenger enn 180° vil føre oss østligere enn utgangspunktet.
mvh
Aner jo noe lureri, men tør man spørre hvilket kartDet er ikke dette som er svaret. Men du bør se på kartet.Jorden er jo rund, så en flytur vestover på under 360°, men lenger enn 180° vil føre oss østligere enn utgangspunktet.
mvh