Ikke så vidt jeg vet. Så hva oppgaven angår, er svaret nei.
|
Ingen los foreløpigHar du los, oct? Ja!
de 4 årstider. Bygningsnavn med referanser til årstidene?Hehe. Trolig ikke. Tenk heller på Vivaldis kanskje mest kjente verk.
Ja, du sier noe der.Du er i mål! Hva kan være motsattere enn vinter og sommer?![]()
Vi skal noen år lengre tilbake i tid.Tenkte intuitivt på marmoren til Operaen i Bjørvika.....
Nei....i forhold til Colosseum i Roma og pyramidene i Egypt så er kanskje ikke oppgavetekstens uttrykk imponerende helt optimalt, ser jeg nå...Pyramidene i Egypt?
Ja. Noe ble hentet fra Wales, men ikke alt, og det stedet jeg tenker på ligger nærmere.Steinmaterialene som er brukt i Stonehenge?
Jeg tenkte på Marlborough Downs nord for Stonehenge, ikke Pembrokeshire i Wales.Virker som det har blitt hentet litt her og litt der, over en periode på minst 1000 år fra de startet til de avsluttet. Så hvilket sted skal man velge?
Fra Wiki:
They may have come from a quarry, around 25 miles (40 km) north of Stonehenge on the Marlborough Downs, or they may have been collected from a "litter" of sarsens on the chalk downs, closer to hand.
[......]
It is generally accepted that the bluestones (some of which are made of dolerite, an igneous rock), were transported by the builders from the Preseli Hills, 150 miles (240 km) away in modern-day Pembrokeshire in Wales. Another theory is that they were brought much nearer to the site as glacial erratics by the Irish Sea Glacier[20] although there is no evidence of glacial deposition within southern central England.[21] The long distance human transport theory was bolstered in 2011 by the discovery of a megalithic bluestone quarry at Craig Rhos-y-felin, near Crymych in Pembrokeshire, which is the most likely place for some of the stones to have been obtained.[
Det var nok dessverre ikke de komboene der jeg tenkte på, men det hadde jammen ikke vært rart om det var en av dem ...Skudd fra hofta i beste Lucky Luke-ånd:
1. Lonesome Cowboy med gruppa Gibraltar.
2. Heading for Gibraltar med gruppa Lonesome Cowboys.
A long shot: Dire Straits, Ride across the river?
Flere enn et hint? Ja, vil jo si det ...Er det flere enn ett?![]()