HFS-labyrinten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ah... navnet på et geografisk sted og en aktør - avledet av enten sol eller snø. Ikke et personnavn - men hva med Snøhetta? Mektig fjell? Tja.... Men kan hende mektig arkitektur? Fullt av ..... tenke, tenke... bøker? Biblioteket i Alexandria? Men så var det dette med religionen.... Kanskje jeg må en tur i tenkeboksen igjen.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Ah... navnet på et geografisk sted og en aktør - avledet av enten sol eller snø. Ikke et personnavn - men hva med Snøhetta? Mektig fjell? Tja.... Men kan hende mektig arkitektur? Fullt av ..... tenke, tenke... bøker? Biblioteket i Alexandria? Men så var det dette med religionen.... Kanskje jeg må en tur i tenkeboksen igjen.
    Neida, trenger ikke gå i tenkeboksen; Alexandria var svaret på oppgaven, og dette med sol = religion = Ra = Egypt var bare et hint for å komme frem til landet ... :)

Edit: Og bygget er jo mektig, men ikke pompøst. Vet ikke om det fortsatt er verdens største bibliotek, men var jo det en gang i hvertfall ...

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nå kommer barn og barnebarn straks på besøk, så jeg blir opptatt noen timer. Jeg har ett eller annet halvferdig på lur - men det må bearbeides litt først. Så jeg blir ikke fornærmet hvis noen føler seg kallet.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Her i Alexandria var det mange bøker, ja..... Jeg vet ikke om den boken jeg tenker på finnes her - men den er en av de mer kjente. Et tredelt verk. Et religiøst tilsnitt - men det er mulig at religion bare er et slags skalkeskjul. For mange er det nok avgjørende om man havner i den første eller i den siste delen. Den midterste delen er vel heller ikke ansett som veldig komfortabel - men det er, tros alt, en overgangsfase.

Men hvis vi godtar at den midterste delen er et tenkt sted - eller en slags udefinerbar overgangsfase - hvor skal vi da?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Nei - men du er på en måte inne på noe....

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Boken ble jo skrevet i Firenze så vi skal kanskje dit?

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Den Guddommelige Komedie? Eller skal vi ikke så langt tilbake i tid?

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jo - vi skal akkurat så langt tilbake i tid. Og Dantes verk er også det riktige. Da gjenstår bare......

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Jo - vi skal akkurat så langt tilbake i tid. Og Dantes verk er også det riktige. Da gjenstår bare......
    Skjærsildberget - Purgatorio? Eller til slutt, Edens Have evt Glemselens Elv?

Edit: Ser at aam01 tenkte på det samme og var først.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    joha må gjerne lage ny oppgave, jeg har ikke noe klart akkurat nå.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Jeg tenkte på Dante's Den Guddommelige Komedie. Ikke sikkert at den handler om religion - kan hende heller om menneskelige svakheter. Tre deler: Helvete, Skjærsilden og Paradiset. Og vi skulle til Skjærsilden. I verdenslitteraturen regnes dette som ett av de store verkene.

Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg blir i Skjærsilden til i morgen ihvertfall. Kanskje kommer jeg meg videre og har med en oppgave da.

En liten bildeoppgave imens: Låt og artist? Ikke spesielt kjent låt, men artisten er godt kjent. Startet i band, nå solo.

oppgave3.gif

Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Politisk aktivist. Har hatt en del med "lovens lange arm" å gjøre. Også drevet med film, men altså hovedsaklig musikk.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Jeg trodde den skulle være lett, men etter å ha tenkt en god stund skjedde det absolutt ingen ting. Ingen 'love' eller 'hearts' som jeg klarte å koble opp mot 'prison' eller kanskje heller 'fort'(??) ... Det ser jo ikke ut som krig heller, så tenkte jeg om dette var et spesielt sted; men det er jo ikke Alcatraz, so Nazareth og 'Love Hurts' ramlet også ut ... Pete Seeger? Han er jo aktivist, og har en sang om Guantanamo, men dette er vel ikke Guantanamo? Hva tenker dere andre? Vi får hjelpe hverandre fremover her tror jeg ... :)

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    Da jeg var i Skjærsilden i natt kom jeg til å tenke på denne synden og ber ydmykt om forladelse. Jeg har vært slem, meget slem.
    Man kunne forledes til å tro at "politisk aktiv" og "Lovens lange arm", burde sees i sammenheng, det gjør det nødvendigvis ikke. Sånn, da er denne synden kastet i Glemselens Elv og jeg fortsetter min ferd mot Paradis.

Lovens lange arm er The Police og mannen er Sting, Fortress Around Your Heart.

Kanutus har rett låt og Steinar var vel først. Dere krangler om stafettpinnen. hvis ikke aam01 har noe på lager fra i går.

Sist redigert:

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Jeg akter aldeles ikke å krangle, og overlater med lett hjerte stafettpinnen til noen som kan dette, aka aam01 ;)

Det var nettopp komboen politisk aktiv og lovens lange arm som satte meg på sporet. Sangen hadde jeg ikke snøring på.

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.537
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    joha, det er bare en vei ut av skjærsilden og den går gjennom en ny oppgave. Jeg har ikke noe på lager og sosiale forpliktelse vil legge en demper på min deltagelse i tråden frem til i kveld.

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    713
    Torget vurderinger
    1
    joha, det er bare en vei ut av skjærsilden og den går gjennom en ny oppgave. Jeg har ikke noe på lager og sosiale forpliktelse vil legge en demper på min deltagelse i tråden frem til i kveld.
    Tror jeg jaggu meg går tilbake til skjærsilden.
    Fritt frem for oppgaveskriving nå.

Kanutus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.11.2014
    Antall liker
    775
    Sted
    Nesodden
    Steinar; du må gjerne kjøre på med ny oppgave. Du er den rettmessige vinner av forrige oppgave! :)

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Vi forflytter oss fra skjærsilden til et betydelig mer prosaisk sted – selv om det på en måte er en forbindelse her...

Stedet har fått flere priser.

En kjent kunstner opplevde her noe dramatisk som fikk konsekvenser for hans videre karriere.

Sven Øen kan briljere her, med vind i håret.

Etternavnet til en av NRKs London-korrespondenter inneholder ledetråder.

oct

Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Antall liker
    8.042
    Sted
    Oslo
    En nålevende Londonkorrespondent???.

mvh

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.102
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Googling på Sven Øen gir bare ett alternativ: Sven Magnus Øen Carlsen - mer kjent som Magnus Carlsen. Skal vi til et sted hvor det spilles sjakk?

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Googling på Sven Øen gir bare ett alternativ: Sven Magnus Øen Carlsen - mer kjent som Magnus Carlsen. Skal vi til et sted hvor det spilles sjakk?
    Så vidt jeg vet er ikke dette stedet kjent for å være en "sjakkmetropol", men man har lagt til rette for en uvanlig og "morsom" tilnærming til dette spillet.

Trond T

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.09.2010
    Antall liker
    21
    Sted
    Oppland
    Norheimsund og Geirr Tveitt.
    Norheimsund er riktig.

På torget i Norheimsund er det et utendørs sjakkbrett laget av hardangerskifer.

Komponisten Geirr Tveitt mistet mye av sitt materiale når huset hans brant i 1970. Dette ga karrieren hans en alvorlig knekk. En del av det tapte materialet har man imidlertid greid å rekonstruere.

Norheimsund fikk Hordaland fylkeskommunes Tettstadpris i 2000 og Statens pris for attraktiv stad i 2013.

Deler av Norheimsund sentrum var utsatt for brann i 1932.

Ledetråder i etternavnet Heradstveit: Norheimsund ligger i Kvam herad og Tveitt bodde i et hus på slektsgården Tveit.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2002
    Antall liker
    2.739
    Sted
    Hvalstad, Asker
    Torget vurderinger
    3
    Kan jeg smette inn med en kort og enkel en?

Vi skal en by med et byggverk med et navn som til tross for at det ligner på navnet til et mer kjent byggverk, betyr det stikk motsatte.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    12.652
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fint om noen andre prøver seg, er på vei ut........

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn